• mammatill2daniella

    Feber eller inte?

    Hej! Min son har haft lite diffusa symptom knappt ens märkbara sedan i söndags eftermiddag. Han fick då 38,4 i temp med inte direkt några andra symptom. Möjligtvis har han snörvlat till ibland men inget annat. Sedan har tempen legat på 38.0 måndag tisdag och idag på morgonen. Mot eftermiddagen sjönk den till 37.5 och nu ikväll så hade han 37.9. Är det feber? Någon som känner igen sig att feber ligger runt 38 strecket flera dagar med avsaknad av andra tydliga symptom? Han är 6 år.

  • Svar på tråden Feber eller inte?
  • Solblomma30

    Det låter som en vanlig virusinfektion. Ibland får man bara lätt feber i några dagar, ibland får man även snuva/halsont/huvudvärk/trötthet/hosta, ibland inte. Jag hade räknat 37,5-37,9 som feber om mitt barn hade haft över 38 och kanske lite snuva dagarna innan. Sen beror det såklart på vad hans normaltemperatur (i vila) är när han är frisk. Här hemma brukar barnen ligga på 36,7-37,4 ungefär. Men sånt varierar från individ till individ.

  • Mortiscia80

    Ja det låter som lätt feber eller subfebril. Huvudsaken är att något i kroppen är fel, den höjda temperaturen signalerar det, antagligen en infektion. Man kan inte stirra sig blind på termometern, han är ju bevisligen sjuk på nåt sätt och ska alltså vara hemma ett tag.

  • Relaxa75

    Nu ska jag inte skrämma upp er i coronatider. Men jag hade 37,7-37,9 i ungefär 3-4 dagar(stannade då självklart hemma). Hade lätt ont i halsen och frös en aning... så för att va säker gick jag och testade mig. Testade positivt för corona och ligger hemma nu.

    Även min son hade lätt feber och lite ont i halsen I 3-4 dagar. Inte ens över 38. Nu testar man inte barn, men det är ju inte omöjligt att även han har/haft det.

  • mammatill2daniella
    Relaxa75 skrev 2021-03-04 07:48:53 följande:

    Nu ska jag inte skrämma upp er i coronatider. Men jag hade 37,7-37,9 i ungefär 3-4 dagar(stannade då självklart hemma). Hade lätt ont i halsen och frös en aning... så för att va säker gick jag och testade mig. Testade positivt för corona och ligger hemma nu.

    Även min son hade lätt feber och lite ont i halsen I 3-4 dagar. Inte ens över 38. Nu testar man inte barn, men det är ju inte omöjligt att även han har/haft det.


    Vi testade oss för Corona. Det var negativt, så det är det inte. Tänkte också det direkt
Svar på tråden Feber eller inte?