• Hannis1983

    39 och planera barn

    Hejsan!

    Tänkte kolla om vi är fler som är äldre och planerar barn. Har läst att det kan vara svårt så är väl förberedd på att det kanske aldrig blir. men har träffat en ny partner och vi vill så gärna ha en gemensam. 


    Är första månaden vi försöker sen jag slutade med minipiller så.

    Någon mer?

  • Svar på tråden 39 och planera barn
  • Hannis1983
    Pyret10 skrev 2023-04-06 13:54:48 följande:
    Kom det ngn mens? 😊

     


    Ja två dagar sent dök den upp 

  • Pyret10
    Hannis1983 skrev 2023-04-06 15:51:39 följande:

     


    Ja två dagar sent dök den upp 


    åh jag är ledsen 🙁  nya tag nästa månad! 


    Får jag fråga en sak som du/ni andra kanske tycker är oväsentlig. Det handlar om alkohol när man försöker bli gravid. Jag har läst att man ska avstå helt eller vara måttlig. Jag har inga problem med att avstå MEN ska i helgen på familjekalas för en som fyller jämnt. Tänkte avstå helt men det kommer väcka frågetecken då jag vanligtvis tar ett glas till maten. Det är ju ingen stor sak kanske man tycker (att folk kan undra) men för mig väckte det stress och ångest. Så frågan är vad ni tror. Om jag tar ett glas till maten (inte mer) kan det då påverka möjlugheten att bli gravid? En viktig info är kanske också att ÄL test fortfarande visar hög (inte maximal) så ingen ÄL har skett ännu. 


    jag tänker att stress, oro och totalt fokus på barnaskapandet kanske är lika försvårande omständigheter som att ta ett glas vin och leva på lite som vanligt? 


    Vad tror ni? Och snälla inga dömande kommentarer. Vill resonera med andra i samma sits om hur ni tänker?

  • 1Ellis1
    Pyret10 skrev 2023-04-06 17:20:52 följande:

    åh jag är ledsen 🙁  nya tag nästa månad! 


    Får jag fråga en sak som du/ni andra kanske tycker är oväsentlig. Det handlar om alkohol när man försöker bli gravid. Jag har läst att man ska avstå helt eller vara måttlig. Jag har inga problem med att avstå MEN ska i helgen på familjekalas för en som fyller jämnt. Tänkte avstå helt men det kommer väcka frågetecken då jag vanligtvis tar ett glas till maten. Det är ju ingen stor sak kanske man tycker (att folk kan undra) men för mig väckte det stress och ångest. Så frågan är vad ni tror. Om jag tar ett glas till maten (inte mer) kan det då påverka möjlugheten att bli gravid? En viktig info är kanske också att ÄL test fortfarande visar hög (inte maximal) så ingen ÄL har skett ännu. 


    jag tänker att stress, oro och totalt fokus på barnaskapandet kanske är lika försvårande omständigheter som att ta ett glas vin och leva på lite som vanligt? 


    Vad tror ni? Och snälla inga dömande kommentarer. Vill resonera med andra i samma sits om hur ni tänker?


    Jag förstår dilemmat. Jag har levt ett år som gravid trots att jag inte blivit det, det är ganska påfrestande. Jag har avstått och kommit undan med att jag kört bil, så ingen har frågat. Men jag tror inte att ett glas öl eller vin till maten hade påverkat något innan eller vid ägglossning, däremot om du haft ägglossning för flera dagar sen hade det möjligtvis kunnat påverka en tidig graviditet, är vad jag fått höra när jag frågat barnmorska (när jag var gravid oplanerat för 10 år sedan, som blev missfall). Däremot har jag också hört (inte av läkare men av andra) att Sveriges rekommendationer gällande alkohol innan och under graviditet är väldigt strikta jämfört med andra länder, så det beror väl också lite på vem eller var i världen man frågar, vilken info som ges... Jag tycker du ska göra det du känner för. Om du lätt får ångest och tror att du hade fått det av att dricka ett glas så låt bli. Hjälper glaset dig däremot att slappna av för en kväll så tycker jag du ska unna dig det! Samma princip med allt egentligen, har jag tänkt. Godis, chips, koffein osv. Nu ska jag och sambon snart börja ivf behandling så då stramar vi nog till vanorna lite, men innan ivf behandling eller graviditet tycker jag man kan leva nästan som vanligt! Kom ihåg folsyran bara. Skrattande
  • Pyret10
    1Ellis1 skrev 2023-04-06 17:47:32 följande:
    Jag förstår dilemmat. Jag har levt ett år som gravid trots att jag inte blivit det, det är ganska påfrestande. Jag har avstått och kommit undan med att jag kört bil, så ingen har frågat. Men jag tror inte att ett glas öl eller vin till maten hade påverkat något innan eller vid ägglossning, däremot om du haft ägglossning för flera dagar sen hade det möjligtvis kunnat påverka en tidig graviditet, är vad jag fått höra när jag frågat barnmorska (när jag var gravid oplanerat för 10 år sedan, som blev missfall). Däremot har jag också hört (inte av läkare men av andra) att Sveriges rekommendationer gällande alkohol innan och under graviditet är väldigt strikta jämfört med andra länder, så det beror väl också lite på vem eller var i världen man frågar, vilken info som ges... Jag tycker du ska göra det du känner för. Om du lätt får ångest och tror att du hade fått det av att dricka ett glas så låt bli. Hjälper glaset dig däremot att slappna av för en kväll så tycker jag du ska unna dig det! Samma princip med allt egentligen, har jag tänkt. Godis, chips, koffein osv. Nu ska jag och sambon snart börja ivf behandling så då stramar vi nog till vanorna lite, men innan ivf behandling eller graviditet tycker jag man kan leva nästan som vanligt! Kom ihåg folsyran bara. Skrattande
    Åh tack vad fint du tar dig tid att svara! Det uppskattar jag verkligen! Nej precis ingen ÄL ännu så det får avgöra hur det blir under helgen 😊 Haha ja folsyran tas dagligen! 😁🤗
  • Anonym (35)
    Pyret10 skrev 2023-04-06 17:20:52 följande:

    åh jag är ledsen 🙁  nya tag nästa månad! 


    Får jag fråga en sak som du/ni andra kanske tycker är oväsentlig. Det handlar om alkohol när man försöker bli gravid. Jag har läst att man ska avstå helt eller vara måttlig. Jag har inga problem med att avstå MEN ska i helgen på familjekalas för en som fyller jämnt. Tänkte avstå helt men det kommer väcka frågetecken då jag vanligtvis tar ett glas till maten. Det är ju ingen stor sak kanske man tycker (att folk kan undra) men för mig väckte det stress och ångest. Så frågan är vad ni tror. Om jag tar ett glas till maten (inte mer) kan det då påverka möjlugheten att bli gravid? En viktig info är kanske också att ÄL test fortfarande visar hög (inte maximal) så ingen ÄL har skett ännu. 


    jag tänker att stress, oro och totalt fokus på barnaskapandet kanske är lika försvårande omständigheter som att ta ett glas vin och leva på lite som vanligt? 


    Vad tror ni? Och snälla inga dömande kommentarer. Vill resonera med andra i samma sits om hur ni tänker?


     


    Kan säga som så. Jag har inte druckit i stort sätt sen 2018. Under dessa år har jag tagit 1-2 glas vid sammanlagt 5 tillfällen.
    2 av dessa tillfälle har varit samma månad jag blivit gravid! 


    Vi försökte länge denna gång innan det tog sig. Så för min del så gjorde det ingen skillnad alls. Iallafall inte till det negativa. 


    Men om du inte vill dricka så kanske du kan köra så du har en ursäkt? Eller säga att du går på antibiotika (tex urinvägsinfektion) om någon skulle ställa för mycket frågor. 


    Du kan ju även hälla upp ett glas och smutta lite och ta med det när du ska gå på toa eller dylikt och hålla ut lite. tror Inte folk tittar så noga hur mycket du har i glaset och om du dricker det eller ej. 


    Gör det som känns bäst för dig Hjärta

  • Anonym (35)

    Jag har alltså druckit efter ägglossning precis innan jag fått veta att jag var gravid! 


    visste inte att man inte skulle det. 

    Min förra graviditet fråga jag barnmorskan just för jag ?råkat dricka? och hon sa att det är ingen fara för barnet får näring från gulkroppen och inte genom mig första veckorna. 

  • Pyret10
    Anonym (35) skrev 2023-04-06 21:42:25 följande:

    Jag har alltså druckit efter ägglossning precis innan jag fått veta att jag var gravid! 


    visste inte att man inte skulle det. 

    Min förra graviditet fråga jag barnmorskan just för jag ?råkat dricka? och hon sa att det är ingen fara för barnet får näring från gulkroppen och inte genom mig första veckorna. 


    Tack! Festen är på samma ställe där vi ska bo så vi ska inte köra men jag har tänkt att smutta på ett glas och så har jag med mig alkoholfritt vin. Med mitt första barn blev jag gravid på en kväll som jag festade. Men nu blir jag så nojig att åldern ska ställa till det och då att alkohol ska göra det ytterligare lite svårare 🙈 men den stressen tror jag är lika illa  som att leva lite som vanligt även om det innebär ett glas vin till maten på en fest 😊
  • Hannis1983

    Jag dricker inte alkohol alls längre men jag har gjort det tidigare och tror inte det påverkar på det sättet 😃

  • Sola0023

    Jag är också 39 och vi försöker bli gravida och har precis gjort en utredning. Den visade att allt ser "normalt" ut förutom att jag fick glad gubbe förra månaden men blodprovet visade att jag trots det inte fått ägglossning. På ultraljudet idag syntes 7 äggblåsor.

    Nån som vet något om detta? 

  • Pyret10
    Sola0023 skrev 2023-04-12 22:14:43 följande:

    Jag är också 39 och vi försöker bli gravida och har precis gjort en utredning. Den visade att allt ser "normalt" ut förutom att jag fick glad gubbe förra månaden men blodprovet visade att jag trots det inte fått ägglossning. På ultraljudet idag syntes 7 äggblåsor.

    Nån som vet något om detta? 


    Åh det har jag inte hört om men blir orolig då jag fick glad gubbe i lördags. Trodde att det innebar att man också får ÄL. Vi är nu i den lååånga väntan tills man får veta om det tog sig eller inte ☺️ 
Svar på tråden 39 och planera barn