• Vuisin

    Äggdonation 2023/2024

    Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

  • Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Kronärtskocka

    Hej

    Beklagar att ni inte lyckats efter alla försök. Men roligt med en ny inriktning nu, äggdonation har stora chanser!Glad

    Har hängt i diverse IVF och äggdonationstrådar förr, så kan komma in här med. Hade önskat att jag var klar, men har nu ett försök kvar. Jag har tyvärr haft otur. Gjort fyra äggdonationsförsök eller dubbeldonation eftersom jag också behöver donerad sperma. Det första gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. Det är väldigt ovanligt att det händer. Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök nu i somras utvecklades inga embryon till blastocyster. Jag väntar nu på mitt sista försök, osäkert hur lång väntetid det är. Så fort kliniken har en ny äggdonator kommer de ringa mig. 

    Men, låt dig inte avskräckas. De allra flesta lyckas så mycket bättre än mig. Glad Många blir gravida vid första insättningen och efter flera behandlingar tror jag chansen väldigt hög. 

    Vart kommer ni göra er behandling? Och när väntas ni sätta igång?

  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-08-19 07:38:09 följande:

    Hej

    Beklagar att ni inte lyckats efter alla försök. Men roligt med en ny inriktning nu, äggdonation har stora chanser! // Glad

    Har hängt i diverse IVF och äggdonationstrådar förr, så kan komma in här med. Hade önskat att jag var klar, men har nu ett försök kvar. Jag har tyvärr haft otur. Gjort fyra äggdonationsförsök eller dubbeldonation eftersom jag också behöver donerad sperma. Det första gav en blastocyst och resulterade i ett väldigt tidigt missfall/kemisk graviditet. Vid det andra försöket gick något fel, så vid ägguttaget hade alla äggen lossnat redan. Det är väldigt ovanligt att det händer. Vid det tredje försöket fick jag också bara en blastocyst men blev gravid, men fick missfall efter några veckor. Vid mitt fjärde försök nu i somras utvecklades inga embryon till blastocyster. Jag väntar nu på mitt sista försök, osäkert hur lång väntetid det är. Så fort kliniken har en ny äggdonator kommer de ringa mig. 

    Men, låt dig inte avskräckas. De allra flesta lyckas så mycket bättre än mig. Glad Många blir gravida vid första insättningen och efter flera behandlingar tror jag chansen väldigt hög. 

    Vart kommer ni göra er behandling? Och när väntas ni sätta igång?


    Hej Kronärtskocka! Kul att du hittade hit, har följt dig i flera trådar. Vilken otur du har haft, nu måste det var din tur! Har du satt in i naturlig cykel och har du fått några läkemedel att ta efter insättningen? Vi kommer, som det ser ut nu, att göra vår behandling i Sverige. Vi har precis fått besked om att det inte finns någon svensk donator som matchar mig så nu blir det förmodligen ägg från Portugal istället. Visst är du i Danmark? De verkar som att de har hittat nya donatorer till dig ganska snabbt? Jag tycker att det känns lite stressande att ett försök kostar så mycket ifall man skulle ha oturen att det inte lyckas och man inte får något till frysen..  
  • Kronärtskocka

    Haha. Ja, har tyvärr hängt här länge. Hoppas få hänga i någon gravidtråd igen.

    Båda insättningarna har skett med östrogen/progynon så då stängs den egna cykeln av. De mediciner jag haft är östrogen/progynon och progesteron/cyclogest. Vid sista försöket också kortison/prednisolon. Hoppas få göra nästa insättning i naturlig cykel. Jag har bra slemhinna ändå, så vore gott att få prova det. Även om jag svarat bra på östrogenet.

    Jo, det har gått ganska snabbt, även om varje månad känns som en evighet som du vet. ( Hade jag velat ha en anonym donator hade det gått fortare, har tackat nej till två anonyma innan jag bad dem att inte erbjuda mig fler anonyma donatorer.)

    Om de importerar ägg borde ni kunna sätta igång inom kort? Spännande!

    Vet precis hur det är. Stressen över känslan av att man spelar roulette, blir det en blastocyst eller får en något till frysen? Så dyrt också. Jag kommer bara kunna göra detta sista försök, sedan måste jag dra gränsen, pga ekonomi men också livskvalité.

  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-08-19 12:23:56 följande:

    Haha. Ja, har tyvärr hängt här länge. Hoppas få hänga i någon gravidtråd igen.

    Båda insättningarna har skett med östrogen/progynon så då stängs den egna cykeln av. De mediciner jag haft är östrogen/progynon och progesteron/cyclogest. Vid sista försöket också kortison/prednisolon. Hoppas få göra nästa insättning i naturlig cykel. Jag har bra slemhinna ändå, så vore gott att få prova det. Även om jag svarat bra på östrogenet.

    Jo, det har gått ganska snabbt, även om varje månad känns som en evighet som du vet. ( Hade jag velat ha en anonym donator hade det gått fortare, har tackat nej till två anonyma innan jag bad dem att inte erbjuda mig fler anonyma donatorer.)

    Om de importerar ägg borde ni kunna sätta igång inom kort? Spännande!

    Vet precis hur det är. Stressen över känslan av att man spelar roulette, blir det en blastocyst eller får en något till frysen? Så dyrt också. Jag kommer bara kunna göra detta sista försök, sedan måste jag dra gränsen, pga ekonomi men också livskvalité.


    Jag förstår. Jag har gjort tre FET men otroligt nog fått sämre slemhinna i stimulerad cykel. Inte för att den någonsin blir så tjock vilket stressar mig lite. Men eftersom den har varit över 7 mm och är fin och treskiktad tycker min läkare inte att jag ska oroa mig över det. 


    Ja förhoppningvis bör vi kunna sätta igång inom kort, i alla fall under hösten. 


    Förstår att det blir en extra stress. Jag håller alla mina tummar för dig. <3

  • blomma79
    Kronärtskocka skrev 2023-08-19 12:23:56 följande:

    Haha. Ja, har tyvärr hängt här länge. Hoppas få hänga i någon gravidtråd igen.

    Båda insättningarna har skett med östrogen/progynon så då stängs den egna cykeln av. De mediciner jag haft är östrogen/progynon och progesteron/cyclogest. Vid sista försöket också kortison/prednisolon. Hoppas få göra nästa insättning i naturlig cykel. Jag har bra slemhinna ändå, så vore gott att få prova det. Även om jag svarat bra på östrogenet.

    Jo, det har gått ganska snabbt, även om varje månad känns som en evighet som du vet. ( Hade jag velat ha en anonym donator hade det gått fortare, har tackat nej till två anonyma innan jag bad dem att inte erbjuda mig fler anonyma donatorer.)

    Om de importerar ägg borde ni kunna sätta igång inom kort? Spännande!

    Vet precis hur det är. Stressen över känslan av att man spelar roulette, blir det en blastocyst eller får en något till frysen? Så dyrt också. Jag kommer bara kunna göra detta sista försök, sedan måste jag dra gränsen, pga ekonomi men också livskvalité.


    Vilken klinik går du till i Danmark? Vi står i kö till storkkliniken , har fått 2  erbjudande på anonym donator på 6 månader , tackat nej till båda då det inte var riktigt det vi önskat , tex en rödhårig och en ganska överviktig.. 
    Vi vill också att det ska vara skandinavisk eller från England eller Tyskland , börjar tappa hoppet lite.. undrar När vi får nästa erbjudande.., 
  • Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2023-09-02 16:23:03 följande:
    Vilken klinik går du till i Danmark? Vi står i kö till storkkliniken , har fått 2  erbjudande på anonym donator på 6 månader , tackat nej till båda då det inte var riktigt det vi önskat , tex en rödhårig och en ganska överviktig.. 
    Vi vill också att det ska vara skandinavisk eller från England eller Tyskland , börjar tappa hoppet lite.. undrar När vi får nästa erbjudande.., 

    Hej

    Går hos Aleris Hamlet Fertility. Vet dock inte hur långa köerna är hos dem nu för nya patienter. Men det går säkert höra sig för hos de olika danska klinikerna. Sett att Vitanova gör mycket reklam om att de inte har någon väntetid, men vet ej om det stämmer.


    Jobbigt att de inte hittat någon som stämt för er. Har de haft donatorer från andra länder? Om jag fattat det rätt jobbar de främst (enbart?) med färska ägg i Danmark så då borde de flesta vara av danskt ursprung. Även om det såklart också kan finnas danskar med annat ursprung. 

  • blomma79
    Kronärtskocka skrev 2023-09-02 19:45:34 följande:

    Hej

    Går hos Aleris Hamlet Fertility. Vet dock inte hur långa köerna är hos dem nu för nya patienter. Men det går säkert höra sig för hos de olika danska klinikerna. Sett att Vitanova gör mycket reklam om att de inte har någon väntetid, men vet ej om det stämmer.


    Jobbigt att de inte hittat någon som stämt för er. Har de haft donatorer från andra länder? Om jag fattat det rätt jobbar de främst (enbart?) med färska ägg i Danmark så då borde de flesta vara av danskt ursprung. Även om det såklart också kan finnas danskar med annat ursprung. 


    Ja jag tror att det där med att dem säger att det inte är väntetid det är väl om man inte har några krav all på hur donatorn ska se ut .. Vill ju helst att det ska vara så nära en själv som möjligt. Har barn sedan innan som kom till naturligt men nu har jag tyvärr gamla ägg så det fick bli äggdonation för oss . Ja de jobbar bara med färska ägg , kan vara studenter och sånt med antar jag från utlandet som är i Danmark ? Tycker De har varit väldigt trevliga på Stork hittills och har fått ett bra intryck av allt där , tyckte även det var bra man kunde välja 3 pack, alltså 3 donatorer  ( inklusive alla blastrocyater som blir från varje donator ) för 158.000 svenska kr . 
  • Kronärtskocka

    Hur går det för er? Fått några positiva besked?

    Här svängde det snabbt från ovisshet med alla mörka känslor som följer till nervös glädje och förväntan. Kliniken hade en ny donator till mig och jag väntar nu på att göra en färsk insättning i naturlig cykel. Av en händelse låg min ägglossning kring ägguttaget så jag frågade om det gick att göra insättningen redan denna cykel. Först trodde det att blastocysten skulle behöva frysas ett dygn men de har nu bedömt att den kan sättas in färsk. 


    Så nu räknar jag ned och försöker känna hopp. Att det kanske kan bli ett plus och ett plus som stannar denna gång. Håller tummarna för en fin blastocyst till mig och drömmer om någon till frysen med. Blir det ingen till frysen är detta sista chansen för mig att bli mamma igen. 

  • blomma79
    Kronärtskocka skrev 2023-09-20 21:18:27 följande:

    Hur går det för er? Fått några positiva besked?

    Här svängde det snabbt från ovisshet med alla mörka känslor som följer till nervös glädje och förväntan. Kliniken hade en ny donator till mig och jag väntar nu på att göra en färsk insättning i naturlig cykel. Av en händelse låg min ägglossning kring ägguttaget så jag frågade om det gick att göra insättningen redan denna cykel. Först trodde det att blastocysten skulle behöva frysas ett dygn men de har nu bedömt att den kan sättas in färsk. 


    Så nu räknar jag ned och försöker känna hopp. Att det kanske kan bli ett plus och ett plus som stannar denna gång. Håller tummarna för en fin blastocyst till mig och drömmer om någon till frysen med. Blir det ingen till frysen är detta sista chansen för mig att bli mamma igen. 


    Har inte hört nåt om nån ny donator tyvärr.. bara väntar och väntar.. har bara fått förslag om 2 st på 7 månader och ingen tyckte vi passade oss . fyller 44 år imorgon så man vill ju gärna komma igång snart . vet Du om man kan står i kö både för anonym och  öppen donator ? Då borde det gå snabbare tänker jag .
    vad spännande att ni äntligen fått en ny äggdonator och jag håller tummarna för att det lyckas denna gång för er! Kan det inte vara överaktivt immunförsvar då som gör att du fått missfall ? Eller det är bara otur ? Vad säger läkaren? Tänker att äggdonation har höga chanser och du lyckas säkert på detta försök ! Har de hittat nya donatorer till dig snabbt ? 

  • Vuisin
    Kronärtskocka skrev 2023-09-20 21:18:27 följande:

    Hur går det för er? Fått några positiva besked?

    Här svängde det snabbt från ovisshet med alla mörka känslor som följer till nervös glädje och förväntan. Kliniken hade en ny donator till mig och jag väntar nu på att göra en färsk insättning i naturlig cykel. Av en händelse låg min ägglossning kring ägguttaget så jag frågade om det gick att göra insättningen redan denna cykel. Först trodde det att blastocysten skulle behöva frysas ett dygn men de har nu bedömt att den kan sättas in färsk. 


    Så nu räknar jag ned och försöker känna hopp. Att det kanske kan bli ett plus och ett plus som stannar denna gång. Håller tummarna för en fin blastocyst till mig och drömmer om någon till frysen med. Blir det ingen till frysen är detta sista chansen för mig att bli mamma igen. 


    Grattis Kronärtskocka! Jag håller alla mina tummar för dig, nu måste det vara din tur. <3 Uppdatera oss gärna. 

    De har fortfarande inte hittat någon donator till oss så vi går fortfarande i väntans tider, tyvärr?


     

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024