• KimLinnefeldt

    Otrogen - känslan efteråt

    Du som varit otrogen, hur känns det efteråt? Jag menar inte direkt dagen efter, utan hur det har påverkat dina känslor för din partner och ert gemensamma samliv.

    Känner du skam och låter det påverka ert förhållande? Eller var det en krydda som berikade ert sexliv?

  • Svar på tråden Otrogen - känslan efteråt
  • Anonym (Frun)
    Anonym (wow) skrev 2024-05-13 19:22:16 följande:
    Om du inte gillar att din partner förvägrar dig sex varför är du kvar i relationen?
    Du har ju möjlighet att lämna först och ha sex med någon annan sen, eller?
    För att valet inte är mitt från början? Jag önskar ju ett aktivt sexliv med den man jag hade. Tänder dock inte på hans nya jag som varken är trevligt eller snygg. (Maken är för övrigt helt frisk men orkar liksom inte längre.) 

    Att man bryter upp ett äktenskap som varat i många år påverkar inte bara mig utan även barn, djur och maken. Hus får antagligen säljas och allt blir annorlunda. 
  • Anonym (Isa)
    KimLinnefeldt skrev 2024-05-06 14:40:45 följande:
    Otrogen - känslan efteråt

    Du som varit otrogen, hur känns det efteråt? Jag menar inte direkt dagen efter, utan hur det har påverkat dina känslor för din partner och ert gemensamma samliv.

    Känner du skam och låter det påverka ert förhållande? Eller var det en krydda som berikade ert sexliv?


    Jag känner ingen skam i alla fall. Varför skulle man känna skam? 
    Jag har samma känslor för min man nu som innan jag var otrogen..Och det har inte påverkat vårat äktenskap alls.

    Även fast jag har berättat det för honom, men ingen av oss är svartsjuka av oss och vill han ligga med en annan så är det ok.
    Vi äger inte varandra bara för att vi är gifta.👰 
  • Hustru

    Otrohet är absolut inte enkelt.  Min man slutade att ha sex med mig, jag försökte ett otal gånger både initiera sex men också prata om det. Då blev han en mussla och ville inte prata med mig. Jag ville ha bekräftelse och närhet och fick ingenting av detta. Fick ett infall och registrerade mig på en otrohetssight, jag ville på något sätt veta om jag kunde attrahera andra och bli sedd. Äktenskapet var i en fas då vi nästan bara pratade med varandra om barnen var med, men hade aldrig djupa samtal med varandra. Fasaden utåt var bra.
    Jag lärde känna flera män och vid en tjänsteresa hade jag sex, fantastiskt att vara begärd. Vi hade även en trevlig middag. Jag träffade män i min egen ålder och samvetet var enbart mitt. En av de män jag klickade väldigt bra med är fortfarande en god vän. Vi hade sex en eller två gånger men det pär reskriberat. Komiskt nog har han flyttat i närheten där vi bor och vi är fortfarande vänner och umgås parvis. Jo vi tycker det är rätt lustigt att det blev så.  Den tredje och siste mannen jag var otrogen med har varit en fantastiskt älskare, är tacksam över att få ha haft honom som älskare, men slulle inte vilja ha honom som livskamrat,
    Min relation till min egen man har stärkts, vi pratar mer med varandra, även om sex fortfarande är obefintligt. 
    Summan av otroheten är att jag Inte ångrar den, sex är viktigt för mig, att känna att jag kan ge och ta emot åtrå har gjort att jag vuxit som människa. Behovet av bekräftelse har varit stort och nu är jag nöjd. Har bestämt mig för att otroheten är avslutad och att jag fortsätter med min man. Numera kramas vi, men är aldrig intima och det får tyvärr räcka, att fortsätta vara otrogen känns fel idag.  

    Jag behöver inga moralpredikor,  det finns så mycket mer i min berättelse, men det nämner jag inte av respekt. Döm inte andra utan lev ert eget liv.

  • Anonym (Bert-Åke)

    Tack för spännande svar på frågan om hur otrohet kan påverka ens fasta relation. Skriv gärna mer/fler om detta.

    Tyvärr dyker alltid moralens väktare upp och ska undervisa om hur omoraliskt det är att vara otrogen. Nu var det inte det som den här tråden handlade om. Snälla respektera det.

  • Anonym (Isa)
    Anonym (Bert-Åke) skrev 2024-05-14 15:25:34 följande:

    Tack för spännande svar på frågan om hur otrohet kan påverka ens fasta relation. Skriv gärna mer/fler om detta.

    Tyvärr dyker alltid moralens väktare upp och ska undervisa om hur omoraliskt det är att vara otrogen. Nu var det inte det som den här tråden handlade om. Snälla respektera det.


    Ja tyvärr, så är det alltid någon eller ngr som ska agera moralkärringar i trådar gällande just otrohet..Även om det inte är moralkärringarnas åsikt TS vill ha

    Men dom bara MÅSTE berätta om hur dåååålig man MÅSTE vara om man varit otrogen mot sin man/fru..Osv, osv..
    Vi som varit otrogna är lägre stående än hitler för dom människorna.. 

    Då undrar man ju varför? Varför bryr sig dessa Moralkärringar/gubbar, egentligen om något dom egentligen inte bryr sig om?

    Om dom aldrig har varit otrogna själva, har en partner som aldrig skulle kunna ljuga (eller vara otrogen) och inte ens skulle kunna tänka sig något liknande i deras relation..Varför blir dom så upprörda över vad andra gjort!?

    Jag tror ju att dom själva antingen har varit utsatta för otrohet som dom inte klarade av att hantera eller/och att dom är så jäkla sjukligt svartsjuka och därför så mår dom dåligt när dom får veta att deras partner kan också vara otrogen utan att dom märker det. Närsomhelst.. 

    För dom verkar ju tro att det står skrivet i pannan på deras partner eller på folk som varit otrogna.Att det går att SE om någon varit otrogen.

    Hell no..Det går inte att se och är enkelt att dölja om man själv varit otrogen..Om man vill..
    Dom enda som blir "påkomna" är ju dom som vill bli påkomna eller berättar om det själv..Som jag gjorde..Min man visste ingenting innan jag sa något..
  • Anonym (H)

    Varit otrogen 5 gånger och en av dessa blev min KK i ca ett år.

    Aldrig nån ånger alltid varit glad när jag vaknat, är väl töm och glöm och då mår de ej dålig 

    Är uppe i 17år som gift och många år framöver

  • Anonym (wow)
    Anonym (Bert-Åke) skrev 2024-05-14 15:25:34 följande:

    Tack för spännande svar på frågan om hur otrohet kan påverka ens fasta relation. Skriv gärna mer/fler om detta.

    Tyvärr dyker alltid moralens väktare upp och ska undervisa om hur omoraliskt det är att vara otrogen. Nu var det inte det som den här tråden handlade om. Snälla respektera det.



    Japp så är det och förklaringen är enkel Bert-Åke, beter man sig som ett svin så kommer man få höra det vare sig man gillar det eller ej.

    Sen kan man ju absolut förstå att om man gillar att bete sig som svin så skulle man ju helst vilja göra det ostört och utan kritik men världen funkar inte riktigt så.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (wow) skrev 2024-05-15 17:31:25 följande:

    Japp så är det och förklaringen är enkel Bert-Åke, beter man sig som ett svin så kommer man få höra det vare sig man gillar det eller ej.

    Sen kan man ju absolut förstå att om man gillar att bete sig som svin så skulle man ju helst vilja göra det ostört och utan kritik men världen funkar inte riktigt så.
    Jaså kommer man få höra att man varit ett svin som varit otrogen... Av vem då?
    Av en moralkärring som dig eller 😂 Det gör varken till eller ifrån vad en svartsjuk maka tycker. 

    Det är inte en enda människa IRL som har sagt att jag är ett svin för att jag har legat med andra än min man..Inte ens min man som vet om det har sagt att jag är ett svin..haha

    Det är väl bara inse att inte alla tycker likadant som dig..För alla är inte lika sjukligt svartsjuka som dig..Ingen äger någon annan. Även om du tycks leva efter den devisen.

    Hade du inte varit sjukligt svartsjuk- eller så har du själv blivit bedragen- så hade du aldrig skrivit i tråden om vilka svin alla var och din stackars man hade fått göra vad han ville utan att du la dig i.
    OM du ens har en man..Chansen är ju stor att du är helt ensam pga din extremt sjukliga svartsjuka.
  • Anonym (wow)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-15 20:03:04 följande:
    Jaså kommer man få höra att man varit ett svin som varit otrogen... Av vem då?
    Av en moralkärring som dig eller 😂 Det gör varken till eller ifrån vad en svartsjuk maka tycker. 

    Det är inte en enda människa IRL som har sagt att jag är ett svin för att jag har legat med andra än min man..Inte ens min man som vet om det har sagt att jag är ett svin..haha

    Det är väl bara inse att inte alla tycker likadant som dig..För alla är inte lika sjukligt svartsjuka som dig..Ingen äger någon annan. Även om du tycks leva efter den devisen.

    Hade du inte varit sjukligt svartsjuk- eller så har du själv blivit bedragen- så hade du aldrig skrivit i tråden om vilka svin alla var och din stackars man hade fått göra vad han ville utan att du la dig i.
    OM du ens har en man..Chansen är ju stor att du är helt ensam pga din extremt sjukliga svartsjuka.
    Japp, bara för att du saknar moral helt och hållet så betyder ju inte det att alla andra oxå gör det.

    Dessutom är det lite smått skrattretande med människor som gnäller om "moralkärringar" när de kritiseras för sitt svineri samtidigt som de gärna vill att andra ska agera moraliskt mot dem. Jag menar, vem umgås du helst med, människor med moral eller människor utan? Accepterar du själv vilket omoraliskt beteende från andra mot dig eller är det bara du som får agera moraliskt mot andra?

    Man skulle nästan kunna kalla det för hyckleri Drömmer
  • Anonym (wow)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-15 20:03:04 följande:
    Det är inte en enda människa IRL som har sagt att jag är ett svin för att jag har legat med andra än min man..Inte ens min man som vet om det har sagt att jag är ett svin..haha
    Om din man vet om det du gör så är det ju inte otrohet, och det som kritiseras är ju otrohet och gäller alltså inte dig. Om du inte sviker ljuger och manipulerar din partner, varför tar du det i försvar? 
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-15 20:03:04 följande:
    Det är väl bara inse att inte alla tycker likadant som dig..För alla är inte lika sjukligt svartsjuka som dig..Ingen äger någon annan. Även om du tycks leva efter den devisen.
    Tja, du verkar ju tycka som jag du med, varför valde du annars att vara öppen med det inför din partner istället för att gå bakom ryggen på honom som vissa andra i denna tråd?

    Du kanske borde lära dig skilja på att ogilla svek, lögner och manipulation och "svartsjuka". Du vet att det ena har inte ett skit med det andra att göra, jag menar,  du gillar väl inte att folk ljuger dig rakt i fejset du heller eller? Innebär det att du är svartsjuk?
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-15 20:03:04 följande:
    Hade du inte varit sjukligt svartsjuk- eller så har du själv blivit bedragen- så hade du aldrig skrivit i tråden om vilka svin alla var och din stackars man hade fått göra vad han ville utan att du la dig i.
    OM du ens har en man..Chansen är ju stor att du är helt ensam pga din extremt sjukliga svartsjuka.
    Om du inte varit så pantad att du inte kan skilja på sex med andra med sin partners vetskap och medgivande och utan så hade du kanske oxå fattat det idiotiska i att gagga om "om du ens har en man"... jag ÄR en man och dessutom heterosexuell så att inte ha någon man är ju inte direkt något jag saknar så din tilltänkta förolämpning vart ju mer som ett självmål.

  • Anonym (Isa)
    Anonym (wow) skrev 2024-05-16 20:18:21 följande:
    Om din man vet om det du gör så är det ju inte otrohet, och det som kritiseras är ju otrohet och gäller alltså inte dig. Om du inte sviker ljuger och manipulerar din partner, varför tar du det i försvar? 
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-15 20:03:04 följande:
    Det är väl bara inse att inte alla tycker likadant som dig..För alla är inte lika sjukligt svartsjuka som dig..Ingen äger någon annan. Även om du tycks leva efter den devisen.
    Tja, du verkar ju tycka som jag du med, varför valde du annars att vara öppen med det inför din partner istället för att gå bakom ryggen på honom som vissa andra i denna tråd?

    Du kanske borde lära dig skilja på att ogilla svek, lögner och manipulation och "svartsjuka". Du vet att det ena har inte ett skit med det andra att göra, jag menar,  du gillar väl inte att folk ljuger dig rakt i fejset du heller eller? Innebär det att du är svartsjuk?Om du inte varit så pantad att du inte kan skilja på sex med andra med sin partners vetskap och medgivande och utan så hade du kanske oxå fattat det idiotiska i att gagga om "om du ens har en man"... jag ÄR en man och dessutom heterosexuell så att inte ha någon man är ju inte direkt något jag saknar så din tilltänkta förolämpning vart ju mer som ett självmål.

    Eftersom jag var otrogen långt innan jag berättade det för min man så visste han ju inte om det alls under den perioden det pågick - även om han kanske misstänkte något ibland just när jag skulle ut, men då sa jag ingenting..och det är väl ändå otrohet, tror jag..

    En man KAN ju faktiskt också vara sjukligt svartsjuk. så du måste ju inte vara en kvinna för det..
    Jag var sambo med en man för länge sen som trots att han själv var sjukligt svartsjuk och ljög (för alla), var manipulerande, misshandlade mig, men ändå så var det han som var otrogen haha..Inte jag..
    Men han lärde mig iaf något bra, att aldrig mera bli tillsammans med en man som skulle bestämma över mig..på något vis.

    Så jag är hellre med en normal människa som ljuger och sviker ibland än med en man som är svartsjuk..Det är det sista jag skulle vilja ha i en man..

    Sen ljuger alla människor mer eller mindre av olika skäl varje dag..Ibland gör man det av gammal vana, ibland för att man måste eller oftast gör folk det för att dom inte vill låta eller vara elaka helt enkelt. 
  • Hustru

    varför är moralister inte läskunniga? På flera ställen i tråden undanbes moralpekpinnar. Det var precis det som tråden inte skulle handla om. Men återigen ska de otrogna pekas ut som de värsta svinen. Lite tröttsamt att ni tror att ni kommer någon vart med det. 

  • Anonym (wow)
    Anonym (Isa) skrev 2024-05-16 22:46:07 följande:
    Eftersom jag var otrogen långt innan jag berättade det för min man så visste han ju inte om det alls under den perioden det pågick - även om han kanske misstänkte något ibland just när jag skulle ut, men då sa jag ingenting..och det är väl ändå otrohet, tror jag..

    En man KAN ju faktiskt också vara sjukligt svartsjuk. så du måste ju inte vara en kvinna för det..
    Jag var sambo med en man för länge sen som trots att han själv var sjukligt svartsjuk och ljög (för alla), var manipulerande, misshandlade mig, men ändå så var det han som var otrogen haha..Inte jag..
    Men han lärde mig iaf något bra, att aldrig mera bli tillsammans med en man som skulle bestämma över mig..på något vis.

    Så jag är hellre med en normal människa som ljuger och sviker ibland än med en man som är svartsjuk..Det är det sista jag skulle vilja ha i en man..

    Sen ljuger alla människor mer eller mindre av olika skäl varje dag..Ibland gör man det av gammal vana, ibland för att man måste eller oftast gör folk det för att dom inte vill låta eller vara elaka helt enkelt. 
    Ok, men varför berätta öht om lögner och manipulation är så ok som du påstår?

    Ja folk KAN vara svartsjuka men det har ju fortfarande inte ett skit med att ogilla svek, lögner och manipulation att göra. Ser för övrig att du inte svarat om om du själv uppskattar att man ljuger för dig? Ska jag utgå ifrån att du inte gillar det?

    Vad menar du med att du HELLRE är tillsammans med en svikare och lögnare än en svartsjuk person? Innebär det att det är helt ok att svika, ljuga och manipulera och något du skulle uppskatta eller att det inte är ok men det andra är värre?

    Varför folk ljuger spelar nog ingen större roll, det är betyder ändå ett personen inte går att lita på och olämplig att ha som partner, jag menar ljuger personen om trohet så kan ju personen ljuga om vad som helst, varför skulle man vilja ha en relation med någon man inte litar på? Skulle du själv vilja ha en relation med någon som ljuger för dig och manipulerar dig? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2024-05-12 16:30:09 följande:

    Det har varit en oerhört tuff tid efteråt. Det är en känsla av att ha svikit den som står mig närmast och även mig själv. Trots att det uppenbarligen var ett beslut som jag själv tog så kan jag inte riktigt förstå hur jag kunde agera så. Nu är det flera månader sedan det hände och jag vet nog ärligt talat fortfarande inte hur jag ska hantera det. 

    Då jag var mitt uppe i det, så var jag förälskad, glad, kåt osv. Och allt det påverkade den relation jag hade, vårt sexliv blev bättre än någonsin under den perioden. Men det var ju bara så fel..


    Känslokaos är nog ett passande uttryck. Då otrohetsaffären avslutades så gick jag också igenom någon slags process av att vara olyckligt kär. 

    Inget har fört något gott med sig öht. 


    Du skriver att det inte fört något gott med sig öht.

    Förde det inte något gott med sig när du var mitt uppe i det och lycklig och hade bättre sex?

    Var den lyckliga tiden inte värt det? 
  • Anonym (Isa)
    Anonym (wow) skrev 2024-05-17 10:43:23 följande:
    Ok, men varför berätta öht om lögner och manipulation är så ok som du påstår?

    Ja folk KAN vara svartsjuka men det har ju fortfarande inte ett skit med att ogilla svek, lögner och manipulation att göra. Ser för övrig att du inte svarat om om du själv uppskattar att man ljuger för dig? Ska jag utgå ifrån att du inte gillar det?

    Vad menar du med att du HELLRE är tillsammans med en svikare och lögnare än en svartsjuk person? Innebär det att det är helt ok att svika, ljuga och manipulera och något du skulle uppskatta eller att det inte är ok men det andra är värre?

    Varför folk ljuger spelar nog ingen större roll, det är betyder ändå ett personen inte går att lita på och olämplig att ha som partner, jag menar ljuger personen om trohet så kan ju personen ljuga om vad som helst, varför skulle man vilja ha en relation med någon man inte litar på? Skulle du själv vilja ha en relation med någon som ljuger för dig och manipulerar dig? 
    Svartsjuka har faktiskt ofta med svek,lögner och manipulation att göra..eller något utav det..
    Dom som är svartsjuka eller iaf dom som är extremt svartsjuka är oftast själva större lögnare än alla andra och medans dom tycker att partnern inte ens får titta på någon annan så ligger dom samtidigt runt själva utan något dåligt samvete..Iaf så länge dom knullar med någon bara för att dom är kåta..Så länge dom inte blir kära i någon annan så är det helt ok..

    Hur jag vet det? Och varför jag aldrig vill ha en svartsjuk man igen.
    Ja bla för att min pappa var himla svartsjuk och det präglade hela min barndom,  Mitt ex var ännu mer sjukligt svartsjuk och slog ner killar på byn om dom så bara tittade på mig..Förutom att han slog ner mig också tillslut utan anledning..
    Det var han som var otrogen, inte jag, men eftersom han själv var otrogen så trodde han att jag också var det eller nåt..
    Plus att jag själv HAR VARIT svartsjuk som yngre.och vet hur man tänker då...Sen är ju inte alla svartsjuka likadana givetvis..
    Numera är jag tvärtemot inte ett dugg svartsjuk.

    Men Ja jag väljer hellre en man som ljuger ibland än en svartsjuk ljugande man..
    För som sagt ALLA ljuger. Och då väljer jag ju hellre en man som bara ljuger istället för både ljuger och är svartsjuk...Den som påstår att den aldrig ljugit- ljuger big time!
Svar på tråden Otrogen - känslan efteråt