• Shofalerittan

    Sova tillsammans med svärmor?

    Min man bjöd över min svärmor att vara med mig under 1 vecka när jag är ensam med barnen. Ingenting jag tackat ja till, men orkade inte tjafsa så lät det gå. Hon blir bara mer o mer gränslös. 


    Utöver att vara jobbig överlag är nätterna värst. jag sover tillsammans med mina två barn, den ena e 3 o den andra är 3 månader. När 3 månders skriker på nätterna så stänger ja sovrumsdörren så att hon inte ska vakna när hon ligger i vardagsrummet. På morgonen sa hon till mig att inte stänga dörren från o med nu? 


    Igår la hon sej i sängen när ja nattade 3 åringen o försökte kramas med honom. Han uppskattade inte det o började putta bort henne. Då ställde hon sej upp för att gå men sa att hon skulle sova med oss tillsammans i sängen inatt?? Jag låtsades sova och tog upp hela sängen för att undvika att hon skulle komma in o flera ggr under natten kom in i rummet bara för att titta på oss. hon gjorde extremt mycket ljud fram till klockan 3 på natten och det kändes som att hon ville ?råka? väcka oss för att be oss flytta på oss i sängen. E de här normalt?? Ja vill inte sova med henne, jag har redan suddat ut mina gränser genom att inte stänga sovrumsdörren. Men det här blir för mycket.

  • Svar på tråden Sova tillsammans med svärmor?
  • Jag är bara jag
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 18:57:31 följande:
    Hjälp mej. Om hon bara lägger sej i sängen inatt eller säger jag kommer att sova med er vad ska jag svara då?
    Nej. Du är myndig, det är ditt hem, din säng och dina barn. Hon ska ligga i soffan. Punkt. Jag hade rent av slängt ut kärringen.
  • molly50
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 18:57:31 följande:

    Hjälp mej. Om hon bara lägger sej i sängen inatt eller säger ?jag kommer att sova med er? vad ska jag svara då?


    Så hur gick det då? Sa du nej och att du inte är bekväm med att hon sover i samma säng som dig och barnen?
  • Themis
    Shofalerittan skrev 2022-04-28 12:07:53 följande:

    Hon försökte inte ens inatt. Nu måste jag göra mej redo för en ny natt.


    Men bara säg till, snälla du.

    Måste ju vara mer jobbigt att stå med den debatten mitt i natten.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Miramara

    Du börjar med att ha sovrumsdörren stängd. Om hon skulle säga något, så svarar du bara att du vill ha dörren stängd och att du sover ensam med barnen, ingen annan sover i din säng. Punkt slut. Skulle hon ha magen till gränslöshet att komma på natten och försöka krypa ner i sängen så säger du skarpt till henne att försvinna därifrån. Skaffa lite ryggrad människa! Vad är det frågan om?? Hur ska du kunna stå upp för dina barn, och lära dem stå upp för sig själva, när du inte ens kan säga ifrån om såna självklara saker? Hade min svärmor försökt krypa ner i min säng hade jag polisanmält henne och aldrig någonsin mer låtit henne komma i närheten av mig eller mina barn.

  • Magical
    Shofalerittan skrev 2022-04-28 12:07:53 följande:

    Hon försökte inte ens inatt. Nu måste jag göra mej redo för en ny natt.


    Förlåt TS, jag vill verkligen inte vara elak mot dig men HUR kan det vara så svårt för dig att bara säga nej? 
    Hur har du blivit uppfostrad? 
  • Räkan77

    Har din man bett om ursäkt för att han bjöd in henne? När han kommer hem MÅSTE du låta honom få veta att det är fullständigt oacceptabelt att göra så. Han bör inte få komma undan så lätt utan han ska fasiken få känna att han lever. Jäkligt respektlöst att inte fråga dig först, låt honom inte komma undan med det för att han är för mesig mot sin mamma. 

  • Mrs Moneybags

    Egentligen är det din man som är gränslös, eftersom det är han som bjöd in henne utan att fråga dig först. 

    Ingen lägger sig i min säng utan att jag säger ja. Så är det bara. Du behöver skaffa lite mod att säga nej. Din svärmor är inte den enda som kommer att utnyttja din vekhet om du inte börjar sätta ner din fot nu. 

  • Shofalerittan

    Haha har inte vågat logga in för ville inte jinxa mig själv. Jag veeeet att jag måste lära mig säga nej, men jag känner mig inte redo än. Jag vet inte varför jag inte kan, ordet kommer bara inte ut ur min mun. Måste träna på det. Jag tror min man pratade med henne för hon fortsatte att tjata jättemycket tills han helt plötsligt ringde henne. Efter det backade hon. Från och med idag slipper jag detta i alla fall. 

  • molly50
    Shofalerittan skrev 2022-04-30 11:45:04 följande:

    Haha har inte vågat logga in för ville inte jinxa mig själv. Jag veeeet att jag måste lära mig säga nej, men jag känner mig inte redo än. Jag vet inte varför jag inte kan, ordet kommer bara inte ut ur min mun. Måste träna på det. Jag tror min man pratade med henne för hon fortsatte att tjata jättemycket tills han helt plötsligt ringde henne. Efter det backade hon. Från och med idag slipper jag detta i alla fall. 


    Du kan ju kanske börja med att öva dig på din man och säga nej nästa gång han bjuder in henne utan att fråga dig.
    För där har ju han gjort fel.
  • Jag är bara jag

    Att säga nej är ett måste i många sammanhang. Man säger nej till sina barn, nej till sånt man inte vill, nej till det man inte kan eller hinner eller klarar av eller inte vågar. Självklart måste du öva upp det. Det är jätteenkelt. Annars kommer alla människor ständigt köra över dig- din man, dina barn, din svärmor och andra du möter.

  • erikaABC
    Shofalerittan skrev 2022-04-30 11:45:04 följande:

    Haha har inte vågat logga in för ville inte jinxa mig själv. Jag veeeet att jag måste lära mig säga nej, men jag känner mig inte redo än. Jag vet inte varför jag inte kan, ordet kommer bara inte ut ur min mun. Måste träna på det. Jag tror min man pratade med henne för hon fortsatte att tjata jättemycket tills han helt plötsligt ringde henne. Efter det backade hon. Från och med idag slipper jag detta i alla fall. 


    Nu klargör du för din man att du inte vill ha svärmor på besök när han inte är med
Svar på tråden Sova tillsammans med svärmor?