• Hjelm

    Den bästa småstaden...

    Om man vill bo i en mindre stad - under 50 000 invånare - men som samtidigt inte känns som en sunkig håla - vilken tror ni är ett bra val?

    Plus om det ändå är hyfsat nära, kanske en, en och en halv timmes, bilfärd till någon av våra större städer.

    Plus också för vackra omgivningar, ett levande centrum etc. Det ska inte kännas som en död spökstad bara för att den är liten.

    Finns det några såna att rekommendera?

  • Svar på tråden Den bästa småstaden...
  • Henke81
    fjanten skrev 2024-02-23 20:10:06 följande:
    Jag tycker att salabor har en dialekt som är väldigt Västmanland men med influencer av Dalarna. Ganska mysig dialekt!
    Ja men är det inte lite bland-dialekt?
  • Deegan

    En stad som är mysig och har blivit årets sommarstad några gånger så är det Kalmar, dock så finnes det ingen större stad i närheten, då får man åka en bra bit, men en sak är hemsk som jag med lider av, dialektenSkrattande vi kan inte säga R... korv blir kååv typSkrattande
    Annars så finnes istort sett allt i Kalmar..

    /D

  • Freddie K
    Henke81 skrev 2024-02-23 16:30:18 följande:
    Dom pratar fint och det ligger bra till
    Javisst gör dem. Ja, det ligger ju jättebra till!
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fjanten
    Henke81 skrev 2024-02-23 21:33:59 följande:
    Ja men är det inte lite bland-dialekt?
    Jo, så är det. Så märks det tydligt att det är skillnad i dialekt på personer födda och uppvuxna i Sala - och nu är över 45 - jämfört med yngre. Dessa pratar med Dalarna-influerat, medan personer födda och uppvuxna men är under 45, de har mer Västerås-aktig dialekt i jämförelse. 
  • Swytte

    Ängelholm!

    20 min till Helsingborg, 1h till Malmö, 1h till Helsingör och kanske 1,5-2h till både Köpenhamn och Göteborg. 

    Ligger naturskönt på vackra västkusten men har också Hallandsåsens större skogsområden bara några mil bort.

  • Henke81
    GGN skrev 2024-02-24 08:13:38 följande:

    Nyköping, kanske?


    För 20 år sedan men idag vet jag inte. Kriminalitet nu för tiden. Skulle väl hellre välja Katrineholm idag. 
  • Hobgoblin
    GGN skrev 2024-02-24 08:13:38 följande:

    Nyköping, kanske?


    Uppväxt där men bor i Oxelösund med bara drygt 10 000 själar. Det jag oftast behöver finns och behöver jag något annat är det bara 10 minuter med bil Till Nyköping.
    Billigare bostäder här, närmare naturen och kusten m.m. Behövs mer utbud så är det en timme till Skärholmen, en timme till Linköping och bara 40 minuter till Norrköping. Ser ingen anledning att flytta på mig.
Svar på tråden Den bästa småstaden...