Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

    Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?

    Ja, nu ska detta genomföras i riksdagen. M och L har vänt sig till de andra partierna eftersom KD och SD är emot.

    Det ska inte behövas någon könsdysfori-diagnos, bara kontakt med läkare eller psykolog och målsmans godkännande. Då får man ett nytt personnummer (den näst sista siffran byts ut). Kanske byter man också förnamn, men det kan man väl göra redan nu.

    Både M och S är splittrade i frågan.

    Bland kritikerna finns bland annat det socialdemokratiska kvinnoförbundet med ordförande Annika Strandhäll i spetsen. Hon menar att det saknas svar på varför antalet flickor som upplever könsdysfori har ökat kraftigt de senaste åren.
    ---


    En av de moderater som öppet kritiserar förslaget är M-toppen Christian Sonesson. På Facebook skriver han:


    ?Det är dags för fler inom partiet att kliva fram (...) I alla fall om ni anser att det är orimligt att barn ska kunna byta sitt kön.?  www.svt.se/nyheter/inrikes/lagandring-om-juridiskt-kon-ett-steg-narmare-splittrar-partierna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?
  • Xenia

    Det är ju en del man kan göra även utan juridik. Man kan byta namn, klä sig och ha frisyr som det motsatta könet. Jag vet inte vad det juridiska skulle ha för praktisk betydelse. Möjligen känns det som ett steg mot att göra det oåterkalleligt, nästa steg är hormoner (eller börjar man med det långt tidigare?) och operation.

    Att föräldrarna ska ge sitt godkännande tror jag inte har någon betydelse. Vilken förälder förmår säga nej till en gråtande tonåring som skriker att hen tar livet av sig annars?

    Jag tycker att en ordentlig diagnos är viktigare. Varför har så många ungdomar på senare tid känt sig "i fel kropp"? Kan det vara att de mår psykiskt dåligt av någon annan orsak men har fixerat sig vid att de "egentligen" tillhör det andra könet?

    "En invändning är att könsdysforidiagnoser har ökat de senaste tio åren och att det inte är helt klarlagt varför. En annan är att frågan behöver utredas mer innan man fattar beslut och att det skulle kunna missbrukas." www.svt.se/nyheter/inrikes/lagandring-om-juridiskt-kon-ett-steg-narmare-splittrar-partierna

  • Xenia

    Det är inte så enkelt att bara "byta tillbaka". De som redan fått byta kön juridiskt kommer att få ett snabbspår till att bli opererade. Kanske fortfarande utan någon könsdysforidiagnos.

    Om man annars måste vara minst 25 år för att bli steriliserad borde samma sak gälla här. En 16- eller 18-åring kanske öht inte är intresserad av att få barn och bryr sig inte om att de blir sterila. Några år senare kan det vara annorlunda men då är det för sent om allt är borta.

    Nej, jag skulle vilja se en ordentlig undersökning till varför så många flickor på senare år anser sig "egentligen" vara pojkar först. Men jag misstänker att det skulle anses "kränkande", som att man vågar ifrågasätta deras egen upplevelse.

    Jag undrar också hur den penis de opererade kvinnorna får egentligen fungerar. En sak är att man mha könshormoner kan se manlig ut men kan man fungera helt ut som en man?

  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-17 07:55:01 följande:
    Men sport är inte viktigt, det är inte på riktigt. Vem bryr sig liksom....
    Det är ju jätteviktigt för många! Det är jättemånga som bryr sig. Många som tävlar och jättemnga som kollar på sport. Vilken värld lever du i?

    Det vore inte rättvist om vanliga kvinnor måste tävla mot kvinnor som är biologiska män med högre testosteronhalt.
  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-17 13:55:28 följande:
    Nej, det är du som drar in sport. Att det skulle vara så viktigt för sporten att särskilja kvinnor och män. Varför ska samhället anpassas utifrån sport och sportprestationer? 

    Att tillåta byte av juridiskt kön är inte att jamsa med någon, det är att anpassa samhällsstrukturen efter de människor som lever i samhället. 
    Oj oj, så mycket pengar som sporten innebär. Men ska det bli något enbart för män och "män som känner sig som kvinnor"?

    Hela samhället bygger i hög grad på att skilja på män och kvinnor. Annars skulle inte byte av kön alls behövas, vi är ju alla människor.

    Men framför allt har det visat sig att många unga som vill byta kön lider av samsjuklighet, som autism, ångest, depressioner. Borde man alltså inte utreda om känslan av "fel kropp" kan bero på detta först? Försiktighetsprincipen borde gälla när det handlar om tonåringar.

    Och varför har könsdysfori ökat med över 2000 procent bland unga flickor på tio år? Rena epidemin! Beror detta på att många påverkas av influencers på nätet? Tonårngar är lätt påverkbara av idoler.
  • Xenia

    Tyvärr gick lagen genom. Mot svenska folkets vilja. Även mot många inom S och M. Men partipiskan viner, endast två ledamöter vågade rösta emot partilinjen.

  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-17 15:28:50 följande:
    Sport är också helt oviktigt för jättemånga. Och att få byta juridiskt kön är jätteviktigt för många.

    Det vore inte rättvist att tvinga människor att stanna i fel kön, eller undanhålla dem möjligheten att byta juridiskt kön, eller ha ett neutralt kön. Och att använda sport, nöje, som argument för detta, är ju bara löjligt egentligen.
    Så hur mycket ska majoriteten offra för minoriteten? Att DU tycker det är oviktigt förstår jag, men tackochlov är det inte du som bestämmer. Jag hoppas bara att de styrande inom sporten kommer att ha is i magen och inte tillåta biologiska män med bibehållen testosteronhalt att tävla som kvinnor.

    Neutralt kön är det inte fråga om här. Och jag har ingenstans skrivit att det ska vara förbjudet att byta juridiskt kön, bara att man först:
    1) ska ha en ordentlig utreding som visar på könsdysfori
    2) ska vara myndig, dvs minst 18 år

    Och där tänker jag främst på ungdomarna själva. Det är något misstänkt med att så många tonårsflickor på senare år vill byta kön. Hur kan du eller någon annan veta att de inte lider av något annat men pga av diverse influencers fixerat sig vid att allt beror på att de egentligen tillhör det andra könet? Det är många läkare som anser så också.
  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 10:47:22 följande:
    Hur påverkas DU negativt av att Olle får bli Sara även juridiskt?

    Och sporten får väl anpassa sig och fundera ut olika strategier för att hantera nya juridiska könsbestämmelser utifrån biologiska ramar.

    Hela tråden (och lagförslaget) handlar om byte av juridisk kön, så jag vet inte varför du blandar in en massa annat. 
    För att "Olle" är ett omyndigt barn och inte ens har någon könsdyforidiagnos. För att ändra sitt juridiska kön behövs det något mer än att ett barn "känner" att det egentligen tillhör det motsatta könet. F ö kan väl Olle byta namn innan han/hon/hen byter juridiskt kön.

    På lång sikt kommer det också att påverka jämställdheten. Hur ska man kunna föra statistik över jämställdhet mellan män och kvinnor när en del män är biologiska kvinnor och tvärtom?
  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 15:36:15 följande:
    För att Olle inom kort är en myndig vuxen och kan ha god kännedom om sitt liv och sin person. Inte är man så mycket äldre vid 18 år heller om det nu är det som är problemet. Och namnbyte till ett annat könskodat namn är inte så lätt om man inte också får byta juridiskt kön. 

    Statistik är till för människor, människor är inte till för statistiken. 

    Om några år inser alla att hela den här diskussionen var en storm i ett vattenglas, byte av juridiskt kön eller införande av neutralt kön kommer att vara lika självklart som att man kan skilja sig eller få barn utom äktenskapet eller byta efternamn när man gifter sig. Det kommer att vara en fullständig ickefråga. 
    Nu är det alltså skillnad på vuxna och barn och det är bestämt att gränsen går vid 18 år (varit bättre vid 20 år tycker jag). Annars kan väl 16-åringar få rösta, köra bil, gifta sig etc för det är ju inte så stor skillnad på 16 och 18 år.

    Nu gäller det i första hand byte av juridiskt kön när man fortfarande är en omyndig tonåring och utan någon könsdysforidiagnos. 

    Det är många läkare som är tveksamma. Jag tror mer på dem än på dig. Och varför har så många unga flickor plötsligt velat byta kön, vad är det för mystisk "epidemi"?

    Om några år får vi kanske läsa om fler "ångrare" som först bytte juridiskt kön och sedan genomgick hormonbehandling och operation. De upptäckte att problemen kvarstod, könsbyte var inte lösningen. Och nu går det inte att byta tillbaka, och biologiska barn är uteslutet.

    Kan du svara på varför man måste byta juridiskt kön redan innan man är myndig och utan diagnos? Varför duger det inte att klä sig som det motsatta könet och byta namn? Skulle det stöta på patrull att byta från Olle till Sara eller tvärtom, så finns det många namn som kan användas av bägge könen (Charlie, Kaj, Kari, Kim, Robin etc).
  • Xenia
    Anonym (finns) skrev 2024-04-18 15:36:15 följande:
    ---

    Statistik är till för människor, människor är inte till för statistiken. 

    ---
    Goddag yxskaft! For att veta om jámstalldheten gar framat, star still eller rentav gar bakat sa behovs statistik over man och kvinnor. Nagot som du vill sabotera.

    Statistik behovs for jamstalldheten och jamstalldheten behovs for manniskor.

    Skona nya varld! I framtidens idrottstavlingar tavlar dels man, dels kvinnor som ar biologiska man. Vanliga kvinnor far sta utanfor.

    Som feminist kan jag omojligt acceptera att de flickor som vantrivs i sin konsroll loser problemet genom att byta juridiskt kon och sedan later operera sig. 

    Jag vill se ordentlig forskning  om varfor konsdysforin okat sa explosionsartat.
  • Xenia

    Jag tycker det enda rätta hade varit att lyssna på sakkunskap. Och då kräva en ordentlig dysforiutredning innan plus att vederbörande ska vara myndig. 
    Vanligt folk vet inte tillräckligt, inte politiker heller.

  • Xenia

    Experterna kan vara oeniga och då bör försiktighetsprincipen råda. 

  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-05-10 14:41:27 följande:
     Läkare som skiter i konsekvenserna skiter i försiktighetsprincipen
    Da gor de fel. 

    Jag tankte inte bara pa vilken lakare som helst utan t ex experter pa genetik. Det ar inte sa enkelt som att alla ar antingen XX eller XY, det finns t ex intersexuella.

    Andra experter pa t ex autism, om det ar det som gor att unga kanner sig ha fel kropp och inte passa in.
  • Xenia

    Later detta bra? 


    Brittiska skolor ska lära ut att det finns två kön, man och kvinna, idéer om att det ska finnas många olika kön ska inte beskrivas som en sanning




    ?Omstridda idéer om att det ska finnas upp till 72 olika könsidentiteter ska inte ingå i undervisningen, det finns alla möjliga galna föreställningar?, säger utbildningsminister Gillian Keegan till Skynews.




    Allt utöver man och kvinna ska betecknas som omstridda teorier.




    sverigesradio.se/artikel/brittiska-skolor-ska-bara-lara-ut-att-det-finns-tva-kon
Svar på tråden Bör barn (från 16 år) få välja juridiskt kön utan att ha fått diagnos?