• Lyckelina

    Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet

    Hej.
    Jag vet inte var jag ska placera min fråga.
    Det är så att jag blev arbetslös 2018, hade ett nytt a kassevillkor. Fick endast en timanställning, som jag har kvar men har inte fått mkt timmar. Jag hamnade därför den 9 sept i Jobb utvecklingsgarantin. Fick en handläggare som endast hade mailkontakt med mig, var lite otrevlig i sin framtoning. Jag har ett arbetshinder, men har VARJE gång jag behövt ha kontakt med AF haft en sk vanlig handläggare. Jag kan arbeta med vad som, har en högskoleutbildning och är usk ( timanställd inom vårdboende). Jag blev sjuk 2017 i atypisk hus. Men det är en sjukdom som inte behöver visa sig igen, då den ger skov, stress, virus mm kan utlösa den. Handl och jag har haft lite mailkontakt. Vi var ÖVERENS om att jag skulle hitta en aktör AF anlitar, tex Stöd och matching. Han bad mig hitta en sådan så fort jag kunde. Jag började ringa runt och hittade i två i Malmö då. Då mailar han att handl att han läst mina handlingar ( inget spec har förändrats) och bollat över mig till handl som ska ha hand om personer med "hinder". Mitt hinder är fibro, men det är utrett och jag kan jobba 50% med det mesta.
    Samma dag, igår fredag får jag ett brev från denna NYA handläggare som tagit över mig och skriver att jag ska infinna mig på af för stormöte med Samhall! Jag bröt fullständigt ihop! Hon har inte varit i kontakt med mig, jag har inte fått säga ett ord om något, hon vet inte vem jag är, och vad jag gjort, tex att jag hade nu valt en aktör inom Stöd Matchning som jag skulle meddelad dem att jag ville tillhöra.

    Jag vet inte vad jag ska göra! Är helt förkrossad pga deras behandling och att de i princip bestämde över mitt huvud och raserade min färdiga "plan".
    Vad kan jag göra (((?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-26 18:02
    Om någon vänlig själ undrar så fick jag tag i handläggaren. Han hade inte skickat brevet och inte läst på om mig, så det blev fel enl honom med det brevet. Och det var INTE Samhalls alla områden som gällde mig utan det var arbetsträning , som det stod i brevet, i deras Städ/tvätt verkstad ( minns inte den tredje vad det var) som jag misstänkte.... Nu blev det inte så då jag är utredd, han hade andra förslag som han skulle ta med några kollegor. I o m jag har arbetshinderkod, så kan man få hjälp på fler sätt, och han nämnde något om arbete, att man kan få bidrag för mig vid anställning. Så jag känner mig glad för det! Sen vet man ju aldrig, plötsligt ändras nåt, men så blev det i a f.

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet
  • Lyckelina
    bananmilkshake skrev 2020-10-24 20:22:30 följande:

    Oj nej, det jag menade är alltså att det är dom som jag är missnöjd med! Som tycker jag ska söka jobb på Burger King. Jag har fått ett schema som ser ut som det är som till ett lågstadiebarn. Jag är 35 och har haft en massa olika jobb och skrivit massa ansökningar, jag är utbildad inom kommunikation bla, men fick ändå en mall på ett kasst, pinsamt dåligt personligt brev som coachen tyckte jag skulle inspireras av. :( Jag upplevde att hon inte lyssnade ett skit på mig, tyvärr. Hon frågade ingenting om min utbildning eller nåt. 


    Jag tror det är svårt för dig att få konkreta svar här, du får ringa din arbetsförmedlare på måndag. Obs, ring tidigt, jag satt nästan 1,5 timme i telefonkö. 


    Ja ursäkta , är så omtumlad av vad jag ska maila dem, säga på måndag, och samtidigt orolig och nedslagen så jag läste nog slarvigt.

    Jag tyckte jag fick bra kontakt med de två aktörerna jag nämnde. Min handläggare sa att det skedde på distans pga corona. De två jag ringde ha¨de närvaro 1 gg i veckan sedan var det distans. Jag tycker Familjeliv är en svårsida. Det tog lång tid innan jag fick någotsånär begrepp om den. Innan jag förstod att MITT ämne skulle jag inte hitta men skriva i Känsliga rummet. Hoppas ju fortf nån som kan lite ska se mitt inlägg. 
    Jag har skrivit ett långt mail till dessa två, sparat det i utkast inte skickat, jag tror man  också kan anmäla till JO i o m hon tog beslut utan att prata med mig, som min handläggare i två dygn...Definitivt ska jag skicka det till  dem båda. 
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 20:38:13 följande:

    Ja ursäkta , är så omtumlad av vad jag ska maila dem, säga på måndag, och samtidigt orolig och nedslagen så jag läste nog slarvigt.

    Jag tyckte jag fick bra kontakt med de två aktörerna jag nämnde. Min handläggare sa att det skedde på distans pga corona. De två jag ringde ha¨de närvaro 1 gg i veckan sedan var det distans. Jag tycker Familjeliv är en svårsida. Det tog lång tid innan jag fick någotsånär begrepp om den. Innan jag förstod att MITT ämne skulle jag inte hitta men skriva i Känsliga rummet. Hoppas ju fortf nån som kan lite ska se mitt inlägg. 

    Jag har skrivit ett långt mail till dessa två, sparat det i utkast inte skickat, jag tror man  också kan anmäla till JO i o m hon tog beslut utan att prata med mig, som min handläggare i två dygn...Definitivt ska jag skicka det till  dem båda. 


    Nej men ingen fara, jag som var otydlig ju. :)

    Det låter ju jättebra att ni fick bra kontakt iaf! Jag håller tummarna för dig, Samhall känns ju verkligen inte som rätt väg, särskilt inte utan att du fått vara med i beslutet.
  • Lyckelina
    bananmilkshake skrev 2020-10-24 21:21:08 följande:
    Nej men ingen fara, jag som var otydlig ju. :)

    Det låter ju jättebra att ni fick bra kontakt iaf! Jag håller tummarna för dig, Samhall känns ju verkligen inte som rätt väg, särskilt inte utan att du fått vara med i beslutet.
    Ursäkta alla frågor, jag får bara jobba 50% sedan många år så det gäller även Stöd Matchning. Men är det så för dig på Jobbklar, att det  mesta är på distans?  Hur länge får du tillhöra de?
  • bananmilkshake
    Lyckelina skrev 2020-10-24 21:38:34 följande:

    Ursäkta alla frågor, jag får bara jobba 50% sedan många år så det gäller även Stöd Matchning. Men är det så för dig på Jobbklar, att det  mesta är på distans?  Hur länge får du tillhöra de?


    Ja allt förutom första mötet är på distans. Tre månader till att börja med, sen tror jag det kan förlängas.
  • Törstiga tuppen

    Samhall kanske kan få ut dig i jobb fortare. De har olika arbetsuppgifter så det finns säkert något som passar dig. Är problemet att du inte vill jobba på Samhall eller att du inte fick bestämma själv?

  • Lyckelina
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-24 23:48:16 följande:

    Samhall kanske kan få ut dig i jobb fortare. De har olika arbetsuppgifter så det finns säkert något som passar dig. Är problemet att du inte vill jobba på Samhall eller att du inte fick bestämma själv?


    Att de körde över mig....Tror inte man får göra så, hon tog över mig utan min vetskap och två dar senare skickar hon brev om vad HON VILL (
    Jag tror ju inte en äldre kvinna får nåt jobb bara för att jag tillhör Samhall. De verkar dessutom bara ha städ, tvätteri trädgårdsjobb, eller har jag fel? Man får jobba som andra men med liten lön, det är ju bra för funktionshindrare, förståndshandikappade menar jag, men inte för mig. Jag har dock svårt få jobb som biståndshandläggare min högskoleutb, men är också uska. Har du erfarenhet av Samhall eller är du partisk )
  • Törstiga tuppen
    Lyckelina skrev 2020-10-25 10:16:53 följande:
    Att de körde över mig....Tror inte man får göra så, hon tog över mig utan min vetskap och två dar senare skickar hon brev om vad HON VILL (
    Jag tror ju inte en äldre kvinna får nåt jobb bara för att jag tillhör Samhall. De verkar dessutom bara ha städ, tvätteri trädgårdsjobb, eller har jag fel? Man får jobba som andra men med liten lön, det är ju bra för funktionshindrare, förståndshandikappade menar jag, men inte för mig. Jag har dock svårt få jobb som biståndshandläggare min högskoleutb, men är också uska. Har du erfarenhet av Samhall eller är du partisk )

    Men nu är det ju så att du inte är fullt arbetsför och Samhall har erbjudit sig att bli din arbetsgivare. Du kan ju söka ett jobb på 50% helt utan arbetsförmedlingens stöd och är då fri att välja själv. Det kan väl inte vara så svårt att få deltid som uska idag om du kan jobba på som alla andra?
    Det är väl inte fel att jobba med städ eller tvätt? På Samhall behöver du inte heller hålla lika högt tempo. 


    Vad menar du med partisk? Att jag inte ser ner på folk som jobbar på Samhall eller att jag tycker att man får tugga i sig det som erbjuds om man inte klarar sig själv?

  • Lyckelina
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 12:08:22 följande:

    Men nu är det ju så att du inte är fullt arbetsför och Samhall har erbjudit sig att bli din arbetsgivare. Du kan ju söka ett jobb på 50% helt utan arbetsförmedlingens stöd och är då fri att välja själv. Det kan väl inte vara så svårt att få deltid som uska idag om du kan jobba på som alla andra?
    Det är väl inte fel att jobba med städ eller tvätt? På Samhall behöver du inte heller hålla lika högt tempo. 


    Vad menar du med partisk? Att jag inte ser ner på folk som jobbar på Samhall eller att jag tycker att man får tugga i sig det som erbjuds om man inte klarar sig själv?


    Törstiga tuppen, vad är ditt problem? Förstår inte att man kan bemöta en annan människa som du gör, kallt är förnamnet. Jag antar du jobbar på AF och försvarar därför, för det är ju det du gör. Eller så har du själv jobb på Samhall, och tycker det känns bra trycka till där du kan?
    Jag kan inte jobba med vadsom, skrev fel där. Och ja jag har en timanställning som usk, är utbildad biståndshandläggare också. Inlägget handlade mest om hur man behandlat mig, men du valde dina delar ))))
  • Lyckelina
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 12:08:22 följande:

    Men nu är det ju så att du inte är fullt arbetsför och Samhall har erbjudit sig att bli din arbetsgivare. Du kan ju söka ett jobb på 50% helt utan arbetsförmedlingens stöd och är då fri att välja själv. Det kan väl inte vara så svårt att få deltid som uska idag om du kan jobba på som alla andra?
    Det är väl inte fel att jobba med städ eller tvätt? På Samhall behöver du inte heller hålla lika högt tempo. 


    Vad menar du med partisk? Att jag inte ser ner på folk som jobbar på Samhall eller att jag tycker att man får tugga i sig det som erbjuds om man inte klarar sig själv?


    Jaha! Du jobbar där, nu förstod jag. N ä jag tror säkert det kan vara bra om man låter bli läsa alla recensoiner om Samhall och vill ha 21000 MAX i lön och slita som alla andra som har 28000 kr
  • Törstiga tuppen

    Jag jobbar varken på arbetsförmedlingen eller på Samhall, men tycker inte att det är Konstigt att man får ta anvisad sysselsättning när man är beroende av bidrag/ hjälp. Du vet ju inte ens vad du ska göra på Samhall än så varför gå i taket? Samhall ger nog bättre chanser till ett vanligt jobb i framtiden än någon distanskurs Och 21000 är väl mer än vad a-kassan ger.

  • Lyckelina
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 20:07:53 följande:

    Jag jobbar varken på arbetsförmedlingen eller på Samhall, men tycker inte att det är Konstigt att man får ta anvisad sysselsättning när man är beroende av bidrag/ hjälp. Du vet ju inte ens vad du ska göra på Samhall än så varför gå i taket? Samhall ger nog bättre chanser till ett vanligt jobb i framtiden än någon distanskurs Och 21000 är väl mer än vad a-kassan ger.


    Det är mkt du inte har koll på hör jag. Så jag kommer inte svara dig mer, då du har för lite koll på det du skriver om. Och bidrag, heter det inte ersättning...
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 20:07:53 följande:

    Jag jobbar varken på arbetsförmedlingen eller på Samhall, men tycker inte att det är Konstigt att man får ta anvisad sysselsättning när man är beroende av bidrag/ hjälp. Du vet ju inte ens vad du ska göra på Samhall än så varför gå i taket? Samhall ger nog bättre chanser till ett vanligt jobb i framtiden än någon distanskurs Och 21000 är väl mer än vad a-kassan ger.


  • Annita

    Förstår jag dig rätt, att du blivit kallad till ett stormöte, alltså ett möte där ganska många arbetslösa kommer att delta? I så fall är det ju inte samma sak som att du ska bli anställd där! Ta inte ut oron i förskott.

    När man är arbetslös brukar man vara tvungen att gå på en massa informationsmöten, och din handläggare kallade dig nog för att hon måste. Det vill säga alla som är inskrivna, och är i ungefär samma läge som du, kallas säkert till detta möte.

    Tyvärr är man som arbetslös i klorna på alla möjliga regler och rutiner, och på AF är de mer pressade än någonsin. Jag tycker inte att du ska ta den här kallelsen så personligt, även om jag förstår att det kan vara lättare sagt än gjort.

  • Tomteland

    TS jag tänker att du bara kan berätta hur du tänker göra, jag ser inte att det finns någon skyldighet att ta några möten alls.
    Du måste ju ha rätt att använda de kontakter du redan hittat på annat håll.
    Tvångsanställning existerar inte i sverige, ska iaf inte göra det.

    Biståndshandläggare, en vän till mig blir knäpp på dem, hon kan sitta o berätta att en patient som behöver hjälp vid toalettbesök för pat har bara klarat att gå på toaletten EN gång under en sjukhusvistelse.
    Och handläggaren tar då det som kvitto för att patienten alltid kommer att klara det trots att hon klart och tydligt säger att patienten inte klarat det under resten av tiden och fortsatt behöver hjälp med det mest basala.


  • Lyckelina
    Tomteland skrev 2020-10-26 19:20:53 följande:

    TS jag tänker att du bara kan berätta hur du tänker göra, jag ser inte att det finns någon skyldighet att ta några möten alls.
    Du måste ju ha rätt att använda de kontakter du redan hittat på annat håll.
    Tvångsanställning existerar inte i sverige, ska iaf inte göra det.

    Biståndshandläggare, en vän till mig blir knäpp på dem, hon kan sitta o berätta att en patient som behöver hjälp vid toalettbesök för pat har bara klarat att gå på toaletten EN gång under en sjukhusvistelse.
    Och handläggaren tar då det som kvitto för att patienten alltid kommer att klara det trots att hon klart och tydligt säger att patienten inte klarat det under resten av tiden och fortsatt behöver hjälp med det mest basala.


    Tack! Jag hoppas få rätt på det , men som jag skrev och lagt till nu så backade handl, han visste inte ens brevet gått ut...
    Jag har samma utbildn som din vän, så nitiskt får man inte bedöma! Jag förstod inte vem som var handl "mot" din vän som också var handl )?
  • Lyckelina
    Lyckelina skrev 2020-10-27 18:22:58 följande:
    Tack! Jag hoppas få rätt på det , men som jag skrev och lagt till nu så backade handl, han visste inte ens brevet gått ut...
    Jag har samma utbildn som din vän, så nitiskt får man inte bedöma! Jag förstod inte vem som var handl "mot" din vän som också var handl )?
    Din länk jobbar du extra med detta? Klickade på den
  • Glinda från Oz

    Du borde vara tacksam. Det är svårt att få något alls via AF och du vet inte ens vad du ska göra. Är man beroende av bidrag kan man inte vara kräsen. Vill du bestämma själv kan du alltid söka jobb via den vanliga arbetsmarknaden.

Svar på tråden Arbetsförmedlingen bestämmer över huvudet