• Hannina

    1000 kcal per dag för att gå ner? Funkar karnitin?

    Hej, 
    jag har alltid varit normalsmal utan att tänka på vad jag äter, men de senaste 8-10 åren har vikten gått stadigt uppåt. Jag är 53. Brukade alltid väga runt 62 (mindre när jag var yngre) och trivdes bra med det, men nu ligger jag på över 80! 

    Jag äter mycket bra tycker jag själv, ingen skräpmat och i princip inga halvfabrikat. Vi lagar mat från scratch men äter allt - kött, fisk, kyckling, alla möjliga grönsaker. Frukt äter jag mindre sällan, en gång i veckan kanske. 

    Vi äter inte mycket kolhydrater, lagar mer grönsaker istället. Men ett par-tre gånger i veckan blir det pasta, ris, potatis och någon enstaka gång mjukt bröd. Hårt bröd äter jag typ varannan dag. 

    Dricker vatten för det mesta, kaffe med havremjölk, några gånger i veckan sockerfri läsk. Vin blir det 2-3 dar i veckan, en halv flaska vanligtvis. Ibland mer. Jag köper vin med låg sockerhalt. Aldrig öl (inte gott). Jag försöker se till att dricka mycket vatten men finner det rätt svårt, jag har aldrig druckit mycket. Det blir väl 1,5 liter om dan när jag kämpar på. 

    Vi kan mumsa i oss lite salta pinnar eller tacochips med salsa på fredagen, grönsaker med dipp eller jordnötter, mandlar, valnötter osv. Godis äter jag mycket sällan, en gång i månaden kanske och då brukar vi köpa sånt med låg sockerhalt. Mörk choklad över 70% slinker ner ibland också. 

    Jag har loggat vad jag äter i flera omgångar med Lifesum, och har funnit att jag behöver hålla mig på max 1200 kcal/dag för att hålla vikten. Jag är nu på 1000 kcal/dag för att försöka gå ner, och det gör jag men det går mycket långsamt. Har hållit den takten i 6 veckor nu och gått ner 1,1 kg. Över sept-okt-nov gick jag ner 1,7 kg på sammas sätt, men sen kom julen... då gick jag raskt upp 1,2 kg... 

    Det känns så hopplöst. Inga kläder passar, har köpt några nya men man känner sig inte snygg när man är en liten barbapappa i vad man än har på sig. Saknar mitt "riktiga" jag. För att inte tala om hur man flåsar i trappen, låren skaver mot varann, man svettas, valkarna hopas på rygg och mage. 

    Jag kan tillägga att jag ser till att röra på mig varje dag - minst 30 minuter, oftast 1 timme, antingen på gymmet (rodd, vikter, cykling, crosstrainer, yoga) eller ute (promenad med stavar). Jobbar hemifrån så förutom det är det typ fram och tillbaka till kaffeapparaten. 

    Jag har nu gjort en håranalys - ingen aning om ifall de har någon vetenskaplig grund men det var billigt på Let's Deal - och där står det bl.a. att jag har låga karnitin-nivåer. Jag vet att denna aminosyra hjälper cellerna att förbränna fett. Nu har jag beställt sådant tillskott på nätet. Kan det hjälpa? 

    Jag har frågat i nåt annat forum förut om det är normalt att bara kunna äta så förskräckligt lite utan att gå upp i vikt? Enligt livsmedelverket behöver en som jag 2100 kcal/dag och jag ligger på hälften. Jag får svaret att "du räknar fel, du loggar inte allt, du äter mer än du tror, du dricker kalorierna" osv men jag lovar att så är inte fallet. Jag väger maten och kollar kaloriinnehållet på innehållsförteckningen och förlitar mig inte på det som står i Lifesum.

    Dessutom vet jag vid det här laget hur min typiska meny ser ut. Min typiska meny på en hel dag är tre koppar kaffe med havremjölk, ett ägg, en knäckemacka med kaviar, sallad med vinaigrette, och en biff, kyckling eller torsk med kokta grönsaker och en matsked sås. Kanske en halv handfull nötter eller nåt. Cirka 1000 kalorier. 

    Jag kan klara mig på den maten men det är så himla trist att om man vågar sig på en bit pizza, tårta eller lite pommes någon enstaka gång så skjuter vikten i höjden - och stannar där. Sen tar det flera veckor till innan man är av med den. 

    Sen i julas kör jag även intermittent fasting eller OMAD - alltså jag äter inget mellan kl. 19 på kvällen och kl. 12 på dagen. Förutom kaffet. Alternativt kör jag OMAD alltså One Meal A Day - en måltid om dagen. Då blir det bara kaffe fram till kl. 17-18 då det är middag. 

    Jag vet att det inte låter hälsosamt, men det funkar ju för i h-e inte (ursäkta svordomen) att gå ner i vikt, jag är villig att testa detta. 

    Jag har gjort ett antal utredningar för konstiga magproblem och Akademiska Sjukhuset har funnit att jag är laktosintolerant (ingen nyhet) samt överkänslig mot kolhydrater. Blodsockernivån går upp som tusan men inget fel på bukspottskörteln - jag blir bara astrött om jag äter typ mycket godis eller kanelbullar. Som att få en slägga i huvet. De gjorde en hel utredning om allergier, intoleranser, och matsmältning, hittade inga andra konstigheter. 

    Dessutom har jag varit på en privat klinik, Nordic Clinic i Stockholm. De gjorde ett batteri med tester, t.ex. hormoner, kortisol, parasiter, infektioner, och det enda de fann var en tydlig indikation på SIBO (small intestine bowel overgrowth) alltså att jag har för mycket bakterier i magen som orsakar magproblem. Det har jag gått på kur för, med örtkapslar som funkar så länge man tar dem men slutar man kommer problemen tillbaka. Är på kur igen nu.

    Så laktosintoleransen - check, magproblemen - check, och snabba kolhydrater håller jag mig ifrån. Men vikten kryper uppåt... 

    Sorry detta blev mycket långt. Men jag skriver i förhoppningen att nån orkar läsa och kanske t.o.m svara... Jag vet inte längre vart jag ska vända mig. 

  • Svar på tråden 1000 kcal per dag för att gå ner? Funkar karnitin?
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker du ska vända dig till en dietist. Visst kan det vara bra att ta blodprover, men grunden är ju ändå vad man äter och vad man inte äter och hur mycket osv. En dietist kanske kan ge dig färdiga måltidsförslag osv som gör det lättare. 

    Vikten går ofta ner långsamt när man blir äldre (jag är i samma ålder själv), men även 1 kilo på en månad blir ju 12 kilo på ett år. Så mitt råd är att hitta en nivå som du står ut med - 1000 kcal är lite väl lite. Satsa på åtminstone 13-1400 kcal/dag och ät aldrig mindre än så. Då tappar du inte orken. Man kan bli frestad att äta mindre för att man tror att det ska gå fortare, men det enda som händer är att man tappar lusten att fortsätta med kostomläggningen. 

    Och bestäm dig för att hålla ut i ett helt år. Ta en break ett par dagar då och då så att du får ny energi till ditt projekt. Man kan inte dieta hur länge som helst i sträck. 

  • Hannina

    Tack för svar! Dietist har jag ju faktiskt inte varit till, det är en bra idé. Jag och min man har lagt om vår kost (sen länge) just med tanke på att det ska vara en långvarig livsstilsförändring. Kanske en dietist kan hjälpa till att kolla 
    uppprecis vad för kost som passar mig så jag reagerar bra och känner mig mätt och "osugen". 

    Och jag ska nog tänka positivt - 12 kilo på ett år är ändå rätt mycket. Det får väl bli så, ett mål som tar tid helt enkelt men kanske mer varaktigt så.

  • katrinp

    Ibland kan kroppen, om man konstant äter för lite spara all energi, så den dagen då du äter för mycket så sparar den varenda lite kalori. Ibland kan det därför funka bättre att höja grundintaget och sen variera det lite med 16:8 eller 5:2

Svar på tråden 1000 kcal per dag för att gå ner? Funkar karnitin?