• sui

    Sydkorea

    Hej!

    Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
    Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...

  • Svar på tråden Sydkorea
  • Lapinette

    Skalman - ja, det har rullat på ganska så bra och så inget denna vecka (fast veckan är ju inte slut än). Trodde faktiskt att jag skulle ta det här med ro (ha, ha ). Under semestern var det ok men nu när vi är tillbaka så vill jag bara boa in mig och åka iväg.

  • Skalman

    Ta det med ro är lättare sagt än gjort. Men det går ändå bättre för mig än jag trodde. Försöker tänka att jag kan inte påverka det iallafall. Min man tror att de ska ringa varje dag och storebror förstår inte riktigt varför vi måste vänta, han säger att han tror att lillebror saknar oss.

    Men det borde ju bli snart, om det inte plötsligt blir något uppehåll.

  • Lapinette

    Såg att Korea hade helgdag i onsdags ... så kanske har flera tagit "klämdag" och varit långlediga? Det kommer säkert en drös med rb i nästa vecka när de är åter .

  • Eliste

    Hej på er allihopa, Seoul calling:).
    Vi sitter nu på hotellet och myser med vår lille kille!
    Det är värt all väntan man kan tänka sig.

    Några snabba tips för er som ska resa snart:):
    1. Be någon engelsk/koreansk-talig skriva upp adress dit ni ska, t ex till hotellet om ni tänkt åka taxi. Ingen taxichaufför förstår en vanlig adress eller engelska:/ =bitter erfarenhet när vi trötta kom fram...
    Och om ni ska någonstans från hotellet, be dem skriva det på Koreanska så kan ni fråga vägen...

    2. Välling/flaskor fick vi i massor av SWS. Även blöjor, men det hade vi även med lite.

    3. På flyget skulle man fylla i en liten lapp med anledning till vistelse i Korea och där skulle man skriva tour(ist). En detalj vi missat men som lyckades bli rätt ändå:).

    Ett (just nu i alla fall) mycket varmt land. Trevliga människor överallt, och väldigt rent! Toaletter finns kors och tvärs och de är rena och fina. Inga fimpar/snuslortar/spottloskor på trottoarerna!

    Vi bor på ArtnouveauCity III och är nöjda med det. Mycket lyxigt hotell där man kan laga lite mat och tvätta.
    De har dock inget badkar (barnen är nog ofta vana att bada, vår kille 2 ggr/dag), men vi köpte en liten balja/tvättkorg på ett ställe 5min gångväg från hotellet. Funkar hyfsat.
    De har heller ingen spjälsäng, men han sover mellan oss...
    Kort promenad till tunnelbanestation och sen åka ett stopp så är man framme vid sws. Går även bra att gå:)

    Hoppas ni får resa hit snart alla ni som väntar!
    Lycka till!!

  • Skalman
    Lapinette skrev 2012-08-18 12:42:40 följande:

    Såg att Korea hade helgdag i onsdags ... så kanske har flera tagit "klämdag" och varit långlediga? Det kommer säkert en drös med rb i nästa vecka när de är åter .



    Ok, det hade jag missat. Då är det säkert därför det inte kom några den här veckan. Hoppas nu att det kommer massor av RB nästa vecka.
  • Skalman

    Eliste - Tack för alla tips! Längtar verkligen tills det är vår tur nu.

  • Lapinette

    Eliste - låter helt underbart! Och tusen tack för en uppdatering här. Jag blev så glad att jag skrek på maken som näst intill trodde att vi hade fått resebesked (stackarn!). 

    Så då är det som i Kina - att man måste ha uppskrivet på lappar vart man ska då taxichaufförerna inte pratar ett ord engelska. Tusen tack för tipset om hotell. Ska genast kolla upp det. För en gångs skull är det maken som sitter och kollat efter flygbiljetter och olika hotellalternativ. Annars är det jämt jag som planerar alla semestrar.

    Har några frågor:
    - hur länge har ni planerat att stanna i Seoul?
    - hur bokade ni resan, gjorde ni det själva eller genom resebyrån i Halmstad?
    - har ni bokat ett tredje säte för lillkillen på vägen hem?
    - några tips på saker som kan vara bra att ha med sig (förmodar att nappflaskor och blöjor inte behövs och att man annars kan köpa det där)

    Något mer som vi som ska resa bör tänka på?

    Och stort grattis till sonen!     
          
             

  • sui

    Hej!

    Vi är också i Seoul nu för att hämta hem lillebror 1 år:)

    Så jag kan kanske svara på lite hur vi gjort.

    Vi är här i 10 dagar, bokade både hotell (samma som eliste) och resa genom resebolaget i halmstad. Vi bokade inte ett extra säte för lillebror, men en cradle som fästs på väggen framför (om han kan tänka sig ligga där!).

    Jag har inte sett så mycket matpurèburkar här eller fruktpurè, vet inte hur mycket vi får med från SWS, men det kanske är bra att ta med lite grann. Som sagt välling, flaskor och blöjor behöver man inte ta med. Men lite avledningsleksaker, med mycket färg, ljud:)

    Här är det nu måndagmorgon, imorgon tisdag får vi träffa lillebror för andra gången och på onsdag får vi honom, på torsdag åker vi hem!
    Första besöket gick bra, han verkar vara en aktiv och busig liten kille. Vi fick fotoalbum och filmer på honom och brev skrivna av fosterfamiljen hur älskad han är, så det kommer bli tufft på onsdag..svårt att veta hur man ska bete sig..Annars tycker jag vi har fått se en hel del med storebror 3,5 år, det är ca 30 grader här och hög luftfuktighet, människorna är så vänliga, många kommer fram och försöker prata med sonen (som är född här).
    Så ni som snart är här, försök att njuta av stunden och ta in staden så mycket ni kan!!
    Jag håller innerligt tummarna för att det kommer flera RB denna veckan!

    Kramar!

  • Lapinette

    Sui - så du är också där! Stort grattis till er med!

    Vad härligt att få foton och filmer från det första året. Måste vara suveränt att kunna visa för honom.  

    Ahhh så man bör boka "cradle". Vår tanke var att den kommer att vara för liten till vår son. Har läst någonstans om 70 cm och max 11 kg men man kanske kan boka den ändå även om det är på gränsen?

    Ha det fortsatt bra i Korea och lycka till med hemresan! 

  • soffanloppan
    Lapinette skrev 2012-08-20 08:59:44 följande:
    Sui - så du är också där! Stort grattis till er med!

    Vad härligt att få foton och filmer från det första året. Måste vara suveränt att kunna visa för honom.  

    Ahhh så man bör boka "cradle". Vår tanke var att den kommer att vara för liten till vår son. Har läst någonstans om 70 cm och max 11 kg men man kanske kan boka den ändå även om det är på gränsen?

    Ha det fortsatt bra i Korea och lycka till med hemresan! 
    hej! vi bokade cradle helt onödan. det är som du skriver en maxvikt på cradle. Så kolla vad er son väger före ni bokar. vår son vägde 1 kg mer än tillåten vikt så han fick sitta i pappas knä hela flygresan hem, Kändes lite snopet att betala för cradle när man ändå inte fick anv för den. Ha det gott & hoppas ni får rb snart.
Svar på tråden Sydkorea