• 19977

    Vi som planerar barn 2025

    Vilka planerar barn 2025?
    Vad är er story och hur ser era planer ut?
    Förbereder ni er på något särskilt vis?

    Jag och sambon planerar vårt andra barn, och drömmen vore om den kunde födas under början/våren 2025 (då blir det ganska exakt 2 års åldersskillnad mellan barnen). Sambon vill ?bara? ha två barn, medan jag kan tänka mig tre stycken, därför hoppas jag litegrann på att det ska bli tvillingar nu haha. Har googlat mängder efter olika knep att påverka chansen (eller risken, beroende på synsätt) för att få tvillingar, och källkritisk har jag inte varit så jag ska testa allt! Flört Vi har även börjat äta kosttillskott igen (som vi även gjorde inför första graviditeten) för att hinna äta de i 3 månader innan baby-verkstaden börjar, så ägg- och spermiekvalitén ska få en extra boost. Har inte haft något preventivmedel efter första barnet, men har haft koll på cykeln tack vare att jag tempar (använder tempdrop-armband). 

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2025
  • 19977
    clarababa skrev 2024-04-02 12:36:54 följande:

    Hej! 

    Vad spännande med syskonförsök! Jag sitter i en liknande situation som dig, jag och min sambo fick en son i augusti 2022 och planerar nu att försöka för syskon i maj. Jag vill ha tre barn men han vill helst ha två.

    Jag har också tempat, dock med Natural Cycles och sonen blev till på första försöket. Det enda jag gör just nu för att förbereda mig är att äta folsyra. Vilka kosttillskott äter ni?

    Har ni börjat försöka ännu?


    Så kul, gjorde ni några förberedelser inför sonen?

    Jag äter multivitaminer för gravida/ammande, extra magnesium, mjölksyrabakterier, omega-3 och D-vitamin! Sambon äter multivitamin och D-vitamin bara.

    Jag har ägglossning vilken dag som helst nu, men vi skippar att försöka denna ÄL. Men såfort denna har passerat så ska vi sluta skydda oss (= sluta med pull-out-metoden haha).

    Jag är lite orolig dock, för jag blir lite besatt av att se till att få till det ordentligt vid ägglossning. Vill gärna maxa chanserna och ha sex typ varje dag, men sambon känner sån press då (vilket är förståeligt) och tycker att det känns som att vi har ett schemalagt samliv haha. Hur gick det för er när sonen blev till? Låg ni varje dag innan ÄL?
  • 19977
    VirvelnM skrev 2024-04-05 10:38:35 följande:

    Vi Ska försöka få barn 2025 och ska börja försöka redan nu i april 😁 Det är vårt första barn. Jag har börjat äta folsyra. Har läst att D-vitamin ska vara bra, någon som vet hur mycket? 


    Vad roligt!

    Jag tar en väldigt stor dos D-vitamin en gång i månaden, några dagar innan ägglossningen (enligt vulverines knep). Det gjorde jag även med första barnet. Jag tar ca 60.000 IE typ 4-5 dagar innan ägglossning. Jag äter även multivitamin där det ingår lite D-vitamin, men annars tar jag endast en stor boost en gång i månaden som sagt.
  • 19977
    clarababa skrev 2024-04-05 14:46:54 följande:
    Ja jag åt rosenrot, bisolvon, folsyra och d-vitamin. Sambon tog d-vitamin och bisolvon. Var så nojig att inte bli gravid haha så ville verkligen maxa chanserna när man inte ens visste om man kunde bli gravid ens. 

    Åh vad spännande, då börjar vi båda bebisverkstaden nästa månad alltså.

    Haha förstår din besatthet och förstår samtidigt din sambo. Vi låg två dagar innan och en dag innan ÄL. Låg ni massor när erat första barn blev till? Hade du lätt att bli gravid?

    Nu inför nästa försök vill jag gärna ha en flicka så jag har läst massor här på fl och om shettlesmetoden och verkligen nördat ner mig. Vi ska prova att ligga 4 dagar innan ÄL, jag ska ta replens gel för att få lägre ph-värde och sambon ska duscha varmt innan tex. Vore kul om det skulle funka men blir såklart lika glad om det skulle bli en pojke.

    Jag är så jäkla spänd på att se hur det kommer att gå, är ju lite av en gamble att endast ligga 4 dagar innan ägglossning. Så det kommer säkert ta längre tid att plussa denna gång.

    Åh vad kul att ni gick all in! Jag körde också bisolvon och rosenrot, fast jag minns inte helt om jag gjorde det den månad det tog sig. Dumt att jag inte skrev någon dagbok? tror jag åt bisolvon litegrann den månad det tog sig, men rosenrot tog jag bara en månad.

    Okej, så ni låg 2 dagar i rad innan ÄL? Vi låg inte varje dag, men fick till det varannan dag både innan, under och efter ÄL iaf. Vi låg Dagen innan samt 3 dagar innan ÄL när vår dotter blev till. Så då borde det ju blivit en pojke kan man tänka sig? ;) Vi var dock på spa dagen innan ÄL och badade varmt så det kanske var därför det blev en tjej enligt den teorin hehe.

    Haha ja det låter faktiskt lite risky att sikta på att inte ligga senare än 4 dagar innan ÄL. Då gäller det att spermierna är långlivade. Hoppas ni lyckas med ert experiment!

    Det ska bli så kul att följas åt! 

  • 19977
    clarababa skrev 2024-04-06 19:02:38 följande:
    Vad kul att ni också ska försöka öka chanserna för att få en dotter! Blir jättekul att se sedan om vi lyckades eller inte. 

    Hmm vi gör nog bara det som jag nämnde tidigare + att sambon ska skippa koffein och nikotin samma dag. 

    Ja precis, de du nämner har jag också hört. Man "ska" ligga i tex missionären för att de mindre snabba X spermierna ska få en chans att hinna tillägget då de är segare än Y spermierna men lever längre och klarar en surare miljö. De mest påverkande faktorerna verkar vara just att ligga 3-4 dagar innan ÄL samt att försöka få till en sur miljö där nere. Antingen genom att ändra sin kost eller att använda ett gel med lågt ph värde som jag tänkte göra. Har även köpt hem ph-stickor för att kolla värdet haha. Har även läst att mannen ska undvika koffein typ timmarna innan man ligger och att man ska ligga mycket från mensens slut till dagen man tänkt sluta innan ägglossningen. 

    Haha finns så sjukt många do's and dont's så man blir helt snurrig. Är omöjligt att följa alla och speciellt om man tänkt ändra sin kost.

    Haha åh vad kul att höra alla knep! Blir intressant att se vad det blir för något. Jag har en vän som precis fick sitt andra barn (hon har två söner) och hon försökte med få-en-tjej-metoden men det funkade inte för dem.Tungan ute

    Jag har ju redan en dotter men hade tyckt det vore superkul med 2 döttrar. Jag har en fördom om att två syskon av samma kön kommer stå varandra närmre under livets gång, än vad två av motsatt kön gör. Men så behöver det såklart inte bli.

    Min sambo är en stor kaffedrickare och snusare, även samma dag som ÄL med dottern hehe. Missionären var det dock (fast jag överst). Men vi kommer inte göra något speciellt för att försöka få en dotter den här gången. Jag tror inte tillräckligt mycket på att det går att påverka , jag tror mer på att det är ägget som väljer ut vilken spermie som får komma in. Däääremot kör jag stenhårt på alla myter om hur man ska öka chansen att få tvillingar haha! Ska äta mycket okra, maca-roots, baka bröd på cassavamjöl och dricka mycket mjölk haha. Hoppas på tvillingar Tungan ute


     

  • 19977
    clarababa skrev 2024-04-10 14:10:22 följande:
    Absolut är det ägget som bestämmer vilken spermier som släpps in, men om det då finns fler X än Y spermier på plats är det ju en lite större chans att en X spermie blir vald.

    Haha vad spännande med teorierna om att få tvillingar! Har du några tvillingar i släkten?
    Jag håller tummarna att det funkar!

    Ja jag har faktiskt tvåäggstvillingar i min släkt. Min mormor var tvilling (även hennes pappa) så jag hoppas jag ska ha givmilda äggstockar som släpper 2 ägg nästa ägglossning när det är dags att försöka. Tungan ute
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-04-11 06:43:31 följande:

    Kul att se om det blir flickor och tvillingar i denna tråd! 

    Både jag och min partner har absolut mest pojkar i släkten (därav att vi önskar en flicka). Jag har massa bröder, han med. Våra föräldrar har också mest bröder osv. Chansen att vi får en flicka känns låg men vi försöker påverka. Det återstår att se om metoderna funkar för oss! Däremot var min förra graviditet faktiskt en tvillinggraviditet, men tyvärr förlorade jag den ena under graviditetens gång. Hopps att du 19977 för uppleva glädjen och överraskningen med tvillingbesked under första ultraljudet!


    När skulle ni andra göra första försöket? Redan i april eller framåt sommaren? 


    Åh, beklagar förlusten! Så synd att den ena inte klarade sig? hur långt gången var du när ni fick beskedet? Och hur var det för er att få reda på att det var tvillingar? Det verkar så häftigt! 


    Jag hade ägglossning förra veckan som vi skippade, så från och med nu ska vi börja försöka! Så jag tänker äta massa tvilling-saker från mensen fram till ÄL 😜 Har du några tips hehe?

    Spännande att det kan vara övervägande andel pojkar/flickor i vissa kretsar. Bland sambons släkt och båda våra vänskapskretsar är det nästan enbart pojkar. Sedan flyttade vi till ett nytt område i somras och här finns det nästan enbart flickor haha! Det var bara flickor i min mammagrupp med min dotter förra året och även bland grannarna. Jag lyssnade på radio en gång då dom pratade om att det föds fler flickor i storstäder med mycket miljögifter, pga att Y-spermierna inte överlever bland alla avgaser och kemikalier typ. Det känns dock inte optimalt att testa den metoden för att försöka få en flicka 😂 Och det nämndes inga svenska städer haha.

  • 19977
    IamGabs skrev 2024-04-20 16:26:11 följande:
    Hoppsan, här kom ägglossningen betydligt tidigare än räknat! = missad chans på tre dagar innan äl 😂😬

    Åh vad tydligt positivt!!! Jag lyckas sällan få så starkt positivt haha. Hoppas det tog sig! 


    Jag är på CD4 idag så jag har knappt två veckor kvar till ägglossningen. Det verkar bli ganska dålig tajming för min ÄL nu när vi ska börja försöka dock haha, så himla typiskt. Sambon ska nämligen få en överraskningshelg med massa kompisar helgen precis innan förmodad ÄL, så jag hoppas att vi kan lyckas få till det på söndagen när han är hemma igen. Vi har ju tyvärr ytterligare ett problem och det är att vi har det lite struligt med att få till fullbordade samlag, särskilt nu när dottern sover så dåligt och min sambo är då så trött så vi avslutar sällan sexet, vilket ju är ganska viktigt att göra om man vill bli med barn hehe. Vi kan inte ha sex med utlösning två dagar i rad heller, det behöver oftast gå en eller två dagar emellan för att ladda upp så att säga. Så önska oss lycka till 😂

  • 19977
    IamGabs skrev 2024-04-28 19:41:08 följande:

    Najj, vilken osis med den timeingen 😩. Fast det kan ju kanske vara positivt att han sover borta från dottern och får tillfälle att ladda både sömn och säd, hehe. Hoppas på er! Nu minns jag inte om du skrivit det men hur var det med graviditeten med dottern. Försökte ni länge innan du blev gravid?  


    Åh jobbig situation men man fattar ju att det blir så med ett litet barn i familjen. Å andra sidan behövs bara en rackare för att det ska kunna bli en graviditet! 


    Haha ja så typiskt? men det har du rätt i! Han får ladda upp hela helgen helt enkelt 😂 Och du har så rätt, det behövs ju bara en liten simmare för att det ska gå!

    Jag blev gravid andra cykeln förra gången, så det gick väldigt fort med dottern. Dock var jag ju helt manisk och såg verkligen till så att vi hade sex varannan dag hela veckan innan ÄL samt några dagar efter hehe, och dagen innan ÄL så gick det hela vägen med utlösning. Första ägglossningen så fick han tyvärr ingen utlösning dagen innan ÄL, så senaste utlösningen var väl typ 3-4 dagar innan ÄL eller något, så det känns som att vi verkligen måste ha sex dagen innan/samma dag som ÄL för att spermierna ska överleva tills ägget är mottagligt haha. Men denna gången så har vi kommit överens om att jag inte ska nämna något om när jag har mens eller ägglossning så att sambon inte ska veta exakt när det gäller, för han känner sån press då och får svårt att komma hehe.
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-02 18:20:27 följande:
    Hoppsan hejsan, det tog sig på första!! 😭😭💞 Och ja 19977, min dåliga karaktär håller i sig när det kommer till testning innan bim 😂
    GRATTIS! Så himla roligt!!! Åh underbart! Vad blir BF enligt dina uträkningar? 😍
  • 19977
    Anonym (Ylva96) skrev 2024-05-02 18:10:29 följande:

    Hej! 


    Så roligt med en tråd kring detta.
    Vi fick vår första för ett halvår sedan, är 28 år gammal idag och jag fullkomligt älskar att vara mamma. När jag blev gravid med min lille så kom jag också in på min drömutbildning, valde att skjuta upp dem studierna och påbörja när min lille kan börja förskola. 


    Vi har nu börjat fundera på att vi velat ha ett syskon men samtidigt vill jag också börja studera. Min utbildning är lång, 6 år. Vill helst inte pausa studierna för graviditet. 


    Vi har pratat om att försöka skaffa nummer 2 nu och att jag påbörjar studierna efter det eller så påbörjar jag studierna nu och försöker med nummer 2 när jag är färdig (kommer då vara runt 35).

    För och nackdelar med att ha barn så tätt som det isåfall kommer bli? För och nackdelar med att studera före barn nummer 2? 


    Om det vore jag så hade jag satsat på 2 täta barn, man vet ju aldrig om det blir svårt att bli gravid efter studierna är klara tänker jag. 🥰
  • 19977
    Anonym (Ylva96) skrev 2024-05-04 15:02:59 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag ska studera till läkare. 

    Vi har alltid pratat om att vi gärna vill ha syskon till våra barn då vi själva haft syskon och uppskattat det! Dock har både jag och min sambo haft många år mellan våra syskon och därför önskat att våra egna ska få ha det tätare. Dock kanske vi inte riktigt hade tänkt såhär tätt som det kan bli (om man kan bli gravid igen, ingen självklarhet ju). 


    Men är verkligen helt med på det som ni säger, studier finns alltid men det gör inte chansen att lyckas bli gravid.


    Förstår er! Det ?skönaste? är ju om alla checkboxar är ifyllda och allt är förberett när man skaffar familj. Men egentligen, Varför vill ni inte få barn under studietiden? Jag har släktingar och vänner som är läkare och de har fått barn både under utbildningen, ATn och STn.

    Jag tänkte själv att jag vill vara utbildad och ha ett fast jobb där jag varit i några år innan jag fick barn. Så jag känner mig trygg i arbetslivet och vet vad jag har att komma tillbaka till osv. Men jag hann bara jobba inom mitt yrke i knappt 1 år innan jag fick barn, men jag trivdes ändå inte med jobbet. Nu har jag bytt jobb efter min föräldraledighet, trivs tyvärr inte på nya stället heller. Men vi väljer att försöka skaffa syskon nu ändå trots att jag söker nya jobb och försöker hitta ?hem? och en trygghet i karriären. Det är ju aldrig säkert att man känner sig ?färdig? när man är klar med en utbildning, eller när man fått ett specifikt jobb man suktat efter, eller när man jobbat en viss tid osv. Det bara låter bra att ha gjort allt det där innan man skaffar barn. Men egentligen spelar det inte så stor roll upplever jag, både för mig själv och mina närstående, sålänge man har ett dugligt boende och stabil ekonomi så KÖR tycker jag! Allt praktiskt med jobb och studier löser sig alltid! Och det lustiga är ju att man kanske helt ändrar vad man prioriterar och värdesätter efter att ha fått sina barn - då kanske man vill utbilda sig till något helt annat haha. 😜 
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-03 22:38:13 följande:
    Tack!! Det känns lite rörigt med veckoräkningen just nu och jag har typ glömt bort hur man räknar. Men någon gång kring 10 januari ☺️
    Men så himla roligt! När är första barnet född? Tror du denna bebis kommer födas tidigt (innan årsskiftet?) och vad tror ni om kön? 🤩 Ni kanske inte tänker så långt fram heller hehe.
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-05 14:59:39 följande:

    Han är född november -17. Detta bebisförsök är mycket noggrant planerat utifrån att vi gärna vill ha ett barn som är fött jan-juni. Vi hade ju verkligen inte trott att det skulle bli en graviditet redan nu i april och min ägglossning kom också tidigare än väntat. Så jag hoppas att hen håller sig inne till årsskiftet men är oavsett jättetacksam och tar det bara som ytterligare ett bevis på att man varken kan eller ska planera livet alldeles för mycket 😄. Det brukar bli som det ska ändå! 


     


    Så spännande! Kul att det lyckades så väl med planeringen ändå. Hur mår du än så länge?? Har du nån känsla kring kön på bebis?
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-05 22:19:09 följande:

    Jag har ingen som helst känsla kring kön. Tänker lite att bebis knäpper oss på näsan med vårt planerande och att det därför kanske blir en pojke men det är ju noll förankrat i annat än gissning. 


    Jag mår bra! Molvärken håller i sig och jag har varit lite svimfärdig på jobbet, men hemma under helgen har det varit lugnt. Kissnödig stup i kvarten! 


    Ja så spännande! Ser fram emot att se hur det går för er andra också 😍


    Så spännande hihi!!! Ja det brukar ju bli tvärtemot vad man har föreställt sig haha. Jag var helt säker på att jag skulle få en son förra graviditeten, drömde bara drömmar om det. Men tror det var yttre faktorer som fick min hjärna att tänka på en son eftersom många närstående har pojkar och då kändes det som att jag också skulle få en son.

    Okej! Molvärk, kissnödig och svimfärdig alltså! Startade förra graviditeten med samma symptom?

    Ja jag tror att jag hade ÄL igårkväll, fick ganska starkt positivt på ÄL-test igår och hade topp-fertilt sekret. Kände eventuellt en ÄL-smärta i vänstra äggstocken också. Men min temperatur hade inte höjts sådär supermycket idag, men den var ändå högre än den brukar vara innan ÄL. Så får se vad tempen säger imorgon. Men om det var ÄL igår så fick vi iaf till fullbordat samlag på ÄL-3 samt på ÄL-dagen! Så känns ändå ganska lovande! Jag har haft vääldigt mycket fertilt sekret hela förra veckan, mer än vanligt. Jag har ätit en grapefrukt varje dag pga att jag läst att det ska kunna öka det fertila sekretet haha, jag vet inte om det är en slump men jag har verkligen haft mycket fertilt sekret och i väldigt många dagar! 
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-05-06 11:47:23 följande:

    Aah vad spännande! Nu börjar väntan på testdagen! När planerar du att testa? 😍

    Häftigt om grapefrukten hjälpt till där ju! 


    Förra graviditeten hade jag inte en aning om innan positivt grav. test i vecka 6-7 (haha kul att tänka på nu att jag inte hade någon aning?). Hade dock god aptit. Efter testet började jag må väldigt illa omgående. Så lite andra symptom än nu, men då var jag också längre gången ☺️


    Jaha se där! Vad häftigt att uppleva så olika sätt att få reda på graviditeten också, en planerad och en lite mer surprise? 😜

    Jag testar helst inte innan BIM. Men med första barnet testade jag 2 dagar innan BIM pga att jag fick en nidblödning, dock började nidblödning på BIM-4 så jag höll mig ändå i två dagar extra just in case att blödningen skulle tillta och bli en mens. 😂 Men denna cykel kommer jag faktiskt ta ett graviditetstest 2 dagar innan förmodad BIM pga att vi ska ha en stor fest då, och jag vill gärna veta ifall jag är gravid då hehe.
  • 19977
    Siripiri skrev 2024-05-06 12:17:14 följande:
    60 000?!? min tabletter med mycket ligger på 5000 om jag inte minns fel. Nu kör jag på 2500 i fem dagar innan ÄL Glad
    Hehe ja. Jag går efter ett ?knep? då man tar en jättehög dos D-vitamin endast en gång i månaden, ett fåtal dagar strax före ägglossningen, det sägs kunna boosta äggmognaden. Har även tagit blodprover för att kontrollera mina värden och jag har absolut inte haft för höga halter D-vitamin, så det verkar gå bra för mig att göra så. 🥰
  • 19977
    Siripiri skrev 2024-05-07 20:09:44 följande:

    Okaj! 😃 funkar väl lika bra som att sprida ut mängden dagarna innan som jag gör. Kommer inte ihåg exakt vad Jenny Koos rekommenderande i hennes seminarium. Det är bara urkalkning av skelett och organ jag skulle vara orolig för med för mycket, men är det bara en hög dos en gång så kanske det inte för något. Är det en mindre näve tabletter du tar eller? 😁 vet inte om jag sett d-vitamintabletter mer än 5000 men har kanske kollat speciellt noga 


    Enligt Jennys metod så ska man ta en engångsdos strax innan ÄL (runt de dagar man börjar se fertilt sekret) så jag har kört på det. Tar en dos inom det intervall som hon pratat om i sina webinarium, jag använder D-droppar (olivolja) med 500Ie/droppe, så det blir närmre 2msk olivolja med D-vitamin i och endast 1 gång per menscykel. 😃
  • 19977
    Siripiri skrev 2024-05-10 07:40:07 följande:
    Ahhh så smidigt med olja😃 
    Ja det är väldigt smidigt, hade inte varit kul att ta en så stor dos med tabletter 😂
  • 19977
    Siripiri skrev 2024-05-13 18:53:16 följande:
    Nä det hade vart ett jäkla uppdrag 😂😂 
    Vad är det för märke på oljan? Vi ska börja försöka nästnästa cykel och hade velat testa att megaboosta en dag 😃 
    Jobbar dock ute varje dag så kommer nog inte ha ta lika mycket som du men mer än vad jag tar nu tänkte jag ☺️ 
    Spännande! Kul att testa! Det är D3-vitamin från märket Holistic. Det verkar finnas fler än en variant när jag googlar nu men på min förpackning står det iaf att det är 500 EI per droppe.
Svar på tråden Vi som planerar barn 2025