• Hysteri

    Klippte bonusbarnets hår?

    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-01-22 10:41:59 följande:

    Du kan ju inte diskutera en sån fråga med en FYRA åring! 
    Jag hade blivit skogstokig! Det är inte DITT barn.

    Hon kommer ju hinna bli tonåring innan håret förhoppningsvis växt ut.

    Ta till frissan och klippa topparna hade inte stört mig men detta var ju långt över alla gränser! 


    Men det är väl också PAPPANS barn? Har sagt sagt ja så är det väl hans fel 
  • Meddelande borttaget
  • Hysteri
    Anonym skrev 2024-01-22 17:44:29 följande:

    Ja, du gjorde helt fel. Du har gjort bort dig.
    En så stor förändring med håret på en flicka som är 4 år måste du ha mammans tillåtelse till.
    Om du i framtiden vill ha en normal relation till flickans mor behöver du verkligen be om förlåtelse. 


    Varför ska hon be om förlåtelse? Pappan gav tillstånd det är också hans dotter 

    Om nån ska be om förlåtelse är det mamman till ungen då hån låter sin bitterhet gå ut över barnet , Det är igen stor grej men hon söker bråk 

    TS har inte gjort nåt fel och ska inte be om ursäkt 
  • Hysteri
    Anonym (Betty) skrev 2024-01-23 12:09:42 följande:
    Min dotter har långt hår och hon lider inte av det på mina veckor för jag vet hur det ska skötas. Pappan är intr lika bra på det trots att jag informerat och tipsat.

    Skulle han och hans nya (eller som i det här fallet vara den nya kvinnan) ta beslutet att klippa hennes hår för att det tycker det är besvärligt med alla tover, gråt och skrik så skulle jag bli vansinnig. Sköt håret rätt isället för att klippa av det.

    Ville min dotter däremot väldigt gärna själv ha en kortare  frisyr så skulle jag inte motsätta mig det. Men då ska det vara för att hon verkligen vill det. Inte för att andra har problem med att sköta hennes hår. 

    Hår är inte värdsligt. Det är superviktigt. Fråga nästan vilken kvinna som helst. Och jo det kan vara ett speciellt band mellan mor dotter angående håret. Både jag och dottern har långt fint tjockt hår och det är en del av våran identitet. Men som sagt hon skulle få klippa sig om hon väldigt gärna ville det. Men då vill jag vara säker på att biomamman inte har tryckt på barnen sina åsikter om håret först. 
    Om hår skötseln är så besvärande att det orsakar smärta tårar och skrik kanske man borde göra nåt åt det?

    Men jag förmodar att det är strunt samma så länge mamman tycker att det är fint med långt hår och prackar på sin unge dessa åsikter? 

    Varför är det ok för dig att trycka på dina åsikter på barnet men inte ok för hennes pappa? 
  • Hysteri
    Tow2Mater skrev 2024-01-23 13:19:43 följande:
    Besvärligt med gråt och skrik...?

    Det stackars barnet vågar väl inte gråta på dina veckor.

    I TS fall var det ju gråt varje dag även på mammans veckor, och hon hade låtit misshandla sitt barn (bara för att det ville) genom hål i öronen utan pappans vetskap.
    Denna kvinna har ju helt klart prackat på sin dotter att det minsann är fint och kvinnligt med långt hårt, och att hon inte har nån identitet utan 

    Medans ungen skriker och gråter av smärta, men mamma tycker det är fint så då är det ok 

    Barnmisshandel är vad det är
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-02-27 19:10:30 följande:

    Alltså, vad hemskt.   Ni som säger att det bara är hår, kan inte ha långt hår.
    Från eget perspektiv, jag har alltid varit tjejen med långt och vackert hår och hatade som barn att bli klippt kort.  Min mamma klippte av allt mitt hår när jag fick löss en gång och jag var så ledsen och kände mig så ful i flera år tills mitt hår kom tillbaka.  Ärligt talat, jag kan inte förstå hur man får för sig att klipp av en lite flickans långa fina hår utan att fråga hennes egna mamma?   Du sa att du fick ok av pappan, men hans visste inte heller att du skulle kapa av allt hår. Att gå till frisören och klippa topparna/ rensa allt slitna hår är en helt annan sak än att kapa av hela håret.  Jag tycker att detta är något mellan mor och dotter!  Visst har pappor också rätt att säga till om sina barn, men sällan är dom engagerade eller har förståelse för sina döttrars hår.  
    Hår är inte något oviktigt för en kvinna/tjej. Kvinnor idag betalar 5000 - 6000 för att sätta in låtsas hår för att få vackert långt hår. Det är faktiskt ganska stor del av kvinnors/ flickors identitet.  INTE ALLA såklart, men för många av oss.  Sen hur man borstar en flickas hår?  Är du säker på att det är håret det är fel på ?  Eller är du för hårdhänt mot henne?   Det bästa är att låta håret vara mellan mor och dotter om ni inte vill ha bråk!


    Så det är bara mamman som har rätt till en åsikt?Att barnet skriker och grinar av smärta varje gång man ska kamma är inte relevant utan enbart att mamman tycker det är fint?

    Barnet fick en åsikt hon gillade det och dom rakade för fan inte inte ungen utan klippte ner det lite så det blir mer lätt hanterligt 
  • Hysteri
    Anonym (Bfgkkvg) skrev 2024-02-27 23:51:25 följande:
    Nej, en bonusmamma har givetvis ingen bestämmanderätt över sin partners barn om inte båda föräldrarna har godkänt detta. 
    Fast om mamman inte ville så är det mer rätt att inte klippa barnet då? Då får alltså mamman som hon vill men ingen annan 

    Barnet ville ju det och tyckte det var skönt med hår som är lättare att sköta, men jag förmodar att barnet inte har rätt till en åsikt utan enbart mamman? 
  • Hysteri
    Anonym (Betty) skrev 2024-02-27 22:29:20 följande:
    Håller helt med.
    Anonym (...) skrev 2024-02-27 20:20:19 följande:
     Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noterna
    Inte säkert att ett sådant litet barn säger emot om styvmodern talar om hur jobbigt det minsann är med det tokiga långa håret som minsann är sååå jobbigt att borsta.

    Sköter man ett långt hår rätt så är det inte svårt. Det ska borstas regelbundet. Sova med lös fläta, använda baksam osv. Antagligen har inte styvmodern själv långt hår eftseom hon inte kunde sköta flickans långa hår. Och pappor har sällan någon aning. 
    Anonym (Betty) skrev 2024-02-27 22:29:20 följande:
    Håller helt med.
    Anonym (...) skrev 2024-02-27 20:20:19 följande:
     Är det du som är mamman eller, reagerar lika rabiat? Du verkade missa att flickan själv var med på noterna
    Inte säkert att ett sådant litet barn säger emot om styvmodern talar om hur jobbigt det minsann är med det tokiga långa håret som minsann är sååå jobbigt att borsta.

    Sköter man ett långt hår rätt så är det inte svårt. Det ska borstas regelbundet. Sova med lös fläta, använda baksam osv. Antagligen har inte styvmodern själv långt hår eftseom hon inte kunde sköta flickans långa hår. Och pappor har sällan någon aning. 
    Inte säkert flickan säger emot mamman häller då hon blev helt rasande och tvingade på barnet sina åsikter?

  • Hysteri
    Anonym (Daddy) skrev 2024-02-27 21:11:36 följande:

    Inte okej överhuvudtaget utan mammans kännedom tycker jag. Förstår mammans reaktion fullt ut.


    Så det är mer ok att ungen gråter av smärta varje gång de ska kammas för att mamman ska få som hon vill?
  • Hysteri
    Anonym skrev 2024-01-25 21:33:22 följande:
    Håller  med, en maktdemonstration från ts sida
    Att barn inte ska behöva bli ledsna och gråta av smärta är alltså dåligt enligt dig? ok 
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-02-29 14:47:37 följande:
    Fast detta är styvmoderns ord!  Jag har svårt att tro att mamman skulle tvinga på sitt barn långt hår om hon gråter och skriker av smärta!!  Däremot kan jag tänka mig att styvmodern kryddar rejält för att ursäkta sitt beteende eller så är hon för hårdhänt mot barnet ? 
    Absolut att mödrar tvingar på sina döttrar olika typer av skönhetsideal har aldrig förekommit 
  • Hysteri
    Anonym skrev 2024-02-29 23:35:37 följande:
    Om man kammar så någon gråter av smärta så gör man fel när man kammar. 
    Om man sköter ett hår bra och kammar på rätt sätt så gråter man inte av smärta.
    Hur vet du det? Finns folk som är känsliga och hårömma 

    Denna flicka gråter ju enligt ts

    Lite märkligt att du tror dig veta hur alla reagerar 

    Långt hår är svårt att sköta och ingen man bör pracka på ett litet barn 

    Barn är inte era dockor som ni ska ha för dom är fina!! Det är för fan människor 
  • Hysteri
    Anonym skrev 2024-03-01 11:25:42 följande:
    Om man gråter av smärta så använder man sig av fel kamningsteknik eller är för hårdhänt. 
    Långt hår kräver en speciell omskötsel om kamning. Det går att lära sig om man vill.
    Hur vet du att det långa håret prackats på barnet? 
    Långt hår är inte detsamma som att  man inte tror barnet är en människa utan istället är en docka.
    Hur vet du det. Folk är olika även om det är svårt för dig att förstå, en del är mer hårömma än andra, att kamma ut tovor gör ont 

    Hur jag vet det? Jo för att jag har faktiskt lärt mig att läsa

    Först gillade flickan de korta håret och allt var frid och fröjd , sen hörde biomamman av sig helt skogstokig och hade spelat in ett samtal där hon ledde flickan att svara som hon ville. Uppenbarligen har mamman påtvingat flickan sina åsikter 

    Sen är det bara att läsa några svar i tråden så är det samma ton. Det är kvinnligt och vackert med långt hår.Åsikter som mammor prackar på sina ungar för att sen sitta och kamma dom som det vore dockor 

    Det är BARN inte era dockor 
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-03-01 12:57:20 följande:

    Såhär, Barnen är inte våra dockor men INTE HELLER STYVMORSAN DOCKA.   En mamma känner sitt barn BÄST, hon är den som av naturen har det starkaste bandet med sitt barn. Om hon väljer att låta barnet ha långt hår är det för att hon VET att barnet vill.   Det vi får läsa här är ENDAST ts egna ord. Hennes ord är kryddade, och enligt hennes tolkningar som hon  tolkar till sitt egen fördel.   Hon är för hårdhänt mot barnet och barnet vågar inte säga emot henne.  Däremot har bonus mamman behandlat barnet som en docka och springer med henne till frisören och kapar av HELA håret, INTE TOPPAR, INTE RENSA UTAN HELA JÄVLA HÅRET. Hon är avundsjuk och vill pissa revir. Dumt nog skapar det problem för föräldrar samarbetet framöver.  Barnets mamma kommer alltid vara barnets mamma, och det är jätte dumt att skapa konflikter med henne för hon kommer alltid vara där. Hur svårt kan det vara att FRÅGA FÖRST?


    Där kom det, mamman vet alltid bäst, det är ALLTID hon som ska bestämma 

    Styvmamman vet tydligen ingenting fast hon har fått lov att trösta en gråtande unge varje gång hon ska kammas

    Barnet blev ju nöjd med det kortare håret men biomamman blev vansinnig,om det är nån som pissar revir här är det hon och använder sin egen dotter som spelpjäs 

    Vad har TS att vara avundsjuk på? Biomamman är uppenbarligen den som är arg och bitter

    Kapade hela håret? Du kanske inte kan läsa?

    Barnets hår räckte ner till hennes AXLAR!!!!! Alltså har hon inte kapad hela håret  
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-03-01 13:00:51 följande:
    Ett långt hår behöver klippas och vårdas såklart. Men att klippa  toppar, rensa allt  slitna hår går inte ihop med att KAPA av hela håret, det är det som har skett i detta fall.  Mamman kanske inte hade reagerat som hon gjorde om barnet bara blev klippt i topparna, hon agerade på att hela dotterns hår var borta. 

    Så ts rakade alltså av allt hår på dottern? Vart skrev hon det? 

    Mamman hade hittat på nåt annat att bråka om hur som helst, för det är ganska uppenbarligen att hon är jätteavis på den nya kvinnan och söker bråk 


    Ganska många kvinnor i denna tråd verkar vara i samma sits. Tråkigt om ni har blivit lämnade för nån ny, men kanske inte ta ut det på era barn? 

  • Hysteri
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-01 16:32:16 följande:
    Exakt.

    Min dotter har långt hår och ät jättevacker i det. Jag vill att hon ska ha långt hår.

    Men, hon skulle självklart få klippa av det hos frisören om hon verkligen ville det. 

    Men hon skulle inte få göra det hos sin styvmamma utan min vetskap.

    För OM håret ska klippas av vill jag veta att det görs av rätt anledning. 

    Jag vill veta säkert att min dotter tar set beslutet helt och hållet för att hon själv vill det och inte för att styvmoderna har prackat på henne det. Styvmodern kan ha "övertalat" henne genom att säga att håret är fult/tovigt/ jobbigt. Styvmodern kan ha varit gnällig om håret inför barnet så att barnet känner sig tvingat att säga ja. 
    Jag jag jag jag jag

    Allt handlar om dig och din vilja och vad du anser är fint och rätt 

    Om din dotter hade frågat dig om att bli klippt hade du då gjort det utan medgivande från hennes far? 
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-03-01 14:45:19 följande:

    Ok såhär.

    1. Jag är varken mamma eller styvmamma. däremot en kvinna som utbildat sig inom  barn och barns rättigheter.  En tjej som är fyra kan ALDRIG ge sitt medgivande, det är deras föräldrar som ska.  Pappan sa ok att hon skulle gå till frisören, men han var INTE med på frisör besöket och kunde ge sitt godkännande om den stora frisyr förändringen.  Han visste inte att dottern skulle bli av med hela sitt hår.  När jag är hos min frisör för att slinga mitt hår, var ett litet barn som också skulle slinga håret, hon var 10-11. Frisören var tydlig MAMMAN SKA SKRIVA PÅ ETT GODKÄNNANDE, om inte rör vi inte hennes hår.  Varken mamman eller pappan var på plats för att godkänna en så stor förändring på dottern.  Att klippa ett barns hår från svanken till axlar är för stor förändring för en utomstående att ta!


    2. Att mamman känner sitt barn bäst och vet bäst är inte så konstigt i 9/10 fall. En styvmamma har och kommer inte få denna relation med ett barn som inte är hennes.  Ett barn är alltid bekvämast med sina föräldrar och inte utomstående.   Alla vuxna i barns närhet är såklart viktiga, men dom ersätter inte föräldrarna.   Såklart att pappan också har rätt till åsikt men pappor är inte alltid engagerade i sina döttrars hår. Den här pappan t.ex. gör INTE det. Han låter sin nya fru ta hand dom dotterns hår borsta och sköta om.  Det visar att han inte har koll. Men att han låter sin nya fru sköta hans hår, men han har inte rätt att ge henne vårdnadsansvar och låta henne ta beslut som bara föräldrar ska ta. 


    3. Jag kom in i den med erfarenheten av att vara en kvinna med långt hår och hade det som barn.  När min mamma som 4 åring klippte av allt mitt långa hår kändes det som att hela håret var borta, trots att jag inte sa något när jag satt hos frisören, jag var ett barn och skapade inte scener för okända personer som  frisören t.ex.  Däremot tog det hårt på mitt självförtroende där och då, tills håret kom tillbaka.   Därför är det viktigt att stora förändringar diskuteras innan man besöker frisören och inte när man är på plats.  

    4. Att mamman inte fick någon information och istället fick en chock när hon hämtade dottern från förskolan är också en anledning till hennes reaktion. Vilket jag förstår. Hela situationen hade kunnat slutat på ett mycket bättre sätt. Om bonus mamman eller pappan ringt till mamman och sagt att dottern behöver gå till frisören och att dom tillsammans skulle komma överens om hur mycket barnet skulle klippas. Att klippa ett barns hår är nödvändigt och behöver ske då och då. Däremot är en stor frisyr förändring något man kommer överens tsm.

    5. Vem som är avundsjuk mamman eller bio mamman är något ingen av kan svara på.  Däremot säger statistiken att det är kvinnor som lämnar sina män i dom flesta fallen, jag kan inte förstå varför dom ska vara avundsjuka på män som dom själva har valt bort?  Men om man kollar på statistiken så förstår jag inte varför alltid exfrun ska vara avundsjuk på en man hon själv väljer bort? Det går inte ihop med statistiken.  

    6. En styv mamma kan också vara svartsjuk på självaste dottern. En lite flicka kan vara pappans prinsessa. Hon får alltid omgivningens och släktens uppmärksamhet. Folk kallar hennes söt och gullig, och vill gosa och alltid gulla med henne.   Detta kan såklart skapa svartsjuka speciellt om dottern liknar mamman. 


     Allt det här är bara ett och annat exempel.  Det kanske inte har något med detta fall att göra. Denna styvmor kanske bara vill vara en snäll styvmor som vill visa att hon är engagerad och kanske gick det lite för långt och passerade mammans gränser.  Hårklippning ska inte vara en anledning att bråka med bio mamman för.  Det finns viktigare saker att ta strid för.  


    Igen dom klippte varken eller rakade ungen av ungen allt hår 

    Om pappan inte kan följa med då? Han kanske var upptagen med annat , men om han har gett sitt medgivande så räcker det så klart att styvmamman är med 

    Hahaha ja den gamla vanliga visan på FL kvinnan vet alltid bäst och ska alltid bestämma allt 

    Det kan jag hålla med om, att man borde informerat mamman om det hela , Men det ger henne ingen rätt att hålla barnet borta från sin far då han faktiskt också har rätt till sitt barn. Hade sen mamman varit än mer normal person hade hon kanske blivit lite irriterad med självfallet inte överreagerat på det sätter hon gör. Det är hår det växer igen 

    Statistik kan säga vad som helst men här så skvallrar henne beteende om vad som har hänt 

    Uppenbarligen är detta en arg bortvald kvinna som gör allt för att starta bråk 
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-03-02 14:18:51 följande:

    Nej pappa gav ingen tillåtelse till denna frisyr förändring.  han sa ok om att dottern skulle till frissan. men att kapa av håret till axlarna är något beslut styvmamman tog på egen hand!!  Vilket hon inte hade tillåtelse till!  och jag kan inte förstå en frisör som gör en så stor förändring på ett barn utan att en vårdnadshavare är på plats?   Så Nej detta är inte ok.  


    Ja du är det konstigt? Pappor dom flesta fallen är oengagerade i den dagliga skötsel av barnet. Då blir ju kvinnan den som kan bäst!  Den här pappan är en sån  Han nya fru tar hand om dotterns hår.  Han själv gör inte det och därför inte har någon koll! simpelt.  Han kanske ska vara mer engagerad i sitt barn istället för att överlåta det på sina flickvänner ? Inget hindrar honom.  Men tills dess så har han inte koll och då är det barnets riktiga mamma som ska dessa beslut!!

    Självklart reagerar hon på övertrampet. Hon är MAMMA! Hon är barnets MAMMA!    Jag har förståelse för att hon vill bli tillfrågad och lyssnad på.  Gör man det då skapar man inga problem. 

    Jag har nu läst flera trådar om bonusmammor som klipper styvmödrarna! En gemensam sak för alla att dom just klipper styv dotterns långa hår till en kort frisyr! Många gånger på Egen hand snett och fult och att dottern går hem till mamma och gråter!  Det låter mer om styvmödrar som är extrem svartsjuka på självaste barnet.  Den söta styvdottern som outshine styvmamman eftersom ho. Är söt och gullig och hår så vackert hår. All uppmärksamhet från omgivningen  går till dottern. Om dottern också liknar mamman ? Ja då kan jag tänka mig att styvmamman får ännu mer spel..  Sen säger jag inte att så är det i detta fall.  


    Som sagt jag är på barnets sida! Ett barn är ingen man ska använda sig för att markera sin plats som pappas nya fru! Dottern har en mamma och bäst är att backa för barnets skull. Dotterns lojalitet mot hennes mamma kommer aldrig att förändras och om pappas nya fru bråkar med med mamman är det hon som förlorar på det i slutändan!


    Du kanske ska försöka läsa ts igen 

    Pappan hade givit sitt medgivande även flickan 

    Tårna kom inte för klippningen dom kom för att MAMMAN envisades med att flickan skulle ha långt hår. Behandlar henne som en docka och skiter i om ungen skriker och grinar för mamman tycker minsann att det är fint 

    Konstigt jag har inte sätt en endaste tråd varken på senast eller när jag söker i fl databank, Kan det vara så att du sitter och hittar på för du själv är arg på en styvmamma?

    Den söta bonus dottern GRÅTER och blir ledsen för det gör ONT, nu är hon befriad från det, men det klarade inte mamman av utan ska pissa revir 

    TS borde gå till familjerätten som bör ge hela vårdnaden till pappan för mamman är direkt olämplig  
  • Hysteri
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-02 15:39:39 följande:
    Nej det handlar inte om mig. Det handlar om min dotter. Det handlar om vad hon tycket är fint och rätt. 

    Hon ska inte klippa sig för att nån prickar på det utan för att HON vill det. Inte för att jag eller styvmodern tycker nåt
    Så om hon vill raka av allt hår så skulle du gå med på det? 

    Eller om hon ville ha en rosa tuppkam?
  • Hysteri
    Hermis123 skrev 2024-03-02 16:17:00 följande:

      Tårna kommer inte när mamman borstar dotterns hår utan dom kommer bara när bonus mamman borstar barnets hår! Vad säger det? Jo att det är bonus mamman det är fel på, det visar vilken skillnad på relation det är! 
    Pappan gav aldrig sitt medgivande, han visste inte vilken frisyr styvmamman skulle göra på dottern! Så nej han medgav aldrig sin tillåtese till att klippa så mycket. Säg vad du vill, men detta var enbart styvmammans beslut. En fyraåring kan aldrig ge sitt medgivande till ett sånt beslut! PUNKT. En frisör skulle aldrig klippa henne om hon  gick ensam till frisörsalongen!


    Att ts kan gå till familjerätten och kräva ensam vårdnad till pappan för ett barn som inte är hennes skulle få vem som helst att skratta. Det säger mycket om dig som tror att en kvinna som inte har något släktband till ett barn kan storma in hos familjerätten kommer få ensam vårdnad! TVÄRTOM. 


    En mamma är inte olämplig som mamma bara för att dottern har långt hår, det är dina åsikter!


    I hela denna röra har en person gjort fel!  Acceptera! 
     Till och med TS insåg att hon gjorde fel, hon bad mamman om ursäkt och lovade att inte göra om det! Så konflikten är slut!


    Hur fan vet du det?

    Jo pappan gav visst sitt medgivande, men har man väldigt svårt att läsa som du, så kan jag förstå dina problem att förstå det 

    Fyra åringen kan väl ha en åsikt om hon är nöjd eller inte , men du skiter väl i både hennes åsikt och om hon skriker och grinar så länge hon behandlas som  en docka som bara ska vara fin!!!!!!!!! PUNKT!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Det var så klart en uppmaning att TS skulle uppmana pappan att ta det till familjerätten, Men med tanke på dina enorma problem med det svenska språket så är det inte konstigt att jag fick förtydliga det 

    Nej men en mamma som söker bråk och misshandlar sin unge genom att göra illa henne misshandlar sin unge 

    Det är ett BARN!!! INTE EN JÄVLA LEKSAK!!!!!!!!!! 

    PUNKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.................................................

Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?