• Anonym (Mamma)

    Barn och träningsvärk?

    Jag har flera gånger läst och hört att barn inte får träningsvärk. Jag har en åttaåring som flera gånger senaste året, visat symptom på just träningsvärk. Bland annat när hon för första gången åkte slalom en hel dag. Dagen efter var hon rejält öm i låren. Igår tävlade hon i flera timmar, flera av momenten i saker hon i vanliga fall inte tränat på. Hon tog i rejält. Idag är hon öm över magmuskler och i benen, vilket också stämmer överens med vad hon gjorde igår.

    Hon är på inget sätt otränad, utan rör sig konstant.

    Så, kan barn få träningsvärk, eller bör man kolla upp detta?

  • Svar på tråden Barn och träningsvärk?
  • Anonym (A)

    Det är klart att barn kan få träningsvärk.
    Inget att söka vård för.

  • Anonym (Va?)

    Det är väl självklart att alla kan få träningsvärk, även barn?

    Spelar ingen roll om man rör på sig ofta eller inte.

    Använder man muskler man inte är van vid eller mer än vanligt så får man träningsvärk. Det är en kroppslig reaktion. 

  • Anonym (Jupp)

    Jag fick i alla fall träningsvärk som barn. Kan inte minnas att det skulle ha varit något unikt eller konstigt. 

  • Anonym (Skidfamilj)

    Självklart kan barn få träningsvärk, de är mer aktiva och kroppen är gjord för lek och återhämtar sig snabbt.
    Men som du beskriver har du en aktiv 8åring som tävlar och är aktiv hela dagen så behöver musklerna återhämtning.
    Om jag som 50åring är lika aktiv en dag är kroppen helt slut nästa dag

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Skidfamilj) skrev 2024-03-24 10:13:58 följande:

    Självklart kan barn få träningsvärk, de är mer aktiva och kroppen är gjord för lek och återhämtar sig snabbt.
    Men som du beskriver har du en aktiv 8åring som tävlar och är aktiv hela dagen så behöver musklerna återhämtning.
    Om jag som 50åring är lika aktiv en dag är kroppen helt slut nästa dag


    Det är just det första jag läst mig till, att barnen är så aktiva och gjorda för rörelse att de i princip inte får träningsvärk som vuxna. Men av svaren här att döma, är stämmer inte det. Och hennes symptom är precis som träningsvärk, förutom att det går över snabbare än min.
Svar på tråden Barn och träningsvärk?