• Anonym (Mamma93)

    Får hon vara med vid umgänget?

    Hej jag har en son på sex månader som inte träffat sin pappa än men jag känner mej inte bekväm runt honom så kan jag då ha min mamma med vid umgänge med sonen? pappan vill absolut inte att min mamma ska vara med o det är därför de inte setts än, kan jag ställa det som krav? Min mamma känner barnet det gör inte han

    Vi har ingen dom och har inte varit till familje rätten och det är inget våld eller missbruk inblandat

  • Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?
  • Anonym (hmm)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-11 09:48:40 följande:

    Det är klart du kan ha din mamma där. Om han är intresserad av att träffa sin son så får han acceptera att du kanske har någon hemma hos dig samtidigt. Det är inget han kan kräva att du ska vara ensam hemma. 

    Det är upp till honom om han vill träffa sitt barn eller inte. Tids nog kan barnet hälsa på honom ensam, men det dröjer eftersom han bara är sex månader nu. 


    Varför ska inte pappan få känna sig bekväm då?

    Tycker det är jättekonstigt resonerat. 

    Tror rätt tankar är

    1) Vad är det bästa för barnet (så hen kan få bra anknytning till sin pappa)?
    2) Vad skulle Familjerätten kunna ställa för krav? 

    Man måste förstå vad man har för förhandlingsposition! TS kan envisas med att ha sin mamma där (vilket låter ganska omoget), vilket skadar barnet ifall umgänget då uteblir. Alternativt; TS kan öppna upp för en familjerättsprocess - som hon antagligen kommer förlora.

    Domstolarna bryr sin nämligen om barnets situation, inte en mammas sårade ego...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 08:37:02 följande:
    Varför inte då? Jag vill inte träffa han ensam
    Anonym (H) skrev 2024-03-11 07:25:42 följande:

    Låter inte rimligt att kräva nej. Sitter det här i ditt huvud på något sätt? Vad är det som gör att du inte vill att ditt barn träffar sin förälder? 


    Om ni bokar träff på något babylekland med café i något större centrum så kan väl din mamma vara i närheten?


    Jag tycker inte att han verkar ansvarig och lämnade mej när jag var gravid trots riskerna de innebar för fostret
    Hemma hos mej eller hemma hos min mamma fast hos min mamma ville han inte men jag vill inte träffa han ensam
    Du får ta på dig vuxenbyxorna och inse att man inte alltid kan få saker på det sätt man vill ha det. Ursäkta, men dina känslor här är faktiskt skit samma, han har rätt att träffa barnet och om du är obekväm med det så får du stå ut med det. Om du nekar honom umgänge så kallas det umgängessabotage och om du visar dig motsträvig på det sättet riskerar du vårdnaden om det skulle gå så långt. Det räcker naturligtvis inte med en eller ett fåtal gånger men om det är ett mönster. Du har ingen rätt att neka umgänge och du har inte rätt att diktera vem som mer ska vara närvarande under umgänget. Dessutom ska han ha rätt att umgås ensam med barnet helt utan dig, och det rätt snart också. Korta stunder så klart, men ändå. Om barnet ammas får man lösa det ändå. Ju äldre barnet blir desto längre stunder så redan innan hen är året gammal ska man kunna tänka sig att pappan tar barnet ensam några timmar. Försök se fördelarna med det istället!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (hmm) skrev 2024-03-11 10:03:09 följande:
    Varför ska inte pappan få känna sig bekväm då?

    Tycker det är jättekonstigt resonerat. 

    Tror rätt tankar är

    1) Vad är det bästa för barnet (så hen kan få bra anknytning till sin pappa)?
    2) Vad skulle Familjerätten kunna ställa för krav? 

    Man måste förstå vad man har för förhandlingsposition! TS kan envisas med att ha sin mamma där (vilket låter ganska omoget), vilket skadar barnet ifall umgänget då uteblir. Alternativt; TS kan öppna upp för en familjerättsprocess - som hon antagligen kommer förlora.

    Domstolarna bryr sin nämligen om barnets situation, inte en mammas sårade ego...
    Nu är det inte för pappans skull som han ska träffa barnet, utan för barnets skull. Det måste gå att träffa barnet tillsammans med andra människor, annars blir livet väldigt knepigt, särskilt om man inte är en kärnfamilj. 

    Har man valt att skaffa barn i en situation där föräldrarna inte ens är bekväma att vara ensamma med varandra, så får man acceptera att det inte blir så mysigt som det kan bli för andra. 

    Familjerätten kan knappast ställa krav på att TS inte får ha någon hemma när han hälsar på. 

    Umgänge med baby är en process, det handlar inte om många månader innan han kan ta med barnet ut på promenader själv och även ha barnet hemma under dagarna när han är pappaledig t ex och så småningom sova över. Barnet kommer alltid ha sin mormor och mormor kommer att närvara i alla möjliga situationer oavsett hans åsikt om henne. 

    Detta är en av många anledningar till att man inte ska skaffa barn med vem som helst. Men nu är det gjort och då får både TS och barnets far inse att det blir obekvämt och jobbigt i 18 år framöver. 
  • Anonym (hmm)
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-11 10:52:35 följande:
    Nu är det inte för pappans skull som han ska träffa barnet, utan för barnets skull. Det måste gå att träffa barnet tillsammans med andra människor, annars blir livet väldigt knepigt, särskilt om man inte är en kärnfamilj. 

    Har man valt att skaffa barn i en situation där föräldrarna inte ens är bekväma att vara ensamma med varandra, så får man acceptera att det inte blir så mysigt som det kan bli för andra. 

    Familjerätten kan knappast ställa krav på att TS inte får ha någon hemma när han hälsar på. 

    Umgänge med baby är en process, det handlar inte om många månader innan han kan ta med barnet ut på promenader själv och även ha barnet hemma under dagarna när han är pappaledig t ex och så småningom sova över. Barnet kommer alltid ha sin mormor och mormor kommer att närvara i alla möjliga situationer oavsett hans åsikt om henne. 

    Detta är en av många anledningar till att man inte ska skaffa barn med vem som helst. Men nu är det gjort och då får både TS och barnets far inse att det blir obekvämt och jobbigt i 18 år framöver. 
    Såvitt jag vet kan inte familjerätten bestämma att mötena ska ske hemma hos mamman heller? 

    Det man ska ta hänsyn till är att umgängena faktiskt sker - och då kör man inte enligt principen "mammans way or the highway", utan man, som någon annan sa, tar på sig vuxenbyxorna...
  • Anonym (2)

    Ditt barn har rätt att träffa sin pappa ENSAM. Han har rätt till umgänge utan dig eller din mamma. 

    Att han lämnade dig är ingen orsak till att inte få träffa sitt barn. 

    Så din mamma kan lämna över barnet i 2 tim och sen hämta/mötas upp. Du behöver inte vara med. 

  • Anonym (Mamma93)

    Men han ÄR en främling till våran son och då kan han väl inte träffa sonen själv??

    Min mamma är en av min sons anknytnings personer varför ska inte hon vara med då?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 13:37:32 följande:

    Men han ÄR en främling till våran son och då kan han väl inte träffa sonen själv??

    Min mamma är en av min sons anknytnings personer varför ska inte hon vara med då?


    Om han är en främling så är det väl främst just pga att han inte har fått träffa sonen så mycket, eller hur? Så hur ska du ordna det? Jo, genom att låta honom träffa barnet så klart! HANS barn! Du vill väl att din son ska ha en bra relation till sin pappa...? Och när sonen är lite äldre och de träffats ett tag så kan de umgås på egen hand också.

    Din mamma måste inte vara där om du tänkte att hon ska inge sonen någon slags trygghet. Det är DU som ska vara sonens trygghet. Enda anledningen att du vill ha henne där är ju för att du själv behöver henne som trygghet... Och det ska du kunna klara på egen hand faktiskt. För du är väl inte rädd för pappan hoppas jag...?
  • Agda90
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 13:37:32 följande:

    Men han ÄR en främling till våran son och då kan han väl inte träffa sonen själv??

    Min mamma är en av min sons anknytnings personer varför ska inte hon vara med då?


    Ni har ungefär 18 år som ni ska samarbeta om barnet. 
    Det verkar som att du inte vill träffa ditt barns pappa för att han lämnade dig som gravid. Är det den enda anledningen? För i så fall får du faktiskt växa upp!
    Er son har rätt till båda sina föräldrar. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (2) skrev 2024-03-11 12:07:55 följande:

    Ditt barn har rätt att träffa sin pappa ENSAM. Han har rätt till umgänge utan dig eller din mamma. 

    Att han lämnade dig är ingen orsak till att inte få träffa sitt barn. 

    Så din mamma kan lämna över barnet i 2 tim och sen hämta/mötas upp. Du behöver inte vara med. 


    Nja, jag tror knappast att man är tvungen att lämna sin sexmånaders baby till en person som aldrig har träffat barnet för en ensamträff. Det får vänta tills han har tagit mod till sig att träffa sitt barn ett antal gånger och då måste mamman vara med (TS, alltså). 

    Och som sagt, det handlar inte om pappans bästa utan om barnets bästa. Du kan inte lämna en baby till en främling i 2 timmar. Speciellt inte om man ammar. 

     
  • olof 45
    Anonym (Mamma93) skrev 2024-03-11 13:37:32 följande:

    Men han ÄR en främling till våran son och då kan han väl inte träffa sonen själv??

    Min mamma är en av min sons anknytnings personer varför ska inte hon vara med då?


    VAdå främling? Det är barnets PAPPA. Du tänker inte helt rätt här. Ditt jobb är att se till så barnets pappa inte är en främling för barnet. Det är din f-rbannade skyldighet!

    Och din mamma har verkligen inte med saken att göra, förstår inte hur du tänker. Annat än att du är egoistisk.
Svar på tråden Får hon vara med vid umgänget?