• scanmia

    Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon

    Jag håller inte med dig i resonemanget om att det är viktigt vem som vinner av er femåring och din sambo. Det är så lätt att hamna i fällan att se allt som en fight som en ska vinna och en ska förlora.

    Ett bra sätt att se det på är att ert barn ritar en linje i sanden, men istället för att som förälder stå kvar på den ena sidan så tar du ett kliv över till barnets sida och tittar därifrån på problemet och på hur ni, barnet och föräldern tillsammans, ska kunna lösa det.

    Sedan är det förstås ett problem om din sambo inte kan klä på barnen och få iväg dem till förskolan i tid. Mitt bästa tips på påklädningsproblem för toddlare är att ge mig själv extra tid - så många gånger löser sig allt om jag bara ställer klockan 10 minuter tidigare. Ett annat tips är att ta med barnet och alla kläderna in i ett tråkigt rum utan distraktioner (badrummet eller hallen tex) och stänga dörren. Sedan sätter man sig med ryggen mot dörren och är den enda showen i stan. Med mitt fulla fokus och all min charm och utan distraktioner så har man en mycket större chans att få på kläderna snabbt och smidigt.

    Sist men inte minst så tycker jag att det är bra och sunt att du och din sambo har lite olika attityder i ert föräldraskap. Ni kan komplettera varandra. Ibland behöver man någon som du, som får saker gjorda utan snack, och ibland så behöver man någon som tar sig tid att resonera och lirka. Om jag har lärt mig något som förälder så är det att barn växer och utvecklas och att det är svårt att hänga med som förälder ibland. Det som funkade förra veckan passar inte idag, Har man två föräldrar med lite olika angreppsvinklar så finns det en större chans att en av dem hittar rätt just den dagen.

Svar på tråden Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon