• Anonym (Orolig)

    Gått i en vecka men ramlar hela tiden

    Hej! Jag har en dotter på precis 12 månader fyllda som började gå sina första steg för cirka en vecka sedan. Nu kan hon gå kanske 15 steg en vecka senare men hon har dålig balans. Min äldre dotter började gå i samma ålder och när jag tittar på gamla filmer ser det mycket mer stabilt ut gången. Hon gick även stabilt tidigare när jag höll henne i händerna men för min yngsta nu så är det betydligt ostadigare. 


     


    Hur snabbt från att era barn lärde sig gå började dom gå stabilt? Är det normalt att ramla efter cirka 10 steg? Även när hon går ser det ut som hon verkligen anstränger sig för att hålla kvar balansen. 


     


    Kan lägga till att hon är extremt åksjuk också och haft lite ögondarr. Vi har fått remiss till ÖNH så bara att vänta och se men ändå nyfiken på hur pass snabbt man bör förvänta sig att gången ska bli mer stabil från det att dom börjar gå själva? 

  • Svar på tråden Gått i en vecka men ramlar hela tiden
  • Anonym (Li)

    Mitt barn tog sitt första steg vid 9-månader. Sedan vid 10 tog han 2-3 steg. Vid elva månader tog han först 6 steg, ramlade, sedan 7, ramlade, 8, ramlade osv tills jag inte höll räkningen längre. Det räknar jag som dagen då han började gå.
    Minns inte exakt hur det såg ut närmsta tiden därefter. En månad senare hade han iallafall betydligt mer flyt i gången. Inom en vecka så var det fortfarande lite mer stapplande gång och balanserande och vingligt.

    Eftersom du fortfarande räknar steg så hade jag inte riktigt klassat det som att barnet börjat gå än utan är precis på väg att göra det.
    Alla barn är ju olika, ditt första barn lärde sig kanske lite snabbare.

Svar på tråden Gått i en vecka men ramlar hela tiden