Inlägg från: Anonym (Amning2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amning2)

    Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)

    Jag försökte amma men det var svårt pga för kort tungband och min mjölk ökade inte därför heller i rätt takt... Böev därför tvungen att ge ersättning också. Hade valt amning alla dagar i veckan. Helt ärligt har jag svårt att förstå dem som frivilligt väljer flaskmatning, jag tyckte det var så invecklat jämfört med amning (om barnet inte hade haft kort tungband och jag därför inte fick tillräckligt mjölk). Det ska diskas och kokas flaskor och nappar och de ska vara med överallt, rena flaskor, pulver, varmt vatten att blanda, sen ska de packas ur väskan och diskas och kokas och torka och limmas att pack ner igen och fixa o trixa. Ammar man så är allt med och behöver inte fixad och diskas och kokas bröstet ut och maten är klar. Inte minst på natten, i stället för att bara dra fram ett bröst och slumra vidare ska man upp och blanda vatten och pulver och skaka o fixa.

    Jag förstår ju att en del inte vill amma av personliga orsaker, brösten eller nåt annat, men jag tycker det är så otroligt omständigt att hålla på med flaskor då man bara kan lägga barnet till bröstet. Detta en synvinkel från en som gjort båda alltså :) Nu har jag inte läst alla kommentarer så vet inte varför du funderar på att inte amma. Rekommenderar att pröva amning om den möjligheten finns, går det inte så kan man övergå till flaska. Bröstmjölk har ju också väldigt många fördelar jmf med ersättning, en lång historia som du säkert läst :) Här var mina tankar!:)

  • Anonym (Amning2)
    Anonym (H) skrev 2020-06-04 19:57:51 följande:

    Inte så smidigt att amma om man till exempel får mjölkstockningar och feber om och om igen... Inte heller så smidigt med överproduktion och läckage som dräller och sprutar överallt medan man ammar och mellan amning och på nätterna osv... Just saying men håller med om att man kan prova. För OM det fungerar bra så är det ju såklart bäst. Men många kvinnor har grova kraftiga problem med amning och det var jag inte beredd på och hade önskat att någon sagt till mig innan faktiskt.


    Ja jag försökte skriva att jag förstår att folk har sina orsaker men jag hade önskat jag bara kunde amma och inte behövt börja med flaskor, det hade varit så mycket lättare. Jag hade mjölkstockningar och hög feber, underproduktion osv, vet alltför väl att det inte är lätt. Men jag håller med om att de flesta inte är beredda på vad amning kan innebära, man hör mest att man bara sticker bröstet i munnen och så är det klart :D Amningshjälpen och Amsak osv har varit guld värda för oss. Får man bra hjälp så kan man ofta handskas med många saker som är svåra med amning. Men all har rätt att välja själv förstås, av de orsaker man själv vill :)
  • Anonym (Amning2)
    Ignoramus skrev 2020-06-05 08:16:34 följande:

    Diska ska man ju göra ändå varje dag, det är bara att se till att man har tillräckligt med flaskor för att klara sig hela dagen. Och jag sätter inte ner en fot från sängen, utan sträcker mig efter flaska + termos, häller i vattnet, skakar i några sekunder, sträcker över flaskan. Men visst, lite bökigare är det säkert jämfört med en totalt oproblematisk amning.

    Det jag stör mig på mest är priset; tillverkningskostnaden för en burk måste ju ligga på, vad? Tre kronor? Och sen säljs det för en hundring. Är den beskattad för att avskräcka mammor eller what?s the deal?


    Ja vi har diskmaskin och diskar sällan för hand, om bebis äter med ett par timmars mellanrum så får man ha en hel drös flaskor om man ska klara sig utan att diska för hand ;) Så för mig var det ett extra moment som tog tid, igen, jämfört med att ta fram ett bröst. Vilket jag ju också gjorde, först amma, sedan flaska. Tänkbart man orkade!
  • Anonym (Amning2)
    Anonym (Jag) skrev 2020-06-05 11:52:32 följande:

    Tycker det är lite underligt att folk verkar tycka det är så omständligt med flaskor.. Som sagt man diskar ju varje dag ändå, och om man absolut behöver en flaska som är odiskad så är det väl bara att diska en för hand?

    Som någon sa, jag tog inte ett steg utanför sängen på nätterna. 5 sekunder max att blanda, några sekunder att skaka och klart.

    Dessutom måste man ju ha med blöjor/våtservetter/en miljard bebissaker när man ska ut så vilken skillnad gör några flaskor? När man vant sig går det av bara farten, och man vänjer sig lätt. Sjukt smidigt om barnet blir hungrigt i bilkö te.x. Minns en midsommar vi stod i sort sett stilla i över 2 timmar över Ölandsbron, tack gode gud för flaskorna!


    Allt är ju relativt. Jämfört med att dra fram ett bröst är det väl ganska omöjligt att säga att det är lättare att plocka fram flaska, vatten, termos, pulver, dosera, blanda, mata, skölja, diska, koka, torka, packa ner i väskan för nästa gång. Men inte är det o ärligt. Och kan man inte amma så är det så vardagen ser ut, klart man vänjer till till viss mån. Men har man gjort båda så har jag svårt att komma till att flaskmatningen skulle vara enkel jämfört med att ha bröstet och mjölken klar när som helst hur som helst, även i en bilkö :)

    Men klart man klarar sig med flaskor också, särskilt om man medvetet väljer att gå in för flaskmatning, då är man säkert också motiverad till allt extra som det innebär.
Svar på tråden Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)