• entjej

    Ni som blivit gravid på sitt fjärde eller senare IVF?

    Behöver uppmuntran från er som fått göra flera IVF innan ni lyckats. Känner mig nedslagen nu.

  • Svar på tråden Ni som blivit gravid på sitt fjärde eller senare IVF?
  • entjej
    Sofie25 skrev 2008-09-11 13:57:55 följande:
    Jag och min sambo lyckades på vårt 4:e försök, är nu i vecka 18, och det känns fortfarande helt overkligt efter alla misslyckade försök vi haft innan. Efter försök nr 3 kändes det verkligen hopplöst, men det var en liten en som ville hålla sig fast denna gång =). Skickar en massa styrkekramar till dej, mirakel kan faktiskt hända =). Kram!!
    Tack! Behöver mer uppmuntran!
  • entjej

    Tack! Finns det fler? Behöver så mycket uppmuntrande berättelser jag kan få. Orkar inte med tanken på att jag kanske aldrig får barn.

  • entjej
    Berber skrev 2008-09-24 09:57:13 följande:
    Hej Entjej!Vi lyckades första gången på vårt fjärde försök, blev då gravid med tvillingar som jag förlorade i för tidig födsel. Innan vi gjorde det försöket hade vi sagt oss att om det inte lyckades då skulle vi lägga ner. Men i och med att jag blev gravid fick vi ju bekräftat att det faktiskt KAN gå, trots att man gjort tre ET och ett FET utan resultat. Femte försöket gav ingenting, men på sjätte blev jag gravid igen. Förstår att det känns fruktansvärt tungt och jobbigt men tycker inte att du ska ge upp hoppet. Lycka till!
    Å vad roligt Berber att du är gravid igen! Kommer ihåg dig och berördes starkt av din berättelse. Vad har du haft för medicin/metod vid dina försök?

    Nej, jag ska inte ge upp hoppet utan kämpa på. Den stora nackdelen för mig är dock åldern som flåsar mig i nacken. Jag är 39,5 år...
  • entjej
    Berber skrev 2008-09-24 13:14:21 följande:
    Jag har haft Puregon vid alla försök utom det allra första och har alltid gjort korta metoden (såg att du hade en annan fråga om det). Tidigare har jag haft en dos på 225 enheter men det räckte inte den här gången utan jag fick höja till 375. Kan säga att det som skiljer mina tre senaste försök (där jag lyckats på två av tre) från de tre första (som alla misslyckades) är att jag nu har fått akupunktur, tagit trombyl och inte tränat. Svårt att veta vad av detta som påverkat, men jag är övertygad om att det är något av det - eller alla tre sakerna - som gjort att det har gått så mycket bättre nu.
    Tack för svar. Hur kommer det sig att du bara gjort korta metoden, även första gången? Vad jag förstått är det vanligare med långa metoden. Jag gör själv korta metoden för att långa metoden inte fungerade för mig, blev för nedreglerad.
    Hur mycket trombyl tog du? Måste en läkare skriva ut det? Förlåt för många frågor.
  • entjej
    PannaAnna skrev 2008-09-25 20:22:20 följande:
    entjej- tack för tipset. här blir man glad kram vännen, vi följs åt o lyckas, eller hur?
    Ja, så säger vi! Måste få upp min optimism. Bra tråden hjälpte dig.
  • entjej
    emarias skrev 2008-10-03 21:24:27 följande:
    VI kämpade i fyra år med 4 IVF och totalt 9 ägginsättningar och tre missfall så lyckades det till slut. Har nu en son på 8mån. Det är ingen lätt kamp men så här efteråt är det värt varenda sekund. Jag gick på en hel del akupunktur men jag tror att det var min pulsdiagnostik som vart vår räddning, tror jag iallafall. Kvinnan där sa att min livmoder är alldeles för kall för ägg att trivas i. Så det försök som gjorts på mig de kalla perioderna under året var helt bortkastat. Så sista IVF försöket gjordes på sen våren, jag gick konstant med raggsockor och hade sätes värmarn på i bilen över sommaren. Men det funkade. Jag tror att man känner innerst inne när det är dags att inse att det faktiskt inte fungerar. Finns det ett litet hopp så satsa,det är mer än guld värt om det lyckas
    Hur kunde kvinnan veta att livmodern var för kall? Har funderat på om det är lättare att bli gravid under sommarhalvåret...
  • entjej
    Berber skrev 2008-10-12 20:16:26 följande:
    De två av mina sex försök som lyckats gjorde jag på sommaren (maj resp augusti). De misslyckade var i sept/okt, nov/dec, mars resp feb. Har också läst någonstans att det finns en "säsongseffekt" för ivf enligt studier som visar att resultaten ofta blir bättre på sommaren. Som jag minns det var det dock inte temperaturen som var avgörande utan mängden dagsljus.
    Lite oroande eftersom det går mot vintern. Man borde kanske gå på ljusterapi OCH värme...
  • entjej
    never skrev 2008-10-23 17:32:21 följande:
    HejJag har just blivit gravid, har gjort 3 ivf och 2 fet, jag lyckades på Fet. JAg har försökt i 4,5 år. Får väll se om bebbarna/bebis stannar vet inte ännu om det är en eller två. Jag gjorde allt annorlunda sista gången, jag gick till Dr Nie akupunktur, tar levaxin fast mina värden verkar vara ok, låg med varmvatten flaska på magen under ruvartiden, och tar membrasin som inte får tas samtidigt med levaxinet, det ska helst vara 3 till 4 timmar mellan. Anna
    Grattis Anna! Jag håller tummarna att allt går bra!
  • entjej
    Kyoko skrev 2008-10-23 23:05:14 följande:
    Här är en till som kanske kan inge hopp. Har en lång väg till familjelivet och är ännu inte där men kanske på väg. Försökte i över tre år innan vi blev gravid på naturlig väg. Det slutade i att vi fick en son men som dog direkt efter förlossningen i ett kromosomfel som det visade sig att jag är bärare av. Detta gör att jag riskerar fler barn med samma åkomma. Har därför blivit beviljad ivf/pgd som är ett slags ivf där de innan de sätter in embryona analyserar för att se om de bär på samma sjukdom. Gjorde först 3 ivf som inte lyckades 2 avbröts och 1 satte de in 2 embryon. Efter det blev jag spontant och oplanerat gravid (eftersom jag inte vill reskera att få fler sjuka barn) precis efter ett misslyckat ivf. Den graviditeten slutade i mf. Så blev vi beviljad ett sista försök. Där överlevde endast 1 embryo av 9 ägg (8 befruktade) hela vägen. Detta sattes in och nu är jag och lilltjejen i v. 21. Vägen har varit en livstid men om det går vägen denna gång som vi så innerligt hoppas så kommer den har varit värd mödan det är jag övertygad om. För har man varit så nära att bli familj att man hållt sitt barn i famnen precis då det vandrat vidare då finns det ingen återvända. Då fortsätter slå huvet iväggen gång efter annan för att nå de drömmar man bär.Så jag säger ge inte upp så länge som din själen orkar kämpa för vi vet ju att mödan kommer vara värt det om/när vi lyckas!Stor kram!
    Hoppas allt går bra! Kram!
  • entjej
    PannaAnna skrev 2008-10-24 23:44:41 följande:
    Gravid nu äntligen på det fjärde försöket!! Helt ofattbart!!!
    Grattis!!!
  • entjej

    Jag kan skriva till mig själv nu. Är gravid i v.6+0 efter 4:e IVF:en. Hoppas det går bra hela vägen denna gång. Jag blev gravid efter min 2:a IVF också men fick då missfall i vecka sju.

Svar på tråden Ni som blivit gravid på sitt fjärde eller senare IVF?