• Anonym (Anonym)

    Herpes i underlivet

    Hej!

    Jag har herpes typ 2 i underlivet, den typ som egentligen är så kallad könsherpes. Vet att det är vanligt med att få typ 1 herpes i underlivet men har fått för mig att det är " bättre" då den inte tenderar återkomma lika frekvent som typ 2. Någon här som vet hur det går med vaccin mot redan smittade? Finns något som heter Gen003 som forskas på. Jag äter inte choklad, nötter eller dricker kaffe då det innehållet mycket arginin som triggar herpes. Går inte en dag utan att jag tittar där nere och hopps inte på att få fler utbrott. Jag har inte smittat min sambo ( vad jag vet, han har ej fått några besvär). Äter lysinkapslar och b vitaminer från hälsokost. Herpes är psykiskt påfrestande och jag känner att graviditet är något som jag inte vågar utsättas för trots längtan efter barn. Skönt att få skriva av sig lite.

    Tar valaciklovir i 5 dagar om jag ser/ känner av besvär.

    Tips emottages gärna.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Anonym (Micke)
    Anonym (lidermeddig) skrev 2017-09-05 23:06:47 följande:

    Hej!

    Jag lider med dig, jag har också typ2 i underlivet och har varit på gränsen till begå självmord då det känns som hela mitt liv är förstört. Såklart finns det många andra värre sjukdomar och dåligt som hade kunnat hända en, men detta är så fruktansvärt jobbigt för det kan smitta andra. Hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag skulle smitta någon.

    Jag har haft det någon månad nu och hade utbrott hela tiden, varje dag, tills jag till slut gick för att få hjälp då mina tårar var slut och jag var helt förstörd och deprimerad pågrund av det. (Trodde utbrotten skulle minska efter några veckor därför jag inte sökte hjälp tidigare).

    Fick då utskrivet långtidsbehandling, valaciclovir orion, och tar en tablett varje dag, alltså varje dag, även när jag ej har utbrott. Har tagit det i tre månader nu och har haft utbrott en gång under de första veckorna som jag började med det. Det utbrottet misstänker jag kan ha göra med att jag åt mycket stora mängder av mat som triggar igång utbrotten (efter miljoner timmars googlande). Eller så kan det va att jag tog träningspulver, som vad jag tror då stressar upp kroppen till onaturlig nivå (så man orkar mer under träningen) men som gör att kroppen tror det är överdriven stress när hjärtat slår fortare osv som då gör att det blir utbrott. Det är då vad jag tror, har inte läst något om träningspulver skulle påverka. Men slutade då samtidigt med både träningspulvret och maten som triggar. Sedan dess har jag inte haft något utbrott. Men mår fortfarande extremt, extremt dåligt över det. Men mitt liv är bra i övrigt så det gör att jag inte vill lämna, än.


    Lider verkligen med er när jag hör detta. Undrar hur vanligt det här är egentligen?
  • Anonym (Becks)

    Haft herpes typ 2 sen 2013. Första utbrottet var de värsta jag vart med om, slutade med sjukhusbesök då jag inte klarade av toalettbesök.

    Därefter så hade jag ett mkt lindrigare utbrott efter en månad, började ta tabletter på direkten så hann ju inte bryta ut o bli så extremt. Har kanske ett utbrott om året o nu bara med ngn enstaka blåsa.

    I början kändes de som att jag slutade leva, kunde inte njuta av ngt. Vågade helt enkelt inte. Åt inte choklad, unvek sol osv pga av allt jag läste på internet. Men efter jag pratat med barnmorska så insåg jag att herpes är inte alltid så illa som det låter.

    Se till att alltid ha tabletter hemma så du hinner börja ta de så fort du känner av första symtomen så bli de inget utbrott.

    Kontakta barnmorska om inte tabletterna hjälper eller om du har fler än 2 utbrott i månaden då det finns andra tabletter att få- finns annan hjälp med.

    Lev som vanligt. Livet är inte över. ????

  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-06 17:58:11 följande:

    Hej! Jag har varit hos gyn när jag fick det och de tipsade och påvisade typ 2. Hat aldrig någonsin haft sådana besvär innan och just detta att det är ett virus är det som är det jobbiga. Jag är extremt noga med hygien och använder Deodoc intimtvål eller liknande och sover utan trosor ( alltid gjort så vida inte är borta:)). Jag vet personer som har typ 1 i underlivet men de har bara fått tillbaka det 2gånger. Typ 2 är mer " aggressiv". Jag undviker mat som tex choklad, nötter, kaffe som är riktning arginin. Tror proteinpulver innehåller engel arginin. Jag väntar spänt på om det kommer ut ett vaccin mot redan smittade ( gen003) heter det. Skulle vara underbart om viruset kunde " dödas" en gång för alla. Så fort jag känner ngt obehag, eller ngn röd fläck i underlivet blir jag helt nojjog och det är psykiskt tärande. Har alltid med mig valaciklovir i handväskan som sjuksköterska rekommenderade mig. Hatar skiten!!


    Har aldrig heller haft problem där nere tidigare förrens jag fick detta. :'( Ja så sjukt typiskt att det är 2 man fått som är den värsta.


    Ja du har rätt i det med träningspulver. Googlade faktiskt på det nu ikväll för tänkte om mitt resonemang som jag skrev igår angående det verkligen stämde, men det gjorde det inte riktigt. Det verkar som ämnet L-karnitin triggar utbrott, och det ämnet fanns i pulvret jag körde med. Vilket förklarar varför jag fick ett utbrott i början av långtidsbehandlingen (tog då det träningspulvret nästan varje dag i en vecka och fick utbrott veckan efter). Så då är det både det du sa angående arginin och sen då L-karnitin som triggar utbrotten.

    Ja hoppas också på vaccin inom snar framtid!

  • Anonym (Anonym)

    Vet att det inte är en dödsdom, men jag känner mig smutsig/ oren eftersom det aldrig går att veta när jag smittar (även om ej besvär). Önskar att jag aldrig mer får tillbaka skiten med 2an är ju mer lömsk än 1an. Aldrig att ngn barnmorska eller liknande frågat om testa sig för herpes. Vid testning så är det klamydia och gonorré som de testar för men det går ju faktisk att ta blodprov och de om man är bärare av HSV viruset. Jag solade mycket förr, men " vågar" inte heller nu pga att sol kan trigga. Det känns som man inte kan leva fullt ut och det är psykiskt påfrestande. Sex är inte alls samma grej som innan. Jag vet att herpes inte lyder under smittskyddslagen och att det är upp till var och en. Det är dock inte det lättaste att prata om. Vet ju aldrig vad tex person kommer säga eller sprida för info. Människor som inte berättar gör det ju inte av elakhet utan av skam. Jag är dock glad varje dag jag inte har något" down there" men är samtidigt rädd för att vakna upp med obehag/ att något skall vara där. Jag är 33 år och har inga barn men börjar såklart tänka på det. Jag hoppas så innerligt att det kommer ut ett vaccin mot herpes på marknaden SNART. Har förstått att det inte är det enklaste att få fram men det jobbas iaf på det. Lider med er alla andra som också har detta helvetesvirus. Kram till er! PS. Nocco som jag gillar att dricka innehåller l-karnitin har jag för mig, ska nog sluta med det.

  • Anonym (Miss D)

    Känner sååå igen mig i det ni skriver!

    Blev smittad för ca 1,5 år sedan och mådde så psykiskt dåligt över det, göt det än men det har blivit bättre. Hade ganska mycket besvär i början men allt berodde inte bara på herpesen. När dessa besvär lade sig i våras och jag fick ett herpesutbrott kring midsommar så insåg jag att jag kanske inte haft så många utbrott. Dock har jag haft två mindre sedan dess och blir nojjig direkt, är det såhär det ska vara nu!?

    De två senaste har jag inte tagit tabletter har kommit på att Oreganoolja lindrar utbrotten, blandar ut den med kokosolja (som också är bra mot herpes) och smörjer in underlivet. Det svider och känns varmt ett tag och oljan är stark så ta det försiktigt! Tog oljan förut i kapslar men har slutat med det, kanske därför utbrotten börjar komma tillbaka...

    Har även läst att oljan kan smörjas in i ryggslutet och därifrån tränga sig in i ryggmärgen och bekämpa viruset från grunden. Tro vad man vill, men kan vara värt att prova och se om det kan förebygga utbrott.

  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (Miss D) skrev 2017-09-20 22:55:22 följande:

    Känner sååå igen mig i det ni skriver!

    Blev smittad för ca 1,5 år sedan och mådde så psykiskt dåligt över det, göt det än men det har blivit bättre. Hade ganska mycket besvär i början men allt berodde inte bara på herpesen. När dessa besvär lade sig i våras och jag fick ett herpesutbrott kring midsommar så insåg jag att jag kanske inte haft så många utbrott. Dock har jag haft två mindre sedan dess och blir nojjig direkt, är det såhär det ska vara nu!?

    De två senaste har jag inte tagit tabletter har kommit på att Oreganoolja lindrar utbrotten, blandar ut den med kokosolja (som också är bra mot herpes) och smörjer in underlivet. Det svider och känns varmt ett tag och oljan är stark så ta det försiktigt! Tog oljan förut i kapslar men har slutat med det, kanske därför utbrotten börjar komma tillbaka...

    Har även läst att oljan kan smörjas in i ryggslutet och därifrån tränga sig in i ryggmärgen och bekämpa viruset från grunden. Tro vad man vill, men kan vara värt att prova och se om det kan förebygga utbrott.


    Har också läst det med oreganoljan, och beställde hem en sån, men jag blandar ut några droppar i vatten och dricker, har dock bara druckit det 3 gånger för någon vecka sedan. Men ska prova det igen och dricka det varje dag och samtidigt ändra kosten har läst att rawfood och allt nyttigt kan hjälpa mycket också att hindra utbrott. Går dock på långtidsbahendling men rakade mig för 2 veckor sen och fick då litet utrbrott det försvann dock fort. Men hur jävla dåligt ska man behöva må över detta? Bara jag tänker på att jag är smittad så tappar  jag livslusten, tappar allt hopp. Må så extremt dåligt över det, vissa perioder mår jag sämre och andra lite bättre, men just nu mår jag sämst. Jag hade hellre blivit våldtagen eller vafan som helst bara jag hade sluppit detta.
    Jag fattar inte heller varför inte alla går på långtidsbehandling som har det (så länge man vill gå på det såklart) för då minskar ju spridningen av viruset? Det känns nästan som om det finns biverkningar på tabletterna men att det inte forskats fram än för det inte funnit tillräckligt länge, varför skulle dom annars vara så svåra med att ge ut långtidsbehanligar? och även att jag efter ca ett halvår ska sluta med behanlingen tyckte barnmorskan, jag känner bara varför? om smittorisken är nästan noll när man går på behandling varför gör inte alla det då? och varför kan jag inte få fortsätta med behandlingen hela livet? jag kan ju säkert det men det var inget hon föreslog.  Jag vågar knappt ligga med någon nu och då går jag ju ändå som sagt på långtidbehandling, hur ska jag då våga ligga med någon om jag inte ens tar någon medicin mot det?? kommer aldrig våga. Kan inte leva med att ha smittat någon.
    Fan att livet skulle bli såhär!!!! Jävla skit!!!
  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (ingen fara ändå) skrev 2017-09-26 14:40:05 följande:
    Va lugn nu! Jag går också på långtidsbehandling och min gyn läkare sa såhär: Rakning triggar INTE igång herpes. Herpes kommer inne ifrån. Det du fått är antagligen inflammerade hårsäckar. Nu när du har långtidsbehandlingen är viruset inte aktiverat i kroppen och du kan därför ligga oskyddat utan att smitta. Risken att smitta utan medicinen samt inga sår eller blåsor är riktigt liten, sade min gyn läkare. Vi kan alltså ligga på som vanligt efter behandlingen om vi inte har sår utan att föra smittan vidare, men MAN KAN göra det men risken är liten sa dem till mig.

    Men jag fick utbrott i mellangärdet eller vad det heter, där jag knappt rakade mig, och det såg ut exakt som två herpesblåsor:(  Men kan det triggas igång av att man legat med någon oskyddat? Att det kommer utbrott typ dagen efter?
    Varför väljer man att inte gå på långtidsbehandling när det då minska risken att smitta någon till typ 0%,  och utan medicin så finns det en liten risk? det är ju bättre att ha medicin då och vara ännu mer säker att man inte smittar någon eller hur tänker andra..?  (förstår att du inte kan svara för hur andra tänker :p )


    Hur länge har du haft det? har du typ 1 eller 2? Går du inte på behandling nu och varför?
    :)

  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (ingen fara ändå) skrev 2017-09-26 19:39:44 följande:
    Asså herpes kan till viss del triggas igång av sex men inte märbart! Herpes kommer pga nedsatt immunförsvar stress och ångest. Mat o sånt sa läkaren till mig inte har någon speciell funktion för att de ska försvinna.Jag fick långtidsbehanlingen nästan direkt efter mitt första utbrott så jo jag har behandling. Har du inga märkbara blåsor o sår så kan du smitta minst lika lite som en person som aldrig har haft ett utbrott men har de latent i kroppen. Dom ger ju bara långtidsbehanlingen om man har besvär med herpes. Men har du inte det o bara har 1 utbrott o sen inga besvär efter det e de ju inte lönt att ta behandlingen men för mig är det också väldigt lugnande att ha behanlingen för då tänker jag precis som du att jag inte smittar. Jag har herpes typ 1. Fick utbrott där nere i maj. En månad senare fick jag utbrott överallt på läppen. Blev såå deprimerad o ville inte fortsätta ha de så,så läkaren gav mig 6 månaders behandling. Men oroar mig såklart att de kommer tillbaka när tabletterna är slut. Läkarna säger dock till mig att chansen är liten då det är typ 1 men mitt första utbrott var riktigt agrassivt. Hade blåsor hels vägen från fittan till analen. Tog mig 5 veckor innan allt var borta..puhh
    Hur mår du nu då? Har du legat med någon efter?

    Jag har varit runt på tre olika ställen och pratat med tre olika barnmorskor som alla dom har sagt att risken att man smittar när man går på långtidsbehandling och inte har något utbrott är 0 eller finns säkert någon enstaka risk så om man säger 0,1% chans men ingen av dom hade varit med om att någon som går på behandlingen hade smittat någon, medans om man inte har behandlingen så är risken större att smitta även när man inte har blåser men risken är fortfarande liten då man smittar egentligen bara när det är aktiva utbrott. Så dom menar alltså på att risken att smitta när man har behandling är minimal. Vilket  gör att jag hellre går på tabletterna än riskerar att smitta någon.. Men trots jag nu har går på långtidsbehandlingen så har jag fått två utbrott så kan tänka mig att jag kommer ha utbrott väldigt väldigt ofta om jag inte går på det, vågar knappt chansa då jag blir så extremt deprimerad när jag får utbrott för då blir jag påmind om viruset.
    Hoppas verkligen på att det minskar med åren, känns inte bra att hålla på att ta piller heller. Och vaccin tror jag är om kanske 5-10 år innan det testat och klart.. orkar inte hoppas för mycket på det, sen biverkningar på det vet man inte heller vad det kan leda till .. tänker på svininfluensan, där det väldigt fort att få fram vaccinet(??????) men som gav narkolepsi för sjukt många :/ ..
  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (ingen fara ändå) skrev 2017-09-26 22:01:01 följande:
    Är det typ 2 du lider ut av? Jag har inte haft några utbrott under min behandling men har du utbrott eller märker att du får sår så ska du ta 2 st tabletter i mellan 3 till 5 dagar så de inte blir en blåsa. Sen ska man återgå till 1 tablett igen som vanligt. Jag har legat med 2 st oskyddat efter att jag blev smittad o ingen har sagt något om det. Nu har jag förvisso inte berättat att jag har herpes då jag ändå inte smittar så känner att det inte är lönt då ju.. herpes triggade igång min ångest så har ångest dagligen då jag oroar mig av andra sjukdomar nu. Så som kondylom då man även där kan bli smittad utan att vårtorna syns.Jag blev smittad utan att den jag låg med hade synliga sår så jag hade världens otur och då vi även hade kondom but shit happens..
    Jag har typ2 :/ Ja men jag förstår inte den biten med att man ska ta fler tabletter när man har utbrott, sååklart för att få bort det snabbare men om de ändå är där så om utbrottet är typ 3 dagar mer eller mindre kvittar känner jag.. Är du klar med din långtidsbehandling eller hur långt har du kvar av den?
    Menar du att du har ångest över andra sjukdomar som kondylom fast du inte har märkt att du har det?  Är du säker på att det är han som smitta dig i så fall? Har han haft herpes tidigare? och hur lång tid efter att ni hade legat fick du det?
    sorry många frågor:P
  • Anonym (lidermeddig)
    Anonym (ingen fara ändå) skrev 2017-09-26 23:04:15 följande:
    Men tar du tabletterna i tid så hinner det inte bli ett utbrott. Så fort de börjar svida, kolla med en spegel. Ser du ett litet sår så meddetsamma ska du ta 2 tabletter. Då hinner såren inte utvecklas och faller tillbaka igen. Det är väl mest för att man inte ska ha ont då blåsorna inte känns nåt skönt precis. Jag kommer bli klar med min långtidsbheandling sista december typ. Ser ju inte fram emot det och har knappt något sexliv nu då jag inte ens hittat någon att vilja va med men hade känts skönt o börja dejta o ligga med någon innan behandlingen är klar för då kanske killen stannar för att han gillar mig o inte ser herpesen som ett problem då han redan legat oskyddat med mig innan...jag har många spekulationer... Jag har fått ständig ångest av andra sjukdomar nu också då man hela tiden oroar sig för att råka ut för något sånt här traumatiskt igen. Jag hade 2 samlag under den veckan herpesen kom. Första killen vart på onsdagen, han med kondom. Andra killen söndagen, helt oskyddat. Måndagen börja jag få sår och tisdagen fick jag blåsor. Han jag hade oskyddat sex med fick såklart panik o sprang o testa sig. Han hade inget herpes i blodet och fick aldrig blåsor heller. Han uppdatera mig veckor o månader efter...fick aldrig något. Den killen som smitta mig hade jag ingen kontakt med efteråt men han sa att han var sjuk när vi skulle ligga. Jag tänkte inte mer på det, men det var troligtvis han.Herpes kan ju sitta i tandköttet med och smittas när killen går ner på en också. Men kommer alltid undra var dessa sår/blåsor satt för kunde verkligen inte så något. Han var dessutom en sådan kille som låg runt.
    Ja du menar så, men jag brukar inte känna av det helt eller jag kan känna av men då har det inte blivit, var dock inte så uppmärksam på det nu senast.
    Men måste du säga något då? Jag kommer inte säga det till någon eller till någon jag blir tillsammans med (kommer såklart inte ligga när jag har blåsor). Men jag har planer på att gå på långtidsbehandling tills jag inte får någon blåsa alls på typ kanske ett halv år - ett år, sen om det nu kommer ta flera år innan jag inte får blåsor under långt tid, ja då får jag gå och ta tabletterna i flera år då tyvärr.. Är dock nojjig över biverkningar av tabletterna att det kanske inte visar sig förräns senare i livet..
    Men försök att inte tänka på andra sjukdomar, speciellt inte könssjukdomar, jag menar det enda som är värre än detta är hiv så känns redan som det värsta har hänt. Mår redan så pass dåligt över detta att om jag skulle börja tänka på allt annat/sjukdomar som kan drabba en i livet så hade jag nog gått under.    Ja han kanske hade det i tandköttet som du skriver, eller att det var påväg en ut men att den inte hade blivit synlig än.

Svar på tråden Herpes i underlivet