• Nandez

    Vad läser ni just nu?

    Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

  • Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-01-20 17:38:11 följande:
    Läst Linda Castillo Bön om tystnad. Så spännande och välskriven och karaktärerna är intressanta. Läst två böcker av henne och båda är mycket bra

    Läst En hunds bästa vän av Bruce Cameron. En helt fantastisk bok, så hjärtevärmande, gripande och så kärleksfull

    Läst 25 gram lycka av Massimo Vacchetta och Antonella Tomaselli. En sann, helt underbar och jag blev alldeles varm i hjärtat
    Då kanske jag borde läsa något av henne!

    En hunds bästa vän var en fin titel, annars brukar det ju alltid skrivas tvärtom. Att fokus ligger på vem hunden är bästa vän till, nämligen människan.

    Den låter också intressant! Ibland dras jag till böcker som är lite för mörka för mitt eget bästa, så det skulle vara fint att läsa något som gör en varm i hjärtat ❤️
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:42:05 följande:
    Var boken bra? Jag googlade på den och tyckte om framsidan.
    Jag tyckte det, men lite utportionerat då och då kan det vara trevligt med sådant, lite surrealism, lite dadaism och så. Hade jag inte varit så ivrig hade jag hittat den på svenska med. Fast frakten kanske hade blivit väldigt dyr då. Den finns på svenska boksidor under titeln Smärtans huvudstad.
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:37:52 följande:
    Det blev ?Vi? av Jevgenij Zamjatin. Boken kan ses som den första moderna dystopin och handlingen utspelar sig i en totalövervakad stat innanför glas. Den ska bli spännande att läsa! 😀
    Den var speciell. Har du ännu inte läst den ska jag inte skriva något mer om den.

  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:37:52 följande:
    Det blev ?Vi? av Jevgenij Zamjatin. Boken kan ses som den första moderna dystopin och handlingen utspelar sig i en totalövervakad stat innanför glas. Den ska bli spännande att läsa! 😀
    Förstår det😀
  • Nandez
    Medborgare skrev 2024-01-22 23:45:32 följande:
    Har läst Carin Hjulströms Säbyholms Gröna Fingrar del 1 under julen. Tyckte först den var så där men sedan när den var slut
    så vill man ju veta mer vad som händer, så jag ska definitivt läsa nästa också.

    Nu håller jag på med de 7 systrarna av Lucinda Riley. 
    Läst de två första av Carin Hjulström, dom är lite småmysiga😀. Ska läsa hennes nästkommande böcker

    Vad handlar Lucinda Rileys böcker om? Är dom bra?
  • Nandez
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-20 18:00:20 följande:
    Just ja, kanske en liten presentation av boken. Jag hittade den inte på svenska, men fritt översatt blir det smärtans eller våndans huvudstäder, inte smärta som i fysisk smärta alltså. Det är en kulturpolitisk bok, en modernistisk attack mot en hårdnande tid. En vy av styrkor, förluster och segrar, ljus och skugga, förtvivlan, hunger, kamp och hopp. Författarna förenades i en sorts frenesi genom surrealismens ögon uppnå en ny värld, kanske en orörd och okänd kontinent. En ganska kort bok.
    Okej😀
  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:46:07 följande:
    Då kanske jag borde läsa något av henne!

    En hunds bästa vän var en fin titel, annars brukar det ju alltid skrivas tvärtom. Att fokus ligger på vem hunden är bästa vän till, nämligen människan.

    Den låter också intressant! Ibland dras jag till böcker som är lite för mörka för mitt eget bästa, så det skulle vara fint att läsa något som gör en varm i hjärtat ❤️
    I En hunds bästa vän är bokens jag en hund som följer sin människa genom hela hennes liv. Hunden dör och födds igen flera gånger för att hjälpa och stödja sin människa. Författaren skriver finurligt om hur livet måste te sig ur hundens perspektiv
  • Nandez
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:46:07 följande:
    Då kanske jag borde läsa något av henne!

    En hunds bästa vän var en fin titel, annars brukar det ju alltid skrivas tvärtom. Att fokus ligger på vem hunden är bästa vän till, nämligen människan.

    Den låter också intressant! Ibland dras jag till böcker som är lite för mörka för mitt eget bästa, så det skulle vara fint att läsa något som gör en varm i hjärtat ❤️
    Simon Hägglunds Skuggans lag och Nattstad är sanna böcker, dom är gripande, smärtsamma och beskriver en mörk värld 

    Var tvungen att pausa och läsa något annat innan jag fortsatte att läsa
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-23 15:42:47 följande:
    Jag tyckte det, men lite utportionerat då och då kan det vara trevligt med sådant, lite surrealism, lite dadaism och så. Hade jag inte varit så ivrig hade jag hittat den på svenska med. Fast frakten kanske hade blivit väldigt dyr då. Den finns på svenska boksidor under titeln Smärtans huvudstad.
    Eurydike skrev 2024-01-22 23:37:52 följande:
    Det blev ?Vi? av Jevgenij Zamjatin. Boken kan ses som den första moderna dystopin och handlingen utspelar sig i en totalövervakad stat innanför glas. Den ska bli spännande att läsa! 😀
    Den var speciell. Har du ännu inte läst den ska jag inte skriva något mer om den.
    Vad bra att den var bra, även om den kanske bör läsas i lagom doser. En injektion dadaism här, en injektion surrealism där. Jag visste inte att den fanns på svenska, i så fall borde jag kanske läsa den. Tack för tipset och den svenska titeln!

    Nej, jag har inte läst den ännu, men ser fram emot att göra det. Jag har läst Kallocain och 1984 och föreställer mig att det här kommer vara något liknande. Det blir spännande att se om jag har rätt eller fel!
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-01-23 18:58:14 följande:
    I En hunds bästa vän är bokens jag en hund som följer sin människa genom hela hennes liv. Hunden dör och födds igen flera gånger för att hjälpa och stödja sin människa. Författaren skriver finurligt om hur livet måste te sig ur hundens perspektiv
    Åh! Den låter väldigt fin, men lite sorglig också. Fast tur att hunden föds igen och igen och igen 🐶🐶🐶 När jag var liten var jag besatt av en bok som handlade om en katt som dog. Läsaren fick följa katten från födsel till död och av någon anledning fick jag för mig att det var min bok, så jag lånade alltid om den så ingen annan kunde låna den 😅 Med tanke på det så vore den där boken kanske något för mig!
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-01-23 19:09:24 följande:
    Simon Hägglunds Skuggans lag och Nattstad är sanna böcker, dom är gripande, smärtsamma och beskriver en mörk värld 

    Var tvungen att pausa och läsa något annat innan jag fortsatte att läsa
    Jag förstår att du blev tvungen att pausa om böckerna var tunga. Så gör jag också ibland.
Svar på tråden Vad läser ni just nu?