• ugglannn

    Min dotter blir orolig när bonus är här

    Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

    De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

    Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 


    Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

  • Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • ugglannn
    Anonym skrev 2023-06-18 18:56:38 följande:
    Ni är ju inte en fungerande familj? det är ju därför du skrivit tråden
    Någon som är här halva tiden är inte riktigt 100% del av familjen och den delen som gör att det skaver i familjen. När det bara är vi fyra funkar det utan problem och vi fyra är ju en familj på heltid. 
  • Anonym (Bertha)
    ugglannn skrev 2023-06-18 21:29:18 följande:
    Någon som är här halva tiden är inte riktigt 100% del av familjen och den delen som gör att det skaver i familjen. När det bara är vi fyra funkar det utan problem och vi fyra är ju en familj på heltid. 
    Så allt ansvar läggs på en treåring? Moget?
  • Anonym (Lis)
    ugglannn skrev 2023-06-18 21:29:18 följande:
    Någon som är här halva tiden är inte riktigt 100% del av familjen och den delen som gör att det skaver i familjen. När det bara är vi fyra funkar det utan problem och vi fyra är ju en familj på heltid. 

    Där visar du ju tyvärr exakt vad du känner för bonusbarnet: han är den del som gör att det skaver och han är inte riktigt en del av familjen.

    Kanske blir det mindre skav om du får honom att känna sig som en fullvärdig medlem av familjen.

    kanske behöver ni dra ner på er egentid den veckan han är där. 

    Kanske behöver ni som föräldrar fördela er tid annorlunda, dedikera 15 min till varje barn och gör något bara ni. 

    Kanske behöver ni korta ner tiden, han är bara 3,5 år, många barn uppemot 6 år har svårt för varannan vecka-upplägget.

    Det finns många saker ni kan prova som kan hjälpa, men först måste du vara öppen för att testa dem och du måste släppa in pojken i familjen ordentligt och sluta skylla på honom. 

  • Anonym (Öh)
    ugglannn skrev 2023-06-18 21:29:18 följande:
    Någon som är här halva tiden är inte riktigt 100% del av familjen och den delen som gör att det skaver i familjen. När det bara är vi fyra funkar det utan problem och vi fyra är ju en familj på heltid. 

    Sorry, men vilken unken syn på din partners barn. 


    nej pojken kanske inte är där 100% men han är en del av er familj ändå. men du verkar tycka det mest är besvärligt och att det rubbar er egna lilla harmoni. Ett  tips för framtiden, bli inte ihop med någon som redan har barn sen innan och framför allt inte ett så pass litet barn Och du inte är villig att välkomna det in som en likvärdig familjemedlem. 

    men för att lösa ert problem nu så får du ställa krav på din partner att han ska vara hemma och ta hand om sin son de veckor sonen är hos er och avlasta med det gemensamma. 

  • ugglannn
    Anonym (Bertha) skrev 2023-06-18 21:45:32 följande:
    Så allt ansvar läggs på en treåring? Moget?
    Tja, ansvar och ansvar. Behöver ju inte vara någon fel eller ansvar. Bara ett faktum att situationen är jobbigare de veckorna han är här.
  • ugglannn
    Anonym (Öh) skrev 2023-06-18 21:56:31 följande:

    Sorry, men vilken unken syn på din partners barn. 


    nej pojken kanske inte är där 100% men han är en del av er familj ändå. men du verkar tycka det mest är besvärligt och att det rubbar er egna lilla harmoni. Ett  tips för framtiden, bli inte ihop med någon som redan har barn sen innan och framför allt inte ett så pass litet barn Och du inte är villig att välkomna det in som en likvärdig familjemedlem. 

    men för att lösa ert problem nu så får du ställa krav på din partner att han ska vara hemma och ta hand om sin son de veckor sonen är hos er och avlasta med det gemensamma. 


    Typ lika unket som att lägga allt ansvar och all skuld på mig bara för att jag råkar vara bonusmamman. Hade jag uttryckt mig liknande kring mina biologiska barn hade ingen brytt sig. Men fortsätt lägg skuld på mig ni, det berör inte mig för jag vet att det inte är sanningen. Men ni får gärna fortsätta om det får er att må bra. Underhållande att läsa hur trångsynta många här är.
  • Anonym
    ugglannn skrev 2023-06-18 22:09:49 följande:
    Tja, ansvar och ansvar. Behöver ju inte vara någon fel eller ansvar. Bara ett faktum att situationen är jobbigare de veckorna han är här.
    Men förstår du inte att ni vuxna i familjen har ansvar för hur barnen mår?
  • Elin pelin

    Fast det är ingen som lägger skuld på dig men du är den vuxna, han är 3,5 år gammal. Du har fått många bra tips men du verkar ha startat tråden, antingen för att provocera, för att få höra att du har rätt eller så är du mamma till en 3,5 åri g som du upplever lever i en dysfunktionell familj när han inte är hos dig. Om du är på riktigt så visa att du är vuxen och ta ditt ansvar ihop med pappan och få sonen att bli en del av er familj! 


    ugglannn skrev 2023-06-18 22:16:45 följande:
    Typ lika unket som att lägga allt ansvar och all skuld på mig bara för att jag råkar vara bonusmamman. Hade jag uttryckt mig liknande kring mina biologiska barn hade ingen brytt sig. Men fortsätt lägg skuld på mig ni, det berör inte mig för jag vet att det inte är sanningen. Men ni får gärna fortsätta om det får er att må bra. Underhållande att läsa hur trångsynta många här är.
  • Anonym (Lis)
    ugglannn skrev 2023-06-18 22:16:45 följande:
    Typ lika unket som att lägga allt ansvar och all skuld på mig bara för att jag råkar vara bonusmamman. Hade jag uttryckt mig liknande kring mina biologiska barn hade ingen brytt sig. Men fortsätt lägg skuld på mig ni, det berör inte mig för jag vet att det inte är sanningen. Men ni får gärna fortsätta om det får er att må bra. Underhållande att läsa hur trångsynta många här är.
    Hade du uttryckt att ditt biologiska barn inte var en riktig del av familjen hade vi undrat om du fått en förlossningsdepression eller liknande...

    Sluta lägga skuld på en 3-åring och försök se familjen utifrån så du kan analysera eventuella brister och hur ni gemensamt skall åtgärda det.
  • Kvittning
    ugglannn skrev 2023-06-18 22:16:45 följande:
    Typ lika unket som att lägga allt ansvar och all skuld på mig bara för att jag råkar vara bonusmamman. Hade jag uttryckt mig liknande kring mina biologiska barn hade ingen brytt sig. Men fortsätt lägg skuld på mig ni, det berör inte mig för jag vet att det inte är sanningen. Men ni får gärna fortsätta om det får er att må bra. Underhållande att läsa hur trångsynta många här är.
    Det är väl ingen som har lagt ansvar för din sambos barn välmående på dig? Det är väl snarare ganska unisont här i tråden att din sambo behöver steppa upp och vara en mer närvarande förälder. Och även du mot din dotter de veckor som sonen är där.

    Det är inte heller någon som skriver att ni ska hålla barnen i händerna 24/7. Men jag tex påpekade att eftersom att din dotter tydligt uttrycker behov av din närvaro vid läggning så bör du se till att ge henne den. Ni får gå på gymmet på morgonen, lunchen eller efter barnen somnat istället om det nu absolut är gymträning som måste göras. Gör läggtiden till en "helig tid" för barnen att få vara med sina föräldrar (och om yngsta barnet fortfarande är vaken vid den tiden så skjut lite på läggtiderna så att de äldre barnen inte lägger sig exakt samtidigt).

    Jag har också tydligt skrivit att det här inte är ett bonusfamiljsproblem utan ett som likaväl hade kunnat uppstå i en kärnfamilj. 

    Ni verkar båda två sätta era behov framför barnens. Med 3 barn under sex år får man nog räkna med att inte kunna hänga på gymmet utan istället springa en runda i närområdet för kondition och träna i vardagsrummet för styrka.
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här