• AndreaBD

    Svårt att veta vad det verkligen är som händer i mellanösten

    Nu sägs det att Israel har bombat sjukhuset i Gaza och dödat 500 människor. Och Israel säger att det inte stämmer. Hur kan vi vara säkra på vem det är som säger sanningen. Över huvudtaget - Israelerna och palestinierna berättar helt olika historier. Jag tycker det är ibland svårt att avgöra vem som berättar sanningen där. Någon som har bra källor? 

  • Svar på tråden Svårt att veta vad det verkligen är som händer i mellanösten
  • KN75

    Jag är övertygad att Israel inte har bombat sjukhuset,
    eller åtminstone att man inte medvetet har gjort det. 

    Men fel och misstag händer alltid i krig. T ex händer det alltid i alla krig att man gör misstag, gör fel, och skjuter eller bombar sina egna.
    Så till vida skulle det inte vara omöjligt att Israel har gjort ett sådant fel, men i så fall är det ett sådant misstag som händer i alla krig.

    Jag är lika övertygad att Hamas inte startade kriget av misstag.
    Man valde fullt medvetet att begå sina terrorhandlingar.

    Och man valde medvetet att göra detta trots att man visste att svaret skulle komma och man visste att den palestinska befolkningen och andra muslimer skulle vara de som skulle komma att drabbades allra hårdast pga Hamas terror.

    Dessutom är jag övertygad att Egypten medvetet väljer att försöka stänga sin gräns, eller väljer att begränsa palestiniernas chanser att fly, väljer medvetet att inte rädda så många som möjligt av sina systrar och bröder, och barnen, som vill fly till Egypten.

    Israel har varnat och givit palestinierna chansen att evakuera, åtminstone vissa chanser att evakuera.
    Sådan humanism och hänsyn till civilbefolkningen är väldigt ovanlig i krig.

    Vare sig Hamas eller islamistiska palestinier har mig veterligen någonsin varnat Israeler eller judar, har aldrig givit civila människor chansen att evakuera, innan man begår sina terrorhandlingar.

  • Tecum

    Israel brukar inte förneka sina militära operationer, därför är de mest trovärdiga. Jag misstänker att det var ett av Hamas´ sprängämnesförråd som small, av misstag eller av en mindre träff. Hamas är kända för att använda sjukhus och skolor som vapengömmor och mänskliga sköldar.

  • K Markatta

    www.bbc.com/news/world-middle-east-67142031

    Biden backs Israel's account of deadly Gaza hospital explosion

    US President Joe Biden has said a deadly blast at a Gaza hospital appears to have been caused by Palestinian militants, backing Israel's account of the incident as he visits the country.

    ...

    Mr Biden was later asked by reporters what led him to conclude that Israel was not responsible, and said: "The data I was shown by my defence department."

  • Hobgoblin

    Född 67 och har aldrig förstått vad som händer. Har ju alltid vart oro och konflikter.
    Är det något fundamentalt fel på folk där som aldrig tycks kunna förhandla sig fram till någon lösning??
    Släpp sargen och kom in i matchen.

  • AndreaBD

    Det var lite om det på nyheterna idag. Biden tror på Israelerna. 

    Jag måste också säga, att Israelerna inte skulle vara så dumma. Varför ett sjukhus? Jag tror att det är ett misstag av någon. 

  • fornminne

    Jag tycker att Tecums teori låter mest trovärdig. Krasst men sant.

    Israel saknar inte blod på sina händer, men så här brukar de inte göra. De skulle heller inte vinna något på att bomba ett sjukhus, de skulle bara förlora sympatier för sin sak. 

    Samtidigt vill jag inte tro att Hamas eller någon liknande organisation, är så vidriga att de gjorde detta med avsikt. Mot sina egna?

    Troligen var det ett misstag, men Hamas verkar ju inte bry sig om palestinska civila om de använder dem som mänskliga sköldar.

  • AndreaBD
    Tecum skrev 2023-10-18 18:55:05 följande:

    Israel brukar inte förneka sina militära operationer, därför är de mest trovärdiga. Jag misstänker att det var ett av Hamas´ sprängämnesförråd som small, av misstag eller av en mindre träff. Hamas är kända för att använda sjukhus och skolor som vapengömmor och mänskliga sköldar.


    Möjligt. 
  • Anonya

    Det som verkar så skumt är att Israel först skrev att de anfallit ett sjukhus som var Hamasbas. Det meddelandet togs sedan bort. Är så förvånad över att det inte nämndes alls i Aktuellt. Varför skulle de meddela det först om det inte var sant? 

    Jag har svårt att förstå att västvärlden så automatiskt stöder Israel. Det Hamas gjorde var verkligen avskyvärt och Israel får försvara sig, men kapa el och vatten plus hindra humanitär hjälp och all bombning. Hamas är bara en liten del av Palestina och de civila där och framför allt barnen är lika oskyldiga som de i Israel. Det är så fruktsansvärt sorgligt och tragiskt alltihop. Rädd för vad det kan leda till då bl.a. Iran och USA tar ställning och stöder var sin sida. 

  • AndreaBD
    Anonya skrev 2023-10-19 00:20:31 följande:

    Det som verkar så skumt är att Israel först skrev att de anfallit ett sjukhus som var Hamasbas. Det meddelandet togs sedan bort. Är så förvånad över att det inte nämndes alls i Aktuellt. Varför skulle de meddela det först om det inte var sant? 

    Jag har svårt att förstå att västvärlden så automatiskt stöder Israel. Det Hamas gjorde var verkligen avskyvärt och Israel får försvara sig, men kapa el och vatten plus hindra humanitär hjälp och all bombning. Hamas är bara en liten del av Palestina och de civila där och framför allt barnen är lika oskyldiga som de i Israel. Det är så fruktsansvärt sorgligt och tragiskt alltihop. Rädd för vad det kan leda till då bl.a. Iran och USA tar ställning och stöder var sin sida. 


    Var skrev Israel det? Jag tycker det är förståeligt att de vill få bort Hamas-ledare och -organisation. Och att kapa el och vatten, och att flytta folk söderut, sägs vara ett mindre elakt sätt att lösa det. Jämfört med att gå in med marktrupper direkt. 
  • KN75
    Anonya skrev 2023-10-19 00:20:31 följande:

    Det som verkar så skumt är att Israel först skrev att de anfallit ett sjukhus som var Hamasbas. Det meddelandet togs sedan bort. Är så förvånad över att det inte nämndes alls i Aktuellt. Varför skulle de meddela det först om det inte var sant? 

    Jag har svårt att förstå att västvärlden så automatiskt stöder Israel. Det Hamas gjorde var verkligen avskyvärt och Israel får försvara sig, men kapa el och vatten plus hindra humanitär hjälp och all bombning. Hamas är bara en liten del av Palestina och de civila där och framför allt barnen är lika oskyldiga som de i Israel. Det är så fruktsansvärt sorgligt och tragiskt alltihop. Rädd för vad det kan leda till då bl.a. Iran och USA tar ställning och stöder var sin sida. 


    Israel har varnat och givit palestinierna chansen att evakuera, åtminstone vissa chanser att evakuera.
    Sådan humanism och hänsyn till civilbefolkningen är väldigt ovanlig i krig.

    Vare sig Hamas eller islamistiska palestinier har mig veterligen någonsin varnat Israeler eller judar, har aldrig givit civila människor chansen att evakuera, innan man begår sina terrorhandlingar.

  • Mentat
    AndreaBD skrev 2023-10-18 18:12:12 följande:
    Svårt att veta vad det verkligen är som händer i mellanösten

    Nu sägs det att Israel har bombat sjukhuset i Gaza och dödat 500 människor. Och Israel säger att det inte stämmer. Hur kan vi vara säkra på vem det är som säger sanningen. Över huvudtaget - Israelerna och palestinierna berättar helt olika historier. Jag tycker det är ibland svårt att avgöra vem som berättar sanningen där. Någon som har bra källor? 


    Deutsche Welle, tysk men engelskspråkig public servicekanal på Youtube tycker jag är intressant för att få ett annat perspektiv än det svenska. BBC likaså.

    Båda lutar åt att det verkligen var så som IDF hävdar, att en raket avfyrad från Gaza misslyckades och i stället landade vid sjukhuset. Se t.ex. Gaza hospital: What video, pictures and other evidence tell us about Al-Ahli hospital blast - BBC News
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2023-10-19 09:57:36 följande:
    Deutsche Welle, tysk men engelskspråkig public servicekanal på Youtube tycker jag är intressant för att få ett annat perspektiv än det svenska. BBC likaså.

    Båda lutar åt att det verkligen var så som IDF hävdar, att en raket avfyrad från Gaza misslyckades och i stället landade vid sjukhuset. Se t.ex. Gaza hospital: What video, pictures and other evidence tell us about Al-Ahli hospital blast - BBC News
    Jag såg på ett tysk nyhetsprogram nyss och de sa att man kunde se på bilder från amerikanska satelliter (tror jag det var) att raketen kom ifrån Gaza. Och det konstiga är att den ska ha slagit in i innergården av sjukhuset och inte ens skadat sjukhuset. Men, taket ska ha rasat, så det ser ut som om något mer har drabbat sjukhuset, så som möjligtvis sprängmedel inuti. 
  • MR INTUITIV
    AndreaBD skrev 2023-10-19 14:31:16 följande:
    Jag såg på ett tysk nyhetsprogram nyss och de sa att man kunde se på bilder från amerikanska satelliter (tror jag det var) att raketen kom ifrån Gaza. Och det konstiga är att den ska ha slagit in i innergården av sjukhuset och inte ens skadat sjukhuset. Men, taket ska ha rasat, så det ser ut som om något mer har drabbat sjukhuset, så som möjligtvis sprängmedel inuti. 
    En sak är mycket säker och det att USA är inte oberoende i den här konflikten. USA är uppenbart helt på Israels sida. Jag litar inte på det USA påstår. Israel har bombat samma sjukhus två dagar tidigare. Israel har många gånger tidigare bombat palestinska sjukhus, ambulanser, civila byggnader och tv-stationer. Israel tar ingen hänsyn till att civila palestinier dör och varför skulle det då vara konstigt om Israels militär bombade sjukhus även den här gången? 
  • Aniiee
    fornminne skrev 2023-10-18 22:26:19 följande:

    Jag tycker att Tecums teori låter mest trovärdig. Krasst men sant.

    Israel saknar inte blod på sina händer, men så här brukar de inte göra. De skulle heller inte vinna något på att bomba ett sjukhus, de skulle bara förlora sympatier för sin sak. 

    Samtidigt vill jag inte tro att Hamas eller någon liknande organisation, är så vidriga att de gjorde detta med avsikt. Mot sina egna?

    Troligen var det ett misstag, men Hamas verkar ju inte bry sig om palestinska civila om de använder dem som mänskliga sköldar.


    Axplock av Hamas användande av civila sköldar:
    2006 - Hamas uppmanar civila att klättra upp på taket till Hamas högkvarter efter att IDF hotat att bomba byggnaden, enligt ANB TV, en assyrisk tv-kanal
    2007 - 10 civila dödades när Hamas tillverkade bomber i ett bostadskomplex, enligt Al-Hayat, en London-baserad arabisk nyhetstidning (numera nedlagd)
    2008 - Hamas specialstyrkor tränar, eventuelt med skarpa vapen, på öppen gata i Tuffah-kvarteren, ett "helt vanligt" tättbebyggt bostadsområde i Gaza City, enligt Palestine Info Center
    2009 - Hamas använde moske som högkvarter och arsenal enligt talesperson från IDF
    2014 - Civila uppmanades igen att klättra upp på Hamas högkvarters tak efter hot från IDF, enligt Al Watan, numera nedlagd Algerisk nyhetskanal
    2021 - Hamas placerade ut 14 raketramper på skolor
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • AndreaBD
    MR INTUITIV skrev 2023-10-19 21:52:15 följande:
    En sak är mycket säker och det att USA är inte oberoende i den här konflikten. USA är uppenbart helt på Israels sida. Jag litar inte på det USA påstår. Israel har bombat samma sjukhus två dagar tidigare. Israel har många gånger tidigare bombat palestinska sjukhus, ambulanser, civila byggnader och tv-stationer. Israel tar ingen hänsyn till att civila palestinier dör och varför skulle det då vara konstigt om Israels militär bombade sjukhus även den här gången? 
    BILDER är oberoende (om de inte är manipulerade, så klart). Finns det belägg så finns det. Det kanske inte är riktigt säkert än, men man har sagt att det finns bilder och att det tyder på att det är så. Och man vill ju se beläggen så småningom. 

    Jo, det har varit så mycket uppståendelse runt händelserna den här gången, att Israel ju måste förstå att det uppmärksammas vad de gör. 
  • AndreaBD
    Aniiee skrev 2023-10-19 22:47:50 följande:
    Axplock av Hamas användande av civila sköldar:
    2006 - Hamas uppmanar civila att klättra upp på taket till Hamas högkvarter efter att IDF hotat att bomba byggnaden, enligt ANB TV, en assyrisk tv-kanal
    2007 - 10 civila dödades när Hamas tillverkade bomber i ett bostadskomplex, enligt Al-Hayat, en London-baserad arabisk nyhetstidning (numera nedlagd)
    2008 - Hamas specialstyrkor tränar, eventuelt med skarpa vapen, på öppen gata i Tuffah-kvarteren, ett "helt vanligt" tättbebyggt bostadsområde i Gaza City, enligt Palestine Info Center
    2009 - Hamas använde moske som högkvarter och arsenal enligt talesperson från IDF
    2014 - Civila uppmanades igen att klättra upp på Hamas högkvarters tak efter hot från IDF, enligt Al Watan, numera nedlagd Algerisk nyhetskanal
    2021 - Hamas placerade ut 14 raketramper på skolor
    Och jag hörde på ett tyskt nyhetsprogram idag att de brukar gräva upp vattenledningar, som har köpts för biståndspengar, och bygger raketer av dem. 
  • Digestive

    Tycker att Victor de Almeida har påbörjat någonting bra och välbehövt i sin Youtube-kanal som heter Dialogiskt. Han har bjudit in tre insatta gäster som på sitt vis berättar om den här konflikten och de berör ämnet på ett sätt som jag inte tror är särskilt vanligt i övrigt (i den allmänna bildrutan).

    Det här görs dock ur ett Palestinskt perspektiv och jag hoppas verkligen att det görs ett motsvarande avsnitt ur ett Israeliskt perspektiv.

    Till en början hade de tänkt bjuda in Aron Flam och någon meningsmotståndare (minns inte namnet) som skulle debattera frågan men de bestämde sig för det här samtalsupplägget istället - jag tror att det var klokt beslut.

    För min del gick det upp några ljus över komplexiteten i konflikten samt fick en liten inblick i drivkrafterna som inte alls kändes självklara. På det viset var det givande och någonting som jag tror kan passa under det här trådämnet.


    ">


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • K Markatta

    omni.se/arresteringsorder-utfardas-for-syriens-al-assad/a/8Jal4x

    Arresteringsorder utfärdas för Syriens al-Assad

    En domstol i Frankrike utfärdar en internationell arresteringsorder mot Syriens president Bashar al-Assad. Det rapporterar AFP. Han anklagas för att ha medverkat till krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien 2013. Över 1 400 människor dödades i attackerna, som skedde i närheten av Damaskus.

  • AndreaBD
    K Markatta skrev 2023-11-15 19:41:52 följande:

    omni.se/arresteringsorder-utfardas-for-syriens-al-assad/a/8Jal4x

    Arresteringsorder utfärdas för Syriens al-Assad

    En domstol i Frankrike utfärdar en internationell arresteringsorder mot Syriens president Bashar al-Assad. Det rapporterar AFP. Han anklagas för att ha medverkat till krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien 2013. Över 1 400 människor dödades i attackerna, som skedde i närheten av Damaskus.


    Det var också intressant. :) 
  • MR INTUITIV
    AndreaBD skrev 2023-11-15 22:37:47 följande:
    Det var också intressant. :) 
    Nu är det bara att vänta på en arresteringsorder för Netanyahu och resten av de som beordrade mor på oskyldiga civila i Gaza..
Svar på tråden Svårt att veta vad det verkligen är som händer i mellanösten