• Karl Alexander

    "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"

    Alla dessa ord härstammar från vänsterliberala feminister vars högsta önskan är att neutralisera allting. Män och kvinnor ska inte kallas för "min tjej" eller min "kille", utan istället det neutrala och färglösa "partner".

    "Han" och "hon" ska utrotas och ersättas med det neutrala och färglösa "hen".

    "Mamma" och "pappa" ska upphöra att existera och ersättas med det neutrala och färglösa "vårdnadshavare".

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Har sett att till och med Riks har fallit i fällan och använder ordet "partner" istället för tjej, kille, flickvän eller pojkvän.

  • Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"
  • Anonym (XXX)
    Tukt skrev 2024-04-09 11:19:04 följande:
    Lite precis som jag skrev i en av dina senaste 20 trådar på två dagar, där du tog upp biologi som måttstock.
    De flesta människor kan stå emot nedärvda impulser just för att vi är tänkande varelser. De flesta kan ställa sig över saker man stör sig på och ändå använda dessa.
    Allt är frågan om man tänker rationellt eller är känslostyrd och ovillig att ta till sig fakta och argument som presenteras för en...
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
  • Anonym (XXX)
    Tukt skrev 2024-04-09 11:19:04 följande:
    Lite precis som jag skrev i en av dina senaste 20 trådar på två dagar, där du tog upp biologi som måttstock.
    De flesta människor kan stå emot nedärvda impulser just för att vi är tänkande varelser. De flesta kan ställa sig över saker man stör sig på och ändå använda dessa.
    Allt är frågan om man tänker rationellt eller är känslostyrd och ovillig att ta till sig fakta och argument som presenteras för en...
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
  • Tukt
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-09 11:26:52 följande:
    Man måste inte ta till sig varje tillfällig politisk nyck, och i synnerhet inte använda eländet själv.
    Varken vänster - höger, liberal - konservativ politik är väl en " tillfällig nyck"? Inte heller feminism eller någon av de ord som du påstår skulle vara det. 
    Men låter man känslor styra en så hamnar man nog lätt där.
  • Anonym (.)
    Anonym (Målsman) skrev 2024-04-09 10:58:53 följande:

    Och du hatar då även ord som arbetslinjen tex, förmodar jag?


    Och hur är det med sambo, barn, stockholmare, vi, bilist, läkare och andra könsneutrala benämningar på människor? 


    Du försöker med whataboutism för att förminska TS poäng och problemen
  • Anonym (M)
    Anonym (.) skrev 2024-04-09 13:05:30 följande:
    Du försöker med whataboutism för att förminska TS poäng och problemen

    Vilket är TS problem? Ingen tvingar honom att använda dessa ord. 


     

  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 13:07:41 följande:

    Vilket är TS problem? Ingen tvingar honom att använda dessa ord. 


     


    Vi kan diskutera om det är ett problem eller ej men det var inte poängen utan oavsett om man anser det är ett problem eller ej så är det ändå ett felaktigt argument med whataboutism
  • Agda90
    Karl Alexander skrev 2024-04-09 10:39:51 följande:
    Då förstår du inte ideologin bakom ord. Du förstår inte att språk är makt, och hur ord förändrar människors sätt att tänka.
    Lille vän, jag förstår precis vad språk är. Har studerat det på högskolan och har ett brinnande intresse för språk. Jag är två språkig och talar utöver dessa två språk tre till flytande. Men dina teorier... makt, vänstern och allt annat du har kastat med i den här tråden är bara... inget värda. 
    Så håll du på med dina teorier lille gubben.
  • Fjäril kär

    Ska man prata teorier och politik kanske man ska dra det till sin spets ... ordet vårdnadshavare kom 1933 och vill man ta det långsökt i en konspirationsteori kan man ju tänka sig att det skulle kunna komma från Sveriges Rasbiologiska institut som inrättades på 20-talet ...alltså såna där bruna fina skjortor..  

    Men eftersom jag varken är lättkränkt, konspiratoriker, antivaxxare eller tror på illuminati så skickar jag passningen vidare till Ts, det är väl detta du tror på?  

  • Anonym (Inte så ung heller)
    Agda90 skrev 2024-04-09 13:37:34 följande:
    Lille vän, jag förstår precis vad språk är. Har studerat det på högskolan och har ett brinnande intresse för språk. Jag är två språkig och talar utöver dessa två språk tre till flytande. Men dina teorier... makt, vänstern och allt annat du har kastat med i den här tråden är bara... inget värda. 
    Så håll du på med dina teorier lille gubben.
    "Lille vän"?
    Nu slog du väl ändå lite väl lågt under bältet.

    Och det heter tvåspråkig, om man ska vara petig.
  • Anonym (Målsman)
    Anonym (.) skrev 2024-04-09 13:05:30 följande:
    Du försöker med whataboutism för att förminska TS poäng och problemen

    TS skriver att han inte tycker om ord med en politisk ideologi bakom - ord som arbetslinjen alltså. Och han skriver att han inte gillar de tre orden i trådstarten eftersom de används för att könsneutralisera/dölja kön. Det gör ju orden sambo, barn, bilist, stockholmare och 60-talist också, så därför tycker jag att det är helt relevant att fråga vad han tycker om de orden. 


    Det jag är ute efter är så klart att belysa hur ologiska hans argument är. Och mycket riktigt har han inte heller några svar på mina frågor. 

Svar på tråden "Partner", "hen" och "vårdnadshavare"