• Kottakotte

    Rese-erfarna!

    Okej, så jag är nyskild och pepp på livet.
    Kruxet är bara livssituationen..
    Jag har rest en del i Europa innan barn men inte mer än så.
    Jag är väldigt sugen på att se världen på ett ungdomligt sätt. Så som många gjorde när de var 25.. jag är 35. Mitt barn är snart tre.
    Hans pappa har honom halva tiden.
    Hur skulle jag i min situation få till ett rese-liv?
    Jag tar gärna med barnet också. Men kanske inte alltid.
    Tänker att egentligen har jag redan svaret här, det är omöjligt att kombinera resor med varannan-vecka-mammalivet men vill ändå se här om någon skulle vara mer erfaren och ha lite tips.
    Har ju heltidsjobb med så är ju svårt.
    Exempel då är att kunna va borta kanske 3-4 veckor, 1-2 gånger per år.
    Känns rimligt när barnet är så litet. Sen kan man öka ju äldre barnet blir kanske.
    Undanber kommentarer om att vara en dålig förälder, det är jag inte, och jag är fri att göra vad jag vill på min egen tid.

  • Svar på tråden Rese-erfarna!
  • Kottakotte

    Läste mitt inlägg igen och inser att det låter ju ganska stört faktiskt.
    Småbarnsmorsa som vill ut och "ungdoms-resa".
    Det låter ju för tragiskt. Men så ingen missförstår här.
    Jag skulle aldrig försumma mitt barn.
    Mammarollen är alltid prioriterat nummer 1.
    Och det är svårt att uppnå det jag vill.
    Men kanske finns det någon med liknande erfarenheter eller situation, som har tips, helt enkelt 😊

  • Anonym (?)

    Med heltidsjobb lär du ha fem eller sex veckors semester.  Utgå från det.  Kan du förhandla med pappan att ni byter veckor så ni får längre tid med och utan barn?

    Finns sen inget som hindrar att du tar med barnet på två veckor tågluff i europa eller båtluff i Grekland 

    Eller att du själv drar iväg två veckor vandring i Anderna. 

  • Anonym (Karin)

    Det är väl inget konstigt egentligen! Jag kan också vara supernostalgisk och drömma mig bort till mina backvackers resor i thailand och festresor i Aiya Napa sådär 20-25 år senare😂
    Men jag  tänker så länge du har en arbetsgivare som ger dig ledigt vi säger t ex 3 v på vintern och 3 på sommaren så är det väl bara bara passa på om ekonomin tillåter. Man kan åka med eller utan barn kanske båtluffa i Grekland, tåga runt i Italien eller längre bort som Thailand t ex på vintern. Bara sätta igång och planera och spara penga! Vilka länder är du nyfiken på?

  • Fjäril kär

    Detta kräver ju att du har bra samarbete med pappan så det är praktiskt möjligt att vara ute och resa både ensam och med barnet. Där måste ni prata ihop er om vad som är rimligt och hur det löser sig praktiskt. 

    Resa med barn är både underbart och sjukt jobbigt samtidigt och det har både fördelar och nackdelar . Allt handlar om hur anpassningsbar ni båda är . Resa med barn innebär att du måste ha en plan B i bakhuvudet då barn har lättare att dra på sig magsjuka , bli åksjuk och annat som kan dyka upp på resor . Ha en bra reseförsäkring. 

  • Kottakotte
    Anonym (Karin) skrev 2024-03-23 09:25:10 följande:

    Det är väl inget konstigt egentligen! Jag kan också vara supernostalgisk och drömma mig bort till mina backvackers resor i thailand och festresor i Aiya Napa sådär 20-25 år senare😂
    Men jag  tänker så länge du har en arbetsgivare som ger dig ledigt vi säger t ex 3 v på vintern och 3 på sommaren så är det väl bara bara passa på om ekonomin tillåter. Man kan åka med eller utan barn kanske båtluffa i Grekland, tåga runt i Italien eller längre bort som Thailand t ex på vintern. Bara sätta igång och planera och spara penga! Vilka länder är du nyfiken på?


    Du har iallafall gjort en del roliga resor då! Det har ju jag med iofs men inte på samma sätt, varit borta nån vecka där, nån weekend där och aldrig utanför Europa.
    När man är ung är det enklare att jobba som fan, spara pengar, bo hos föräldrarna och spara ännu mer pengar, ha extrajobb som man kan sticka ifrån.. 
    Nu blir ju planeringen svårare.
    Den största drömmen är att åka till Latinamerika, typ 1 månad minst.
    Men det känns så stort. Men det har alltid varit min största dröm i livet, inte bara drömresemål, utan verkligen livsdröm generellt.
    Så egentligen, borde man spara ihop tid, pengar osv till det. Eller skjuta det på framtiden och göra mindre resor ett tag.
    Kan man vara borta så länge från sitt barn. Vad skulle omgivningen säga?
    Så många frågor 😆
  • Kottakotte
    Fjäril kär skrev 2024-03-23 09:27:42 följande:

    Detta kräver ju att du har bra samarbete med pappan så det är praktiskt möjligt att vara ute och resa både ensam och med barnet. Där måste ni prata ihop er om vad som är rimligt och hur det löser sig praktiskt. 

    Resa med barn är både underbart och sjukt jobbigt samtidigt och det har både fördelar och nackdelar . Allt handlar om hur anpassningsbar ni båda är . Resa med barn innebär att du måste ha en plan B i bakhuvudet då barn har lättare att dra på sig magsjuka , bli åksjuk och annat som kan dyka upp på resor . Ha en bra reseförsäkring. 


    Ja, pappan måste ju vara med på det här givetvis. Men det tror och hoppas jag. 

    Bra tips. 
    Men frågan är bara hur det är att resa med barn ensam? Borde kanske vänta tills hon är lite större..så får även hon ut något av resorna.
  • Kottakotte
    Anonym (?) skrev 2024-03-23 09:21:41 följande:

    Med heltidsjobb lär du ha fem eller sex veckors semester.  Utgå från det.  Kan du förhandla med pappan att ni byter veckor så ni får längre tid med och utan barn?

    Finns sen inget som hindrar att du tar med barnet på två veckor tågluff i europa eller båtluff i Grekland 

    Eller att du själv drar iväg två veckor vandring i Anderna. 


    Räcker 2 veckor i Anderna?
  • Anonym (?)
    Kottakotte skrev 2024-03-23 10:11:28 följande:
    Ja, pappan måste ju vara med på det här givetvis. Men det tror och hoppas jag. 

    Bra tips. 
    Men frågan är bara hur det är att resa med barn ensam? Borde kanske vänta tills hon är lite större..så får även hon ut något av resorna.
    Eller så väljer du resor som hon får ut något av
  • Anonym (?)
    Kottakotte skrev 2024-03-23 10:13:29 följande:
    Räcker 2 veckor i Anderna?
    Det får du avgöra men två veckor är mer än noll veckor 
  • Fjäril kär
    Kottakotte skrev 2024-03-23 10:11:28 följande:
    Ja, pappan måste ju vara med på det här givetvis. Men det tror och hoppas jag. 

    Bra tips. 
    Men frågan är bara hur det är att resa med barn ensam? Borde kanske vänta tills hon är lite större..så får även hon ut något av resorna.
    Är ditt barn van att resa? Om inte så börja där i mindre skala med att resa i Sverige och skaffa dig kunskap och se vilka utmaningar du möter med ditt barn. 
    Att sysselsätta ett barn ett par timmar på ett tåg eller buss funkar oftast fint men det blir en helt annan sak när det blir 8-10-15 timmar och rutiner ändras. Det är tålamodsprövande att vara alert och kunna underhålla sitt barn så många timmar och samtidigt kunna få mat och sömn att fungera. 

    Boka en resa i Sverige och se vad du tycker  . 
  • halvan

    När jag var runt 25 åkte jag och volontärarbetade med företaget Kilroy, det var grymt roligt! Jag fick göra och se så mycket och jag fick erfarenheter av volontärarbetet jag aldrig hade fått annars. Det finns många olika världsdelar att åka till och olika saker att prova på, som arbeta med barn, natur, djur, byggen. Du kan googla och kolla lite, men det är väldigt roligt. Gruppen som arbetade tillsammans med mig var i blandade åldrar mellan 20-50, vi var kanske 10 personer. Väldigt givande!

  • Kottakotte
    Fjäril kär skrev 2024-03-23 10:47:54 följande:
    Är ditt barn van att resa? Om inte så börja där i mindre skala med att resa i Sverige och skaffa dig kunskap och se vilka utmaningar du möter med ditt barn. 
    Att sysselsätta ett barn ett par timmar på ett tåg eller buss funkar oftast fint men det blir en helt annan sak när det blir 8-10-15 timmar och rutiner ändras. Det är tålamodsprövande att vara alert och kunna underhålla sitt barn så många timmar och samtidigt kunna få mat och sömn att fungera. 

    Boka en resa i Sverige och se vad du tycker  . 
    Jättebra tips ju!
    Man får pröva sig fram på hemmaplan för att se hur det kan gå ute i världen, toppen. Tack! :)
  • Kottakotte
    halvan skrev 2024-03-23 13:13:36 följande:

    När jag var runt 25 åkte jag och volontärarbetade med företaget Kilroy, det var grymt roligt! Jag fick göra och se så mycket och jag fick erfarenheter av volontärarbetet jag aldrig hade fått annars. Det finns många olika världsdelar att åka till och olika saker att prova på, som arbeta med barn, natur, djur, byggen. Du kan googla och kolla lite, men det är väldigt roligt. Gruppen som arbetade tillsammans med mig var i blandade åldrar mellan 20-50, vi var kanske 10 personer. Väldigt givande!


    Tack för tipset, låter jättespännande och roligt!
    Ska definitivt kolla in det Skrattande
  • Kottakotte
    Tow2Mater skrev 2024-03-23 13:53:58 följande:

    Efterforska lite om din drömdestination Latinamerika, det är ganska farligt idag. 

    www.usnews.com/news/best-countries/articles/places-the-us-government-warns-not-to-travel-right-now



    Tow2Mater skrev 2024-03-23 13:53:58 följande:

    Efterforska lite om din drömdestination Latinamerika, det är ganska farligt idag. 

    www.usnews.com/news/best-countries/articles/places-the-us-government-warns-not-to-travel-right-now


    Latinamerika har väl alltid varit farligt..
    Och fanns bara ett rött land på din länk, Venezuela. Så behöver ju inte åka dit då 🙃
  • Tow2Mater
    Kottakotte skrev 2024-03-23 14:42:48 följande:

    Tow2Mater skrev 2024-03-23 13:53:58 följande:

    Efterforska lite om din drömdestination Latinamerika, det är ganska farligt idag. 

    www.usnews.com/news/best-countries/articles/places-the-us-government-warns-not-to-travel-right-now


    Latinamerika har väl alltid varit farligt..
    Och fanns bara ett rött land på din länk, Venezuela. Så behöver ju inte åka dit då 🙃
    Lycka till med den attityden, hoppas du inte råkar illa ut; det behöver inte vara rött för att vara farligt.
  • Kottakotte
    Tow2Mater skrev 2024-03-23 14:53:30 följande:
    Lycka till med den attityden, hoppas du inte råkar illa ut; det behöver inte vara rött för att vara farligt.
    Jag vet att det är väldigt farligt på många platser där.
    Däremot är det synd att säga att hela Latinamerika är farligt, för så är det inte.
    Venezuela, absolut. Delar av Colombia, Ecuador, Mexico.. 
    Men absolut inte överallt.
    Och dessutom, eftersom jag är mamma har jag ett ansvar att åka på en arrangerad resa ihop med andra till säkra destinationer. Så är det ju.
    Känner många från Latinamerika, från många olika länder, känner mig trygg med att lyssna på dom som vet.
Svar på tråden Rese-erfarna!