• M i l l a n

    Flytta till Borås!!

    Hej! Vi är en familj som bor i Stockholm, men är så trötta på denna stad just nu. Dyrt, smutsigt, för stort etc.
    Vi har pratat om att flytta ifrån Stockholm till en mindre stad. Sen för någon vecka sedan såg min man ett tv program om Borås. Han blev förtjust i det han såg, och sa sen till mig att det verkade vara en väldigt trevlig stad. Jag vet inte så mycket om Borås. Finns det fler som flyttat till Borås här?
    Vi ska åka två dagar till Borås i maj, och se oss omkring. Men vad finns det som är bra i Borås? Han kommer isåfall ta med sig sitt företag till Borås och ska försöka etablera sig där. Han är massör (finsk klassisk massage). Finns det många massörer i Borås? Själv är jag lärare och hoppas på jobb i skolan som antingen fritidspedagog eller lärare. Hur svårt är det med lärarjobb i Borås? Det fanns inte många jobb på ams hemsida iallafall. Om vi skulle flytta till Borås är vi intresserad av att bo i parhus eller radhus. Finna det förslag på bostadsområden, med närhet till en bra skola?
    Tacksam för all information om Borås!

  • Svar på tråden Flytta till Borås!!
  • M i l l a n

    Har varit i Göteborg, men har aldrig blivit förtjust í den staden. Lika mycket motorväg där med! För stort också...

  • M i l l a n

    Om vi ska flytta så ska det kännas helt rätt. Har barn som är 8 och 10 år. Så att flytta är nog ganska uppslitande för deras del. Det är nog lättare desto yngre de är. Men ekonomisk har vi inte haft möjlighet till det förrän nu. (Har dock pratat om det i flera år.) Älsta dottern är rädd att hon inte ska få några kompisar om vi flyttar.

  • M i l l a n

    Regnar det mer i Borås än i Alingsås eller? Konstiga människor finns nog överallt...Alla flyttar nog inte till Stockholm eller Borås.

  • M i l l a n

    Jag har inget körkort, så jag vill inte bo på ett ställe där man är beroende av bilen för att handla mat etc. Hur det i Alingsås med affärer m.m. Vill inte bo i en ort där man ändå hela tiden pendlar till exempelvis Borås för att handla allt.
    Är uppvuxen i en liten ort med ca 7000 invånare, där det kändes som att alla kände alla. Man kunde inte ens släppa en fjärt utan att alla visste om det, oavsett om det är mysigt eller inte. Hur stort är Alingsås? Såg på Hemnet att det byggs som sagt mycket i Alingsås. Ganska dyrt tycker jag att det också var. För att vara i en så liten stad menar jag.

  • M i l l a n

    Hej Ardisia! Jag kikade på din presentation och såg att du flyttat hit från Finland. Jag och min man har finska föräldrar. Jag är ganska nostalgisk när det gäller Finland och allt som har med landet att göra. Har hört att det bor ganska många från finland i Borås, stämmer det? Det är bara ett plus, då Skulle känna mig mer hemma kanske. Jag blev iallafall glad då jag hörde att det fanns en affär i Borås där man kan handla finsk mat.

  • M i l l a n

    Ny bild Pucke? Söt!
    Jag är själv från Södertälje trakten som du. Gick på Täljegymnasiet. Kul sammanträffande dock! Hoppas det är mer stadskänsla i Borås än Södertälje. Som mest kändes som en förort till Stockholm.
    Tack för tipsen. Är inte ute efter fiiina områden, utan områden där det bor andra barnfamiljer och där det känns någorlunda lugnt. Hur många invånare bor det i Borås?
    Bra om folk är lite öppnare än i Stockholm. Har inga vänner eller släkt om vi skulle flytta till Borås. Så man får skapa sig en ny bekantskapskrets.

  • M i l l a n

    Tack för tipsen Xarxa!
    Verkar vara knepigare med att hitta arbete. Fanns inte överdrivet många lediga arbeten under rubriken pedagogik i Borås på Ams hemsida. Mest arbete på småbarnsavdelningar. Vilket jag gärna kommer ifrån nu. (Har börjat få ont i ryggen) Eller finns det andra ställen där jobb annonseras ut i Borås?

  • M i l l a n

    Jag har under några dagar kollat på ams hemsida på lärar/fritidspedagog jobb. Men även på jobb i förskolan (3-5 åringar) Men det är inte speciellt mycket att välja på. De vill gärna ha manliga sökanden på många jobb. Är det värt att söka då? Jobbpendlar många till andra städer från Borås? Vilken annan stad går fortast att åka kommunalt till från Borås?
    Xarxa har du kollat med din man om det finns andra vägar att söka jobb igenom?
    Är det någon som har koll på om det är många massörer i Borås? Hur ligger de prismässigt? Min make undrar eftersom han isåfall tar med sitt företag om vi skulle flytta.

    Frågor, frågor, frågor...Hoppas någon kan svara på nåt;)

  • M i l l a n

    Hej! Ni som bor i Borås. Jag undrar lite grann vilka områden som är bra att bo i om man vill kunna cykla in smidigt till Borås centrum? Vi vill bo lite utanför stadskärnan men vi vill kunna ta oss lätt dit.
    Vi ska åka till Borås i maj. Ska passa på att shoppa lite kläder i knalleland samtidigt. Var ligger knalleland? En på jobbet pratade om att det låg långt ute i skogen! Stämmer det?
    Kollar jobb i Borås med jämna mellanrum, men det finns inte mycket att hurra för på ams!

Svar på tråden Flytta till Borås!!