• Emmapemma85

    Utredning/hjälp efter flera missfall (har barn sen tidigare förhållande)

    Någon med flera missfall men har barn sen tidigare som fått hjälp eller gjort nån utredning? Jag och min sambo försöker skaffa barn efter upprepade missfall och jag börjar känna mej stressad pga min ålder, jag fyller 39 i år. Tips? Råd?

  • Svar på tråden Utredning/hjälp efter flera missfall (har barn sen tidigare förhållande)
  • Anonym (Upprepade missfall)

    Kanske sent svar och jag undersökte egentligen något helt annat men halkade in på din fråga.

    Jag hade inga barn sedan tidigare men jag och min sambo bestämde oss för att skaffa barn när jag var 37 år 2019. Hade inga som helst problem med att bli gravid. 4 missfall på 2,5 år från v 8-12.

    Vi skulle påbörja utredning och jag lämnade blodprover som egentligen bara visade ett avvikande AMH-värde för min ålder men inget som sa att jag inte skulle kunna bli med barn igen.

    Blev gravid igen 4 veckor efter provet. Ringde gyn direkt och fick lutinus att ta de tre första månaderna och trombyl. Graviditeten lyckades och en fin liten pojke kom i vecka 36+4 :). 


    Min egen teori så här i efterhand är att jag på grund av min ålder hade börjat komma i förklimakteriet med en lägre produktion av progesteron vilket nu när jag är 41 år gammal helt bekräftats med oregelbunden mens, konstant pmsig och vallningar. 


    progesteronet är det som dalar först och som kan ställa till det med missfall om jag förstått saken rätt. 


    Jag vet att en del köper kräm och smörjer för att hjälpa ägglossning och sedan smörjer de de tre första månaderna. men det är såklart bäst att prata med gyn och be om att få det utskrivet. det är inget farligt att testa och kan inte orsaka skada på fostret eller missfall. 

Svar på tråden Utredning/hjälp efter flera missfall (har barn sen tidigare förhållande)