• Anonym (Sexlust)

    Kan man träna upp sin sexlust?

    Jag (kvinna 54 år) har aldrig haft en normal sexdrift. Jag har inga som helst hämningar eller låsningar kring sex; jag är bara inte speciellt intresserad. I den mån jag har sexuella behov tycker jag att det är betydligt enklare att tillfredställ dem på egen hand än att ha sex med nån annan - det är liksom bara bökigt och joxigt och leder för min egen del i princip aldrig till nån njutning öht, tvärtom. Men nu har jag så här i mogen ålder träffat en man som jag fallit pladask för, och jag vill verkligen att det ska kunna bli nåt mellan oss, samtidigt inser jag ju att ingen normal människa vill vara tillsammans med någon utan att ha sex... så nu undrar jag helt enkelt: kan man träna upp sin sexdrift på nåt sätt? Finns det nån form av behandling som kan hjälpa sexlusten på traven?

  • Svar på tråden Kan man träna upp sin sexlust?
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-27 12:05:48 följande:
    Fast det låter mer som att du söker en nära vän att leva med. Inte en kärlekspartner. Du måste vara ärlig här med honom ang din bristande lust för sex.

    Onani, har du bra sex med dig själv? Om du vill få igång ett bra sexliv så är grunden en bra koll på din egen kropp och njutning. Den måste du skaffa själv, det kan man inte kräva att män mirakulöst ska lösa. 
    En nära vän? Vill du t.ex. sova och vakna upp i samma säng som en nära vän? Alltså, jag är upp över öronen förälskad i den här människan - en helt annan känsla än jag har för nära vänner.

    Jag har koll på vad jag tycker är skönt, ja. Men det blir inte skönt med nån annan. Självklart kan man inte kräva att en man mirakulöst ska lösa problemet - när/var har jag öht sagt nåt som ens är i närheten av det?
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-04-27 21:46:09 följande:
    Tack för ditt fina svar 🙏❤️ Och så fint att höra att du träffat en man som kan ge dig den space du behöver! 

    Du har så klart rätt i att jag måste prata med honom om detta (om jag inte redan sabbat allt) - det är bara så svårt att veta hur. Jag är så rädd att han ska tycka att jag är helt konstig och/eller avsluta pga detta... och jag tror liksom inte riktigt på att lusten kommer att komma om jag bara ges tid och utrymme - jag fattar helt att det funkade och funkar för dig, men vi har ju väldigt olika utgångspunkter, eftersom du egentligen i dig själv är en sexuell person, bara att du fått det förstört av uttre faktorer. För min del behöver nåt ändras inifrån...
    Ja, jag fattar vad du menar, det är olika utgångspunkter, men så skönt det är att vara ärlig. 

    När jag var ung kunde jag spontant tänka på sex och bli sugen, men det är minst 20 år sen det bara hände. Nu krävs vilja, tålamod och en förstående partner. Jag älskar att sova ihop nakna, men då måste jag till 100 procent veta att det inte förväntas att jag har sex, och då kan jag EVENTUELLT bli sugen 😅

    Börja med att säga som det är, du är ju jättebra på att beskriva, så får ni se vad som händer helt enkelt :)
  • Anonym (Normal man)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-04-27 19:32:20 följande:
    Då har jag hellre penetrativt sex...
    Jag föreslår handjobb, det är för mig alltid ett bra alternativ till penetration. Kanske vill du så småningom mer, om du känner dig trygg, utan press på penetration. Använd glidmedel.
  • beli
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-04-27 21:38:34 följande:
    Alltså - ja!!! Nu har jag läst på lite om detta och herregud vad jag känner igen mig i mycket av det!!! Vet däremot inte om det är positivt eller negativt; jag hittar inget om hur man kan göra nåt åt det, bara att det är ok att vara asexuell och inget man ska känna att man behöver ändra på...
    Bra att du också kände igen dig i det. Även om det kanske inte är asexuell du vill vara, så kanske det kan kännas skönt att få ett namn på det. Som sagt är det bra om du pratar om det med honom snarast, så att han inte går runt och tror att ni snart kommer att ha passionerat sex.
  • Anonym (Sexlust)
    New Dawn skrev 2024-04-27 12:18:52 följande:

    Om du inte vill ha sex med honom tror jag inte att det kommer att funka. 


    Tyvärr har du nog rätt... Jag tog till slut mod till mig och pratade med honom om detta igår kväll (eller ja, tisdag kväll alltså, bara att jag ser det som igår, för jag har inte lyckats somna än) och det gick inte bra. Han behövde tid att tänka sa han. Och sen har jag inte hört av honom på hela dagen eller natten. Känns ganska kört nu 😔
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-04-27 14:07:45 följande:
    Vad intressant egentligen..komplicerad situation för dig men ändå. 

    Hmm, att inte känna någon upphetsning när man kysser den man är attraherad av är ovanligt skulle jag säga. Dum fråga kanske men är t ex den här mannen det hetaste du kan tänka dig eller är han mer som en väldigt god vän?

    Har tyvärr inget att komma med i form av konkret metod, intressant att se om nån har nåt på lut i tråden.
    Han är betydligt mer än en väldigt god vän, men det hetaste? Ja... alltså, ja - jag tycker att han är otroligt attraktiv, men jag vill inte ha sex med honom för det. Jag fattar att det låter jättekonstigt och det är svårt att förklara...
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2024-04-28 23:45:00 följande:
    Ja, jag fattar vad du menar, det är olika utgångspunkter, men så skönt det är att vara ärlig. 

    När jag var ung kunde jag spontant tänka på sex och bli sugen, men det är minst 20 år sen det bara hände. Nu krävs vilja, tålamod och en förstående partner. Jag älskar att sova ihop nakna, men då måste jag till 100 procent veta att det inte förväntas att jag har sex, och då kan jag EVENTUELLT bli sugen 😅

    Börja med att säga som det är, du är ju jättebra på att beskriva, så får ni se vad som händer helt enkelt :)
    Japp, jag tog till slut mod till mig och sa som det var, men det blev inte bra alls 😔 Jag tror tyvärr att det är ganska kört nu; jag har inte hört nåt från honom sen tisdag kväll.
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Normal man) skrev 2024-04-29 00:24:16 följande:
    Jag föreslår handjobb, det är för mig alltid ett bra alternativ till penetration. Kanske vill du så småningom mer, om du känner dig trygg, utan press på penetration. Använd glidmedel.
    Tack för tipset... tror dock tyvärr att det inte kommer att bli nåt mellan oss trots allt.
  • Anonym (Sexlust)
    beli skrev 2024-04-29 12:48:22 följande:
    Bra att du också kände igen dig i det. Även om det kanske inte är asexuell du vill vara, så kanske det kan kännas skönt att få ett namn på det. Som sagt är det bra om du pratar om det med honom snarast, så att han inte går runt och tror att ni snart kommer att ha passionerat sex.
    Ja, absolut! Det var en ögonöppnare, och ja, det känns ju skönt på ett sätt att veta att det inte bara är jag... Jag tog som sagt mod till mig och pratade med honom i tisdags kväll, men det gick inte alls bra. 
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-05-02 04:17:35 följande:
    Han är betydligt mer än en väldigt god vän, men det hetaste? Ja... alltså, ja - jag tycker att han är otroligt attraktiv, men jag vill inte ha sex med honom för det. Jag fattar att det låter jättekonstigt och det är svårt att förklara...
    Nä, tycker inte det låter konstigt alls faktiskt för mig, jag har bekanta som jag tycker är otroligt attraktiva men det finns ingen koppling till att jag skulle vilja ligga med dom för det. Med andra så skulle jag säkert gärna ha gjort det om jag varit singel ett tag. Min partner tycker jag är just det hetaste jag vet och jo, vill i stort sett alltid vara nära på alla sätt. Det är en skillnad som är svår att förklara märker jag. Lite som en vacker tavla men inte den där sexuella dragningen, en sån där attraktiv person.

    Nu kommer en lite ovanlig fråga kanske men hur är det med din sexuella orientering, du vet att du är hetero? Kanske nån redan ställt den.
  • beli
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-05-02 08:13:30 följande:
    Nä, tycker inte det låter konstigt alls faktiskt för mig, jag har bekanta som jag tycker är otroligt attraktiva men det finns ingen koppling till att jag skulle vilja ligga med dom för det. Med andra så skulle jag säkert gärna ha gjort det om jag varit singel ett tag. Min partner tycker jag är just det hetaste jag vet och jo, vill i stort sett alltid vara nära på alla sätt. Det är en skillnad som är svår att förklara märker jag. Lite som en vacker tavla men inte den där sexuella dragningen, en sån där attraktiv person.

    Nu kommer en lite ovanlig fråga kanske men hur är det med din sexuella orientering, du vet att du är hetero? Kanske nån redan ställt den.
    Här i tråden har jag redan skrivit 2-3 gånger att hon högst antagligen är asexuell.
  • Anonym (Tjejen)
    beli skrev 2024-05-02 10:14:40 följande:
    Här i tråden har jag redan skrivit 2-3 gånger att hon högst antagligen är asexuell.
    Jo det har jag ju läst, men så att man inte glömmer bort möjligheten att ett annat kön skulle kunna vara en annan sak.
  • Tecum
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-05-02 04:19:37 följande:
    Japp, jag tog till slut mod till mig och sa som det var, men det blev inte bra alls 😔 Jag tror tyvärr att det är ganska kört nu; jag har inte hört nåt från honom sen tisdag kväll.
    Tråkigt, men det var rätt att riva av plåstret. Det hade inte gått bra ändå, på den punkten står ni för långt från varann.
  • Anonym (micke)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-04-27 19:32:20 följande:
    Då har jag hellre penetrativt sex...
    Se där !
  • Anonym (Loppan)

    Tycker det låter som att du inte associerar eller knyter ihop sex och tillfredställelse till en gemensam aktivitet mellan dig och din partner.

    när du onanerar - tittar du på porr eller fantiserar om sex med en man? Om inte, så vad fantiserar du om?

    har du någonsin upplevt bra sex med någon som gett dig mersmak? Oftast så triggas ju lusten igång extra av bra sex.
    saker som kan bidra till högre lust är att onanera mera, fantisera mera, ha mera sex, prova nya saker och att motionera mera. 

  • Mimosa86
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-05-02 04:22:57 följande:
    Ja, absolut! Det var en ögonöppnare, och ja, det känns ju skönt på ett sätt att veta att det inte bara är jag... Jag tog som sagt mod till mig och pratade med honom i tisdags kväll, men det gick inte alls bra. 
    Modig och rätt gjort.

    Om han inte hör av sig så behöver du förstå att det inte handlar om att han väljer bort dig, han väljer bort relationen som inte skulle funka pga av olika behov.

    Sex är ett kärleksspråket som många finner väldigt viktigt. Du har inte det behovet och inte det kärleksspråket. Du behöver finna en man som är mer lik dig. För du ska inte behöva få panik, känna oro och hitta på lögner för att du inte vill ha sex. En relation ska kännas trygg och härlig för dig. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-05-02 04:17:35 följande:
    Han är betydligt mer än en väldigt god vän, men det hetaste? Ja... alltså, ja - jag tycker att han är otroligt attraktiv, men jag vill inte ha sex med honom för det. Jag fattar att det låter jättekonstigt och det är svårt att förklara...

    Fast om du förstår att det låter konstigt och har svårt att förklara det så förstår du förmodligen också at det kommer nog bli svårt att träffa en partner. De flesta vill ju ha sex i en relation. Så det vore väl kanske bra om du tar upp det så tidigt som möjligt när du träffar någon ny så slipper ni båda slösa tid i onödan på något som ändå inte kommer fungera.
Svar på tråden Kan man träna upp sin sexlust?