• Anonym (Freddie)

    Varför säger man hej på jobbet?

    Verkligheten är att de flesta av mina kollegor bryr sig inte om mig. Vilket är helt ok. Det verkar vara normen på arbetsplatser. Jag är helt bekväm med att göra mitt jobb och sedan dra som jag gjort i många år.

    Jag slutar snart och folk känner till det.

    Nu är det så att folk som jag har inte pratat med på flera år har börjat hälsa. Folk verkar säga hej för att må bra på jobbet nu under lågkonjunkturen. Kanske vill vissa vara trevliga i några sekunder.

    Jag ser ingen vits med att hälsa? Jag får ingenting av det. Tvärtom blir jag lite irriterad eftersom jag måste låtsas spela en roll med folk som inte bryr sig om mig.

  • Svar på tråden Varför säger man hej på jobbet?
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-24 06:06:16 följande:
    Varför säger man hej på jobbet?

    Verkligheten är att de flesta av mina kollegor bryr sig inte om mig. Vilket är helt ok. Det verkar vara normen på arbetsplatser. Jag är helt bekväm med att göra mitt jobb och sedan dra som jag gjort i många år.

    Jag slutar snart och folk känner till det.

    Nu är det så att folk som jag har inte pratat med på flera år har börjat hälsa. Folk verkar säga hej för att må bra på jobbet nu under lågkonjunkturen. Kanske vill vissa vara trevliga i några sekunder.

    Jag ser ingen vits med att hälsa? Jag får ingenting av det. Tvärtom blir jag lite irriterad eftersom jag måste låtsas spela en roll med folk som inte bryr sig om mig.


    Hur vet du att de inte bryr sig om dig. Att de hälsar är nämligen ett tecken på att de bryr sig om dig.
  • Anonym (Freddie)
    Anonym (Loke) skrev 2024-04-24 06:08:05 följande:
    Hur vet du att de inte bryr sig om dig. Att de hälsar är nämligen ett tecken på att de bryr sig om dig.
    Nej folk hälsar för att minska ångest och spänning. Att vara artig. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-24 06:12:49 följande:
    Nej folk hälsar för att minska ångest och spänning. Att vara artig. 
    Det vet du av fakta HUR?

    Är verkligen allting så perfekt svartvitt för dig? Inga nyanser?

    I och med ett du generaliserar så som du gör och skriver "folk" , så kan man undra om du målar på de egenskaperna på dina vänner också att de hälsar för att vara artiga och minska sin ångest och spänning?

    Det finns olika anledningar till att man hälsar.
    Jag har olika anledningar till att hälsa på folk. Dock så är inte "ångest och spänningar" med på den listan alls.

    Så bara för att du har ångest och spänningar inför att hälsa på folk så kan du ju knappast projicera det på din omgivning och ta det för givet att det är av den anledningen andra hälsar av den anledningen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Freddie)
    EnAnonumius skrev 2024-04-24 06:28:30 följande:
    Det vet du av fakta HUR?

    Är verkligen allting så perfekt svartvitt för dig? Inga nyanser?

    I och med ett du generaliserar så som du gör och skriver "folk" , så kan man undra om du målar på de egenskaperna på dina vänner också att de hälsar för att vara artiga och minska sin ångest och spänning?

    Det finns olika anledningar till att man hälsar.
    Jag har olika anledningar till att hälsa på folk. Dock så är inte "ångest och spänningar" med på den listan alls.

    Så bara för att du har ångest och spänningar inför att hälsa på folk så kan du ju knappast projicera det på din omgivning och ta det för givet att det är av den anledningen andra hälsar av den anledningen.
    Ja det är fakta. Att säga hej och inget annat är ren fakta.
  • Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-24 07:16:01 följande:
    Ja det är fakta. Att säga hej och inget annat är ren fakta.
    Är du d*m på något sätt?
    Varför ignorera du att du hävdade att det var bara av anledningen "ångest och att minska spänningar" som man hälsar på folk.

    Så vad vill du nå med detta trams som du kommenterar med, om att ignorera vad du själv skrev och bara reducera det till att "säga hej är inget annat än fakta"?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Tukt

    Att säga hej, är handling som inte enbart handlar om att man bryr sig om varandra. Det är ett verktyg med fler användningsområden.
    Exempelvis så säger man ofta "hej" när man möter någon i trappen på ett flerbostadshus. Även sådana man inte känner. Det gör man ju inte för att man är nära vänner, utan för att avväpna situationen och göra den mer "trygg".
    Nu gör inte alla det, eller ens förstår varför. Men generellt är sådana sociala signaler ett sätt att skapa ett tryggare och lite varmare samhälle.

  • Anonym (Freddie)
    Tukt skrev 2024-04-24 07:51:14 följande:

    Att säga hej, är handling som inte enbart handlar om att man bryr sig om varandra. Det är ett verktyg med fler användningsområden.
    Exempelvis så säger man ofta "hej" när man möter någon i trappen på ett flerbostadshus. Även sådana man inte känner. Det gör man ju inte för att man är nära vänner, utan för att avväpna situationen och göra den mer "trygg".
    Nu gör inte alla det, eller ens förstår varför. Men generellt är sådana sociala signaler ett sätt att skapa ett tryggare och lite varmare samhälle.


    Väldigt konstigt att folk behöver avväpna situationer på jobbet och känna sig mer trygg. Finns ingen logik till det. 
  • Tukt
    Anonym (Freddie) skrev 2024-04-24 08:02:33 följande:
    Väldigt konstigt att folk behöver avväpna situationer på jobbet och känna sig mer trygg. Finns ingen logik till det. 
    Det finns gott om logi i det, även om det inte är risk för fysiska hot på jobbet. Arbetsplatsen är ett mellanting mellan din privata sfär, ditt hem och en offentlig plats. Det kräver sin egna sociala textur för att folk ska känna sig välkomna och med det trygga.
    Sedan är det inte alla som förstår, eller bryr sig om det. Och det brukar i regel också respekteras. 
Svar på tråden Varför säger man hej på jobbet?