• Maja2003

    Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta

    www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-attack-mot-israel

    14:16.

    "Samtidigt gratulerar vi er vars nära och kära förärats med martyrskap, säger Hassan Nasrallah och syftar på de civila som dött, enligt kanalen."

    Vilka friska människor gratulerar folk vars anhöriga dött?

    Det är så här islamism fungerar. Ju fler palestinier som dör, desto bättre för Hamas och Hizbollah. Det är av denna anledning Hamas placerar sig själva i de mest tättbefolkade områdena i Gaza, så att om Israel slår till mot dem kommer de döda massa civila samtidigt. Så kan Hamas går ut till världspressen och säga "Israel dödar våra barn".

    Sluta säg att Israel mördar. De måste slå tillbaka mot Hamas, och det är omöjligt att göra det utan att massa civila dör, pga hur Hamas och andra islamister är funtade.

  • Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-04 21:16:40 följande:
    Om det inte räknades som folkmord förr då räknas det som folkmord nu.

    www.hrw.org/news/2024/02/26/israel-not-complying-world-court-order-genocide-case

    The Hague, February 26, 2024) ? The Israeli government has failed to comply with at least one measure in the legally binding order from the International Court of Justice (ICJ) in South Africa?s genocide case, Human Rights Watch said today. Citing warnings about ?catastrophic conditions? in Gaza, the court ordered Israel on January 26, 2024, to ?take immediate and effective measures to enable the provision of urgently needed basic services and humanitarian aid,? and to report back on its compliance to the specific measures ?within one month.?


    One month later, however, Israel continues to obstruct the provision of basic services and the entry and distribution within Gaza of fuel and lifesaving aid, acts of collective punishment that amount to war crimes and include the use of starvation of civilians as a weapon of war. Fewer trucks have entered Gaza and fewer aid missions have been permitted to reach northern Gaza in the several weeks since the ruling than in the weeks preceding it, according to United Nations Office of the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA).


    Har jag sagt att det INTE räknades som folkmord. Ska jag nu också dra hela det där med att DU inte vet hur domstolar fungerar, eftersom man inte har dömt någon än?  Men det är för låg nivå för mig.....

    Domstolen HAR INTE tagit ställning till om det ens är sannolikt, och det var inget krav för att de skulle behandla fallet.  Enligt domaren som tog emot den. 

    Inget land har, vad jag vet, någonsin blivit straffad för att inte lyda det som ICJ har rekommenderat, eller bestämt.
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-05-05 11:33:16 följande:
    Varför pekar du på något som inte är det huvudsakliga problemen? Problemet är att Israel trots uppmaningar från FN inte släpper igenom tillräckligt med nödvändiga transporter i Norra Gasa 

    tidningenglobal.se/2024/1-mars-2024/fn-massvalt-nara-men-israel-blockerar-hjalp/
    Din länk är över två månader gammal. 

    Sedan dess så har en tillfällig hamn tagits i bruk och en ny ingång i Norra Gaza skapats. Jag har för mig att det var ännu fler åtgärder, men det är de två som jag kommer ihåg på raken. Din länk ger ju en felaktig intryck. 

    Och artikeln verkar inte korrekt heller. I Gaza har man möjligheten att göra dricksvatten av havsvatten. De har tekniken, på många olika ställen, och det är inte sannolikt att de skulle få brist på rent vatten. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 12:37:02 följande:
    Har jag sagt att det INTE räknades som folkmord. Ska jag nu också dra hela det där med att DU inte vet hur domstolar fungerar, eftersom man inte har dömt någon än?  Men det är för låg nivå för mig.....

    Domstolen HAR INTE tagit ställning till om det ens är sannolikt, och det var inget krav för att de skulle behandla fallet.  Enligt domaren som tog emot den. 

    Inget land har, vad jag vet, någonsin blivit straffad för att inte lyda det som ICJ har rekommenderat, eller bestämt.
    Israel är anklagat för folkmord. Utan rimliga bevis skulle ärendet aldrig ens drivits vidare. Israel urskillningslöst bombar civila och blockerar mat. Israeliska politiker gjorde uttalanden som tolkas som uppmaning till att förinta det palestinska folket. Domstolen driver fallet vidare. 

    Israel har redan valt att inte lyssna på ICJ. Det säger ju allting om vilket skurkland det är.

    Däremot kommer ICC att arrestera skyldiga Isrealiska militärer och politiker och Israel kommer på det sättet att straffas. En stat vars ledare döms för folkmord är en skurkstat och det kommer att få konsekvenser även internationellt för Israel.
  • FuckGoggleAskMe
    KillBill skrev 2024-05-05 11:33:16 följande:
    Varför pekar du på något som inte är det huvudsakliga problemen? Problemet är att Israel trots uppmaningar från FN inte släpper igenom tillräckligt med nödvändiga transporter i Norra Gasa 

    tidningenglobal.se/2024/1-mars-2024/fn-massvalt-nara-men-israel-blockerar-hjalp/

    Hamas är det huvudsakliga problemet.
    Om de kunde låta bli att lägga beslag på mat som transporteras in och inte anfalla transporterna så det behövs en massa säkerhetskontroller och vakter, skulle situationen vara helt annorlunda. 


    För att inte tala om att de kunde släppa gisslan och sluta skjuta raketer på Israel. 

  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-05 13:01:35 följande:
    Israel är anklagat för folkmord. Utan rimliga bevis skulle ärendet aldrig ens drivits vidare. 
    JO, det hade det. Och det har både jag och andra förklarat och bevisat för dig flera gånger.

    Here we go again:

    www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919

    She said that, contrary to some reporting, the court did not make a ruling on whether the claim of genocide was plausible,
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-05 13:01:35 följande:
    Israel är anklagat för folkmord. Utan rimliga bevis skulle ärendet aldrig ens drivits vidare. Israel urskillningslöst bombar civila och blockerar mat. Israeliska politiker gjorde uttalanden som tolkas som uppmaning till att förinta det palestinska folket. Domstolen driver fallet vidare. 

    Israel har redan valt att inte lyssna på ICJ. Det säger ju allting om vilket skurkland det är.

    Däremot kommer ICC att arrestera skyldiga Isrealiska militärer och politiker och Israel kommer på det sättet att straffas. En stat vars ledare döms för folkmord är en skurkstat och det kommer att få konsekvenser även internationellt för Israel.

    Du drar upp samma spekulationer igen och igen.
    Validiteten av materialet som Sydafrika har lagt fram i bevissyfte har ännu inte utvärderats av ICJ. 


    Hänvisar till tidigare citat från ICJ. 

  • Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-05 13:04:32 följande:

    Hamas är det huvudsakliga problemet.
    Om de kunde låta bli att lägga beslag på mat som transporteras in och inte anfalla transporterna så det behövs en massa säkerhetskontroller och vakter, skulle situationen vara helt annorlunda. 


    För att inte tala om att de kunde släppa gisslan och sluta skjuta raketer på Israel. 


    Det är nonsens. Det är välkänt redan från början att tanken är att svälta det palestinska folket. Dessutom oavsett om Hamas får en liten del av hjälpen (vilket är inte alls bevisat) kan man inte svälta hela folket för det. Dessutom atackerar Israel hälpkonvojer och dödar hjälparbetare...varför? Jo, för att se till att ingen vågar hjälpa palestinier.

  • Anonym (Fader)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-05 13:16:11 följande:

    Du drar upp samma spekulationer igen och igen.
    Validiteten av materialet som Sydafrika har lagt fram i bevissyfte har ännu inte utvärderats av ICJ. 


    Hänvisar till tidigare citat från ICJ. 



  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 13:06:49 följande:
    JO, det hade det. Och det har både jag och andra förklarat och bevisat för dig flera gånger.

    Here we go again:

    www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919

    She said that, contrary to some reporting, the court did not make a ruling on whether the claim of genocide was plausible,
    Du har inte bevisat någoting överhuvudtaget och kan absolut ingenting om ämnet.

    Här har du en källa till som säger att det kan vara folkmord. En israelisk källa dessutom.

Svar på tråden Ni som tror att Hamas och islamister inte vill se fler döda civila, läs detta