Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

    Aggressivt barn som skadar

    Käre tid vilken kämpe du är! 


    Hur funkar skolan? Barn med autism kan må jättedåligt av att vara där och ge uttryck för det hemma. Om hon beter sig som man bör i skolan är det inte automatiskt ett tecken på att det är bra för henne där. Det kan vara tvärtom. 


    Får du ingen hjälp av bup alls, eller är det bara just utredning av autism de vill vänta med? 


    Ibland kan soc ligga på bup så att ni prioriteras. Soc kan dock generellt väldigt lite om autism, så kan ni få hjälp av bup skulle jag tro att det är bättre. 


    Kom försämringen av hennes beteende relativt plötsligt? Kolla i så fall upp PANS/PANDAS. 


    Är du alltså ensamstående med de här två barnen? Ingen annan förälder någonstans? Har du möjlighet till någon som helst avlastning? 

  • Anonym (Klara)

    Hur blir hon om hon är ensam med dig och du kan fokusera på och anpassa livet efter hennes behov? 


    Det jag funderar på är om lillebror kan bo hos farföräldrar eller stödfamilj då och då och dottern på så vis kan få lugn (och lillebror också!). Kanske ett jullov för lillebror hos någon släkting för att prova? 

    Det känns spontant orättvist att lillebror skulle behöva göra något sånt, men det jag tänker är att ett liknande upplägg för storasyster skulle kunna bli väldigt svårt för henne om hon har så svåra problem. Risken finns att hon då mår ännu sämre. Med lite tur mår hon bra av lugn och ro och orkar bete sig bättre sen när ni är alla tillsammans. 

    Går hon på fritids? Fritids är inte sällan mycket värre än skolan för autister. Finns möjlighet till annan lösning? Hör med bup om psykiater kan skriva intyg på att du får vabba mycket och samtidigt ha lillebror på förskolan. 

  • Anonym (Klara)

    Leta också efter skolor inriktade på npf. Sånt kan göra underverk. Nu är jag präglad av egna erfarenheter, men det jag ser framför mig är ett fullkomligt utmattat barn som bara inte orkar mer och uttrycker det så tydligt hon kan. Skola och fritids kan vara totalt förödande för autister, men det kan också vara en källa till välmående och utveckling - om de får rätt skola. 


     

Svar på tråden Aggressivt barn som skadar