• pelargooo

    Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

    Hej,

    har precis haft en diskussion med min sambo ang ekonomin, som vi har VARJE månad. Vi har en dotter ihop och bor i ett hus.

    Han tjänar i princip dubbelt så mycket som mig och tycker att han därför ska ha mer pengar att leva för än mig, för att han har jobbat hårt för att få dessa pengar. Han jobbar 100% precis som jag. 

    Enligt mig så är det mer normalt att man i en familj delar lika på inkomster och utgifter.
    Dvs att lönerna plussas ihop, man betalar alla räkningar, avsätter pengar till gemensamt sparkonto och sen delar på det som är över...och dom pengar som finns på resp konto får man göra VAD MAN VILL MED, vill jag köpa ett par snordyra skor gör jag det och vill han käka upp pengarna gör han det!

    Hur funkar det hos er andra?

    Tycker att han beter sig som en riktigt egoistisk snåljåp som vill lägga sina pengar på hög, för att sen när han är i någon trevlig kris ska kunna köpa sig en porsche och tycka att han är fräck....och vi andra sitter hemma som tomtar och äter makaroner med ketchup?!

    Blir så förbannat trött på skiten...

  • Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...
  • Vinterankan

    När jag läser din trådstart så tycker jag att det är rimligt att han har mer om han tjänar mer, men då att han kanske ska betala mer också. Men sedan när du skriver att du betalar allt det gemensamma så känns det inte alls rätt. 

    Ett sätt att fördela det skulle ju kunna vara att ni betalar 50% var av det ni tjänar till det gemensamma. Då betalar han 16 500 och du betalar 9 000 + barnbidrag 1 000 kr. Då får ni 6 500 varje månad till gemensamt sparande och saker till dottern. Du har 9 000 kvar till eget sparande, inköp och nöjen och han har 16 500 kvar till eget sparande och egna nöjen. 

    Jag och min sambo tjänar ungefär lika och vi har att vi betalar in 12 000 var till ett gemensamt konto för räkningar och gemensamt sparande. Sedan köper han den mesta maten och jag det mesta till barnen så det blir ganska jämt fördelat och sedan så har vi ungefär lika mycket över till egna räkningar, sparande och nöje. 

    Ibland så har någon tjänat mindre (föräldraledighet, arbetslöshet) och då har den andra betalat lite mer. Oftast är det jag som betalat mer.

    Min sambo och jag har likvärdiga utbildningar och har läst lika länge med de ekonomiska umbäranden som det innebär. Det gör att jag skulle vara helt ok med att långsiktigt stå för en större del av hushållets kostnader om jag tjänade mer (vi har båda breda utbildningar där det kan skilja 20 000 i lön beroende på var man hamnar).

    Om han däremot inte hade utbildat sig så hade jag varit betydligt mindre villig att dela med mig av de pengar jag tjänar tack vare att jag under många år levt som en fattig student för att säkra min framtid.

     

  • mammatillsmåtroll

    Jag och min sambo har haft delad ekonomi sen dag ett. Ser ingen annan möjlighet eller alternativ när man är EN familj. Vill den ena köpa något större så är det bara till att höra med den andra så den inte tänkt göra samma sak just denna månaden för då kanske man får prata om vem som ska handla denna månaden och vem dom ska handla nästa. Till barnen är där aldrig en diskution nästan tycker man dom behöver något så köper man det.

    Men självklart ska man göra det som passar en bäst sen för det va dela/gemensam ekonomi

  • nevermind

    Jag håller helt med din sambo! Nästan...

    Mat, hyra och hygien går fram ett gemensamt konto, så behöver ingen äta makaroner. Jag och min man för över samma summa.

    Men ja, självklart ska han få ha de pengarna som han jobbat hårt för.

  • The past is now
    pelargooo skrev 2012-06-27 22:51:45 följande:
    Min sambo får ut ca 32000 kr och jag runt 18000 kr.... vi har gemensamma utgifter på ca 20000 och det är bara boende, el mat osv.

    Kläder, presenter saker till hemmet mm köper jag, han är inte intresserad....men vill självklart gå på alla kalas, vill att vår dotter ska vara hel och ren och ha ett fint hem.

    Därför tycker jag att det är sniket att han ska lägga sina pengar på hög!

    Han har mao 22000 kr att spendera på sig själv och jag har 8000 kr att spendera på det andra, inkl vår dotter!

    Va? Är bara du som ska försörja ert barn? Vad konstigt. Hade jag aldrig aldrig accepterat! 
  • Zchimla
    S Sofia skrev 2012-06-27 23:18:36 följande:
    Han tjänar mer än mig, betalar för bilarna (bensin, reparationer mm), huset, (ALLA räkningar som kommer med huset)
    Jag betalar för maten, kläder, extra shopping (inredning mm) barnens aktiviteter (fritids, bad mm)

    Vi har "delad gemensam" ekonomi.
    Jag tror vi ALDRIG har bråkat om pengar, möjligtvis för att jag är lite mera slösa än han. Men det är nog mest han som frågar om vi har råd med detta denna månad.
    Vi har varsin bank och bankkonton, lönerna går till varsitt konto. Vi sparar var för sig. (köper från båda om det är något stort och dyrt, försöker dela upp så det blir någorlunda lika)
    Så har vi med, förutom att jag betalar min egna bil då (fast det ser jag som en självklarhet)
    Sen vi började med det systemet har vi aldrig tjafsat om pengar
  • Maho81

    Jag tycker att det är rimligt att eftersom han tjänar mer, även ska ha mer att kunna röra sig med. Jag och min sambo köra på att 70% av våra inkomster går in på gemensamt konto där boende, djuren, mat, bebis och sådana gemensamma räkningar betalas. Vill han sen köpa ett par skitdryg skor för sina 30% han har att leka med så är det upp till honom =) Han tjänar bra mycket mer än mig och ska alltså ha mer att röra sig med, däremot betalar han även mer hemma. Den här modellen har funkat i många år åt oss =) Men varken han eller jag är snåljåpar, han erbjuder sig att köpa saker till mig hela tiden (som jag avslår eftersom jag vill att han ska spara sina pengar ) och vise versa.

  • pelargooo

    Tack alla för svar, börjar dock bli lite orolig för min sambos värderingar!

    Igår sa han på allvar att kvinnor i regel tjänar mindre på grund av att dom bidrar mindre på jobbet?!??
    Jag skäms!

  • Lindiz

    Känner igen detta dels från mitt egna förhållande samt vänners, här vore det intressant med lite mer information från trådskaparen för att kunna skapa sig en någorlunda rättvis bild.

    Det som får mina varningsklockor att ringa är uttryck som "vill jag köpa ett par snordyra skor så gör jag det". Kan det vara så att han är mer aktsam med pengarna?

    Han får ut 32.000:- vilket betyder att han förmodligen kämpat hårt för att nå upp till detta, hur ser hans bakgrund ut? Har han studerat mycket/jobbat extra/höga studielån mao kämpat hårt (är avbetalningen av studielånen dessa inräknade i de 32.000 ).

    Du säger att du får stå för alla utgifter som rör er dotter - Vad gör ni med barnbidraget?

    Hur är hans inställning när det gäller mer långsiktigt sparande, är det att lägga pengarna på hög? Tar han något ansvar när det gäller större investeringar som kapitalvaror/resor eller får du stå för det också?

    Jag tycker givetvis som tidigare inlägg att mat/hygien/er dotters kostnader/boendekostnader osv skall delas 50%. Att han kan ta ett större ansvar vid större utgifter som semester mm tycker jag också.

    Men att ta alla kostnader, betala dem och sedan dela 50/50 på den gemensamma inkomsten som blir över - Nej, det är inte rättvist mot din sambo.

    Hur ser sin bakgrund ut?

    Ni har en dotter ihop skriver du, hur gammal är hon och hur såg det ut när du/han var föräldraledig?

  • Kimona

    Min sambo var också sån i början när han hade mest i inkomst, men efter ett tag insåg han att det inte funkade att han hade 2000 i fickpengar och jag 200.

    Så nu har vi delat upp alla kostnader så att jag som tjänar mest betalar mer saker (räkningar, hyra o.s.v) och får ca 1000 kr i fickpengar medans han betalar maten och också får 1000 kr i fickpengar.

  • Lindiz
    pelargooo skrev 2012-06-28 09:45:36 följande:
    Tack alla för svar, börjar dock bli lite orolig för min sambos värderingar!

    Igår sa han på allvar att kvinnor i regel tjänar mindre på grund av att dom bidrar mindre på jobbet?!??
    Jag skäms!
    Var det inte fördelningen/ansvaret i den ekonomiska frågan i er familj som du ville ventilera? Nu känns det mest som du vill ha ryggdunkningar och medhåll och att folk skall dela din uppfattning om att han är ett svin?
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...