• littlewickewire

    Hur långt efter ÄL är tidiga tester "säkra"?

    Hej!
    Enligt min app är det idag 5 dagar till mens, jag borde alltså kunna ta ett tidigt test. Det är dock bara 7 dagar efter ägglossning, risken finns väl att ägget ej fäst än?
     
    Tog nämligen ett tidigt test idag och det var negativt. Är hoppet ute, eller har jag förhoppningsvis testat för tidigt?
  • Svar på tråden Hur långt efter ÄL är tidiga tester "säkra"?
  • Cececilia

    Det beror på när ägget fäster, de kan fästa tidigt ( typ på 3-4 dagar efter ÄL ) och ända fram till 10-12 dagar efter ÄL. 

  • Cereal Killer
    Cececilia skrev 2024-02-03 08:11:51 följande:

    Det beror på när ägget fäster, de kan fästa tidigt ( typ på 3-4 dagar efter ÄL ) och ända fram till 10-12 dagar efter ÄL. 


    Implantationen är process som tar tid, så att den pågår mellan dag 3-4 och dag 10-12 är rimligt, beroende på hur man väljer definiera ordet. Men det är samma för alla där, med bara mycket små skillnader mellan olika graviditeter, det är inte så att processen börjar på dag 3 för vissa och dag 10 för andra. Det befruktade ägget delar sig med en viss hastighet och vid ett visst utvecklingsstadium måste det ha tillgång till näring utifrån för att överleva, det kan inte ligga och vänta en vecka på detta utan dör om implantationen inte sker när bladyocysten är redo. 


    När det gäller tester så går det inte att få ett fullt tillförligtligt negativt svar förrän efter 14 dagar. Har man inte fått mens då och testet är negativt så är det ju ett tecken på att ägglossningen skett senare än man trott, och då har det fortfarande inte gått 14 dagar. Så för att utesluta en graviditet behöver man helt enkelt vänta på att man får sin mens, alternativt att man inte har oskyddat sex på knappt 3 veckor (14 dagar + den tiden spermierna kan överleva i kroppen) och sedan testar sig. 

Svar på tråden Hur långt efter ÄL är tidiga tester "säkra"?