• Anonym (jaha)

    Alltså, detta med gifta män...

    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? Och att försöka göra något för att få honom? Jag har förstått att vissa här tycker så. Jag undrar vad ni tycker om skilsmässor i allmänhet? Skulle ni helst se att de var förbjudna? Eller är det bara om en gift person träffar en ny och lägger in om skilsmässa av den anledningen, som det är fult och fel?

    Kan det under några omständigheter, enligt er, vara OK att träffa någon ny och skilja sig för hans/hennes skull? Och särskilt om den gifta personen och den nya inte har sökt efter detta, utan bara råkat träffas och bli kära? Till exempel på jobbet.


    Om du inte kan förstå skillnaden mellan att känna någon och att agera på det så tycker jag du behöver uppsöka en psykolog asap innan du har ihjäl någon. För då förstår du förmodligen inte heller skillnaden mellan att känna att du vill ge nån en smäll och att faktisk slå folk.

    Och eftersom du inte verkar kunna förstå skillnaden mellan känslor och handlingar så har du förmodligen inte heller förstått vad folk tycker här. Väldigt få tycker det är "tabu" att KÄNNA att det pirrar till i trosan/kallingarna för en upptagen man. Det som sägs är att som vuxen människa så borde man oxå ha förmåga att kontrollera sig och INTE agera på det. Det är alltså vad man GÖR som ifrågasätts och inte vad man känner. Du kan känna vad du vill så länge du inte agerar på det så kommer ingen bry sig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-05-06 10:56:43 följande:
    Både jag och min nuvarande kvinna träffades när vi var upptagna och vi skiljde oss resp separerade för att bilda en relation tillsammans. Vi mådde bägge två väldigt dåligt i våra förra relationer.
    Jag ser inte något problem med att du jagar en gift man, såvida han inte älskar sin fru och är lycklig i sin relation... då kan det vara dumt att fresta honom. Det är min åsikt.

    Så allt som spelar någon roll i din värld är hur lycklig man själv är i sin relation, är man inte lyckligt så kan man göra precis hur fan man vill mot sin partner för det enda som spelar någon roll är ju vad man själv tjänar på det. Din partner måste göra dig lycklig 24/7 året runt för att du ska kunna bete dig civiliserat och så fort du inte är nöjd längre så är det fritt fram att göra som du vill?

    Fast med tanke på att hur du själv agerat tidigare så är det väl inte så förvånande att du tycker sånt är ok, att säga att det är fel skulle ju innebära att det du gjorde då inte var ok och så vill du ju inte tänka, eller hur?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-06 18:48:42 följande:
    Anonym (jaha) skrev 2024-05-06 18:10:32 följande:

    Så allt som spelar någon roll i din värld är hur lycklig man själv är i sin relation, är man inte lyckligt så kan man göra precis hur fan man vill mot sin partner för det enda som spelar någon roll är ju vad man själv tjänar på det. Din partner måste göra dig lycklig 24/7 året runt för att du ska kunna bete dig civiliserat och så fort du inte är nöjd längre så är det fritt fram att göra som du vill?

    Fast med tanke på att hur du själv agerat tidigare så är det väl inte så förvånande att du tycker sånt är ok, att säga att det är fel skulle ju innebära att det du gjorde då inte var ok och så vill du ju inte tänka, eller hur?

    Hur vill du att det ska vara då? Livslånga tvångsäktenskap? Man måste stanna livet ut hur olycklig man än är med sin partner, och trots att det finns någon annan som älskar en som man egentligen förtjänar att älskas? Vill du ha tillbaka slaveriet också?

    Jag anser att man inte kan äga människor. Att det sedan kan bli en chock och en svår omställningsperiod för den som blir lämnad - DET förstår jag. Men de flesta kommer över det. Och som sagt, lagstiftarna i den civiliserade delen av världen har nu en gång för alla bestämt att skilsmässa ska vara lagligt,och att både mannen och kvinnan ska kunna initiera den. Detta har utretts, och tydligen tyckte de flesta remissinstanserna samt riksdagsledamöterna den gången att något annat hade varit orimligt. Om du tycker att det var fel, får du väl flytta till Saudi (där får i alla fall kvinnor inte initiera skilsmässa). Eller Vatikanstaten. 

    ...och vem VILL ens leva i ett äktenskap som bara är ett tvång för den andre? Hela tiden veta att han eller hon skulle vilja vara någon annanstans just nu? Om man föredrar det framför att bli lämnad, så är det tecken på samma mentalitet som män som kidnappar kvinnor de är olyckligt kära i, håller dem inlåsta i en källare och påtvingar dem sin kropp...
    Så allt som finns i din lilla värld är vara kvar i en relation livet ut eller bete sig som ett svin, det finns inga andra alternativ? Det är helt omöjligt för dig att ens tänka tanken på att man kan skilja sig UTAN att bete sig som ett svin menar du?

    Sådärja och där kom ägarskap med oxå, för det fattar väl vem som helst att bara för att ingen äger dig så är det såklart fritt fram för dig att bete dig precis hur fan du vill.

    Japp ingen vill leva i ett äktenskap med någon som inte vill det, och då skiljer man sig FÖRST och sen skaffar man sig en ny, inte svårt alls om man har en ryggrad.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-06 19:37:55 följande:
    Ja, i idealfallet. Men i verkligheten är det ofta så, att folk trampar på i sina förhållanden av gammal vana, för att de inte har så många andra alternativ och ensamheten känns värre, eller för att de inte vet hur en besvarad kärlek kan vara. Den nya man råkar träffa blir ett wake up-call - en uppenbarelse.

    Nejdå, det är inget ideal, det är så väldigt många gör och allt som krävs en som sagt en ryggrad. Så den "verklighet" du pratar om är verkligheten för egoistiska och fega människor som bara måste hitta sig nån ny att landa hos innan de vågar lämnar sin befintliga relation.

    Visst händer väl det att folk blir kära i någon annan när de redan är i en relation, man prickar inte alltid rätt första gången men du tror väl inte på fullt allvar att en person som springer runt och jagar upptagna bryr sig ett dugg om den upptagna trivs i sin relation eller inte eller bry sig om den upptagnas familj öht? En sån person är ju inget annat än ett egoistisk jäkla svin som inte bryr sig om någon annat än sig själv och sina egna behov.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (gris charnel) skrev 2024-05-06 20:20:02 följande:
    Nu får du väl ändå bestämma dig. Är det ok att bryta upp en familj eller inte? Det verkar ju som att du förordade att lämna relationen innan man inleder något med en ny, varför är inte den som gör så, egoistisk och bryr sig bara om sina egna behov, inte bryr sig om att den befintliga familjen bryts upp. Är det värre att bryta upp någon annans familj, än sin egen? Eller hur tänker du?

    Sen är det med stor sannolikhet en lögn det sista du skrev. De flesta brukar ha andra i sina liv som de bryr sig om.
    Nu får du väl ändå sluta spela dum och låtsas som att du inte fattar vad jag pratar om?

    JA det är helt ok att bryta upp en familj OM man avslutar det man har INNAN man inleder något nytt.

    NEJ det är inte ok att inleda en ny relation medan man fortfarande är i en annan.

    Var det tydligare så för dig?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-05-07 08:39:15 följande:
    För henne tog det tre veckor tills hon bröt. För mig tog det ett par månader innan jag gjorde detsamma officiellt. Ingen kom egentligen på oss.

    Vad jag vet, har ingen av oss varit otrogna sedan dess. Vi trivs väldigt bra med varandra sedan ett par år tillbaka.

    För det ena av exen så blev det väldigt jobbigt och det andra exet brydde sig inte speciellt mycket.

    Ingen av er har varit otrogna än så länge eftersom ni är nöjda med varandra.

    Men vad tror du kommer hända den dagen någon av er blir missnöjd med relationen när ni båda verkar tycka att det är ok att vara otrogen så fort man är missnöjd med sin relation?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-05-07 08:47:08 följande:
    Jag levde med min första partner i nästan 30 år. Under de sista 10 åren så försvann intimitet och sex gradvis tills vi till slut bara hade sex typ 2 gånger per år. Det var hon som aldrig ville.

    För mig med väldigt hög libido så var det katastrofalt. Jag försökte massor på olika sätt under alla dessa år, men det fungerade inte för henne att ändra sig... det blev istället bara sämre och sämre. Så småningom hamnade jag i djup depression pga detta och var till slut på väg att avsluta mitt liv. Fast istället valde jag att söka efter en ny vid sidan av och hittade till slut kärleken på nytt, men en kvinna som hade det på samma sätt som mig.

    Ja, jag tycker att man förtjänar att vara lycklig. Jag tror inte att någon på allvar tror att man kan uppleva lycka 24/7... hoppas att du inte är så naiv.
    Att vara närapå konstant olycklig i 10 år är dock inte roligt. Livet är för kort för att gå omkring och vara miserabel.
    Och det menar du är en giltig ursäkt för att vara otrogen?

    Om det var så katastrofalt, varför skilde du inte dig och inledde en ny relation som singel?

    Lycklig kan man väl bli UTAN att svika, ljuga och manipulera andra?

    Nej jag tycker inte du är naiv, däremot tycker jag du gör halmgubbar när du förvanskar att säga att man borde skilja sig innan man inleder en ny relation till att påstå att du inte skulle få vara lycklig. Det ena utesluter inte det andra, man behöver inte bete sig som ett svin för att bli lycklig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-07 11:51:55 följande:
    Håller med dig, och så har ju även våra lagstiftare, regeringar och riksdagar resonerat i åtminstone 60 år nu.

    Det är ett medeltida tänk, att bara för att man har gift sig (eller inte ens det kanske, bara för att man flyttat ihop?), så ska man vara moraliskt förpliktigad att stanna i det äktenskapet/samboskapet livet ut, hur dåligt man än mår. Som sagt: till och med i ÜBER-religiösa muslimska länder, har männen rätt att skilja sig eller ta en bihustru i det läget (dock inte kvinnorna såklart - ingen skilsmässa och ingen bimake). 

    ...och om man överhuvudtaget får tala om skillnaderna mellan könen idag, så tror jag att det är speciellt svårt för män att leva utan sex i en massa år, särskilt om de är under 50 år när detta börjar, och särskilt svårt för kvinnor att avstå från en besvarad romantisk kärlek som hon upplever med en annan man. 
    Och vem fan har sagt att man inte ska få skilja sig?

    Vilken del av "skilj dig INNAN du inleder något nytt" är det som är så komplicerat för dig att förstå att du måste börja gagga om lagar och medeltid?

    Sluta skyll din egen svaghet och oförmåga till ärlighet på lagar och riksdag. Att alla har möjlighet att skilja sig betyder inte per automatik att du bara måste bete dig som ett svin. Dessa lagar som du snackar om, står det... "om du vill skilja dig så måste du först skaffa dig en ny som du bedrar din gamla med"?

    Om det inte står så, varför använder du det som en patetiskt ursäkt för att vara otrogen? Lagen säger väl inte ett skit om att du bara måste bete dig som ett svin, det enda den säger är att du har rätt att skilja dig, bete dig som ett svin är något du i så fall själv väljer.

    Medeltida tänk är väl snarare ditt sätt att resonera där du tydligen anser att man bara måste smyga runt bakom ryggen på andra för att "bli lycklig". Om du är så modern och upplyst person som du verkar tro så borde du väl kunna vara öppen med vad du gör inför din partner, eller?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-05-07 13:01:04 följande:
    Det är en väldigt hög häst du sitter på med din moral, tittar ned på och fördömer andra människor.

    Du har inte en aning om omständigheterna kring min gamla relation och då kan du heller inte uttala dig som du gör.

    Livet är inte alltid svart eller vitt.
    Det är snarare du som sitter på en väldigt låg höst, och när man sitter på en väldigt låg häst så kan man lätt få för sig att alla andras hästar är väldigt höga.

    Det är inte så svårt att bete sig civiliserat, massor med människor gör det hela tiden. Att just du inte klarar det betyder inte att det är alla andra det är fel på, det betyder att du har brister andra inte har.

    Livet är komplicerat för alla men bevisligen lyckas ju många ändå hanterade det på ett värdigt sätt, varför lyckades inte du?

    Allt är inte svart eller vitt betyder inte att allt är grått, det betyder att vissa saker är det men andra är fortfarande är svarta eller vita, det är en liten detalj som människor föredrar gråzoner alltid verka glömma av någon märklig anledning. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-13 06:06:11 följande:
    Du lider ju inte av det om du inte vet om det. För övrigt spelar det ingen roll för det där du skriver, om din partner har varit otrogen på riktigt eller inte. Han eller hon har helt säkert ändå trånat efter andra, som är snyggare, charmigare, sexigare, roligare, trevligare, intressantare o.s.v. än vad du är. Om inte i verkligheten så på filmduken. Både före och efter att ni blev tillsammans. Nästan alla människor är - i någon mån - tröstpris för sina partners. 
    Ja, det är ju inte svårt att förstå att människor som gör eller vill göra saker de vet inte är rumsrena älskar uttrycket "det man inte vet....". Det är ju ett frikort för att göra i princip vad man vill mot andra och bara de inte får reda på det så är det ju ok.

    Men grejen är att bara för att andra inte får reda på det så betyder ju inte det att det bli mindre svinaktigt för det och den som gillar att göra så mot andra är ju fortfarande ett lika stort svin oavsett. Det enda som inte hänt än är att andra inte fått reda på vilket svin man är. Jag menar... om jag snor dina pengar så är ju jag ett lika stort svin mot dig oavsett om du fått reda på det eller ej, eller hur?

    En annan favvogrej som moraliskt handikappade människor verkar älska är att låtsas som att de inte förstår skillnaden mellan att känna och göra. Och låtsas som att det är deras känslor och inte deras handlingar eller planerade handlingar som ifrågasätts/kritiseras.

    Ja det finns massor med människor som kan KÄNNA attraktion och åtrå för andra, men sen är det ju långt ifrån alla som väljer att agera på, det finns en gräns där som alla inte väljer att gå över. Och väljer man att gå över den gränsen och faktiskt agera på sina känslor så är man en skithög och får helt enkelt acceptera att bli klassad som en sån eftersom det oftast är folks HANDLINGAR och inte folks känslor man bedömer dem från. Och det spelar liksom ingen roll vilka kreativa ursäkter man kan hitta på i sitt huvud för att kunna se sig själv i spegeln utan att kräkas lite i munnen, man kommer fortfarande bli bedömd efter sina handlingar.
Svar på tråden Alltså, detta med gifta män...