• Aniiee

    Let's re-write some shit

    Det är väl ingen hemlighet att jag skrivet om Maktens Ringar. Men vad vill du skriva om, och hur? Vilka slut önskar du var annorlunda? Osv!


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Let's re-write some shit
  • Aniiee

    Recap av vad jag gjort med Maktens Ringar så här långt (det är inte så mycket). Jag ska försöka göra fortsättningen lite i kronologisk ordning....

    1: Stryk Galadriel, byt ut henne mot Celebrian. Gör om alla bitar med berättarröst till att vara en historia Galadriel berättar för sin dotter, fram till att Galadriel i serien tar Finrods dolk, stryk den biten. Stryk resten. Ge Celebrian och Galadriel ett litet samtal efter, gärna som förklarar hur alver ser på det där med döden (vanligtvis tillfällig, Mandos, osv). Kanske även hur orcherna blev till? Kanske för magstarkt om vi just nu föreställer oss Celebrian som en, vad då, 10-åring? Exposition dump eller historieberättande? World building!

    2: Flytta barnens lek och Finrods samtal med Galadriel till efter berättelsen. Byt ut Finrod mot Celeborn. Byt ut snacket om stenar och båtar mot något som makes sense och visar på Celebrians äventyrslystnad istället. Kanske hon kan fråga sin pappa om hur Valinor doldes, eller om Numenor eller Tol Eressea. Vi kan fortfarande få med det hela om att Finrod/Celeborn inte alltid kommer vara där för Galadriel/Celebrian, men med en twist.

    3: Istället för "Galadriels" jakt på hämnd hamnar Celebrian i bergen pga sin egna, och sitt gäng kompisars äventyrslyssnad. Hela grälet och gnyet om att vända tillbaka hem tar vi bort, det här är ett gäng positiva ungdomar som utforskar världen. De letar inte efter något särskilt, de vill bara upptäcka. Så, de upptäcker denna fästning, precis som i serien, men eftersom Celebrian inte är "Galadriel" så blir det ingen exposition dump om vad det är för ställe eller varför det är så kallt. NU börjar hela gänget fundera på om det kanske är dags att vända tillbaka. De är ändå alver, de känner att något inte är riktigt rätt här. Nyfikenheten vinner över olusten för tillfället, de hittar symbolen, men vet så klart inte vad den betyder. De hittar även orchen, men genom att "snubbla över den", inte genom att leka Hulken mot en isvägg.


    Istrollet får vara med, men detta är ett troll (!) mot några ungdomar. De får alla rejäla törnar och skador innan de tillsammans besegrar trollet, och det är här de alla slutligen erkänner sig besegrade av äventyret och vänder hem.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Freddie K

    Om jag kunde så skulle jag skriva om slutet i:"Shogun". Jag blev väldigt besviken på slutet efter att ha plöjt igenom hela boken!


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2023-07-14 09:46:09 följande:

    Om jag kunde så skulle jag skriva om slutet i:"Shogun". Jag blev väldigt besviken på slutet efter att ha plöjt igenom hela boken!


    Nu är ju kategorin: Film/tv, men jag har inte sett serien. Tror det är en serie. Jag har bara läst boken.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • SweeneyTodd

    House of night/Nattens hus: Jag skulle bascially göra om allt, hur, det var skrivet. 
    Det är ingen hemlighet hur dåligt skrivna dem böckerna är, men jag gillar the plot, och den ska var kvar. 

  • mammabitch

    Var SÅ besviken över filmatiseringen av The Dark Tower, som ju också floppade rejält. Gör om gör rätt.

    Till att börja med så fungerar inte Idris Elba i huvudroller även om han är fantastisk i andra roller. Roland är en typ  sliten cowboy, lång och gängöig  med genomträngande blå ögon, och ja... han är vit, vilket har betydelse för hans relation med en av de andra huvudpersonerna.

    Största felet är dock att filmen varken följer Kings böcker eller börjar med Wizard and glass, vilket vore det logiska, utan i stället får en påhittad extrahistoia i historien med actionbetoning och en mycket intetsägande skurk som inte på något sätt speglar den krypande ondska och psykopati  som bokens "man in black" står för.

    Det finns mer än tillräckligt med actioninslag i böckerna utan att putta in extra pangpang.

    En film borde i stället spegla den post-apokalyptiska stämningen i böckerna och betona ödsligheten efter civilisationens förfall, fokusera på Rolands fixering vid sitt uppdrag och relationen mellan de välskrivna huvudpersonerna(t.ex. Roland fadersroll gentemot Jake) - det gör att de med dramatiska inslagen sedan blir så mycket starkare och mer meningsfull. Allra helst skulle en TV-serie göras, om jag förstår rätt så bordlades de planerna när filmen floppade - vilket är ett stort misstag - en välgjord serie skulle kunna konkurrera med de mest populära av de fantasyserier som nu streamas .

  • Freddie K

    Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • ClumsySmurf
    Freddie K skrev 2023-07-14 13:22:00 följande: #6

    Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!


     Askungen har daddy issues och blir blixtförälskad i en hillbilly med trotssyndrom?
  • Freddie K
    ClumsySmurf skrev 2023-07-14 15:39:58 följande:
     Askungen har daddy issues och blir blixtförälskad i en hillbilly med trotssyndrom?
    Det låter som en berättelse jag skulle läsa i alla fall! Tungan ute
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Dr Nail

    Istället för att kasta ringen i den där vulkanen så går Frodo och bränner en Koran i slutet.

  • Themis

    A perfect storm: Alla idioter som går till sjöss i skarp stormvarning drunknar redan efter 10 minuter och sen får vi istället följa det lilla samhällets glada tillvaro utan dem.

    Jag älskar George Clooney men inte ens han kunde få mig att acceptera det sömnpillret.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Aniiee
    mammabitch skrev 2023-07-14 11:36:12 följande:

    Var SÅ besviken över filmatiseringen av The Dark Tower, som ju också floppade rejält. Gör om gör rätt.

    Till att börja med så fungerar inte Idris Elba i huvudroller även om han är fantastisk i andra roller. Roland är en typ  sliten cowboy, lång och gängöig  med genomträngande blå ögon, och ja... han är vit, vilket har betydelse för hans relation med en av de andra huvudpersonerna.

    Största felet är dock att filmen varken följer Kings böcker eller börjar med Wizard and glass, vilket vore det logiska, utan i stället får en påhittad extrahistoia i historien med actionbetoning och en mycket intetsägande skurk som inte på något sätt speglar den krypande ondska och psykopati  som bokens "man in black" står för.

    Det finns mer än tillräckligt med actioninslag i böckerna utan att putta in extra pangpang.

    En film borde i stället spegla den post-apokalyptiska stämningen i böckerna och betona ödsligheten efter civilisationens förfall, fokusera på Rolands fixering vid sitt uppdrag och relationen mellan de välskrivna huvudpersonerna(t.ex. Roland fadersroll gentemot Jake) - det gör att de med dramatiska inslagen sedan blir så mycket starkare och mer meningsfull. Allra helst skulle en TV-serie göras, om jag förstår rätt så bordlades de planerna när filmen floppade - vilket är ett stort misstag - en välgjord serie skulle kunna konkurrera med de mest populära av de fantasyserier som nu streamas .


    Samma här. Ytterligare en filmatisering svårt drabbad av miss-the-pointism.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Freddie K skrev 2023-07-14 13:22:00 följande:

    Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!


    Skriva om, eller fortsätta? Det är bara att sätta sig och skriva lite fan fiction =P 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

    Ok, ganska avancerade SPOILERS för Final Fantasy XVI för alla som bryr sig om sånt.

    Förvisso inte film, men vill ändå få ner dessa tankar på pränt.

    Final Fantasy XVI har jag tänkt på en del på senaste. För att jag spelar det, duh.

    Jag har problem med tidslinjen. Ok, inte det som händer utan att den är för lång. 

    I början av spelet får man en flashback till huvudkaraktären Clives ungdom. Clive är här 15 år. Andra karaktärer vi möter som jag hänger detta problem på har inga avslöjade åldrar i spelet men här är mina gissningar: Joshua, Clives lillebror, som verkar vara någonstans mellan 7 och 10, enligt uppgift på fandom är han 10. Torgal, som är en hundvalp, definitivt yngre än 1 år. Och Clives och Joshuas mamma Annabella, som, eftersom hon har en 15-årig son, förhoppningsvis är minst 32. 

    Under denna flashback får vi också se incidenten vid Phoenix Gate, där killarnas pappa mördas och Joshua, som är fenixen, går bärsärk, och Ifrit också går bärsärk och sen är alla utom Clive döda eller förmodat döda. Ja och Annabella är inte heller död för hon var inte där.

    Spelet hoppar sedan 13 år framåt i tiden. Clive är nu 28, har varit slav och soldat som nu rymt, och återförenas med... Torgal. Hunden som nu alltså är minst 13 år gammal och vid väldigt god vigör. Inte för att det inte finns pigga 13-åriga hundar, jag har haft några själv. Joshua (som vi som spelare, och Clive förstås, inte vet är vid liv) är nu 23, och Annabella är förhoppningsvis minst 45. En annan person som jag vill ta upp här är Hugo Kupka. Clive dödar i den här sektionen Kupkas stora kärlek. Kupka sänder ut en räd mot Clives tillhåll men deltar inte själv, trots att han är/kan förvandla sig till Titan, en gigant som kan krossa berg.

    Och sen händer ingenting på 5 år! Eller, ja, någonting händer säkert, men för oss är det ett 5 års tidshop.

    Och det är här som allt faller ihop för mig på allvar. Clive är 33. De kan funka. Torgal är 18! Visst, jag har haft en 18-årig hund, men inte fan var hon sååååå pigg. Ok, magi och grejer men ändå. Men de tre stora fallgroparna för mig är Joshua, Kupka, och Annabella. 

    Clive återförenas med Joshua, som nu alltså är 28. Much happiness and tears and all such. Visst. Men Joshua känns inte som att han är nästan 30. Särskilt inte när man lägger till att han i 18 år levt ett liv på resande fot i främmande, farliga miljöer, och dessutom varit sjuk sedan han var liten pga hela den där "han är fenix"-grejen. 

    Och Kupka? Han fick sin kärleks huvud i en låda (inte av Clive...), skickade ANDRA efter Clive och fick inte tag på honom, och sen satt han och.... regerade ett land i FEM ÅR innan han kom på att han kanske skulle spöa skiten ur.... ett tomt slott? Och hoppas att Clive ska återvända till sagda slott, som en gång var hans hem... för att.... Någon vill spöa skiten ut honom? Att Clive, fullt medvetet, går i den fällan är bara dumt.

    Och sen har vi Annabella. Hon har skaffat sig en ny make och ett nytt barn. Exakt hur gammal sonen Olivier är är lite svårt att avgöra. Elwin, Clive och Joshuas pappa, hintade i flashbacken om att Annabella infantiliserade Joshua en aning. Olivier misstogs faktiskt av många för att vara en liten flicka i minst en trailer. Han verkar vara någonstans mellan 5 och 8, men jag hittar inget avgörande. Fandom gissar på att han är född "closer to 870" (året är 878), men det kan ju betyda när som helst mellan 868 och 872, så vi säger väl att han är 8, då. Annabella var alltså, förhoppningsvis, minst 42 när han föddes. Vilket inte är omöjligt men det är osannolikt med tanke på hennes ålder, tidsåldern (vagt europeisk medeltid), och det faktum att hon bara fött 2 barn innan, för 20 år sedan. 

    No, I don't buy it. Någon som skrev detta har inget grepp om tid, eller kvinnors fertilitet. Eller människors hämdlistnad för den delen.

    Jag vill skala av lite tid, både i första och andra tidshoppet. Vi behöver inte peta på åldrarna i början, Clive som 15-åring är väl trovärdig. Jag hade gärna fått Joshua att vara lite yngre, på ren känsla av hur han beter sig. Många har gjort jämförelsen med GoT för det här spelet, och ja, Joshua känns lite yngre än eller max lika gammal som Bran. Men ok. Första tidhoppet är för stort. Alldeles för stort. Skala av 3-5 år på det. Ett tidshopp på 8-10 år känns mer trovärdigt. Clove skulle då vara 23-25 under den delen av spelet, Joshua skulle vara 18-20, Torgal 8-10 och Annabella förhoppningsvis minst 40-42. Andra tidshoppet vill jag också skala lite tid ifrån, till att vara endast 2 år. Jag vill också skjuta ner Oliviers ålder lite, han känns inte så mycket äldre än 6-7. Om han är 6 skulle Annabella fått honom vid 34-35, 2-3 år efter Phoenix Gate (som orkestrerades av henne och hennes nya man, för övrigt) och inte 10 år senare, när hon var en bit över 40.

    Men, det är ju bara my 2 cents.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • SweeneyTodd

    Jag skulle också skriva om mycket i Desperate housewives. 
    Gaby och Carlos skulle inte bli tillsammans igen. Victor och Gaby skulle bli endgame. 
    Finns mer att säga om DH, jag återkommer. 

  • Aniiee
    SweeneyTodd skrev 2023-07-14 22:35:11 följande:

    Jag skulle också skriva om mycket i Desperate housewives. 
    Gaby och Carlos skulle inte bli tillsammans igen. Victor och Gaby skulle bli endgame. 
    Finns mer att säga om DH, jag återkommer. 


    I'll wait
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2023-07-14 19:00:24 följande:
    Skriva om, eller fortsätta? Det är bara att sätta sig och skriva lite fan fiction =P 
    Jag påbörjade faktiskt att skriva fanfiction om Sonic, men jag kom inte så långt. Har inte den energin framförallt. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • SweeneyTodd
    Aniiee skrev 2023-07-14 22:45:48 följande:
    I'll wait
    Tack för att du väntade.

    Okej, här är det, och varning för spoilers:

    Jag är trött på ''efterhandskonstruktionerna'', t.e.x att Beth är Felicias dotter. Samt att Rex fick en son med en kvinna som inte är Bree.
    Samt att DH har problem med föullfölja storylines, det med Kayla, Susans far, nedläggning av Scavo restaurangen, att Bree och Orson skulle uppfostra Benjamin. Dessa storylines bara dumpade man. 

    Samt mer:
    Ogillar the baby switch storyline
    Ogillar också vem som är the fairview strangler. 
Svar på tråden Let's re-write some shit