• Tjollenovisen

    Behöver era kloka råd

    Hej! 

    Är helt ny här på Familjeliv, men med ett gammalt konto som ni får ha överseende med (namnet då alltså). Jo så till saken, jag behöver era kloka råd: Jag är då 28 år, och har studerat företagsekonomi i 1,5 år i Lund. Under sommaren har jag sökt heltidstjänster som privatrådgivare på storbankerna, som för en yngre förmåga normalt kräver en kandidatexamen, och blivit erbjuden en heltidstjänst med betalda licenser och studietid till dessa.

    Känns jättekul men är samtidigt kluven. Överspelar jag fördelarna med att slutföra kandidatutbildningen och bör ta chansen, eller är det en nobrainer att gå klart för att trygga framtiden, ge möjligheter till högre lön och fler karriärsmöjligheter? Hur hade ni resonerat? Är tacksam för svar.  

  • Svar på tråden Behöver era kloka råd
  • Anonym (pluggis)

    Kan vara svårt faktiskt. Några exempel:

    1. Min man blev erbjuden jobb direkt med bara exjobbet kvar på sin utbildning i systemvetenskap. Han blev lovad att göra exjobbet klart under tiden, men så blev det så klart aldrig för jobbet tog över, så han har än idag ingen examen. Det grämde honom lite första tio åren men idag är det helt överspelat- hans vidareutbildning består av kurser som man bara köper och de som går dem kan ha väldigt blandad bakgrund, eftersom IT som studieområde är ganska ungt.

    2. Min vän hade svårt för att ta de sista mattekurserna på sin ingenjörsexamen, så började jobba i läkemedelsbranschen med förhoppningen att göra klart parallellt. Det hände aldrig, och i hennes fall så har hon blivit utestängd från vissa vidareutbildningar eftersom dessa kurser kräver en avslutad akademisk grundexamen. Man kan t.ex. inte jobba med att frisläppa läkemedel om man inte har en komplett examen och hon hade inte heller kunnat gå en kurs till auditör som jag gick.

    Så i den branschen finns konkreta hinder och lagkrav som kan drabba en 10-20 år senare i karriären. Och då kan det vara svårt att backa eftersom utbildningar förändras över tid och du troligen kommer att behöva göra om mer poäng än du hade efter dig från början. 

    -
    En kand är bara tre år, det är inte lång tid. Jag hade nog gärna tagit jobb på sommar och helger men inte gett upp att ta den examen, som är lägsta möjliga för att anse sig vara utbildad idag. En vän till mig är gymnasieekonom och har jobbat hela vägen utan högskoleutbildning, men så har hon också kämpat, och missat en hel del jobb pga att man tittar på formell utbildning innan man bedömer kandidaten i övrigt.

    Har man många kontakter i sin bransch kanske det kan gå= du har alltid ett jobb, men attraktiva jobb kan ha flera hundra ansökningar och då blir man ofta bortsorterad om man inte har grundexamen.
    Det är alldeles för lätt att som ung bli hopklumpad med de som hoppade av eller inte kunde göra klart sin utbildning av olika anledningar, så jag tycker att du ska göra klart dessa tre år om du inte har ruskigt bra kontakter inom bank/finans.

    Sen kan man alltid vänta med att läsa en master. Du kanske vill göra helt andra saker då som bli chef, utveckla system, bli projektledare i din organisation? Sånt finns det korta vidareutbildningar för, men det finns inget som helt ersätter det trappsteg som du nu står på.

  • Tjollenovisen

    Hej! 

    Såg ditt meddelande först nu och blev väldigt glad över all den klokhet och de verkliga exempel du delade med dig av. Jag behövde nog höra detta, kanske framförallt för att bekräfta mina egna tankar om att det kommer löna sig i längden
    att slutföra en examen, även om det kittlar mer med ett arbete nu på kort sikt. Några kontakter inom bank/finans har jag inte heller, så redan där blir det lättare. 

    Tack så mycket för svaret, verkligen! 

Svar på tråden Behöver era kloka råd