• Anonym (Temp)

    Högre temp i örat än rumpan?

    Som rubriken säger har jag feber enligt öron termometern, men inte enligt den rektala.
    Trodde det brukade vara tvärtom, att den i rumpan ger något högre temp? Oavsett vilken tid jag tar tempen, så är den alltid ca 0,5 grader högre i örat.
    Så vilken ska man lita på?

  • Svar på tråden Högre temp i örat än rumpan?
  • Anonym (Ellen)

    Hur viktigt är det för dig att veta din exakta temp?

  • Anonym (Temp)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-03-30 17:52:48 följande:

    Hur viktigt är det för dig att veta din exakta temp?


    Tempar för att jag är sjuk och varit det över en vecka, troligtvis bihåleinflammation. Feber brukar ju kunna säga en del, men eftersom jag inte vet vad jag ska gå efter, så vet jag heller inte om jag bör söka vård. Har inte skyhög feber men strax över 38 med öron temp men 37,5 med rektal. Och efter visst antal dagar med feber sägs det man ska kolla upp det. 
  • Anonym (Sjuksköterskan)

    Rektal temp är den mest korrekta. 

  • Anonym (Örontemp)

    När jag var liten och örontemp inte fanns la man alltid på åtminstone 0,5. Var det I armhålan var det 1,0, i rumpan var det 0,5.  

    I mordärnare tid är min erfarenhet att örontermometer är det bästa om man följer instruktionerna annars kan de också bli galna.

  • Anonym

    Beror helt på vad eller vem man mäter på. En räka med ansikte ligger t ex oftast kring 8° C rektalt direkt efter kylen (dessa saknar öron) medan en människa anses ha feber redan under 38° C i t ex örat. Det framgår ju inte vad du är i trådstarten.

  • Anonym

    Sedan finns det ju individer där analöppningen är direkt förbunden med hörselgången. Såna som lyssnar på trad-jazz, t ex. Där är ju frågan hur man bör mäta?

  • rabatt

    Jag har hört att termometrarna kompenserar för vilken kroppsöppning de är till för. Så är det t ex mer hud runt blodet så lägger de på lite för att visa rätt temperatur.

  • EpicF

    Anonym (Örontemp): Man ska inte lägga på 0.5 vid rektaltem då det är den tempen som är korrekt. 

    0.5 brukar man lägga på vid de flesta andra örontempar. 

  • EpicF

    Förövrigt kan örontempen visa högre om man är varm på/i örat, eller har legat med örat ner. 

    Vill man ha exakt temp får man ta rektalt. 

Svar på tråden Högre temp i örat än rumpan?