• EpicF

    Dina barn har en rättighet till sitt ursprung. Deras pappa har all rätt i världen att låta dem träffa sin farmor. 

    Så nej, du kan inte stoppa honom från att låta dem träffa sin farmor. 

    Men om anser att barnen är i fara av att träffa farmor och din man inte lyssnar så kan du göra en orosamälan. Men att du är rätt för henne är något du måste jobba med, för att inte föra över din rädsla till barnen. Du behöver däremot inte träffa eller ha en relation med henne. 

  • EpicF
    Anonym (M) 
    Hur ska ts kunna stoppa menar du? 
    Barnen är lika mycket pappans som hennes och om pappan vill att de ska få träffa sin farmor så gör han det, oavsett vad ts säger. 

    Enda ts kan gör är att orosanmäla om det finns en grund att misstänka att barnen far illa av att umgås med sin farmor. 
  • EpicF
    Anonym (Jennie) skrev 2024-04-01 11:21:47 följande:

    Farmodern har inga rättigheter alls här. Men din man har samma rätt att låta barnen träffa henne som du har att låta barnen träffa dina föräldrar. Det han måste göra är dock att se till att inte barnen kommer till skada.

    Med tanke på hennes förflutna bör hon ju verkligen inte vara barnvakt. Om din man tänker låta henne vara ensam med barnen så tycker jag att du ska göra allt du kan för att hindra det.


    Enda hon kan göra då är att orosanmäla. Men då kanske hon även riskerar sitt äktenskap. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 12:52:11 följande:

    Hon ska ju komma dit när TS jobbar. Varför det? Vet inte hur det är då, men om TS är hemma så har hon rätt att be henne gå, och få hjälp av polis om hon vägrar, spelar ingen roll om mannen vill ha henne där. Så är lagen. Och jag menar bara att om TS i övrigt verkligen står på sig och säger nej hela tiden så blir det svårt. Vägra låta barnen åka tex. Men då måste man orka dra det till sin spets.


    Nja, det är lika mycket mannens hem som ts hem. Så det tillfälle är det ts som får gå. Alternativt är att pappan går någon annanstans tillsammans med barnen och farmor. 

    Vägra låta barnen åka? Umgängessabotage mot andra föräldern. Inte alls smart, även om man är gifta. 
  • EpicF
    Anonym (Pappans val!) skrev 2024-04-01 13:56:05 följande:
    Vad är det hon ska oros anmäla?
    Ena barnet farmor aldrig träffat och 6 åringen har hon träffar 5 min i en kyrka för några år sedan?
    Ska hon anmäla att hennes man vill att farmor ska träffa hans barn?
    Farmor verkar konstig och ingen bra mamma till ts man men ts kan ju inte oro anmäla att hennes man vill hans mamma ska träffa hans barn som hon inte träffat tidigare. Farmor är ingen dömd brottsling.
    Ts kan orosanmäla på vilja grunder hon vill. Hon kan till exempel säga att hon misstänker att farmor ska slå barnen. Men då riskerar hon också sitt äktenskap, och kanske även vårdnaden om det vill sig riktigt illa. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 13:59:48 följande:

    Nej det stämmer inte, det räcker att en av de boende vill att personen avlägsnar sig:

    I fall då flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som ej bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det skall anses som hemfridsbrott.


    https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1


    Och ts man kan ta barnen med sig och gå tillsammans med farmor. Ts kommer inte långt med det. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-04-01 13:59:48 följande:

    Nej det stämmer inte, det räcker att en av de boende vill att personen avlägsnar sig:

    I fall då flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som ej bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det skall anses som hemfridsbrott.


    https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1


    Ts är dessutom inte hemma när besöket är så vad tror du polisen skulle göra då? 

    "Ts:Hej, jag har besök av min mans mamma och jag vill att hon går då jag inte vill ha henne där med hon nekar. 
    Polis: Befinner du dig själv i lägenheten? 
    Ts: Nej, jag är på jobbet. 
    Polisen: Då kan vi inget göra. 
  • EpicF
    Anonym (M) 
    Teknist sätt så blir det umgängessabotage få hon måste hindra pappan från att träffa barnen för att då indirekt hindra farmor från att träffa barnen. 
  • EpicF

    Anonym (Pappans val): Varför hoppar du på mig? 

    Om ts inte vill att barnen ska träffa farmor så får hon orosanmäla farmor som en sista utväg. 

    Absolut fel att ta reusurser från andra viktigare saker. Men det är egentligen enda ts kan göra för att förhindra. Men då riskerar hon förmodligen sitt äktenskap med. 

Svar på tråden Har farmor rätt att träffa mina barn