Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

    Min dotter vägrar låta sig läggas/tröstas av mig och är helt maniskt avs mamma

    Ett par jag känner tacklade detta (tror barnet var över 2 år då dock, minns inte exakt) med att införa en rutin att de lade dottern varannan dag (hela nattrutinen), och innan de startade med det berättade de det för dottern flera gånger under dagen för att förbereda, och sa "så idag är det mamma-nattning och imorgon är det pappa-nattning" och att de skulle natta varannan kväll framöver (så det inte skulle komma som en chock).

    Det var protester i början på pappa-nattningskvällarna, men då sa pappan "idag är det pappa-nattning, imorgon är det mamma-nattning". Ganska snart accepterade hon rutinen (många barn är ju trygga av rutiner och att veta exakt vad som ska hända).

    Dock var hon nog lite större än ditt barn, tillräckligt stor för att förstå konceptet att "idag är det mamma-nattning, imorgon är det pappa-nattning, dagen efter är det mamma-nattning, dagen efter är det pappa-nattning" etc.

    Tjejen fortsatte vara mammig men det blev lite mindre extremt, och pappan kunde natta henne och mysa på nattningen varannan kväll (och även mysa då och då dagtid).

    Om detta skulle kunna funka med ditt barn (när der är tillräckligt stor för att greppa konceptet "varannan kväll") vet jag inte, barn är ju olika, men jag ville berätta om deras strategi.

Svar på tråden Min dotter vägrar låta sig läggas/tröstas av mig och är helt maniskt avs mamma