• My 2

    Moderatortråden

    Hejsan alla FL-medlemmar

    Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

    I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

    Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

    Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

    /Moderator

  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Jessica24

    Tänkte passa på att fråga: Om en person skriver ett inlägg till en och i det inlägget är väldigt elak och skriver elaka komentarer och beter dig allmännt respektlöst. Vad händer då?
    Tar ni bort inlägget?
    Får den som skrev inlägget en varning eller blir han/hon avstängd?

    /Jessica24

  • Roisin Dubh

    Jessica,

    Jag antar att det är forumsinlägg du menar (inte gästbok)?

    Det beror helt och hållet på hur pass grovt det är. Mildare varianter av elakhet leder till bortplockat inlägg men ingen varning. Rena påhopp/kränkningar leder till både varning och borttaget inlägg.

    Utkickad blir man när man antingen samlat på sig tre varningar inom en viss tid (6 mån) eller om redaktionen av annan anledning anser medlemmen opassande för sajten (t.ex. fejkade medlemskap, s.k. "troll" och liknande).

    /Moderator

  • Jessica24

    Ja, det var forumsinlägg jag menade.
    Tack för ditt svar.

    /Jessica24

  • Eliza 999

    Jag fick min anonymitet indragen häromdan. Det var en ganska ny tråd -"min flicka lyder inte" och den som startat tråden var anonym.
    Själv var jag anonym av bara farten så att säga, så det positiva var väl att jag läste ingenom policyn efter att ha fått mail från moderator.

    Jag gick genast in på tråden och visade upp mig och bad om ursäkt, efterom jag också trodde att jag varit alltför fördömande. Jag reagerade på att flera svarat på inlägget och diskuterat huruvida en olydig 19 månadersbaby skulle förpassas till toa,garderober och dyligt. När jag nu läser vidare inlägg från andra ser jag att många reagerat som mig och skrivit ungefär som jag. Min ursäkt står där, men mitt inlägg är borta. Jag tycker det känns oerhört besvärande att de som läser min ursäkt kan tro att jag varit jätteelak!
    Jag vet att ni inte vill kommentera enskilda fall, men situationen som uppstod aktualiserar frågan vad som är OK och inte OK härinne, vilket fler verkar undra. Om ni ska vara policiära och censurera och dessutom vara "opersonliga", så försök komunicera ut det bättre.

  • Roisin Dubh

    Eliza 999,

    Nu känner jag inte till ärendet eftersom det inte var jag som behandlade det men jag kan svara ändå. Vi tar först och främst itu med de rapporter som kommer in då medlemmar anmält. Det är alltså mycket möjligt att det kan finnas flera överträdelser i en och samma tråd men att alla inte uppmärksammas av oss då alla inte blir rapporterade.

    Var de övriga kritiska inläggen anonyma? För till saken hör att det dels är otillåtet att skriva anonymt om man inte behöver det, dels ses det som extra grovt om man använder sig av anonymiteten i samband med kritik.

    När du fick meddelandet från moderator så var inlägget redan bortplockat och möjligheten att häva rapporten fanns inte längre. Det var alltså onödigt att kliva in i tråden och be om ursäkt i efterhand. Om du inte vill att inlägget ska ligga kvar där utan tycker det ser konstigt ut kan du rapportera det som "Radera inlägget Eget/Dublett" så plockas det bort av moderator.

    Om det inlägg du skrev först ansågs höra till kategorin anonymt påhopp så är din möjlighet att skriva anonymt indragen i 6 mån. I annat fall är det bara en vecka som gäller.

    /Moderator

  • My 2

    Hejsan alla

    Vill ge er ett litet tips: Om ni fått ett inlägg borttaget pga att ni varit omotiverat anonyma så finns det inget som hindrar att ni postar om inlägget som icke-anonym, det är ju (oftast) inte inlägget i sig som bryter mot en regel. Vill man då kan man passa på att be om ursäkt, men det är absolut inget som krävs.

    F23: Som du säkert vet har vi inget inflytande på detta men du är välkommen att skicka ett mail till redaktionen med ditt förslag.

    Jag tycker också att bohuslänstös förslag är bra, men den tekniska lösningen bakom det skulle jag inte vilja utveckla

    Bebbsen05: Varför inte skicka ett mail till Patrik och be om en knapp "överklaga"?

  • dorothea

    Ja, här inne är iallafall tongångarna ljuv musik. Tack för det.

    Jag hoppas att de andra elaka trådarna kan dö ut nu. Jag trodde att diskussionen ang. rätt och fel dock ut igår em. Så fel jag hade.

    Jag håller mig till denna tråden, så lär jag få bra information om regler och etikett.

    / Dorothea

  • Eliza 999

    Mitt inlägg var inget grovt påhopp, men om jag får en anmärkning från er är det självklart för mig att gå in och be om ursäkt om det kan ha uppfattats så. Nu verkar det som att det bara var ett felaktigt användande av anonymiteten.
    Ett förslag från mig: vore det inte trevligare om man fick ett meddelande från er där ni skriver:
    " Du har använt dig av anonymiteten felaktigt. Vill du att inlägget ska stå kvar med borttagen anonymitet eller ska vi ta bort det?"
    Det vore faktiskt rimligt, då det verkar som om fler än mig bara råkat bli anonyma. Att jag inte tänkte på det berodde på att trådstartaren var anonym samt att de flesta inläggen i känsliga rummet är anonyma.

    Min lösning på det här är att jag inte går in i känsliga rummet och inte använder mig alls av anonymitetsknappen. I övrigt är det här ett jättetrevligt och kul forum och betyder jättemycket för både mig och många andra här.

Svar på tråden Moderatortråden