• Svar på tråden Svenska barn i Gaza...
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)
    Anonym (Göran) skrev 2023-11-14 23:59:27 följande:

    jag förstår inte att man vill resa till sådana länder. Speciellt inte om man en gång lyckats fly det landet.

    frågor som bör ställas till dem är? 

    varför reste du dit?
    hur hade du råd?
    hur länge var du där? 


    hur finansierar du ditt uppehälle och kostnaderna du har i Sverige. vad har du för inkomster från Sverige ?
    hur ser din ekonomi ut?
    vem reste du med?
    var bodde du?


    Sen undrar jag hur ?hemresan? finansieras. 


    Rimliga och relevanta frågor som inte ställs. Vad har hänt med det egna ansvaret? Är det på väg att avskaffas i Sverige?

    UD har förmodligen gjort vad de kunnat och det är skillnad på att få hem 500 personer jämfört med 50.

    Läste i min lokaltidning idag om en anhörig som menar att "Regeringen bryr sig inte om Gaza-svenskarna och att regeringen är ansvarig för att barn dör där".
    AndreaBD skrev 2023-11-15 09:23:35 följande:
    Det är inte riktigt fråga om att vilja bo där, de får i regel INTE flytta till Israel. Och jag tror inte heller att de får bo i Egypten. Sedan vet jag inte om det finns alternativet att de hämtar sina gamla föräldrar till Sverige. 

    I den kulturen tar man hand om sina gamla föräldrar. Att hälsa på dem ibland är väl minimum. Dock bör de inte klaga och kräva en massa insatser om de har problem där. 
    Varken Egypten eller andra närliggande länder är villiga att ta emot palestinier och man kan undra vad det beror på.

    Jag är ganska säker på varför.

  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-15 12:49:17 följande:
    Jag tvekar till att dessa har tvingats att bo i Gaza istället för någon annanstans på jorden och dessutom rösta fram Hamas till makten...

    ...eller så ser de sig själva som martyrer, som ska offras för Palestinas kamp.
    Jag har själv inte förstått det till 100 %, men det verkar vara så att palestinier som bor på Västbanken eller i Gaza inte får flytta till Israel. Om en palestinier som bor i Israel gifter sig med någon i Gaza, så måste paret bo i Gaza. Så, det är lite taskigt. Israelerna är väl rädda, men det finns uppenbarligen några märkliga lagar. 
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-15 13:04:19 följande:
    Varken Egypten eller andra närliggande länder är villiga att ta emot palestinier och man kan undra vad det beror på.

    Jag är ganska säker på varför.

    Jo, det är ju så. Men om man fortsätter så i all evighet, så blir det aldrig bättre. 
  • Ms anybody

    Jag tror inte det finns svenska barn i Gaza. Jag tror de menar barn som kommer från Gaza men har fått ett svenskt medborgarskap och vill komma tillbaka till  Sverige.. 

  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-11-15 18:40:32 följande:
    Jag har själv inte förstått det till 100 %, men det verkar vara så att palestinier som bor på Västbanken eller i Gaza inte får flytta till Israel. Om en palestinier som bor i Israel gifter sig med någon i Gaza, så måste paret bo i Gaza. Så, det är lite taskigt. Israelerna är väl rädda, men det finns uppenbarligen några märkliga lagar. 
    Ändå bor de flesta palestinierna inte i Palestina...
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-16 02:50:14 följande:
    Ändå bor de flesta palestinierna inte i Palestina...
    Har du koll på siffrorna där? Du menar inte att de flesta bor i Israel? Det finns ju också ganska många som är flyktingar utomlands. 
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-11-16 10:47:59 följande:
    Har du koll på siffrorna där? Du menar inte att de flesta bor i Israel? Det finns ju också ganska många som är flyktingar utomlands. 
    Nej, jag menar inte att de flesta bor i Israel, utan de flesta bor på andra håll, främst i grannländerna. Jordanien exempelvis.
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)

    Man kan undra vad barnen gör där, vi har ju skolplikt i Sverige.
    Så mkt som är konstigt
    först flyr man fr gaza och får hjälp i sverige, sedan förväntas man få hjälp en gång till när man är på semester i landet man en gång flytt från.

    Hmmm, tänker jag om det.

  • Anonym (Fader)
    Tom Araya skrev 2023-11-14 16:15:49 följande:
    Vilket krig?
    Väpnad konflikt mellan palestinier och Israel har varit ett i stort sett oupphörligt problem sedan staten Israel bildades. Gaza styrs av en terroristorganisation.
    De potentiella riskerna finns således i varje stund.
    Israel är en apartheidregim som har terroriserat palestinier i decennier. Israel styrs av sionister, extrema ultraortodoxa extremister som tror att de är utvalda av gud och som är djupt övertygade om att de står över alla andra.
  • Anonym (Fader)
    Ms anybody skrev 2023-11-16 01:41:48 följande:

    Jag tror inte det finns svenska barn i Gaza. Jag tror de menar barn som kommer från Gaza men har fått ett svenskt medborgarskap och vill komma tillbaka till  Sverige.. 


    Ja, alla barn som har svensk medborgarskap räknas som svenskar. Om Sverige inte är någon slags rasistisk apartheid där man gör skillnad på folk och folk efter deras etnicitet? 
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)
    Anonym (Fader) skrev 2023-11-17 09:10:17 följande:
    Ja, alla barn som har svensk medborgarskap räknas som svenskar. Om Sverige inte är någon slags rasistisk apartheid där man gör skillnad på folk och folk efter deras etnicitet? 
    Ok, så oom jag bosätter mig i Afrika och så såmingpom för medborgarskap i låt oss säga så är jag en kenyan?
  • Anonym (Fader)
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-17 20:31:44 följande:
    Ok, så oom jag bosätter mig i Afrika och så såmingpom för medborgarskap i låt oss säga så är jag en kenyan?
    Ja, enligt lag och alla förekommande normer då är du kenyans medborgare. Eller menar du att judarna som bor i USA är inte amerikanska medborgare? Och att  barn födda i Sverige (som har invandrarföräldrar) är inte svenskar?  I så fall är det ett mycket rasistiskt sätt att tänka på och vi har då minst 20% av den svenska befolkningen som du tycker inte borde känna Sverige som sitt hem/land?  Är du medveten i så fall vilken splittring skapas i vårt samhälle pga sådana rasistiska åsikter?
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-17 20:31:44 följande:
    Ok, så oom jag bosätter mig i Afrika och så såmingpom för medborgarskap i låt oss säga så är jag en kenyan?
    Det låter som om du aldrig funderat riktigt på det. Om man bor i ett annat land, så förändras man, man anpassas. Beroende på hur mycket och hur länge man bor där så KAN man faktiskt känna sig mer hemma där än i sitt ursprungsland. Får man inte det då - enligt dig? Känna sig svensk? 
  • Anonym (Linda)

    Vi har väl skolplikt i Sverige? Och antar att bidragen fortsätter ticka in från Sverige när de hänger där nere. Och varför måste vissa av de som vill ha hjälp att komma hem ta intervjun på engelska eller arabiska trots att de säger sig ha bott i Sverige länge? Varför har de inte lärt sig svenska?

  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2023-11-18 09:56:53 följande:
    Det låter som om du aldrig funderat riktigt på det. Om man bor i ett annat land, så förändras man, man anpassas. Beroende på hur mycket och hur länge man bor där så KAN man faktiskt känna sig mer hemma där än i sitt ursprungsland. Får man inte det då - enligt dig? Känna sig svensk? 
    Min förhoppning är att en sådan person bara reser tillbaka till forna hemlandet i nöd under pågående konflikt och absolut inte tar med barn.
    Väldigt osvenskt beteende skulle jag säga.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2023-11-20 08:30:51 följande:
    Min förhoppning är att en sådan person bara reser tillbaka till forna hemlandet i nöd under pågående konflikt och absolut inte tar med barn.
    Väldigt osvenskt beteende skulle jag säga.
    Personligen skulle jag förstås aldrig göra det heller. Jag avstod hellre även från att åka till Berlin när det var återföreningsyra där och folk firade på gatorna. Man hade velat vara med, men min äldste var 3 år då och jag tyckte det var för farligt med små barn. 
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)
    Anonym (Linda) skrev 2023-11-18 10:23:09 följande:

    Vi har väl skolplikt i Sverige? Och antar att bidragen fortsätter ticka in från Sverige när de hänger där nere. Och varför måste vissa av de som vill ha hjälp att komma hem ta intervjun på engelska eller arabiska trots att de säger sig ha bott i Sverige länge? Varför har de inte lärt sig svenska?


    Dina frågor är högst relevanta och jag begriper inte hur man kan bortse från dem.

    Att resa till Gaza väcker flera frågor.

    Hur många bor i utlandet och lyfter bidrag från Sverige? Formodligen skrämmande många eftersom man verkar kunna ha bidrag i evigheter utan att fysiskt behöva visa att man befinner sig i landet.

    Var med en kvinna på Svt i förra veckan som var så besviken på UD, men hon nämnde överhuvudtaget inte det egna ansvaret.

    Tycker UD ska hjälpa dem, men man får ha förståelse för att det inte är en lätt operation.
  • AndreaBD
    Anonym (UD är ingen resebyrå) skrev 2023-11-20 14:23:02 följande:
    Dina frågor är högst relevanta och jag begriper inte hur man kan bortse från dem.

    Att resa till Gaza väcker flera frågor.

    Hur många bor i utlandet och lyfter bidrag från Sverige? Formodligen skrämmande många eftersom man verkar kunna ha bidrag i evigheter utan att fysiskt behöva visa att man befinner sig i landet.

    Var med en kvinna på Svt i förra veckan som var så besviken på UD, men hon nämnde överhuvudtaget inte det egna ansvaret.

    Tycker UD ska hjälpa dem, men man får ha förståelse för att det inte är en lätt operation.
    Ja, precis. På rapport, eller hur?  Hon bara krävde en massa saker. 
  • Anonym (UD är ingen resebyrå)
    AndreaBD skrev 2023-11-20 16:01:57 följande:
    Ja, precis. På rapport, eller hur?  Hon bara krävde en massa saker. 
    Ja, hon såg inte sin egen anhöriges del i det hela.
Svar på tråden Svenska barn i Gaza...