• Anonym (Sjjskw)

    Frågor om husvisning

    Hej. Kan man gå på en visning av bara allmänt intresse trots att man inte kommer  lägga ett bud, för det är fint och man vill kolla tex läge, om det är en bra storlek så man vet inför vidare husletande? 

  • Svar på tråden Frågor om husvisning
  • Limajo

    Skulle tippa att majoriteten av de som går på en visning inte seriöst överväger att lägga bud på just det objektet. Man vill kolla området, se vad man får för pengarna eller så är det bara nyfikna grannar.

  • Anonym (Mannen)

    Klart du kan, men idag finns i princip inte öppna visningar kvar. Man måste alltid föranmäla ett intresse för att gå på en visning. Det är inte som för 5-10år sen när det dök upp 30familjer som var på söndagsutflykt och åkte runt och tittade på hus för nöjes skull.

    Sen i dagens läge är det ganska respektlöst att anmäla sig till en visning av ett hus man vet på förhand att man inte kommer lägga ett bud på. Det är en sjuk ansträngning för ägarna att städa inför en visning och som säljare är man inte intresserad av att lägga den tiden och mödan som krävs för att nyfikna grannar ska komma och titta.

  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-03 09:21:33 följande:

    Klart du kan, men idag finns i princip inte öppna visningar kvar. Man måste alltid föranmäla ett intresse för att gå på en visning. Det är inte som för 5-10år sen när det dök upp 30familjer som var på söndagsutflykt och åkte runt och tittade på hus för nöjes skull.

    Sen i dagens läge är det ganska respektlöst att anmäla sig till en visning av ett hus man vet på förhand att man inte kommer lägga ett bud på. Det är en sjuk ansträngning för ägarna att städa inför en visning och som säljare är man inte intresserad av att lägga den tiden och mödan som krävs för att nyfikna grannar ska komma och titta.


    Självklart är det viktigt att titta på många hus innan man bestämmer sig. Och självklart finns fortfarande öppna visningar. Det är mest de riktigt dyra objekten som kör med privata visningar. 


     

  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 09:27:56 följande:

    Självklart är det viktigt att titta på många hus innan man bestämmer sig. Och självklart finns fortfarande öppna visningar. Det är mest de riktigt dyra objekten som kör med privata visningar. 


     


    Kan du vänligen länka till en annons med öppen visning tack..
  • Limajo
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-03 09:41:29 följande:
    Kan du vänligen länka till en annons med öppen visning tack..

    Det här var den första jag tittade på. Visst uppmuntras anmälan för att mäklaren vill ha en känsla för hur många som kommer och ev säga till intresserade om det kommer ett förtida bud för att höja priset. Men visningen är öppen.


    https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-gamla-enskede-stockholms-kommun-murklevagen-58-21317516?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

  • Anonym (Mannen)
    Limajo skrev 2024-05-03 10:12:57 följande:

    Det här var den första jag tittade på. Visst uppmuntras anmälan för att mäklaren vill ha en känsla för hur många som kommer och ev säga till intresserade om det kommer ett förtida bud för att höja priset. Men visningen är öppen.


    https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-gamla-enskede-stockholms-kommun-murklevagen-58-21317516?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone


    Eftersom jag själv just nu håller på och sälja mitt hus så har jag tät kontakt med min mäklare, och vi annonserar ut huset med just det du kallar öppen visning, men då ska ni veta att om ingen anmäler intresse så kommer inte mäklaren ut, så då ställs visningen in. Mäklarna åker inte ut till objektet på visningsdagen annat än att minst en familj anmält sitt intresse på förhand. Så det är inte detsamma som för 5-10år sen.
  • Limajo
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-03 11:00:37 följande:
    Eftersom jag själv just nu håller på och sälja mitt hus så har jag tät kontakt med min mäklare, och vi annonserar ut huset med just det du kallar öppen visning, men då ska ni veta att om ingen anmäler intresse så kommer inte mäklaren ut, så då ställs visningen in. Mäklarna åker inte ut till objektet på visningsdagen annat än att minst en familj anmält sitt intresse på förhand. Så det är inte detsamma som för 5-10år sen.
    Nähä, och då får man väl åka hem i stället. Det kvarstår att det är fullt möjligt att gå på visningar utan att ha minsta tanke på att lägga bud. Omaket att städa får säljaren leva med. 
  • Anonym (Sockan)

    Klart man ska gå på många visningar, hur ska man annars kunna veta vad man vill köpa så småningom? Om det är städat eller inte är väl säljarens "problem". 

  • Anonym (Mannen)

    Ja det är ju tyvärr så att respekten för medmänniskor totalt har försvunnit från dagens samhälle. Tiden när ett handslag betydde någonting är förbi och man bryr sig inte det minsta om andra. Det är otroligt sorgligt hur vi utvecklats.

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (M) skrev 2024-05-03 09:27:56 följande:

    Självklart är det viktigt att titta på många hus innan man bestämmer sig. Och självklart finns fortfarande öppna visningar. Det är mest de riktigt dyra objekten som kör med privata visningar.  


    Det är ju också skillnad med folk som går på visning för att få ett hum om området, vad man får för pengarna, etc., som använder det som research och nyfikna grannar som går på visning enbart för att underhålla sig självs en stund. Om man är typ 2 bör man ju inte boka in visningar hur som helst om man ändå inte tänker flytta.
  • Anonym (ABC)

    Skulle inte gå på visning om jag inte gick i husklpartankar.

  • Anonym (M)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-05-03 15:00:22 följande:
    Det är ju också skillnad med folk som går på visning för att få ett hum om området, vad man får för pengarna, etc., som använder det som research och nyfikna grannar som går på visning enbart för att underhålla sig självs en stund. Om man är typ 2 bör man ju inte boka in visningar hur som helst om man ändå inte tänker flytta.
    Tror inte någon i tråden har sagt att det är ok att grannar går och snokar på visningar. Det är inte det tråden handlar om. 
Svar på tråden Frågor om husvisning