• Zephyra

    Skiftjobb - planera dagis?

    Ursäkta långt inlägg men jag tror jag blir tokig snart. Jag och sambon planerar barn men jag vet inte hur sjutton vi ska få ihop det när barnet går på dagis med tanke på jobben vi har. Jag jobbar blandat dagar och kvällar (dock ej nätter) och jobbar vanligtvis mellan 7-14 på dagarna och mellan 14-20/21/22 på kvällarna. Sambon jobbar 7-19 och pendlar så han åker kl 6 och kommer hem vid kl 20. När jag jobbar dag och när sambon är ledig är det inga problem men det händer ganska ofta att jag jobbar kväll samma dag som sambon jobbar. De flesta dagis stänger ju kl 17.30-18 men sambon är ju inte hemma förrän tidigast kl 20 ungefär. Hur sjutton ska man lösa det? Nån som varit i en liknande sits? Farmor och farfar finns inte med i bilden så det ska vara om mormor och morfar kan hämta på dagis dom dagarna men då är frågan hur vi gör på kvällen, känns inte riktigt rätt att barnet ska hämtas av mormor eller morfar på eftermiddagen och sen ska vi hämta barnet från mormor/morfar vid kl 20 så barnet kommer inte i säng förrän tidigast 20.30-21. Sen ska han/hon upp jättetidigt morgonen efter eftersom vi måste lämna honom/henne på dagis redan vid kl 6.30. Hur tänker ni? Känns lite som att det är jag som kommer få lämna och hämta majoriteten av gångerna också och så vill jag ju inte att det ska bli?
    Sambon har sökt nya jobb då och då för att få bättre arbetstider men har inte ens fått komma på intervju tyvärr?

  • Svar på tråden Skiftjobb - planera dagis?
  • Jemp
    Zephyra skrev 2022-10-25 16:32:09 följande:
    Skiftjobb - planera dagis?

    Ursäkta långt inlägg men jag tror jag blir tokig snart. Jag och sambon planerar barn men jag vet inte hur sjutton vi ska få ihop det när barnet går på dagis med tanke på jobben vi har. Jag jobbar blandat dagar och kvällar (dock ej nätter) och jobbar vanligtvis mellan 7-14 på dagarna och mellan 14-20/21/22 på kvällarna. Sambon jobbar 7-19 och pendlar så han åker kl 6 och kommer hem vid kl 20. När jag jobbar dag och när sambon är ledig är det inga problem men det händer ganska ofta att jag jobbar kväll samma dag som sambon jobbar. De flesta dagis stänger ju kl 17.30-18 men sambon är ju inte hemma förrän tidigast kl 20 ungefär. Hur sjutton ska man lösa det? Nån som varit i en liknande sits? Farmor och farfar finns inte med i bilden så det ska vara om mormor och morfar kan hämta på dagis dom dagarna men då är frågan hur vi gör på kvällen, känns inte riktigt rätt att barnet ska hämtas av mormor eller morfar på eftermiddagen och sen ska vi hämta barnet från mormor/morfar vid kl 20 så barnet kommer inte i säng förrän tidigast 20.30-21. Sen ska han/hon upp jättetidigt morgonen efter eftersom vi måste lämna honom/henne på dagis redan vid kl 6.30. Hur tänker ni? Känns lite som att det är jag som kommer få lämna och hämta majoriteten av gångerna också och så vill jag ju inte att det ska bli?
    Sambon har sökt nya jobb då och då för att få bättre arbetstider men har inte ens fått komma på intervju tyvärr?


    Om ni inte bor i en kommun med nattis får ni gå ner i tid eller byta jobb.
  • Jemp

    ...om det inte går att anpassa ert schema på befintlig arbetsplats såklart.

  • skolios

    Jadu, detta är knäckfrågan för många av oss med skiftjobb. Och vi borde vara många med tanke på hur många branscher det är som kör skift. Det som gäller är nattdagis, släkt som hjälper eller byte av jobb helt enkelt.

  • Anotherone

    Gå ner i tid är ett alternativ, söka jobb med annat schema är ett alternativ. Eller möjligen om ni kan få lägga om era scheman så att ni inte jobbar "samma kvällar"?
    Jag har en skiftarbetande man och när vår äldsta son var liten så jobbade jag ibland sent samma kvällar. Då fick vi ta hjälp av farmor/mormor som tog hem sonen till oss vid 15-tiden, lekte, gav honom mat och lade honom att sova hos oss. Men det var kanske 2-3 ggr månad max. Det hade inte fungerat att ha det så flera gånger i veckan. De var yngre då och yrkesverksamma och även de kan ju ha annat inbokat eller bli sjuka. 
    Nu jobbar jag "kontorstider" och maken skift så vi kan gå omlott och få till vettiga tider för hämtning och lämning på det sättet.

  • Zephyra

    Jag jobbar redan 75% bara och sambon jobbar heltid. Men även om han skulle gå ner i tid så skulle vi säkert fortfarande ha dagar då jag jobbar kväll samma dagar som sambon jobbar och det skulle bli tufft ekonomiskt eftersom sambon tjänar betydligt bättre än mig. Finns tyvärr inga andra jobb för mig i den här lilla kommunen och sambon har som sagt sökt flera jobb men inte fått nåt av dom. Känns som att man blir tvungen att skjuta upp att skaffa barn tills sambon fått ett annat jobb men det kan ju dröja flera år med tanke på att han sökt flera nya jobb de senaste 3 åren utan att få nåt. Vill ju inte vänta hur länge som helst med tanke på att vi båda är över 30. Känns ärligt talat ganska deprimerande att tänka på att vi inte kan skaffa barn p.g.a. våra jobb, speciellt när man har vänner, släktingar och arbetskamrater som får barn till höger och vänster medan man själv bara måste skjuta och skjuta på det..

    Nattis finns i kommunen men det blir ju lite samma sak som om mormor eller morfar skulle hämta. Sambon skulle inte kunna hämta förrän tidigast vid kl 20 och barnet skulle inte komma i säng förrän kl 20.30-21. för det går ju inte att barnet stannar kvar under natten heller eftersom då kan inte jag hämta förrän efter kl 14 dagen efter om jag jobbar då (vilket jag ofta gör om jag jobbat kväll dagen innan). Hur sjutton gör andra föräldrar som jobbar skift eller 12-timmarspass??

  • Zephyra

    Tack för tipset om att låta mormor/morfar natta barnet hemma hos oss. Har inte tänkt på det faktiskt.

    Vore ju självklart bäst att byta till ett annat jobb men det finns inget annat för mig i den här kommunen (liten halvdöd kommun) och sambon har sökt men får inget. Finns inte så mycket att söka för honom heller. Och det känns så tråkigt att skjuta på att skaffa barn p.g.a. våra jobb.

    Kan hända att schemat kan anpassas men isåfall är det nog bara mitt schema, inte sambons. Han har inte så flexibel arbetsgivare kan man väl säga..

  • skolios
    Zephyra skrev 2022-10-25 17:07:29 följande:

    Jag jobbar redan 75% bara och sambon jobbar heltid. Men även om han skulle gå ner i tid så skulle vi säkert fortfarande ha dagar då jag jobbar kväll samma dagar som sambon jobbar och det skulle bli tufft ekonomiskt eftersom sambon tjänar betydligt bättre än mig. Finns tyvärr inga andra jobb för mig i den här lilla kommunen och sambon har som sagt sökt flera jobb men inte fått nåt av dom. Känns som att man blir tvungen att skjuta upp att skaffa barn tills sambon fått ett annat jobb men det kan ju dröja flera år med tanke på att han sökt flera nya jobb de senaste 3 åren utan att få nåt. Vill ju inte vänta hur länge som helst med tanke på att vi båda är över 30. Känns ärligt talat ganska deprimerande att tänka på att vi inte kan skaffa barn p.g.a. våra jobb, speciellt när man har vänner, släktingar och arbetskamrater som får barn till höger och vänster medan man själv bara måste skjuta och skjuta på det..

    Nattis finns i kommunen men det blir ju lite samma sak som om mormor eller morfar skulle hämta. Sambon skulle inte kunna hämta förrän tidigast vid kl 20 och barnet skulle inte komma i säng förrän kl 20.30-21. för det går ju inte att barnet stannar kvar under natten heller eftersom då kan inte jag hämta förrän efter kl 14 dagen efter om jag jobbar då (vilket jag ofta gör om jag jobbat kväll dagen innan). Hur sjutton gör andra föräldrar som jobbar skift eller 12-timmarspass??


    Nattis kommer i så fall vilja att barnet stannar hela natten i det fallet eftersom man inte vill bryta barnets sömn. Och ja, då kommer barnet att vara på dagis dagen efter också tills ni kan hämta.
  • Zephyra
    skolios skrev 2022-10-25 17:24:07 följande:
    Nattis kommer i så fall vilja att barnet stannar hela natten i det fallet eftersom man inte vill bryta barnets sömn. Och ja, då kommer barnet att vara på dagis dagen efter också tills ni kan hämta.
    Okej, ja bryta sömnen är ju det man vill undvika och samtidigt känns det ju inte sådär jättebra att barnet skulle få vara på dagis strax över 24 timmar isåfall eftersom jag skulle behöva lämna vid 13.30 ungefär dagen innan och hämta vid 14.30 dagen efter :/ Känns som att barnet mer eller mindre skulle ?bo? på dagiset..

    Usch vad krångligt det ska vara, känns som att det blir så svårt att få ihop det och dåligt för barnet så det är bäst att låta bli att skaffa barn men är ju egentligen hemskt att få sånna tankar och välja bort barn p.g.a. jobbsituationen man har.
  • Jemp
    Zephyra skrev 2022-10-25 17:07:29 följande:

    Jag jobbar redan 75% bara och sambon jobbar heltid. Men även om han skulle gå ner i tid så skulle vi säkert fortfarande ha dagar då jag jobbar kväll samma dagar som sambon jobbar och det skulle bli tufft ekonomiskt eftersom sambon tjänar betydligt bättre än mig. Finns tyvärr inga andra jobb för mig i den här lilla kommunen och sambon har som sagt sökt flera jobb men inte fått nåt av dom. Känns som att man blir tvungen att skjuta upp att skaffa barn tills sambon fått ett annat jobb men det kan ju dröja flera år med tanke på att han sökt flera nya jobb de senaste 3 åren utan att få nåt. Vill ju inte vänta hur länge som helst med tanke på att vi båda är över 30. Känns ärligt talat ganska deprimerande att tänka på att vi inte kan skaffa barn p.g.a. våra jobb, speciellt när man har vänner, släktingar och arbetskamrater som får barn till höger och vänster medan man själv bara måste skjuta och skjuta på det..

    Nattis finns i kommunen men det blir ju lite samma sak som om mormor eller morfar skulle hämta. Sambon skulle inte kunna hämta förrän tidigast vid kl 20 och barnet skulle inte komma i säng förrän kl 20.30-21. för det går ju inte att barnet stannar kvar under natten heller eftersom då kan inte jag hämta förrän efter kl 14 dagen efter om jag jobbar då (vilket jag ofta gör om jag jobbat kväll dagen innan). Hur sjutton gör andra föräldrar som jobbar skift eller 12-timmarspass??


    Men hur många pass jobbar sambon i månaden (alltid 12timmars?) och hur ofta följs dina kvällspass av tidiga pass? Det borde vara relativt sällan? 

    Förutsatt att morföräldrarna kan/inte jobbar själva/vill och det inte är alldeles för ofta hade jag låtit barnet sova där de gångerna. 

    Ser ni flytt som ett alternativ? 
  • Lönnsirap
    Zephyra skrev 2022-10-25 16:32:09 följande:
    Skiftjobb - planera dagis?

    Ursäkta långt inlägg men jag tror jag blir tokig snart. Jag och sambon planerar barn men jag vet inte hur sjutton vi ska få ihop det när barnet går på dagis med tanke på jobben vi har. Jag jobbar blandat dagar och kvällar (dock ej nätter) och jobbar vanligtvis mellan 7-14 på dagarna och mellan 14-20/21/22 på kvällarna. Sambon jobbar 7-19 och pendlar så han åker kl 6 och kommer hem vid kl 20. När jag jobbar dag och när sambon är ledig är det inga problem men det händer ganska ofta att jag jobbar kväll samma dag som sambon jobbar. De flesta dagis stänger ju kl 17.30-18 men sambon är ju inte hemma förrän tidigast kl 20 ungefär. Hur sjutton ska man lösa det? Nån som varit i en liknande sits? Farmor och farfar finns inte med i bilden så det ska vara om mormor och morfar kan hämta på dagis dom dagarna men då är frågan hur vi gör på kvällen, känns inte riktigt rätt att barnet ska hämtas av mormor eller morfar på eftermiddagen och sen ska vi hämta barnet från mormor/morfar vid kl 20 så barnet kommer inte i säng förrän tidigast 20.30-21. Sen ska han/hon upp jättetidigt morgonen efter eftersom vi måste lämna honom/henne på dagis redan vid kl 6.30. Hur tänker ni? Känns lite som att det är jag som kommer få lämna och hämta majoriteten av gångerna också och så vill jag ju inte att det ska bli?
    Sambon har sökt nya jobb då och då för att få bättre arbetstider men har inte ens fått komma på intervju tyvärr?


    Jag tänker att man får pussla med barnomsorg och så när man jobbar skift och oregelbundet. Många behöver faktiskt också lägga om sin arbetstid i samband med att de får familj och man får helt enkelt lösa det.
    Det kan helt enkelt inte längre "hända ofta" att båda föräldrarna jobbar, när det inte finns barnpassning, utan man får byta pass och samordna och sen också ha nån som ställer upp!

    Fördelen med skift och oregelbundenhet är ofta att du kan hoppa in och ta pass redan under den tid som vanligtvis är "mammaledighet" hos andra föräldrar. En helg, kväll redan tidigare än efter ett år ger utrymme att spara dagar och få en fungerande livsstil. Du behöver inte"vänta" på förskola... Utan du kan jobba när din partner är ledig...

    Nackdelen är som du redan märkt att det finns tid som "måste" lösas på annat sätt. 
  • Anotherone
    Lönnsirap skrev 2022-10-25 18:20:04 följande:
    Jag tänker att man får pussla med barnomsorg och så när man jobbar skift och oregelbundet. Många behöver faktiskt också lägga om sin arbetstid i samband med att de får familj och man får helt enkelt lösa det.
    Det kan helt enkelt inte längre "hända ofta" att båda föräldrarna jobbar, när det inte finns barnpassning, utan man får byta pass och samordna och sen också ha nån som ställer upp!

    Fördelen med skift och oregelbundenhet är ofta att du kan hoppa in och ta pass redan under den tid som vanligtvis är "mammaledighet" hos andra föräldrar. En helg, kväll redan tidigare än efter ett år ger utrymme att spara dagar och få en fungerande livsstil. Du behöver inte"vänta" på förskola... Utan du kan jobba när din partner är ledig...

    Nackdelen är som du redan märkt att det finns tid som "måste" lösas på annat sätt. 
    Jag håller med! Och en stor fördel är ju också att man ofta kan ha lediga dagar inne i veckorna då barnet inte behöver vara på förskolan alls. Eller att man kan få till byten som gör att ena föräldern kan jobba intensivt och sedan ha en längre sammanhängande ledighet. Förutsatt att den andre då kan jämka och sluta tidigt. Det är helt klart ett pussel att lägga. 
    En nackdel för mig som jobbar vardagar är att varannan helg så är jag i princip själv med barnen för då jobbar maken. Men man kan inte få allt, jag tycker ändå att i vårt fall bli barnen vinnare som får mycket tid med sin pappa i veckorna (han har dem hemma när han är ledig så de går bara 2-3 dagar per vecka). Pappan kan även byta till sig nattpass om de är sjuka vilket gör att vi som "Familjen AB" slipper få sänkta inkomster i form av vab, men såklart kan det vara tufft av honom att jobba natt och sen ha hand om barn på dagtid. 
  • Jemp
    Lönnsirap skrev 2022-10-25 18:20:04 följande:
    Jag tänker att man får pussla med barnomsorg och så när man jobbar skift och oregelbundet. Många behöver faktiskt också lägga om sin arbetstid i samband med att de får familj och man får helt enkelt lösa det.
    Det kan helt enkelt inte längre "hända ofta" att båda föräldrarna jobbar, när det inte finns barnpassning, utan man får byta pass och samordna och sen också ha nån som ställer upp!

    Fördelen med skift och oregelbundenhet är ofta att du kan hoppa in och ta pass redan under den tid som vanligtvis är "mammaledighet" hos andra föräldrar. En helg, kväll redan tidigare än efter ett år ger utrymme att spara dagar och få en fungerande livsstil. Du behöver inte"vänta" på förskola... Utan du kan jobba när din partner är ledig...

    Nackdelen är som du redan märkt att det finns tid som "måste" lösas på annat sätt. 
    Jag förstår vad du menar men det är ju också väldigt vanligt att vara mammaledig mindre än ett år. Behövs ingen väntan på förskola, bara en pappaledighet. 

    Ts, det bör ni planera för oavsett. 
  • Lönnsirap
    Jemp skrev 2022-10-25 19:45:38 följande:
    Jag förstår vad du menar men det är ju också väldigt vanligt att vara mammaledig mindre än ett år. Behövs ingen väntan på förskola, bara en pappaledighet. 

    Ts, det bör ni planera för oavsett. 
    Självklart behöver man planera för att också pappan är ledig. Men det jag menar är snarare att man genom pussel faktiskt kan få två inkomster tidigare när man jobbar skift, eftersom man kan jobba omlott på ett helt annat sätt än med klassiska kontorstider.

    Att pussla och byta pass är ett vanligare sätt i branscher där man jobbar oregelbundet och väldigt många löser mycket omsorg om barnen genom att faktiskt pussla.

    Sen menar jag inte att man alltid kan detta. Det händer ju faktiskt att någon i paret behöver byta arbetstider... Men väldigt mycket går faktiskt att lösa om man pusslar och om man inser att alla arbetstider har sina för och nackdelar.
  • violis

    Förskolors öppettider är inte anpassade till att föräldrar ska jobba udda tider.. De flesta öppnar 6-6.30 och stänger 17.30- 18.30 .. vissa har öppet vid behov till 19.30 
    Det kan finnas nattis och jourförskola I kommunen..en jourförskola har utökade öppettider ..ofta öppet till 21-22 o vissa öppnar före kl 6… 
    meen det bli ju långa dagar om alternativen ens finns…kommunerna är bara skyldiga att ha förskola på dagtid och de kommuner som har dygnet runt förskolor har ofta långa köer till dem  

    Bästa lösningen är nog att dels försöka synka era scheman så gott det går..med tanke på dina tider antar jag att du jobbar inom vården/ affär och om du har justa kollegor kanske de dessutom kan tänka sig byta arbetspass med dig så att ni får ihop vardagen och så med mormor o morfar som nattar hemma hos er de dagar det kör ihop sig totalt så kan ni nog få det hela att funka 

    ( o bara en lite kommentar …det har hetat förskola sedan barnstugeutredningen 1972 och begreppet daghem försvann helt och hållet 1998 då den första läroplanen för förskolan ersatte det pedagogiska programmet för förskolan som styrdokument.. begreppet dagis gäller idag bara för verksamheter som har hand om hundar  

  • emma enhörning

    Det behöver ju inte heller vara mormor/morfar som hämtar och sköter eftemiddagen/kvällen hos er. Det kan vara en kompis till er eller en ungdom ni har i er närhet som vill tjäna lite extra pengar!

    Inte ska ni skjuta på att skaffa barn av den anledningen, mycket kan hända innan det är dags för förskolestart! Med ditt yrke borde du också kunna jobba lite extra när mannen är hemma och på så sätt fördröja barnets förskolestart. Det kanske även din man kan, men du skrev att hans arbetsgivare var lite mindre flexibel så jag tog dig som ett exempel.

  • Hyllemor

    Föräldradagarna går att spara - speciellt för folk med skiftjobb - om man tänker smart och verkligen sätter sig in i FK:s snåriga regelverk. Vi gjorde det och lyckades spara så pass många dagar att det där med förskola löste sig under hela förskoletiden, eftersom vi kunde fylla ut med föräldrapenning när ekonomin blev knackig. Vi var lusfattiga, men det gick i alla fall nästan runt.


    Alternativet ni har annars är OB-förskola eller Nattis. Om det inte finns i er kommun, så kan det vara så att ni är berättigad plats i grannkommuner - kolla upp det. Det allra sista alternativet - än att byta jobb - är att anlita en nanny/

Svar på tråden Skiftjobb - planera dagis?