• Anonym (Jj)

    Cancerrisk med många röntgenbilder?

    Har stora problem med tänderna och först gått hos folktandvården som verkade ha svårt att ta bilder på mig. Senaste halvåret har som kanske tagit 15-20 st. I dag gick jag till en ny och gjorde en undersökning . Dom tog 8 bilder. 


    en tandläkare sa förra gången "nej vi ska inte ta fler, du tog så många sist"  
    det tolkade jag som att hon sög det som en risk. 

    det är sån vanlig röntgen, ingen man ställer sig i eller mer avancerad. 

  • Svar på tråden Cancerrisk med många röntgenbilder?
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Siri) skrev 2024-04-04 10:32:53 följande:

    Tror inte hon sa det pga risken för cancer, utan snarare för att hon hade de bilder hon behövde redan. 

    Det finns en ökad risk för cancer när man utsätts för stora mängder röntgenstrålning, men tandläkarbesök behöver du inte oroa dig för.

    Här kan du läsa mer: www.sjukhusfysiker.se/sites/default/files/documents/aktuellt/180629-rontgen_inom_tandvard-tryck.pdf

     


    Aha tack för ditt lugnande svar 💖
  • Anonym (A)
    Anonym (Siri) skrev 2024-04-04 10:32:53 följande:

    Tror inte hon sa det pga risken för cancer, utan snarare för att hon hade de bilder hon behövde redan. 

    Det finns en ökad risk för cancer när man utsätts för stora mängder röntgenstrålning, men tandläkarbesök behöver du inte oroa dig för.

    Här kan du läsa mer: www.sjukhusfysiker.se/sites/default/files/documents/aktuellt/180629-rontgen_inom_tandvard-tryck.pdf

     


    Tack för länk
Svar på tråden Cancerrisk med många röntgenbilder?