• Anonym (Dö)

    Jag vill inte leva

    Jag vill inte leva men jag vill heller inte dö. Är 28 år och känner att livet är så dåligt och trivs inte med min samvaro. Känt såhär i flera år men jag vet inte vad jag borde göra för att må bättre. Har inte energi för någonting och trivs bäst av att bara vara hemma. Ibland träffar jag min familj sällan för trivs bäst själv och de undrar var jag försvinner. Eller ja de säger att det var ett tag sen vi sågs och då säger jag bara att jag har jobbat massor på senaste. Var och besökte dem under valborg. 

    Som jag skrev ovan, jag vill inte leva men vill inte dö. Vill inte ge den smärta till mina familjemedlemmar om jag försvinner från jorden. De är de enda som håller mig vid liv och jag varit så sedan jag var ung då jag varit mobbad hela min skoltid.

    Vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Jag vill inte leva
  • StudierKemi

    Jag själv mår dåligt till och från. Men hittils har hjärnspökena släppt mig efter ett tag efter att ha gett mig en ordentlig match. Känslor kommer och går, du kommer säkert att må bra igen. 


    Jag har i mitt förflutna ofta haft psykolog-kontakt, och det är bra att ha. Man lär sig att prata logiskt med sig själv av det, man blir bättre på att bena ut problem i huvudet. Men för vissa räcker inte psykolog hela vägen, alla är olika. Jag själv t.ex. behöver även naturläkemedel för att må bra. Jag använder valeriana eller ashwagandha eller rosenrot m.m. Jag varierar mig för att det är snällare mot levern.


    Sitt inte och tänk på att du mår dåligt (jag om någon är en överlevare som i nuläget mår bra). Fokusera på jobb, själv-utveckling, din hälsa. Var även hjälpsam mot släkt och vänner. Stärk t.ex. släktbanden, då mår du bättre när du inte är ensam. Men det räcker inte att bara inte känna sig ensam, du måste ha något mål med livet. Sätt upp ett eller några mål och du behöver inte ta tag i det på en gång, men målen ska vara med i bakgrunden som en kompass. Det är iallafall det jag har lärt mig av erfarenhet, att man måste ha något syfte. Men tills du benar ut problemen vilket kommer ta tid, så inta valeriana under tiden (märket Lunixen är starkt lugnande och bra) och besök psykolog.

Svar på tråden Jag vill inte leva