• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Iz1

    Hej!

    Jag har precis fått mina provresultat från Dr D och ska boka in möte för behandlingsplanen senare i veckan. jag hade höga värden i min NK cell panel och TH1/TH2 ratio.  
    50:1  24,6%
    25:1 15,2%
    %CD3 86,0%
    %CD19+CD5+ 24,4%
    TNF-alfa (CD3+,CD4+) 43,6 ratio 

    Har läst Alan E Beers bok och nästan hela den här tråden, så förstår att dessa värden inte är bra och att jag förmodligen kommer få Intralipid, Prednisolon och eventuellt Humira då TNF-alfa är väldigt högt. 

    Nu till min fråga. Jag går händelserna lite i förväg och har börjat leta efter läkare eller kliniker som kan översätta recept. Finns det något sätt att få mediciner på högkostnadsskyddet? Någon som vet en vettig läkare i Malmö som kan hjälpa, eller är det Fertilitetplus i Göteborg som är närmast mig? 


    Har eventuellt en sjuksköterska som kan sätta dropp på mig hemma, men hon vill att jag gör det på klinik 1-2 gånger först för att utesluta allergiska reaktioner. 


    Tack alla ni som bidragit till all kunskap här! Utan er hade jag aldrig hittat till Dr D. 

  • Nina05
    Iz1 skrev 2023-11-14 23:32:14 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått mina provresultat från Dr D och ska boka in möte för behandlingsplanen senare i veckan. jag hade höga värden i min NK cell panel och TH1/TH2 ratio.  
    50:1  24,6%
    25:1 15,2%
    %CD3 86,0%
    %CD19+CD5+ 24,4%
    TNF-alfa (CD3+,CD4+) 43,6 ratio 

    Har läst Alan E Beers bok och nästan hela den här tråden, så förstår att dessa värden inte är bra och att jag förmodligen kommer få Intralipid, Prednisolon och eventuellt Humira då TNF-alfa är väldigt högt. 

    Nu till min fråga. Jag går händelserna lite i förväg och har börjat leta efter läkare eller kliniker som kan översätta recept. Finns det något sätt att få mediciner på högkostnadsskyddet? Någon som vet en vettig läkare i Malmö som kan hjälpa, eller är det Fertilitetplus i Göteborg som är närmast mig? 


    Har eventuellt en sjuksköterska som kan sätta dropp på mig hemma, men hon vill att jag gör det på klinik 1-2 gånger först för att utesluta allergiska reaktioner. 


    Tack alla ni som bidragit till all kunskap här! Utan er hade jag aldrig hittat till Dr D. 


    Fertilitetsplus ligger i Stockholm :)
    Kliniken jag använde mig av för att "översätta" recepten är tyvärr nerlagd. Jag fick aldrig mina på högkostnadsskyddet. Recepten du får från Dimitri går utmärkt att hämta ut medicin med dock eftersom det är eu recept men det är inte alla apotek som vet hur man gör. Jag fickgå till flera olika innan jag hittade någon som kunde
  • Dalarna91

    Hej. 
    Jag har nu haft mitt sjunde missfall, alla inom v7. Dom flesta v 5-6..
    Jag har varit på fertilitets pluss i Stockholm i höstas. Visade överaktiv immunförsvar. Började med intralipid dropp och 5 mg Prednisolon. 
    Blev gravid
    Men fick mitt sjunde missfall. 

    Är det vanligt med missfall trots behandling? Hade jag otur? 
    Känner mig helt knäckt. 

  • Cashili33
    Dalarna91 skrev 2023-12-06 08:32:15 följande:

    Hej. 
    Jag har nu haft mitt sjunde missfall, alla inom v7. Dom flesta v 5-6..
    Jag har varit på fertilitets pluss i Stockholm i höstas. Visade överaktiv immunförsvar. Började med intralipid dropp och 5 mg Prednisolon. 
    Blev gravid
    Men fick mitt sjunde missfall. 

    Är det vanligt med missfall trots behandling? Hade jag otur? 
    Känner mig helt knäckt. 


    Fick du dropp kontinuerligt? 


    kan ju vara ngt annat som spökar , att det behövs mer än dropp och kortison 

  • Nina05
    Dalarna91 skrev 2023-12-06 08:32:15 följande:

    Hej. 
    Jag har nu haft mitt sjunde missfall, alla inom v7. Dom flesta v 5-6..
    Jag har varit på fertilitets pluss i Stockholm i höstas. Visade överaktiv immunförsvar. Började med intralipid dropp och 5 mg Prednisolon. 
    Blev gravid
    Men fick mitt sjunde missfall. 

    Är det vanligt med missfall trots behandling? Hade jag otur? 
    Känner mig helt knäckt. 


    Jag har haft 7 mf. Jag fick behandling via Dimitri i Aten och fick då Prednisolon, fragmin, trombyl, dropp, omega 3. I mitt fall och i många fall, så räcker inte Prednisolon och dropp tyvärr. Blodförtunnande är så gott som ett måste enligt Dimitri då det är ett av sätten immunförsvaret attackerar på.
  • Dalarna91
    Nina05 skrev 2023-12-08 19:36:21 följande:
    Jag har haft 7 mf. Jag fick behandling via Dimitri i Aten och fick då Prednisolon, fragmin, trombyl, dropp, omega 3. I mitt fall och i många fall, så räcker inte Prednisolon och dropp tyvärr. Blodförtunnande är så gott som ett måste enligt Dimitri då det är ett av sätten immunförsvaret attackerar på.
    Jag tog 5 mg Prednisolon. Men har nu ökat till 10 mg samt startat med Trombyl 75 mg. 
    Gick det bra med graviditet nr 8? 

    Mina immunförsvar värden va inte så mycket över gränsen. Nk celler va bra. 
  • Nina05
    Dalarna91 skrev 2023-12-08 21:05:34 följande:
    Jag tog 5 mg Prednisolon. Men har nu ökat till 10 mg samt startat med Trombyl 75 mg. 
    Gick det bra med graviditet nr 8? 

    Mina immunförsvar värden va inte så mycket över gränsen. Nk celler va bra. 
    Jag tog 10 mg hela graviditeten.

    Graviditet nr 7 och nr 9 gick hela vägen. Det var dom 2 graviditeterna av mina nio som jag hade behandlingen från Dimitri. Dom andra hade jag endast lutinus från svensk sjukvård och det räckte ju inte.

    Glömde skriva med lutinus i min behandling från Dimitri. Tog det till vecka 13+0.
  • Dalarna91
    Nina05 skrev 2023-12-12 07:53:19 följande:
    Jag tog 10 mg hela graviditeten.

    Graviditet nr 7 och nr 9 gick hela vägen. Det var dom 2 graviditeterna av mina nio som jag hade behandlingen från Dimitri. Dom andra hade jag endast lutinus från svensk sjukvård och det räckte ju inte.

    Glömde skriva med lutinus i min behandling från Dimitri. Tog det till vecka 13+0.
    Jag tar cyclogest också :) 
    Men vad är det för omega3? 

    Jag verkar ha samma behandling minus fragmin. Jag tar också omega3 från när jag plussar. 
    Tror inte jag kommer få recept på fragmin. 
  • Sandra13

    Hej!
    är helt ny i denna tråden, har en fråga till er hur mycket ungefär går ett besök på hos Dr.D? Vi har idag tagit kontakt med honom via mejl då vi har upprepade missfall.. han trodde det kunde bero på att jag har för starkt immunförsvar.
    förstått att ni är många som fått behandling med hjälp utav prednisolon samt trombyl? Vilka doser har ni då tagit och hur länge? är så att jag har både trombyl och prednisolon hemma?. Blir nyfiken på att prova! 

  • Dalarna91
    Sandra13 skrev 2023-12-14 22:04:28 följande:

    Hej!
    är helt ny i denna tråden, har en fråga till er hur mycket ungefär går ett besök på hos Dr.D? Vi har idag tagit kontakt med honom via mejl då vi har upprepade missfall.. han trodde det kunde bero på att jag har för starkt immunförsvar.
    förstått att ni är många som fått behandling med hjälp utav prednisolon samt trombyl? Vilka doser har ni då tagit och hur länge? är så att jag har både trombyl och prednisolon hemma?. Blir nyfiken på att prova! 


    Jag tog 5 mg Prednisolon och fick lipid behandling. 
    Blev gravid men fick missfall nr 7 i v5+5. 
    Nu har jag fått Trombyl 75 mg och ökat Prednisolon till 10 mg, börjar med det nästa gång jag blir gravid. 
    Hur många missfall har du haft?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!