• Vackerblumma9

    Måste jag betala ändå?

    Hej! Jag köpte för över ett år sedan en ny mobiltelefon på avbetalning i 2års tid. Jag fick aldrig någon räkning, ringde och frågade flera gånger, då dom lite otrevligt nekade att jag ens skulle ha någon avbetalning hos dom alls. Dom måste alltså ha gjort något fel i sitt system där det stått att jag inte gjort något köp alls, antar jag. 



    Häromdagen fick jag ett kvitto på köpet där det står att hela beloppet är betalt, men nu har jag fått en faktura på hela beloppet som dom påstår att jag måste betala innan 
    11 januari. Stämmer detta? Eller kan jag vägra när jag har kvitto från dom som säger att varan är fullt betald? 

  • Svar på tråden Måste jag betala ändå?
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-29 04:33:07 följande:

    Ja, självklart. Du har inte betalt, du kan inte bevisa att du betalt. 


    Nej, men dom har ju skickat ett kvitto där det står att allt är betalt redan.. just därför jag blir osäker..

    varför skickar dom ut ett kvitto på att det är betalt om det inte är det?
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-12-29 04:40:43 följande:
    Det har väl blivit fel. Varför vill du inte betala? 
    Jag har ju förväntat mig att betala det månadsvis, det blir ju en klumpsumma på typ 10k bara sådär nu, och dom vägrar dela upp det månadsvis som det skulle från start.. 

    jag pratade med företaget om detta för ungefär 5 månader sedan, och bad dom då skicka en faktura direkt, eftersom jag då hade möjligheten att betala hela direkt. men då krånglade dom med kreditupplysningar, skickade kvitton först där det är obetalt, sen där det är betalt. Och nu helt plötsligt dök fakturan upp i brevlådan. Nu har jag ingen möjlighet att betala hela bara sådär längre.. 

    det känns ju sådär att gå med en klump i magen i 1 års tid när jag hela tiden försökt få räkningarna som jag skulle, medan dom påstår att jag aldrig köpt något. För att sen få ett kvitto att det är betalt och tänka ?Jaha, då kanske det kvittade nu efter så lång tid? och börja pusta ut, sen få detta som en käftsmäll..
  • Vackerblumma9

    Jag tänker ändå att det faktiskt är företaget som gjort fel här. Jag har försökt att göra rätt för mig medan dom näst intill hånat mig som att jag inte haft någon koll alls, medan dom nekat att köpet ens skett. Varför ska jag ta smällen såhär att få en klumpsumma för att dom gjort fel? Jag är alltså sedan lång tid tillbaka en trogen kund till detta företag, såklart det känns tråkigt att bli behandlad såhär tillbaka. I januari också, som att det inte redan är den fattigaste månaden för folk..

    Helt ärligt så tycker jag att dom själva borde stå sitt kast för året som gått där DOM gjort fel, och låta mig delbetala resterande av tid tills datumet det är sagt från start.. 

  • Vackerblumma9
    Anonym (F) skrev 2023-12-29 07:37:40 följande:

    Har du kvar papper på hur den ursprungliga uppgörelsen ser ut? Att du skulle delbetala telefonen?


    Jaa! Intyg på det ska finnas på mailen då dom skickade bekräftelse på köpet när det gjordes 
  • Vackerblumma9

    Jag ser att många av er påpekat att jag skulle ha köpt något jag inte haft råd med, och vill då bara påpeka att det är väldigt stor skillnad på att betala några hundralappar i månaden och att betala 9-10k direkt. De flesta har idag avbetalning på sina mobiltelefoner, precis som jag. Om ni har råd att hämta ut en mobil och betala hela på direkten- lucky you, men alla har inte den ekonomin. Kan även tillägga att mobilen det handlat om krånglat sedan dag 1, jag har därav behövt byta. Eftersom jag inte hade något köp enligt dom har jag inte kunnat lämna in den på garantin som jag annars hade heller. Jättekul.


    Jag har gjort allt jag kunnat i denna situation. Och hur stort är inte Elgiganten liksom? Borde dom inte veta lite bättre vad dom sysslar med?

  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2023-12-29 10:38:54 följande:

    Var är pengarna som du skulle ha betalat in om fakturorna kommit som de skulle?

    Eftersom du köpte mobilen för över 1 år sedan med 2 års avbetalning, så är det ju inte konstigt om det kommer en klumpsumma nu.

    Det är ju minst 13 månaders betalning (över 1 år sedan) som du inte har betalat. 


    Man har själv ett ansvar oavsett om det kommer en faktura eller inte. Och du borde ju givetvis ha sparat alla de pengar som skulle ha gått till fakturan varje månad.

    Att de skickat ett kvitto att allt är betalt är inget du kan använda som bevis, ett bevis är om du kan visa att pengar har gått från ditt konto till dem. Och det har det ju inte.

    Du har handlat något och är skyldig att betala även om dw gjort fel. Men varför har du inte sparat det som skulle gått till fakturorna?


    Ja absolut, men dom har inte skickat en faktura för tiden som är obetald, dom har skickat en faktura på hela beloppet som skulle betalas på 2 år! Så vad skulle det ha hjälpt av att spara beloppet dom skulle ha varje månad i 1 år för den sakens skull?
  • Vackerblumma9
    Topcom skrev 2023-12-29 09:27:18 följande:

    Hej,

    självklart Ska du betala mobilen. Att köpa saker på avbetalning är ingen rättighet att man ska få, hur gärna man än tycker det. som du säger har det blivit fel i deras system men du ska ju fortfarande betala. Att du hade råd förut och inte nu är inte deras problem, du borde inte ha spenderat pengarna utan sparat dem.

    det låter som du försöker krångla sig ur betalningen och letar efter en anledning att slippa, men det är inte företagets problem att du inte har råd. Du borde inte ha köpt mobilen från första början. 


    Fast såhär, ekonomin kan ändras för alla oavsett vad. Det är som jag tidigare skrivit stor skillnad på att betala några hundra i månaden än att betala upp mot 10k på några dagar. Jag har mycket väl råd att betala avbetalningen varje månad precis som jag ska, annars hade jag inte tagit den på avbetalning. Min mobil är förövrigt det enda jag har på avbetalning. Jag bor i ett hem som är betalt utan lån, jag har en bil som är betald utan lån, osv osv. Men att jag köpte en mobil just då var enbart för att min förra gav upp. Jag behöver en fungerande mobil i mitt arbete, och just där och då hade jag uppenbarligen inte hela beloppet till en ny, det är väll därför det finns avbetalning? Även om jag hade sparat varenda krona som skulle gått till deras faktura under 1 års tid så hade inte dom pengarna täckt 2 års fakturor. 

  • Vackerblumma9
    Anonym (Mauri) skrev 2023-12-29 15:44:13 följande:

    Elgiganten är skojare och vill bara sälja, köper aldrig där, bättre att köpa på NetOnNet så man slipper jidder.


    Jo tack, kommer inte sätta min fot hos elgiganten något mer iaf!
  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2023-12-29 16:48:12 följande:

    Hade du sparat alla pengar som skulle gått mot fakturorna så hade du haft över hälften av de pengar de vill ha nu.

    Att fakturorna inte kommit spelar ingen roll, du är ändå skyldig att betala. I alla fall den summa du skulle ha betalt till dagens datum.


    Hälften har jag redan utan att behöva spara. Absolut, jag är skyldig att betala, men hur skulle jag ha gjort det när jag säkert frågat efter fakturorna 10 gånger utan att få några? Det är också en principsak, enligt mitt avtal ska jag delbetala i 24 månader oavsett om dom gör fel eller inte.
  • Vackerblumma9

    Det går dessvärre inte att ringa Elgiganten just i min stad, hamnar bara i kundtjänst där dom ber mig maila in min fråga. Så jag mailade igår och bad om en delbetalning, inget svar än.. får väll se vad som händer..

  • Vackerblumma9
    Spucks skrev 2023-12-31 15:12:47 följande:

    Jag har ingen aning om du kan undvika att betala, men jag skulle råda dig att söka ekonomisk rådgivning, för ditt sätt att hantera pengar låter inte bra och du kan lätt hamna i problem.



    Ekonimisk rådgivning? Hahaha! Vem fan köper inte mobiler via avbetalning på abonnemang nu för tiden? Jag har inga problem alls med pengar. Jag är däremot säsongsarbetare och lever ganska knivigt om vintrarna. 


    Det finns ingenting annat i mitt liv som är belånat till eller på avbetalning. Så jag skulle nog säga att jag tvärtom har ganska bra koll på mina pengar. Men livet kan ändras, inkomst kan ändras osv osv, eller hur?

  • Vackerblumma9

    Det är tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få påhopp och bli ifrågasatt. Det är ju som det är oavsett.

    Nu är det som så att jag pratade med säljaren idag, som förövrigt hade attityd som ett rövhål, och inte lät mig avbetala telefonen, trots att det är vad som står i avtalet vi skrev från start, och får dessvärre ta smällen på hela beloppet trots att jag inte gjort några fel alls I detta egentligen. 

  • Vackerblumma9
    Spucks skrev 2024-01-01 19:45:16 följande:
    Ekonomisk rådgivning eftersom han köper en dyr telefon han inte har råd med att betala på en gång, vill betala på avbetalning, men sparar inte pengarna som skulle ha gått till avbetalningen när säljaren betedde sig som efterbliven.
    TS skrev även att han ville betala hela beloppet någon gång för då hade han pengar, men nu kan han inte längre göra det.
    Vill också tillägga att det är kul att du påpekar att 9k (ish) är en dyr telefon. Vilket årtal lever du i? Jag har vänner där vissa av dom har telefoner för 15k och uppåt. Jag tog en gammal modell, inte den nyaste och dyraste. 
  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2024-01-04 05:12:16 följande:

    Fast varför pratar du med säljaren?
    Ta det högre upp i kedjan. Du måste ju inte lösa det här med personen som gjorde felet och beter sig illa, prata med någon chef istället.


    Det går tydligen inte att få tag på någon annan. Jag har ringt deras kundtjänst flera gånger, dom ber mig maila sen ringer säljarna från butiken upp en vecka senare typ. Räkningen går snart ut så med deras långsamma kundservice lär det inte hinnas med ändå. 


    Dom påstod att avbetalningen inte gått igenom, därav har jag inte fått några räkningar och måste tydligen nu betala allt direkt. Konstigt bara, jag fick grönt ljus på abonnemanget men inte telefonen tydligen, har ings betalningsanmärkningar eller så. Han sa även att det inte går att delbetala, för att jag hade chansen för någon månad sedan när dom ringde, men varje gång dom ringde var jag på jobbet och kunde inte svara. Så tydligen går det inte längre nu då (ha ha)?

  • Vackerblumma9
    Anonym (Lili) skrev 2024-01-04 06:34:22 följande:
    Men ring inte den butiken, ring deras kundnummer.
    Det är kundnumret jag ringt! Butiken går inte ens att ringa till, finns inget nummer dit.
  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 07:52:18 följande:
    För dig är det en för dyr telefon eftersom du inte har råd att betala den. Har man ingen buffert så ska man inte handla på avbetalning. Du skriver att du har bra ekonomi och koll, men du kan ju inte ens betala en oförutsedd utgift på 4 500 kr. 

    vad pratar du om egentligen? Jag har mycket väl råd att betala en oförutsedd utgift på mer än det, vilket jag skrivit längre upp också. Vad vet du om min inkomst nu helt plötsligt? Att det är tight en månad betyder inte att man är luspank varken då eller annars. Jag tror faktiskt att även du har sämre månader. Just nu handlar det faktiskt i största mån om principen, varför ska jag när avtalet sa två år från start? 

    Jag ska gladeligen betala in fakturan på hela beloppet nu för att bli av med skiten, och sen aldrig mer sätta min fot hos felgiganten. Men att du skriver som att jag vore en 18 årig snorunge med 0 koll stör mig något enormt.

  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 10:18:15 följande:
    Visst, vi säger så. Låt bli att betala av princip och sedan får du extraavgifter och ränta. Men det har du ju råd med.

    Det är komiskt att du undvek att svara på vad jag skrev och fortsätter leka allan istället, jag är medveten om att det är ränta. men det gör mig ingenting, jag kan nästan lova att jag dubblar din årsinkomst, så du behöver inte oroa dig för min inkomst, eller mitt sätt att hantera mina pengar. 


    Jag har ett betalt hus, en betald bil, osv osv. Det är ingen fara jag lovar! :) 

  • Vackerblumma9
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-01-04 16:40:52 följande:
    Men du har en obetald mobil 😊

    som jag skrivit är jag säsongsarbetare och vid tillfället jag hämtade ut var det inte säsong, då har jag sämre. Nu är det inte säsong, då har jag sämre, vad är ditt problem? Nej tyvärr så har jag inte det, så ditt argument håller inte där.. Jag betalade den gamla idag, tråkigt då den krånglade från start och jag inte kunde lämna in den eftersom ?jag aldrig köpt den? enligt dom, så den har jag bytt ut för längesen och min nuvarande är betald från start, precis som allt annat jag äger ???? 

    Eftersom du klankar ner på att någon tar en telefon på avbetalning så är du alltså en sån som tycker att de med låg inkomst ska vara hemlösa och inte ha någonting i livet. Vilken tråkig människosyn du har.. Slår vad om att både du, och mååånga andra av Sveriges befolkning har avbetalning på betydligt mycket mer än en mobiltelefon, och så vill du verka märkvärdig här för att känna dig liiiite bättre. Vidrigt.

Svar på tråden Måste jag betala ändå?