• Omar94

    Har tänkt lämna landet för gott

    Har tänkt lämna Sverige om 3-4 månader för gott och undrar vad för saker jag behöver göra upp med innan jag lämnar så det mesta är iordning. T.ex vad ska man tänka på. Jag har inga planer på att någonsin återvända till Sverige. 

  • Svar på tråden Har tänkt lämna landet för gott
  • Aliona

    Du ska anmäla dig utflyttad på Skatteverket och om du inte är svensk medborgare på Migrationsverket också. Stänga bankkonton. Det är vad jag kommer på. 

  • Daisy28

    Se till att du säkerställer din försörjning och din rätt att bo dit du ska flytta

  • Omar94
    Aliona skrev 2023-12-07 14:53:19 följande:

    Du ska anmäla dig utflyttad på Skatteverket och om du inte är svensk medborgare på Migrationsverket också. Stänga bankkonton. Det är vad jag kommer på. 


    Okej tack. Vad händer med pension o sånt i framtiden? 
  • Tow2Mater

    Planer kan ändras. Förnya ditt körkort om det snart går ut, du kan inte göra det om du bor utomlands. Skulle också behålla ett bankkonto ifall det skulle behovas.

  • BuoBä

    Se till att avsluta alla abonnemang, försäkringar, elavtal etc. Skaffa Kivra eller annan elektronisk brevlåda. Behåll ett bankkonto så du får ha kvar ditt bankID, det underlättar väldigt. Om du av någon anledning känner att du bara måste stänga alla konton så vänta åtminstone tills du deklarerat för 2023 ifall du får restskatt eller pengar tillbaka. Då hinner du också se om det dras pengar för något abonnemang du glömt. Ta reda på hur du betalar CSN från utlandet, om det är relevant för dig. Se till att ha ett nygjort pass. Det är väldigt mycket dyrare att förnya det på en ambassad och alla ambassader har inte den tjänsten längre utan man måste åka till Sverige. 

  • Omar94

    Mek77 fan du skulle inte ha skrivit. Nu har jag bestämt mig för att stanna bara för att du skrev. 

  • mek77

    hehe, jag tror inte att du skulle vobbla i ett sånt här stort beslut pga. en motstridig mening på nätet.

Svar på tråden Har tänkt lämna landet för gott