• Less is more

    Pojkvän högstadiet

    Har alltid som.förälder tyckt att det verkar onödigt med pojkvän för tjejer på högstadiet. Jag har i förbifarten sagt att man i te behöver ha någon pojkvän när man är så ung.

    Men så en dag så satt han bara där när jag kom hem från jobbet. En pojkvän och hon fyller snart 15 år. Han verkar lugn och jättesnäll.
    Jag har sagt till min dotter att skola och fritidsintressen måste skötas.  Jodå säger hon. Jag frågar raktvut ifall hon har koll på skydd och ungdomsmottagningen om.hon behöver. Samtidigt känns det helt knäpp. Som.att jag uppmuntrar sexuella relationer. Det gör jag inte. Dels så.måste hon skydda sig - sen är det tråkigt med stämpeln att man är lösaktig.

    Hur gör ni andra? Går ni iväg med era döttrar till en barnmorska för lämpligt preventivmedel eller förbjuder ni pojkvänner?

    /mamma

  • Svar på tråden Pojkvän högstadiet
  • fornminne

    TS, du har i grunden en sund inställning - man pratar med sin tonåring om risker och ansvar och preventivmedel - men man förbjuder inte. Man är vaksam men inte dömande. 

    Så varför blandar du in din dotters sexualitet, kallar henne ?slampig? och antyder att framtida män inte vill ha henne om hon har sex med många? Hon har inte ens haft sex än, och män som fördömer kvinnors sexualitet bör du ändå uppmuntra henne att undvika! 

    Behandla henne ungefär som du skulle behandlat en son i samma ålder. Skulle du vilja att din son låg runt och tog stora risker? Troligen inte. Men du skulle inse att han har en sexualitet och förr eller senare lär vilja ligga. Det gäller tjejer också! 

    Man måste inte ge sina barn kondomer, men man kan prata om det, fråga vad de behöver mm. Och man bör absolut uppmuntra kondomanvändning. Det är det ENDA som skyddar mot BÅDE graviditet och könssjukdomar. 

  • fornminne

    Tillägg: Din dotter är ung, men inte alltför ung. Hon är snart 15. Att hon kunde dyka upp med en pojkvän borde inte ha kommit som en fullständig överraskning.

    Många tjejer och killar träffar inte sin första partner förrän i gymnasiet eller senare, men det är inte ovanligt att träffa någon redan i högstadiet. 

    Så länge killen inte är mycket äldre samt verkar snäll och vettig, finns ingen anledning att oroa sig.

  • felix le chat

    Min absoluta inställning är att föräldrar skall hålla sej på armlängds avstånd
    från sina barns kärleks och sex liv.

  • Jemp
    Less is more skrev 2024-04-08 08:20:54 följande:
    Du är verkligen helt rubbad.

    Frågan om lämpliga preventivmedel för unga tonårstjejer och hur andractonårsföräldrar tänker är helt befogad. 

    Bara för att ungdomar börjar ha relationet och ligger med varandra betyder inte det att de är mogna för det och tar rätt beslut och konsekvenserna för det.

    Då måste man som förälder försöka vara med inte mån man går och försöka vara steget före. 

    Javisst. Att prata sex med sitt barn är ju mycket mer än bara graviditet. Rätten att säga nej, tex. 


    Men det handlar inte om hur många man ?bör? ha sex med.


    Lämpliga preventivmedel är UM experter på. Beror ju bla på släktens sjukdomshistoria och ungdomens sexvanor. 

  • Jemp
    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:37:39 följande:
    Du har fått två nedåttummar på detta inlägg. Jag fattar inte det. Vilka är dessa som tycker att det är bra att en flicka blir gravid i tonåren, eller går in och ut ur lösa relationer? Kan ni förklara er?
    Vad är problemet med att ha flera relationer?
  • Cathariiina
    Jemp skrev 2024-04-09 12:42:45 följande:
    Vad är problemet med att ha flera relationer?
    Det är det förstås inte, utslaget över en livstid. Men en flicka som börjar så redan i mitten av tonåren, får snabbt dåligt rykte, och hamnar även ofta med fel personer (eftersom de etablerade killarna med sikte på en partner för en gemensam framtid inte vill ha henne längre). Sedan kommer drogmissbruk, kriminalitet, aborter, födda vanvårdade, misshandlade och omhändertagna barn, hemlöshet, prostitution och allt annat elände som ett brev på posten. 

    Och NEJ jag sa inte att alla som har flera relationer i tonåren hamnar i det mönstret. Men alla som hamnar i det mönstret har helt säkert haft flera relationer redan tidigt i tonåren. För det är så det börjar. Eller rättare sagt: ofta har det redan börjat med alkohol, rökning, sniffning, skolk, snatterier, stölder o.s.v. redan på mellanstadiet. Allt detta hör ihop, även om vissa femnister tror att man kan plocka ut just promiskuiteten ur mönstret, och vara en skötsam flicka i övrigt. 
  • elsi
    Cathariiina skrev 2024-04-09 12:50:55 följande:
    Det är det förstås inte, utslaget över en livstid. Men en flicka som börjar så redan i mitten av tonåren, får snabbt dåligt rykte, och hamnar även ofta med fel personer (eftersom de etablerade killarna med sikte på en partner för en gemensam framtid inte vill ha henne längre). Sedan kommer drogmissbruk, kriminalitet, aborter, födda vanvårdade, misshandlade och omhändertagna barn, hemlöshet, prostitution och allt annat elände som ett brev på posten. 

    Och NEJ jag sa inte att alla som har flera relationer i tonåren hamnar i det mönstret. Men alla som hamnar i det mönstret har helt säkert haft flera relationer redan tidigt i tonåren. För det är så det börjar. Eller rättare sagt: ofta har det redan börjat med alkohol, rökning, sniffning, skolk, snatterier, stölder o.s.v. redan på mellanstadiet. Allt detta hör ihop, även om vissa femnister tror att man kan plocka ut just promiskuiteten ur mönstret, och vara en skötsam flicka i övrigt. 
    Vilket jävla dravel.
  • fornminne

    Cathariiina, du är ju inte klok. En snart 15-åring tjej tar hem sin första pojkvän, och du börjar yra om dåligt rykte, missbruk och kriminalitet? 

    Menar du att det är mer ok om söner ligger runt?

    Killar löper större risk än tjejer att hamna snett. Inte sexuellt men på andra sätt. 

  • Less is more
    Krocko skrev 2024-04-09 10:46:51 följande:
    Jag tror också det bästa är att du får henne att gå till ungdomsmottagningen. Jag följde med min dotter ett par gånger när hon var yngre, kanske 13 eller 14, men jag satt i väntrummet. Hon hade väldigt svår PMS så hon behövde ha något för det. Någon gång i början var jag inne hos barnmorskan en stund i början av samtalet för att förklara vad problemet var och sen i väntrummet. 

    I samma veva så pratade de om preventivmedel också så det var ju bra!

    Du kan väl fråga din dotter om hon vill ha sällskap dit eller gå själv? 
    Jag har frågat igen. Min dotter har svarat att de har haft undervisning i sex och samlevnad i skolan och då fick de kondomer.

    Det lät som att skolan kommer ha sex och samlevnsds undervisning någon gång varje år på högstadiet. Hon känner också till ungdomsmottagningen.

    Hon har också sagt att det är lugnt i övrigt för de har inte gjort något än.

    Så nu kanske jag kan luta mig tillbaka - att hon förhoppningsvis inte blir gravid eller så de närmaste åren i alla fall.
  • Less is more
    Cathariiina skrev 2024-04-09 12:50:55 följande:
    Det är det förstås inte, utslaget över en livstid. Men en flicka som börjar så redan i mitten av tonåren, får snabbt dåligt rykte, och hamnar även ofta med fel personer (eftersom de etablerade killarna med sikte på en partner för en gemensam framtid inte vill ha henne längre). Sedan kommer drogmissbruk, kriminalitet, aborter, födda vanvårdade, misshandlade och omhändertagna barn, hemlöshet, prostitution och allt annat elände som ett brev på posten. 

    Och NEJ jag sa inte att alla som har flera relationer i tonåren hamnar i det mönstret. Men alla som hamnar i det mönstret har helt säkert haft flera relationer redan tidigt i tonåren. För det är så det börjar. Eller rättare sagt: ofta har det redan börjat med alkohol, rökning, sniffning, skolk, snatterier, stölder o.s.v. redan på mellanstadiet. Allt detta hör ihop, även om vissa femnister tror att man kan plocka ut just promiskuiteten ur mönstret, och vara en skötsam flicka i övrigt. 
    Jag förstår vad du menar Cathariina.
    Hon är utåtriktad, tar sig fram och tycker att många saker verkar intressanta och roliga. Men hon är inte så destruktiv - så de andra riskbeteendena du nämner har hon i inte. Som tur är...så som det är nu i alla fall.
  • Fossil

    Cathariiina skrev 2024-04-08 10:37:39 följande:
    Du har fått två nedåttummar på detta inlägg. Jag fattar inte det. Vilka är dessa som tycker att det är bra att en flicka blir gravid i tonåren, eller går in och ut ur lösa relationer? Kan ni förklara er?
    Ja du Cathariina, jag blev mamma innan jag ens fyllt nitton och gissa vad?
    Min son är 40 idag och det har aldrig gått någon nöd på honom.

    Vilken förklaring vill du ha på det?
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2024-04-09 12:50:55 följande:
    Det är det förstås inte, utslaget över en livstid. Men en flicka som börjar så redan i mitten av tonåren, får snabbt dåligt rykte, och hamnar även ofta med fel personer (eftersom de etablerade killarna med sikte på en partner för en gemensam framtid inte vill ha henne längre). Sedan kommer drogmissbruk, kriminalitet, aborter, födda vanvårdade, misshandlade och omhändertagna barn, hemlöshet, prostitution och allt annat elände som ett brev på posten. 

    Och NEJ jag sa inte att alla som har flera relationer i tonåren hamnar i det mönstret. Men alla som hamnar i det mönstret har helt säkert haft flera relationer redan tidigt i tonåren. För det är så det börjar. Eller rättare sagt: ofta har det redan börjat med alkohol, rökning, sniffning, skolk, snatterier, stölder o.s.v. redan på mellanstadiet. Allt detta hör ihop, även om vissa femnister tror att man kan plocka ut just promiskuiteten ur mönstret, och vara en skötsam flicka i övrigt. 
    Jösses vilka stenåldersfördomar du har.

    Man få hoppas att du inte har några barn, iallafall inte några döttrar.

    Sen får du gärna länka till en trovärdig källa som styrker stycke två. Obs, bloggar och annat strunt är inte trovärdiga.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • elsi
    Fossil skrev 2024-04-09 15:44:44 följande:
    Jösses vilka stenåldersfördomar du har.

    Man få hoppas att du inte har några barn, iallafall inte några döttrar.

    Sen får du gärna länka till en trovärdig källa som styrker stycke två. Obs, bloggar och annat strunt är inte trovärdiga.
    Källa: hennes eget lilla huvud. 
  • fornminne

    Det klart att de risker som nämns finns, men att påstå att man skulle löpa större risk bara för att man har en pojkvän i 15-årsåldern, är både misogynt och verklighetsfrånvänt. Hade dottern kommit hem redlös och utan trosor hade det varit en annan sak.

Svar på tråden Pojkvän högstadiet