• mnemne

    Era tips för sömn vid barn nr 2!

    Hej

    Vi har en tvååring och får vårt andra när som helst. Med första barnet har vi fått okej med sömn tycker jag, enligt principen varannan natt/morgon sedan start. Med barn två lär det bli andra bullar (?).

    Tvååringen har just börjat sova utanför vårt sovrum, precis intill, i korridoren där vi byggt in en säng åt henne (!). Hon vaknar ofta ett par ggr per natt och nu är det nästan besvärligare, eftersom man hör henne men inte kan hyscha eller sträcka ut en hand som vi gjorde när hon låg intill. Ofta går vi ut och hämtar henne in till oss när hon vaknat till.

    Frågan är hur man lägger upp det med barn 2. Ska alla trängas i vårt lilla sovrum tror jag ingen får sova så gott (av oss föräldrar i alla fall). Vi har gott om utrymme just nu och alla möjligheter att ordna extra sovplatser och så. Det är lite det spåret jag är inne på, att inreda ett extra sovrum i ett stort rum bortom vårt, där alla får plats. Eventuellt också ha kvar vårt gamla sovrum en övergångsperiod, så har man lite flexibilitet.

    Tänker att sömn är prio denna tid och att man genom ett icke-optimalt upplägg kan förlora en massa sömn.

    Ni som har erfarenhet, vilka är era bästa tips?

  • Svar på tråden Era tips för sömn vid barn nr 2!
  • cosinus

    Vi har alltid delat så att jag (som ammat) tagis bebisen och pappan tagit de äldre syskonen. I olika rum.

    Jag hade lätt delat upp familjen så. Visst ni kommer inte få sova ostört men ni väcks iaf bara av ett barn var åt gången. Sätter man ihop alla i samma rum väcks båda föräldrarna med rätt stor sannolikhet så fort något av barnen strular.

    Vill ni ha 2-åringen i eget rum kan man ha en säng som är stor nog för en förälder att kryp ner i eller en madrass på golvet i ett annat rum som tvååringen och föräldern kan ta när denne vaknat. Eller så gör ni ett rum för bebis plus förälder och låter 2-åringen komma in till dubbelsängen som vanligt.

  • Anonym (Mamma till 4)

    Har alltid lärt barnen att sova själv o somna själv, så när barnet vaknar på natten känner sig trygg o kan somna om. 


     

Svar på tråden Era tips för sömn vid barn nr 2!