• Anonym (ogillarungar)

    Varför blir folk upprörda för mig väljer att vara barnfri?

    Oftast blir folk upprörda och arga när jag säger att jag inte har ett behov att skaffa varken barn eller partner

    Dom blir sura och kallar mig för självisk och att barn är det finaste som finns, vilket jag inte håller med om. Jag tycker inte att barn är så fina, många av dom är otrevliga kostar pengar skränar skriker och lever rövare 

    Senast jag var och handlade såg jag en man med 3 stycken. Dom vrålade skrek och härjade runt medan den stackars mannen försökte kontrollera dom, borde spelat in det och göra en reklam film för preventivmedel eller nåt  

    Varför är det så viktigt för folk med barn att andra skaffar barn?

  • Svar på tråden Varför blir folk upprörda för mig väljer att vara barnfri?
  • Anonym (ogillarungar)
    Goneril skrev 2024-02-14 19:41:08 följande:

    Upprörda och arga för att man inte skaffar barn? Det tror jag inte, det måste vara ett påhitt. Jag har inga barn och har aldrig någonsin fått några kommentarer beträffande det. I vilka kretsar skulle det i så fall förekomma? Det vore mycket integritetskränkande om någon hade åsikter om barnfrihet, det är ju privata frågor som inte rör någon annan.


    Så för att du inte varit med om det så sker det inte? 

    Jag har aldrig varit med om en bilolycka då sker inte bilolyckor

    Jag har inte blivit våldtagen så alla som säger att dom blivit våldtagna har ljugit 

    Bara för att du inte råkat ut för det betyder det inte att andra delar din upplevelse 
  • Anonym (ogillarungar)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-14 06:57:25 följande:

    Många tycker att alla ska vara som dom, och leva som dom lever, annars är det dåligt. De känner sig otrygga om andra inte gör som normen säger att man ska göra.


    Ja exakt 

    Har också fått hört att man borde växa upp 

    Eller barn gör dig lyckligt, men jag är ju lycklig utan barn och karl 

    Folk tar det nästan personligt när man säger att man inte är intresserad 
  • Anonym (ogillarungar)
    Anonym (Klara23) skrev 2024-02-14 11:32:28 följande:

    Och varför är alla som är frivilligt barnlösa så måna om att tala om det för alla? Som att det är så otroligt viktigt för andra att få veta det. Har träffat på flera stycken.
    Jag har själv barn och skulle aldrig vilja byta bort det men skiter fullständigt i hur andra väljer att göra. Var och en gör som man vill.


    Varför är du så mån att tala om för mig att du minsann har barn? Varför får bara du öppna käften?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ogillarungar) skrev 2024-02-15 10:22:40 följande:
    Ja exakt 

    Har också fått hört att man borde växa upp 

    Eller barn gör dig lyckligt, men jag är ju lycklig utan barn och karl 

    Folk tar det nästan personligt när man säger att man inte är intresserad 
    Ja, minns när jag gjorde en tråd om män som är fega och inte vågar ta första steget. Folk blev förbannade, verkade ta det personligt.
  • Anonym (Borde varit klok och valt bort barn)

    Det är såklart både och, det normala idag är väl att skaffa barn och föra sina gener vidare, det sitter nog djupt i oss och kanske därför reagerar andra människor på det.

    Jag är kille, min hjärna ville mer än allt annat ha barn när jag började närma mig 30, det bara är inbyggt, känslan finns där och kändes helrätt. Då.

    Nu såhär i efterhand, när jag vet hur mycket problem,  måsten och elände det blev skulle jag aldrig ha skaffat barn. 

    Kort och gott, det har bokstavligen förstört hela livet.  Men det var det ingen som talade om, hur det blir när det blir problem,  diagnoser kommer med i bilden osv. Man matas bara med hur underbart det är med barn.

    Hade jag fått ändra på något i livet så är det två saker,  ångra en långvarig relation där min partner bedrog mig totalt,  och sen att jag hade varit så klok att inte skaffat barn.

    Bittert kanske. Ja, Men det är precis så jag känner, och ingen kan ändra på mina känslor.

  • Anonym (Todilo)
    Anonym (ogillarungar) skrev 2024-02-15 10:24:43 följande:
    Varför är du så mån att tala om för mig att du minsann har barn? Varför får bara du öppna käften?
    Skillnaden är ju att nån med barn kan säga det som ?jag heter x, har två barn, en hund och gillar tennis?. Neutralt. Det folk reagerar på med en del barnfria är detta ?hej jag är barnfri för att jag avskyr de otäcka små ofjuren som saboterar liv och jag är aå smart som sldrig blev förälder I WIN YOU LOSE? - sätt att framtona det vissa har. Dvs motsvarigheten att nån med barn ska pracka på allt om hur fantastiska barnen är och hur livet blev värt något först när de kom osv.

    Det är med framtoningen.
  • Anonym (Hilfe)
    Anonym (ogillarungar) skrev 2024-02-13 13:18:43 följande:
    Varför blir folk upprörda för mig väljer att vara barnfri?

    Oftast blir folk upprörda och arga när jag säger att jag inte har ett behov att skaffa varken barn eller partner

    Dom blir sura och kallar mig för självisk och att barn är det finaste som finns, vilket jag inte håller med om. Jag tycker inte att barn är så fina, många av dom är otrevliga kostar pengar skränar skriker och lever rövare 

    Senast jag var och handlade såg jag en man med 3 stycken. Dom vrålade skrek och härjade runt medan den stackars mannen försökte kontrollera dom, borde spelat in det och göra en reklam film för preventivmedel eller nåt  

    Varför är det så viktigt för folk med barn att andra skaffar barn?


    Blir folk verkligen upprörda? Hur yttrar det sig? Kan tänka mig ett scenario där andra med barn tycker att det är något du går miste om.

    Sen så tycker jag att det är bisarrt att människor inte får välja sånt själv längre. Ser artiklar om att svenska ska skaffa fler barn mer och mer. Som att man bara måste bidra. Det i kombination med potentiell fattigdom, utsatthet och försämrad förlossningsvård för kvinnor så finner jag det högst ologiskt.
  • Anonym (Ego)

    Det är inte egoistiskt att inte skaffa barn. Om det är ett frivilligt val så visar det mera på att man har tänkt igenom hur man vill ha det och har tagit ansvar över sitt liv. Har en kompis som valde att inte skaffa barn, han blev alkoholist istället redan i unga år. Jag kan aldrig få det till att han gjorde ett egoistiskt val. Han tänkte på barnen och skaffade inga. 

  • Anonym (Undrar jag också)
    Anonym (Ego) skrev 2024-02-15 18:59:52 följande:

    Det är inte egoistiskt att inte skaffa barn. Om det är ett frivilligt val så visar det mera på att man har tänkt igenom hur man vill ha det och har tagit ansvar över sitt liv. Har en kompis som valde att inte skaffa barn, han blev alkoholist istället redan i unga år. Jag kan aldrig få det till att han gjorde ett egoistiskt val. Han tänkte på barnen och skaffade inga. 


    Ja om han visste med sig att han hade både ett biologiskt och ett socialt arv för att utveckla alkoholism, så var det ju jättebra att han bröt släktkedjan. Tänk om fler människor som har dåliga saker i sina gener alternativt i sitt sociala arv, skulle vara lika kloka! Då skulle samhället fungera mycket bättre: det skulle vara tryggare, mindre kriminalitet och våld, sjukvården skulle inte vara överbelastad, de offentliga kassorna skulle ha resurser till alla som behöver...

    Naturligtvis i förening med kontrollerad, utvald invandring samt utvisning av invandrade problemmänniskor.
  • Anonym (Barnfria)

    Väljer ibland barnfria singelkvinnor att skaffa ett husdjur?

  • Anonym (Inga barn tack!)

    I dessa kaotiska tider kan man fråga sig om det egentligen är själviskt att skaffa sig barn. Det sägs att framöver så kommer Sverige mer eller mindre att vara muslimskt. Det är skjutningar, mord och sprängningar varje dag. Och mer och mer droger. Om man kunde fråga barnet "vill du födas i denna värld?" så skulle svaret förmodligen vara nej. Så egentligen är det själviskt att skaffa barn i denna kaotiska värld. Hur ser deras framtid ut?

    Jag har inte heller skaffat barn. Som barn var jag aldrig barnvakt, jag föredrog att vara hundvakt. Så det finns nog inom oss väldigt tidigt om vi vill ha barn eller inte. Och andra har inte med detta att göra, eller har rätt att kommentera. Gud Fader gav oss en fri vilja. 

  • Anonym (överdrivet)
    Anonym (Todilo) skrev 2024-02-15 12:29:12 följande:
    Skillnaden är ju att nån med barn kan säga det som ?jag heter x, har två barn, en hund och gillar tennis?. Neutralt. Det folk reagerar på med en del barnfria är detta ?hej jag är barnfri för att jag avskyr de otäcka små ofjuren som saboterar liv och jag är aå smart som sldrig blev förälder I WIN YOU LOSE? - sätt att framtona det vissa har. Dvs motsvarigheten att nån med barn ska pracka på allt om hur fantastiska barnen är och hur livet blev värt något först när de kom osv.

    Det är med framtoningen.
    Generellt märker man att barnlösa har en mer negativ bild av livet än folk med barn. Det är kanske en personlighetsgrej. 
  • Anonym (Inga barn tack!)

    Tillägg till mitt inlägg: Eftersom så många letar fel i inlägg så blir det väl kommentarer om att jag skrev att "jag som barn inte ville vara barnvakt".Jag menade förstås tonåring och äldre.

  • Anonym (Undrar jag också)
    Anonym (Inga barn tack!) skrev 2024-05-06 10:18:01 följande:

    I dessa kaotiska tider kan man fråga sig om det egentligen är själviskt att skaffa sig barn. Det sägs att framöver så kommer Sverige mer eller mindre att vara muslimskt. Det är skjutningar, mord och sprängningar varje dag. Och mer och mer droger. Om man kunde fråga barnet "vill du födas i denna värld?" så skulle svaret förmodligen vara nej. Så egentligen är det själviskt att skaffa barn i denna kaotiska värld. Hur ser deras framtid ut?

    Jag har inte heller skaffat barn. Som barn var jag aldrig barnvakt, jag föredrog att vara hundvakt. Så det finns nog inom oss väldigt tidigt om vi vill ha barn eller inte. Och andra har inte med detta att göra, eller har rätt att kommentera. Gud Fader gav oss en fri vilja. 


    Jag skulle faktiskt råda unga familjer - och unga som inte har barn ännu men vill skaffa - att flytta härifrån. Det är så enormt sorgligt att man ska behöva skriva det här...

    Jag fattade beslutet att skaffa barn för 25 år sedan, då var man fortfarande safe bara man hade råd med en bostad i ett bra område. Så mina barn hade en hyfsad uppväxt och inget särskilt otrevligt har hänt dem än i alla fall. Men jag skulle gärna se att vi allihopa emigrerade, innan de själva bildar familjer. Kanske till Scheweiz eller Österrike - där behärskar vi också språket. Annars något östeuropeiskt land, men där finns det också grov kriminalitet p.g.a. fattigdomen. 
Svar på tråden Varför blir folk upprörda för mig väljer att vara barnfri?